Permalänk
Entusiast

Använder ni erat element i ert datorrum?

Det finns nog inte någon vettig kategori för denna tråd men detta får väl duga (kan inte skriva i övrigt än)

Frågan är helt enkelt om ni använder erat element på vintern i rummet ni har er dator i?:)

Själv så behöver jag nästan aldrig ha på mitt element på förutom kanske en speciellt kall dag på vintern när det är cirka 20 minusgrader för när jag vaknar i cirka 18 grader på morgonen så brukar jag ha som vana (på helger) att köra en match i Battlefield 3 och då genererar datorn tillräckligt med värme för att hålla rummet över 20 grader i några timmar med dörren stängd

På sommaren så är det dock ett helvete...har jag fönstret stängt och om jag inte använder min air-condition så blir det 30 grader i rummet efter ungefä 1 timmes spelande

Berätta om eran dator räcker till för att ge erat rum värme på vintern och om den genererar för mycket värme på sommaren!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om man bryr sig mer om datorn än sig själv har det gått långt... riktigt långt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Om det är -30 så brukar jag slå på elementet, annars är det avstängt året om. Brukar ha dator, skärm, någon lampa, två förstärkare osv igång i mitt rum så det blir varmt efter ett tag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Datorn värmer tillräckligt. Stör mig inte på varken höga eller låga temperaturer nämnvärt vilket fall som.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jo jag brukar allt ha på mitt element på vintern, men inte med så hög värme på. Jag är en rätt ''varm'' person av mig
Fast på sommaren har jag båda fönsterna öppna och en stor fläkt som blåser, ändå blir det ca 27-30*c i mitt rum!

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering på att testa att koppla vattenkylning till ett vanligt element... Med dual GPU och en varm cpu borde man få go värme!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om man bryr sig mer om datorn än sig själv har det gått långt... riktigt långt.

Nu syftade han dock inte på att få låga temperaturer i rummet för datorns skull, utan att datorn själv värmer upp rummet under vintern.

Permalänk
Medlem

Brukar ha element på vintern

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Avstängd

Har du tänkt på att alla inte bor i hus som är bra isolerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

Har du tänkt på att alla inte bor i hus som är bra isolerade?

Hur klarar man sig då en riktigt kall vinternatt?

Permalänk

Mitt rum är så jävla kallt på vintern så jag måste ha på elementet men det blir nästan aldrig över 17 ändå så det är nog ganska skönt för min dator, och på sommar har jag inte på det för då ligger det på 18 utan

Visa signatur

Prolle: Intel i5 2500k @4.3ghz CPU-kylare: Cooler Master 212 Hyper EVO Mobo: Gigabyte Z68X-UD3H-B3 RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB Graffe: Sapphire Radeon 7950 Nätaggregat: Corsair CX 600w SSD: Samsung EVO 250GB (systemdisk), Intel 320 80GB HDD: Seagate Barracuda 1TB Skärm: LG IPS237 Tangentbord: Qpad MK-85 Mus: Qpad OM-75 Headsett: Qpad QH-90

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bakgrund:

Om man bryr sig mer om datorn än sig själv har det gått långt... riktigt långt.

Hahaha, nu missförstod du allt lite...jag menar ju såklart om någon mer än mig har alternativet att kunna ha elementet av och använda datorn som värmekälla för miljöns skull

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Brukar ha på elementet så det går igång vid runt 18 grader, på så sätt blir det inte för kallt när man ska sova! Annars brukar datorn kunna hålla tempen över 20 grader!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Hur klarar man sig då en riktigt kall vinternatt?

Element?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
Den passar nog lite bättre även om det är långt ifrån optimalt.

Elementet står alltid igång i datorrummet, sommar 30 plus som vinter 20 minus och temperaturen brukar väl ligga ungefär på 20 grader under värsta sommarhettan.
Men på sommaren så går ju värmepumpen knappt ändå.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Inte använt element sen tidigt 2000tal.
Brukar t.om ha öppet fönster på vintern när jag spelar.

Gillar när det är <20c.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Har inga element. Har bara golvvärme med termostat och det är lite svårt att se när den värmer eller inte.
Har stabil värme nästan året runt förutom på sommaren då jag sticker från normala ~21c till uppåt 30c bara för att datorn och tv'n är på.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Datorn är på 24/7 så den värmer upp lite, har oftast fönstret öppet (även på vintern) och har inte haft elementet på någon gång sen jag flyttade in i lägenheten för 2 år sen

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Har inga element

Permalänk
Medlem

har inte elementet igång blir som minst 15 grader inne i mitt rum på vintern om jag inte får för mig att öppna fönstret på vintern dock

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Har luftvärmepumpen i samma rum som datorn vilket är suveränt på sommaren då det blir rätt så varmt med 3 st 580 och en 760. På vintern hjälper datorn till rätt bra med värmeförsörjningen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens på elementen på vintern i min lägenhet med undantag på skithuset, måste ha varm sits på vintermornar.

Elementvärme är nog de sämsta man kan andas in, blörk.

En AC hade jag dock inte tackat nej till även om det inte heller är bra, men det är fan ta mig inte 30+ i lägenheten heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ja men utan isolering är ju element lite onödigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Ja men utan isolering är ju element lite onödigt!

Bättre ett element än ingenting alls

Permalänk
Medlem

Vinter: Har min dator avstäng på natten så mitt element går på då - annars när datorn är på är inte elementet påslaget (autogivare)
Min säng står bredvid en yttervägg - förra vintern när det var svinkallt körde jag ner en termometer mellan väggen och madrassen på min säng - landade på 12 grader.... (lite offtopic sådär)

Sommar: Avstängt element.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Alltid avstängt i datorrummet, har eftermiddagssol på den sidan av lägenheten. Plus att jag bor på mittenvåningen i 3-våningshus, så det är väldigt varmt och gott. Brukar bara ha elementet på i vardagsrummet på vintern och det brukar räcka (bor i en 3:a).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jaha, nä så varm bilr aldrig datorn. Elementet står på.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Nope brukar inte ha element på på vintern för datorn värmer + tvn. Köra battlefield 3 på vintern brukar värma upp hela rummet...... på sommaren är det omöjligt och lira battlefield 3 för då blir de typ 45 grader varmt i rummet.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Aldrig element, Älskar kyla

allt över 25 är olidligt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Min gamla luftkylda dator värme rummet så det vart jobbigt att vara där. Föredrar kyla.
Sen så skaffade jag vattenkylning och renoverade rummet så jag passade på att ta bort elementet då det inte behövdes.
Vattenkylningen var för effektiv så mitt rum var alltid för kallt så har fått ställa in ett element i rummet så att jag kan använda det när det behövs men nu har jag skaffat en mindre dator på luft igen.

Dock så kyls den rätt bra så att det blir är lite små kallt. Dock bara behagligt kallt vilket är skönt ;D