Varför så höga priser för bläckpatroner?

Permalänk
Avstängd

Varför så höga priser för bläckpatroner?

Jag börjar vara less på att köpa nya skrivare istället för att köpa nya bläckpatroner. Just nu kör jag med en Canon PIXMA iP2700, som mer än väl räcker för mina behov. Det roliga är bara att skrivaren kostar 279 kr med medföljande bläckpatroner, medan nya bläckpatroner kostar 384 kr (svart 9ml 169 kr, färg 9ml 215 kr), så varje gång jag får slut bläck i skrivaren köper jag en ny skrivare istället för nya bläckpatroner till den gamla, och tjänar en hundralapp varje gång. Men dom börjar ta upp för mycket plats För det är ingen skillnad kvalitetsmässigt mellan bläckpatronerna som följer med i skrivaren, och nya man köper separat, eller hur?

Permalänk
Medlem

Hur tror du dom hämtar hem sina marginaler när dom säljer skrivare inkl. toner för 279:- ?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem

Därför att man inte kan tillverka en skrivare för 279 kr (moms på 25% ingår!) och tjäna pengar, därför måste patronerna bli inkomstkällan. Ganska självklart, eller hur? Inte ens med kineniska barnarbetare kan de få lönsamhet med sådana priser. Det är iaf inte en affärsmodell jag vill bidra till, därför gör försöker jag göra andra val.

Köp dyrare och kontrollera patronpriserna i förväg. Jag kör t ex en HP multifunktion som kostade drygt 2000kr. Där kostar en svart bläckpatron för 2500 sidor runt 300kr (HP88 60ml).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan ju säga direkt att de som följer med är fyllda till ca 15-25%, inte 75-85% de nya kostar.

Så du tjänar egentligen inget alls på köpa nya skrivare.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sickly:

Kan ju säga direkt att de som följer med är fyllda till ca 15-25%, inte 75-85% de nya kostar.

Så du tjänar egentligen inget alls på köpa nya skrivare.

Det får man ju hoppas att han inte trodde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sickly:

Kan ju säga direkt att de som följer med är fyllda till ca 15-25%, inte 75-85% de nya kostar.

Så du tjänar egentligen inget alls på köpa nya skrivare.

Har du några belägg för detta uttalande? Det låter ganska orimligt och jag hittar inget som stödjer detta när jag googlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Har du några belägg för detta uttalande? Det låter ganska orimligt och jag hittar inget som stödjer detta när jag googlar.

Varför ska han behöva "bevisa" något som är så självklart?
Du tror väl inte på allvar att tillverkarna skickar med fulla patroner till en skrivare som kostar mindre än nya patroner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Har du några belägg för detta uttalande? Det låter ganska orimligt och jag hittar inget som stödjer detta när jag googlar.

Iaf den ~10 år gamla skrivaren jag äger så köptes med medföljande "standard"-patroner. De patroner som man kunde köpa i affär hade alltid en stor text på paketet där det stod: "Up to 4 times more prints*, *=compared to standard cartridges". Så jo, de som följer med printern är inte helt fyllda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fffalk:

Varför ska han behöva "bevisa" något som är så självklart?
Du tror väl inte på allvar att tillverkarna skickar med fulla patroner till en skrivare som kostar mindre än nya patroner?

Skrivet av jetten:

Iaf den ~10 år gamla skrivaren jag äger så köptes med medföljande "standard"-patroner. De patroner som man kunde köpa i affär hade alltid en stor text på paketet där det stod: "Up to 4 times more prints*, *=compared to standard cartridges". Så jo, de som följer med printern är inte helt fyllda.

Det verkar som att vissa skrivare kommer med startpatroner som är mindre, men långt i från alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Har du några belägg för detta uttalande? Det låter ganska orimligt och jag hittar inget som stödjer detta när jag googlar.

Står det på Brother skrivarna på paketen jag säljer iaf, och kollegorna säger att det är likadant för HP, Epson & canon med.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sickly:

Står det på Brother skrivarna på paketen jag säljer iaf, och kollegorna säger att det är likadant för HP, Epson & canon med.

Lömskt, det gäller att vara på sin vakt med andra ord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rSon:

Det verkar som att vissa skrivare kommer med startpatroner som är mindre, men långt i från alla.

Jag skulle vilja påstå att de flesta gör det, iaf i de lägre prislägen och även upp i priserna runt 2500-3000kr. Jag har inte lyckats köpa en ny laser- eller bläckstråleskrivare med fulla patroner, i vettiga prislägen, på rätt många år nu. Senaste HP Laserjet 2055 jag köpte, som jag trodde skulle ha full patron pga prisläget och avsaknaden av information på hemsidan, hade det inte. Var tvungen att köpa ny inom väldigt kort tid. Samsung har kört "mini-patroner" sedan lång tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Lömskt, det gäller att vara på sin vakt med andra ord.

Ja tyvärr är det inte så stor kännedom på detta, men skrivar-branschen har varit äckliga rätt länge. För bara några år sen satt det ju chip i skrivarna som gjorde så de vägrade skriva ut efter ett par år, resettar man då det chippet via lite moddning så funkade skrivaren utmärkt igen.

Dock blev de ju called on that bullshit så att säga så det är ju över nu, men ändå.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Det kan ha varit Plus som tog upp det med dyra patroner och billiga skrivare. Alla skrivarrepresentanter de talade med kände till att det i branschen förekom halvtomma leveranspatroner, men själva lovade de att deras skrivare levererades med fulla patroner.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
99:e percentilen

Det hade varit bra om alla skrivare följde en standard för färgpatroner, så att man kunde köpa samma typ av patron till alla skrivare, istället för att de på detta vidriga, cyniska sätt ska förstöra vår planet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sickly:

Ja tyvärr är det inte så stor kännedom på detta, men skrivar-branschen har varit äckliga rätt länge. För bara några år sen satt det ju chip i skrivarna som gjorde så de vägrade skriva ut efter ett par år, resettar man då det chippet via lite moddning så funkade skrivaren utmärkt igen.

Dock blev de ju called on that bullshit så att säga så det är ju över nu, men ändå.

Är så fortfarande. Min Epson PX700W/RX700W har ett minne där den lagrar antalet utskrifter. Efter x antal kommer den att säga att slasken är full och vägrar skriva ut fler sidor.

Jag blev bara förbannad då jag haft skrivaren lite över 1 år snart så jag skruvade upp slasken och märkte att inte ens 40% var ifyllt, så jag rensade/tvättade slasken och svamparna som sitter där och sedan fick börja köra några diagnostik program som läkt ut på nätet för att resetta countern på antalet utskrifter.

Ännu märkligare var att skannern som finns på skrivaren inte fungerade när countern slog i taket. Angående färgpatroner så ja ALLA nya skrivare kommer numera med testpatroner där de bara är ifyllda med 20% bläck bara för att kunna få iväg ett par utskrifter i affären eller ett par när man kommer hem och sedan dra in pengar på att sälja sina på nätet.

Så var jävligt noga när ni köper skrivare, specielt dom som räknar och sedan dör efter antalet utskrifter. Att detta är lagligt ens är så förvånandsvärt, vidrigt rent ut sagt. Alldrig en Epson produkt för min del igen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sickly:

Kan ju säga direkt att de som följer med är fyllda till ca 15-25%, inte 75-85% de nya kostar.

Så du tjänar egentligen inget alls på köpa nya skrivare.

Ja inget nytt direkt, så har det varit iallefall senaste 10 åren.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

En kollega som studerar juridik informerade mig om att dom hade en fallstudie om just detta. Det ska alltså finnas ett EU beslut (på någon nivå, hittar det inte nu när jag googlade lite) där det framgår att skrivare inte får levereras med fulla patroner/toonerkasetter.

Detta för att man som TS inte ska gå och köpa ny skrivare stup i kvarten utan använda den man har och köpa förbrukningsmaterial istället. Gissa hur mycket olja det går åt att tillverka den plast som skrivaren ät tillverkad av. Greenman som gör vad dom kallar miljötooners skriver på sina förpackningar att det går åt ca 3 L råolja bara för att göra själva tonnerkasetten.

Ska se om jag inte kan få honom att skaka fram ett diarienummer för beslutet.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emmet45:

Jag börjar vara less på att köpa nya skrivare istället för att köpa nya bläckpatroner. Just nu kör jag med en Canon PIXMA iP2700, som mer än väl räcker för mina behov. Det roliga är bara att skrivaren kostar 279 kr med medföljande bläckpatroner, medan nya bläckpatroner kostar 384 kr (svart 9ml 169 kr, färg 9ml 215 kr), så varje gång jag får slut bläck i skrivaren köper jag en ny skrivare istället för nya bläckpatroner till den gamla, och tjänar en hundralapp varje gång. Men dom börjar ta upp för mycket plats För det är ingen skillnad kvalitetsmässigt mellan bläckpatronerna som följer med i skrivaren, och nya man köper separat, eller hur?

En slags säljtaktik, vi lärde oss f.ö om detta i grundskolan (9an).

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag börjar vara less på att köpa nya skrivare istället för att köpa nya bläckpatroner. Just nu kör jag med en Canon PIXMA iP2700, som mer än väl räcker för mina behov. Det roliga är bara att skrivaren kostar 279 kr med medföljande bläckpatroner, medan nya bläckpatroner kostar 384 kr (svart 9ml 169 kr, färg 9ml 215 kr), så varje gång jag får slut bläck i skrivaren köper jag en ny skrivare istället för nya bläckpatroner till den gamla, och tjänar en hundralapp varje gång. Men dom börjar ta upp för mycket plats För det är ingen skillnad kvalitetsmässigt mellan bläckpatronerna som följer med i skrivaren, och nya man köper separat, eller hur?

Du tjänar inte, du sparar!

Som andra i tråden säger så när du köper en ny skrivare så är patronerna som följer med inte fulla, och jag skulle nog tro att priser per ml bläck är högre när du köper en ny skrivare jämfört med nya patroner.

När jag skulle köpa nya patroner till min Canon Pixma MG5500 var det faktiskt billigast att köpa på Inet! Då pratar jag Canon original patroner såklart, InkClub wannabe-bläck med urvattnade färger vägrar jag använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Är så fortfarande. Min Epson PX700W/RX700W har ett minne där den lagrar antalet utskrifter. Efter x antal kommer den att säga att slasken är full och vägrar skriva ut fler sidor.

Jag blev bara förbannad då jag haft skrivaren lite över 1 år snart så jag skruvade upp slasken och märkte att inte ens 40% var ifyllt, så jag rensade/tvättade slasken och svamparna som sitter där och sedan fick börja köra några diagnostik program som läkt ut på nätet för att resetta countern på antalet utskrifter.

Ännu märkligare var att skannern som finns på skrivaren inte fungerade när countern slog i taket. Angående färgpatroner så ja ALLA nya skrivare kommer numera med testpatroner där de bara är ifyllda med 20% bläck bara för att kunna få iväg ett par utskrifter i affären eller ett par när man kommer hem och sedan dra in pengar på att sälja sina på nätet.

Så var jävligt noga när ni köper skrivare, specielt dom som räknar och sedan dör efter antalet utskrifter. Att detta är lagligt ens är så förvånandsvärt, vidrigt rent ut sagt. Alldrig en Epson produkt för min del igen.

Blir inte roligare för att du byter märke... jag har en HP multifunktion (som faktiskt var dyr när jag köpte den, ca 2500 kr). De patronerna som följde med verkade faktiskt vara fulla för jag kunde skriva ut väldigt mycket, både foton och textsidor.

Men, nu är det istället så att skrivare kör ett så kallat "underhållsprogram" i tid och otid som mest verkar slösa massa bläck (om den verkligen slösar bläck vet jag inte, tror bläcket är kvar, men den "indikerar" att det tar slut).

Och nu till det allra värsta... I somras skulle jag på en anställningsintervju, och ville därför såklart ha med mig intyg och liknade på intervjun. Samtliga bläckpatronerna var mer eller mindre fulla och skrivaren fungerade utmärkt.... Tills jag skulle skriva ut dessa intyg... Då säger skrivaren att bläcket är för "gammalt" och "säker utskrift" inte kan garanteras! Det som hade hänt var att att det hade blivit 1:a juli och patronerna hade ett "bäst före datum" till halvårsskiftet 2012!

Klockan var då 2100 och jag skulle flyga till Stockholm halv åtta dan efter... då blev jag glad.

Slutade med att mina föräldrar fick komma hit med deras nyinköpta skrivare, men att ägna kvällen innan åt att installera en ny skrivare (en Canon som faktiskt var sjukt krånglig att "sätta ihop") var inte vad jag kände för...

Ännu gladare blev jag när jag bytte patronerna på min HP skrivare några dagar senare bara för att då kunna bekräfta att de flesta patronerna var nästan var helt fulla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

En kollega som studerar juridik informerade mig om att dom hade en fallstudie om just detta. Det ska alltså finnas ett EU beslut (på någon nivå, hittar det inte nu när jag googlade lite) där det framgår att skrivare inte får levereras med fulla patroner/toonerkasetter.

Detta för att man som TS inte ska gå och köpa ny skrivare stup i kvarten utan använda den man har och köpa förbrukningsmaterial istället. Gissa hur mycket olja det går åt att tillverka den plast som skrivaren ät tillverkad av. Greenman som gör vad dom kallar miljötooners skriver på sina förpackningar att det går åt ca 3 L råolja bara för att göra själva tonnerkasetten.

Ska se om jag inte kan få honom att skaka fram ett diarienummer för beslutet.

Ska väl stå "inte få levereras utan..."?

Lär ju ligga nånstans på eur-lex om nån orkar leta lite mer

Hittade några artiklar om det, bland annat denna http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:20... men det är nog inte det vi söker efter..

Permalänk
Medlem

Nä, rätt säker på att jag skrev vad jag menade. Vi vänder på det. Skrivaren får inte levereras med fulla patroner. Utan skrivaren får bara levereras med ett startkit med ca 10-20% fyllnadsgrad.

Dustin säljer ibland Laserskrivare i två utföranden. En med medföljande Tonerkasett med ett 100-tal utskrifter, och en bundling med ytterligare en kasett (75-100% fyllnadsgrad beroende på om det finns att välja mellan).

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Nä, rätt säker på att jag skrev vad jag menade. Vi vänder på det. Skrivaren får inte levereras med fulla patroner. Utan skrivaren får bara levereras med ett startkit med ca 10-20% fyllnadsgrad.

Dustin säljer ibland Laserskrivare i två utföranden. En med medföljande Tonerkasett med ett 100-tal utskrifter, och en bundling med ytterligare en kasett (75-100% fyllnadsgrad beroende på om det finns att välja mellan).

Ja men om nu patronerna var fulla finns det ju ändå inte samma incitament att köpa ny skrivare hela tiden eftersom priset på skrivare då rimligen skulle motsvara vad den kostar att tillverka = ett betydligt högre pris än idag då priset på skrivarna är så väldigt subventionerat. Då kommer ju TS heller inte att springa och köpa ny skrivare stup i kvarten om de är mycket dyrare i inköp.

Har väldigt svårt att tro att det finns ett EU-beslut som är formulerat på det sätt som du gör gällande..

Permalänk
Medlem

Oftast är det "fulla" patroner från början i skrivaren, dvs fulls standardpatroner inte XL varianten.

Dem enda bland hp som inte har fulla från början är faktisk laser (och många där har också fulla patroner) men en av skillnaderna på det blilligare och lite dyrare skrivarna är just pageyeild på själva patronerna.

I nuläget kommer jag inte på en ända skrivare som inte har full patron från början på hp har ingen koll på andra märken. Sedan finns det startpatroner på skrivarna men dem används för att initialisera skrivaren och blir sedan en vanlig bläck patron.

(Källa om någon känner för att läsa MYCKET http://h10060.www1.hp.com/pageyield/index.html )

Permalänk
Medlem

Patronerna som foljer med har inte fullt med black i sig, iaf vad jag har fatt forklarat for mig av aterforsaljare.
Jag VAGRAR ha skrivare hemma - hatar skrivare - och skriver ut pa jobbet istallet. Aven om det innebar att jag behover aka in pa en helg.tex. jag HATAR SKRIVARE

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

så va det förut på tex hp men det har ändrats de senare åren för iaf hp bläckstråle skrivare, varför ÅF säger så. ditt hat mot skrivare har jag ingen lösning för

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns vissa dyrare skrivare som har gratis färg, tex xerox har haft såna, färgen kostar så otroligt lite att de förväntar sig att framförallt kontor köper dem och nöter ut dem och köper nya skrivare, affärsmodellerna är olika men xerox vaxkakeskrivare har iallafall väldigt låg kostnad per sida om man ser det under hela livscykeln, men skriver man lite och inte kör slut på dem så är de inte ekonomiska pga initiala prislappen.
Hemma ska man kanske tänka på att en bläckstråleskrivare brukar vara oerhört mycket dyrare i drift om man skriver lite, det blir mycket rengöringar och torkat bläck, så skriver man sällan så bör man ha en laser, de tål att stå stilla och skriva sällan mycket bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Spelar i princip inte hur dyr skrivare man köper. Till jobbet skulle en ny A1 skrivare anförskaffas efter det att min gamla HP gett upp efter ca 10års hårt (ja jag menar hårt) liv.
IT avdelningen lyckades införskaffa en Epson Stylus Pro 7900 (nu pratar vi STOR skrivare). 116kg banderollskrivare (papper på rulle), 11(!) bläckpatroner (bl a 4 nyanser av svart...ja inte brunt alltså ).
Medföljande patroner installerades, storlek VHS kasett. De innehöll bara så pass mycket färg (110ml) att slangarna fylldes och vi kunde skriva ut tre kartor, sen var det slut på installationspatronerna.
Införskaffar då nya (finns i 350ml resp 700ml patroner), med ett pris på mellan 1500-2000:- styck.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Ofta kan man hitta billiga patroner från 3:e-partstillverkare där chippet saknas. Då flyttar man helt enkelt chippet från sina originalpatroner till dessa. Patroner utan chip kostar inte många kronor. Jag har en Canon Pixma MG5250 där originalpatroner kostar 120-140kr/st, medan ochippade patroner kostar 10-20kr/st.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD