Minirecension: Trust laser Mini Mouse Mi-8800RP

Permalänk
Medlem

Minirecension: Trust laser Mini Mouse Mi-8800RP

Recension - Trust Bluetooth Laser Mini Mouse MI-8800Rp, 1600dpi

Inledning

Efter mycket problem med min Logitech VX revolution beslöt jag mig för att lämna 2,4ghz-bandet och övergå till bluetooth. Utbudet på BT-möss är väldigt begränsat idag, och har man höga krav på utseende, möjligheter (knappar) och känsla finns det inte mycket att välja på. Trust är i mina ögon ett halvbra märke vars produkter ofta försöker efterlikna de större märkena. Detta stämmer väldigt bra in på MI8800Rp då den ser ut och känns väldigt mycket som VX revolution.

Jag trodde när jag beställde musen att den skulle ha stöd för både BT och vanlig trådlös mottagning då man fick en liten mini-usb-mottagare med, men det visade sig att det var en bluetooth-mottagare för datorer som inte har bluetooth inbyggt. Musen finns alltså i tre varianter: Bluetooth utan mottagare (8700), bluetooth med liten usb-mottagare (8800), och "vanlig" trådlös mus (7600).

Installation

Musen gick relativt smärtfritt att installera. Eftersom det är en bluetooth-mus fungerar inte plug & play, men använder man sig av t.ex. Vistas inbyggda bluetooth-stöd så fungerar den bra. Mjukvaran som medföljer musen innehåller inga funktioner för inställningar så som t.ex. Logitechs SetPoint. Det är synd, men å andra sidan är Trusts möss betydligt billigare. Dessutom har Logitech tyvärr ingen mus i still med VX revolution med stöd för bluetooth.

Användning

Musen reagerar bra och känns väldigt exakt i rörelserna. Jag märker ingen skillnad mot liknande logitech-möss. Formen är precis som jag tidigare nämnt, väldigt lik VX revolution, men vikten är lite lägre. Personligen tycker jag den är lite mer bekväm att använda än mina tidigare möss. Den högra musknappen trycks in väldigt lätt om man vilar fingrarna på musen, men det är något man snabbt vänjer sig och är inget problem. Musen har en knapp vid scrollhjulet där man kan ställa in om man vill ha 800 eller 1600 DPI. Än så länge har jag inte hittat något användningsområde för den funktionen, utan kör alltid på 1600.

Slutbetyg:

Musen får 8/10 i betyg med motiveringen:

Fördelar

-Liten usb-mottagare (för de som inte har BT inbyggt)
-Passar bra i handen
-Sköna knappar
-Bra precision
-Bra positionering av knappar
-Billig

Nackdelar

-Har gått in i sömnläge nån gång vilket gjort att man behövt ansluta om den vilket kan vara lite frustrerande.
-Känns lite mer lågbudget än Logitechs dyrare modeller.
-Högra musknappen trycks in lite för lätt