Permalänk

Behöver snabbt svar!

Tjena, jag undrar om detta headset är som ett vanligt v2 fast det följer med ett ljudkort som ansluts med usb?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744346#reviews

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Medlem

USB headset har ett eget ljudkort integrerat. Det blir bättre ljud och ger stöd för 7.1

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Sitter det ett ljudkort i headsetet? Låter ju som att detta är bättre då

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Medlem

Ljudkortet är inte integrerat utan det följer bara med.
Det kommer inte ge dig något bättre ljud (så länge du inte har ett uselt ljudkort i datorn) och det har bara stöd för stereo och inte 7.1 som Cooling23 påstår.

Permalänk

Men är det lika bra som ett vanligt v2? det står stereo på usv och stereo 2.0 på det andra?

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wallin-mx:

2.0 är ju också stereo. Fråga mig inte varför de har skrivit så.

Skrivet av d0m1nation:

Ljudkortet är inte integrerat utan det följer bara med.
Det kommer inte ge dig något bättre ljud (så länge du inte har ett uselt ljudkort i datorn) och det har bara stöd för stereo och inte 7.1 som Cooling23 påstår.

Det var ju virtuell 7.1 och det var väl antagligen det han menade. Vilket det förövrigt är möjligt att moderkortet eller ljudkortet kan ge också.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem

Det är detta ljudkort som följer med:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340972

Har kört med det ljudkortet och kan inte säga att det blev någon ljudförbättring!
Inte värt att lägga de pengarna om inte ditt integrerade ljudkort gått sönder eller så!

Däremot blev det smidigt då jag har mina datorer i ett annat rum och slapp dra långa ljudkablar.
Det räckte då med en usbkabel!

Permalänk
Medlem

Jag köpte dessa lurar för ett tag sen.
Antingen kör du dom som vanligt med 2 st 3,5 mm pluggar som du drar in i datorn.
Eller så kopplar du in dom i en liten dosa stor som en ciggtändare ungefär och sen drar en usb sladd till datorn.
Får installera mjukvara för ljudkortet och sen kan du köra "vanligt" eller ställa in "virtual 7.1".

När man använder lurarna vanligt tyckte jag det var riktigt bra ljud i bf3.
När jag sen installerade ljudkortet och hade virtual 7.1 blev det sjukt bra ljud!
7.1 gav en helt annan ljudbild upplevde jag det som och ger lite mer surround känsla vilket är tänkt med det.

För 400 spänn är det ett riktigt bra köp. Bättre ljud går att hitta men kanske inte för det priset...
Så kan du välja om du vill använda ljudkortet eller inte!
Det är samma headset med eller utan ljudkort.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Virtuellt 7.1...

facepalm

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av d0m1nation:

Virtuellt 7.1...

facepalm

Dold text

http://steelseries.com/products/audio/steelseries-siberia-v2-...

"7.1 VIRTUAL SURROUND SOUND
USB 2.0 soundcard featuring a 12-channel equalizer and 7.1 Virtual surround sound."

Om du kollar på head-fi istället för sweclockers skulle du snabbt se att de flesta rekommenderar bra stereolurar och om man nu vill ha det virtuellt surround istället för en massa högtalare i luren.

(Förövrigt har du ju bara två hörselgångar och trumhinnor med, det är ju inte så att du har öron i alla möjliga riktningar, den upplevda skillnaden utöver balans lär ju komma från intensitetsskillnader och eventuellt förvrängningar skapade av huvudet och öronens form (och eko?). Virtual surroundteknikerna försöker antagligen modifiera ljudet på ett liknande sätt.)

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem

Varför gå och lägga pengar på ett par bra stereo lurar om man ändå skall förvränga och färga ljudsignalen samt köra det igenom det där skit-ljudkortet?

Permalänk
Avstängd

Förövrigt:

Om jag var gamer och beroende av positionsangivelse/förnimmelse genom ljud skulle jag också använda virtuellt omgivelseljud, även om det inte skulle vara perfekt för just mitt huvud och mitt rum och mitt läge i rummet så antar jag att man exempelvis kan kräma på olika parametrar som förstärker det utöver det som vore naturligt vilket isf antagligen skulle förstärka förnimmelsen.

Jag lägger väl generellt inte så stor vikt vid surround / känner inte så mycket WOW!-effekt av det.

En självklar fördel i att bygga lurar med bara två högtalare är ju att man antagligen kan lägga mer krut/pengar på dem än om man skall stoppa in säg sex stycken. Man kan ju antagligen ha större element med med eventuell fördel i det också. Samma sak gäller ju hemmabioljud med där jag nuförtiden hellre hade lagt slantarna på bra stereoljud istället för en uppsjö av högtalare, främst då jag ändå skulle lyssna på musik mycket mer än jag såg på film och det säger sig självt att man inte har råd med samma fronthögtalare om man skall ha 3-5 st till + subwoffer som om man nöjer sig med två.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d0m1nation:

Varför gå och lägga pengar på ett par bra stereo lurar om man ändå skall förvränga och färga ljudsignalen samt köra det igenom det där skit-ljudkortet?

Köp skitstereolurar och förvräng det då.

Jag tvivlar på att du skulle hävda att hörlurar med flera högtalare i sig är särskilt mycket mer hifi. Eller?

En anledning till att ta lite bättre stereolurar kan ju vara att man kanske tycker de låter bättre när man inte använder sig av virtuellt omgivningsljud, exempelvis lyssnar på musik. Där låter antagligen stereolurarna bättre än gamerheadsetet med 6.0 + vibrerande låda bakom nacken

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0m1nation:

Ljudkortet är inte integrerat utan det följer bara med.
Det kommer inte ge dig något bättre ljud (så länge du inte har ett uselt ljudkort i datorn) och det har bara stöd för stereo och inte 7.1 som Cooling23 påstår.

Jag har USB headset med 7.1 ljud...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig påstått att surround i hörlurar skulle vara något att ha.

Btw, har du hört talas om "citera flera" funktionen?

Permalänk
Avstängd

Hela grejen med virtual surround (eller riktig) i spel lär ju vara att försöka maximera ens förutsättningar i spelet och få så god omgivningsförnimmelse som möjligt, inte att kritiskt sitta och granska ljudkällan eller lurarna.

Det viktigaste lär ju vara spelupplevelsen. Liksom ett skitspel inte blir bättre bara för att det spelas på det senaste grafikkortet eller ett ps3 jämfört med ett bra spel på en äldre konsoll.

Jag spelar ju hellre quake i 320x200 utan gl än något asbajsigt fps i någon gl-variant i 1920x1200.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d0m1nation:

Jag har aldrig påstått att surround i hörlurar skulle vara något att ha.

Btw, har du hört talas om "citera flera" funktionen?

Jadå, jag bryr mig bara inte och det fungerar olika på olika forum.

En del vill ju uppenbarligen ha "snurraround" i sina hörlurar, låt dem få ha det, du är ju inte tvungen att använda det.

Poängen i mitt fall och alla inlägg är hur som helst att jo, uppenbarligen ger de virtuellt 7.1-ljud, och uppenbarligen förtjänar det ingen "facepalm" då det vare sig du vill det eller inte kommer ha en påverkan på ljudet, och en del vill uppenbarligen ha en surroundeffekt oavsett hur den har skapats och konsensus på head-fi verkar vara att virtuellt surround i stereolurar är bättre än riktiga surroundhörlurar.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd

Det finns ju en anledning till att gamers bryr sig mer om inputlag, uppdateringsfrekvens, responstid och fps än färgåtergivning och detaljrikedom exempelvis.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..