Tangentbord: Logitech diNovo Keyboard for Notebooks
Resultat: THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOG
Varmt rekommenderat tangentbord för de som gillar Logitech UltraX Flat, som jag använde innan. Har kostat ~900 kr vilket jag inte tror det är värt, men för de 349 kr (titta på prisjakt) jag köpte det för känner jag mig nöjd.
Intressant tråd. Elgot, du svarar på Paiytor's fråga "Vad ger testet?" med "Inte särskilt mycket egentligen". För att folk ska förstå poängen med hela denna testen vill jag utveckla det lite... faktum är att detta är ett rätt intressant område; speciellt ur spelutvecklingssynvinkel. Jag har en kandidatexamen i spelprogrammering, och när vi arbetade med spelprojekt under skoltiden var det ett återkommande problem med vad olika datorer (mus, tangentbord, dator i kombination alltså) klarade av.
Nu är det inte så att man sitter och håller nere båda shift-knapparna och skriver alla bokstäver i engelska alfabetet i spel - men det ger ändå en fingervisning om vad tangentbordet klarar. Jag ska ge ett mer konkret exempel: I många FPS, där det är mindre action (än i t.ex. Quake), kan man lean'a åt höger och vänter med Q och E jämte WSAD. Raven Shield är ett bra exempel, som jag spelat mycket. Tänk nu att man vill gå bakåt, strafe'a lite åt höger och samtidigt lean'a åt höger. Det är alltså S D E vi snackar om, samtidigt. Jag slår ner dessa knappar nu med mitt tangentbord (exakt samtidigt): sde
Det fungerade. Mitt gamla UltraX Flat klarade inte det. Faktum är att alla tangentbord har svårt att kombinera olika rader samtidigt. Mitt nya tangentbord verkar klara de flesta kombinationerna galant, men jag ser en kombination den inte klarar. Gå framåt, lean'a höger, strafe'a höger; alltså W E D. Jag testar: dw. Ibland blir det bara d, ibland bara w, och aldrig en enda gång e. Ibland reagerar den inte alls.
Således ger testet en del, även om varje spel är unikt i sina tangentkombinationer. Om tangentbordet klarar input från flera knappar samtidigt bara för att det klarar att skriva testraden från denna tråden är inte säkert, men som sagt, en fingervisning av tangentbordets kapacitet. Så jag tycker helt klart det är ett intressant test.
Sorry att jag skrev så mycket
Edit: Satt å spelade just Raven Shield med några polare nu på natten. Märkte att mitt nya tangentbord inte klarar W D (space) samtidigt, vilket är en kombination jag använder ofta (UltraX Flat klarade det). Så det är verkligen högst individuellt hur olika tangentbord presterar i olika kombinationer.