datorglasögon? gunners tex, era erfarenheter?

Permalänk
Medlem

datorglasögon? gunners tex, era erfarenheter?

Hej

tänkte kolla med er om någon har testat gunner eller liknande datorglasögon, sitter framför skärmen/TV (med fokus) runt 8h varje dag och upplever torra ögon och skakande ögonlock och sover runt 8h varje dag

men såg att det fanns datorglasögon, gunners, som kanske skulle hjälpa, så har ni testat de? funkar&hjälper de verkligen?

hur är det den gula toningen?
hittade en billigare variant, men hade ingen toning eller så, utan vara klar glas, de var läsglasögon för dator, men skyddade mot "Lenses with anti-radiation material plane, with positive absorption of nuclear capabilities, can absorb the modest low-frequency radiation, to eliminate positively charged ions.
Anti-fatigue radiation eye protection glasses, to protect you from headaches, fatigue, brain embolism, always protect your health"
tror ni att den funkar lika bra?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Undrar också detta, tror att det hjälper en del faktiskt. Funderar på att nappa på tex detta erbjudande sedan sälja headsettet eller ngt
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5718
Någon som har dessa glasögon och tycker dem funkar?
Mvh

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Hej

tänkte kolla med er om någon har testat gunner eller liknande datorglasögon, sitter framför skärmen/TV (med fokus) runt 8h varje dag och upplever torra ögon och skakande ögonlock och sover runt 8h varje dag

men såg att det fanns datorglasögon, gunners, som kanske skulle hjälpa, så har ni testat de? funkar&hjälper de verkligen?

hur är det den gula toningen?
hittade en billigare variant, men hade ingen toning eller så, utan vara klar glas, de var läsglasögon för dator, men skyddade mot "Lenses with anti-radiation material plane, with positive absorption of nuclear capabilities, can absorb the modest low-frequency radiation, to eliminate positively charged ions.
Anti-fatigue radiation eye protection glasses, to protect you from headaches, fatigue, brain embolism, always protect your health"
tror ni att den funkar lika bra?

Tack

Skrivet av Extremaz:

Undrar också detta, tror att det hjälper en del faktiskt. Funderar på att nappa på tex detta erbjudande sedan sälja headsettet eller ngt
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5718
Någon som har dessa glasögon och tycker dem funkar?
Mvh

Har själv inte testat, men vad jag har hört så ska dom hjälpa mycket

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Avstängd

Skulle vara kul att höra från någon som verkligen använder såna Personligen så säger jag att det är complete bullshit, men klart det säljer som smör åt kids sålänge det är en pro gamer som gör reklam för dem

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

What he said.
Samma sak men kostnadsfritt.

Permalänk
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

Väldigt bra program för att inte bli trött i ögonen när man sitter vid datorn på kvällar och nätter, speciellt om man råkar ha dålig belysning i rummet som man sitter i. Dock tycker jag att det känns väldigt "illa" att göra på det här viset, då allting ser ut på ett sätt som de inte är tänkta att se ut. Fotografier främst, men naturligtvis även allting annat som man ser på skärmen, blir helt skeva och får en väldigt inkorrekt färgton.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan säga om Gunnars efter jag använt dom i lite mer än 2 månader. Sitter dagligen +12 timmar vid datorn.

+ Inga rödsprängda ögon
+ Inga torra ögon
+ Mindre blinkningar
+ Komfort (Sitter med ett par Sennheiser PC360 och varken skaver eller gör ont att ha på headset + gunnar samtidigt)
+ "inzoomningen"
- Måste torka linserna lite ofta (störningsmoment bara)
- Första dagen var lite jobbig, fick lätt ont i huvudet då det var riktigt ovant med inzoomning som kommer med gunnars, tror det kallas "korrektion"? är en inzoomning på +0.2 tror jag

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Skrivet av Heineken89:

Vad jag kan säga om Gunnars efter jag använt dom i lite mer än 2 månader. Sitter dagligen +12 timmar vid datorn.

+ Inga rödsprängda ögon
+ Inga torra ögon
+ Mindre blinkningar
+ Komfort (Sitter med ett par Sennheiser PC360 och varken skaver eller gör ont att ha på headset + gunnar samtidigt)
+ "inzoomningen"
- Måste torka linserna lite ofta (störningsmoment bara)
- Första dagen var lite jobbig, fick lätt ont i huvudet då det var riktigt ovant med inzoomning som kommer med gunnars, tror det kallas "korrektion"? är en inzoomning på +0.2 tror jag

Har du testat programmet "Flux"? Om inte så tycker jag att du bör prova på det, och därefter berätta vilka skillnader du upplever mellan dina glasögon och den här mjukvaran.

Permalänk
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

DU ÄR BÄST! Älskar programmet!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Väldigt bra program för att inte bli trött i ögonen när man sitter vid datorn på kvällar och nätter, speciellt om man råkar ha dålig belysning i rummet som man sitter i. Dock tycker jag att det känns väldigt "illa" att göra på det här viset, då allting ser ut på ett sätt som de inte är tänkta att se ut. Fotografier främst, men naturligtvis även allting annat som man ser på skärmen, blir helt skeva och får en väldigt inkorrekt färgton.

Precis samma sak händer med glasögonen. Är ju inte direkt något revolutionellt utan dom sänker också färgtonen vilket gör att det inte blir lika jobbigt för ögonen. Bara det att programmet är gratis så finns egentligen ingen anledning till att köpa glasögon för detta ändamål.

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa glasögonen då jag sitter 7-12 timmar per dag framför datorn. Och med ett par hörlurar på köpet ( som man kan sälja vidare ) är det nog värt det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

gött att flux finns. den enda lösningen jag annars skulle få tag på skulle vara "addons" till mina vanliga glasögon. man skulle se ut som en idiot, men det skulle vara smidigare än att ha linser under ett par gunnars då linser torkar ut efter en tid och anstränger samt torkar ut ögonen. (+5 samt astigmatiker. kan typ bränna myror med glasögonen, wee)
flux löste mitt problem!

Tack för att du länkade programmet!
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Vad jag kan säga om Gunnars efter jag använt dom i lite mer än 2 månader. Sitter dagligen +12 timmar vid datorn.

+ Inga rödsprängda ögon
+ Inga torra ögon
+ Mindre blinkningar
+ Komfort (Sitter med ett par Sennheiser PC360 och varken skaver eller gör ont att ha på headset + gunnar samtidigt)
+ "inzoomningen"
- Måste torka linserna lite ofta (störningsmoment bara)
- Första dagen var lite jobbig, fick lätt ont i huvudet då det var riktigt ovant med inzoomning som kommer med gunnars, tror det kallas "korrektion"? är en inzoomning på +0.2 tror jag

Skulle vara guld värt om du kan tänkas ladda ner mjukvaran och kolla skillnaderna?

Tänker som vissa andra att om man ska köpa ett par glasögon så är det nog nu när man får ett headsett på köpet. Som man sedan kanske säljer vidare eller behåller och får mer för pengarna Programmerar mycket och sitter vid helvit skärm och surfar mycket så kanske inte är en så dum idé...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Gult glas ökar kontrasten. Billigaste investeringen för dina ögon gör du genom att gå ifrån datorn.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Har testat Gunnar och flux

Båda bra! Men på olika sätt flux är störande på sitt sätt och Gunnar är en till sak att hålla reda på, hålla rena osv..

Men fungerar bra för mig har båda gjort, har dock inte ansträngt mig med att installera flux på nyaste win 8 och så länge Gunnar inte blir borttappade så kommer inte flux tillbaka på c:

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Kör på flux, det är gratis! Jag märker inte ens att jag har programmet igång (kör 24/7 på gulaste)

Permalänk

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsklader-och-Skyddsutrus...

aningen billigare för ett par gula glasögon.

har för mig att jonas och emil tog upp lite om dessa i nån av de första fedagsreportagen och att det mesta som gunnar brillorna påstår sig ha är mest hittepå som inte finns och att ända fördelen med dom är just den gula toningen som ökar kontrasten lite.

och om du har problem med att du blir lätt trött i ögona framför datorn/tv'n gå till en optiker i första hand kan helt enkelt vara så att du behöver brillor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Heineken89:

Vad jag kan säga om Gunnars efter jag använt dom i lite mer än 2 månader. Sitter dagligen +12 timmar vid datorn.

+ Inga rödsprängda ögon
+ Inga torra ögon
+ Mindre blinkningar
+ Komfort (Sitter med ett par Sennheiser PC360 och varken skaver eller gör ont att ha på headset + gunnar samtidigt)
+ "inzoomningen"
- Måste torka linserna lite ofta (störningsmoment bara)
- Första dagen var lite jobbig, fick lätt ont i huvudet då det var riktigt ovant med inzoomning som kommer med gunnars, tror det kallas "korrektion"? är en inzoomning på +0.2 tror jag

När man sitter vid datorn och koncentrerar sig så blinkar man mindre det är därför man får Röda och torra ögon.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsklader-och-Skyddsutrus...

aningen billigare för ett par gula glasögon.

har för mig att jonas och emil tog upp lite om dessa i nån av de första fedagsreportagen och att det mesta som gunnar brillorna påstår sig ha är mest hittepå som inte finns och att ända fördelen med dom är just den gula toningen som ökar kontrasten lite.

och om du har problem med att du blir lätt trött i ögona framför datorn/tv'n gå till en optiker i första hand kan helt enkelt vara så att du behöver brillor.

http://www.youtube.com/watch?v=6PHXfNyfGTo

Har samma glasögon, som skyddglasögon, allt känns gult efter en timme, testat att kolla på tv med dem, tog av den efter en min, man får ont i huvet pga dem :/

Ang riktiga glasögon så har jag gjort ett syntest, och fick 1,2(man behöver 1 för att bli pilotxD) och optikern sa att jag inte behövde, så jag vet inte

Ska testa det programmet, ni tipsade i början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Vad jag kan säga om Gunnars efter jag använt dom i lite mer än 2 månader. Sitter dagligen +12 timmar vid datorn.

+ Inga rödsprängda ögon
+ Inga torra ögon
+ Mindre blinkningar
+ Komfort (Sitter med ett par Sennheiser PC360 och varken skaver eller gör ont att ha på headset + gunnar samtidigt)
+ "inzoomningen"
- Måste torka linserna lite ofta (störningsmoment bara)
- Första dagen var lite jobbig, fick lätt ont i huvudet då det var riktigt ovant med inzoomning som kommer med gunnars, tror det kallas "korrektion"? är en inzoomning på +0.2 tror jag

Ser lovande ut ju:)

Permalänk

Borde inte rutinerade gamers vara vana och inte behöva muppiga brillor för att orka se på skärmen?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Borde inte rutinerade gamers vara vana och inte behöva muppiga brillor för att orka se på skärmen?

+1

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

Vad tycker Punkbuster om det programmet? Inga problem?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Inaktiv

12timmar om dagen?

Inte för att vara sån, men sitter man 12timmar om dagen får man garanterat andra problem med rygg nacke and whatnot till slut, torra ögon är inte det värsta.

Nu sitter jag själv för mycket ifall någon undrar.

Permalänk
Medlem

Kolla syn hos optiker till att börja med innan du börjar glo igenom överhypade färgade plastglas.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Vad tycker Punkbuster om det programmet? Inga problem?

Inga problem alls. Jag har själv använt programmet på flera datorer i snart ett år, och har aldrig haft något problem med varken punkbuster eller andra anti-fuskprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

12timmar om dagen?

Inte för att vara sån, men sitter man 12timmar om dagen får man garanterat andra problem med rygg nacke and whatnot till slut, torra ögon är inte det värsta.

Nu sitter jag själv för mycket ifall någon undrar.

Om man har någon bra fysisk aktivitet och en ergonomisk arbetsmiljö så behöver man inte få problem med rygg och nacke.

Permalänk

Testar programmet flux nu så får vi se om det är någon skillnad.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

Grymt! Tack

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson