Permalänk

Rengöra mekaniskt tangentbord

Hejsan!

Jag tänkte rengöra mitt QPAD MK-80 i dag, men jag vet inte riktigt om mitt tänkta tillvägagångssätt är godkänt - så hojta gärna till om någonting låter knasigt:

* Koppla ur tangentbordet

* Plocka ut A-Ö samt alla siffror och F1-F12.

* Blåsa igenom tangentbordet med kompressor

* Rengöra tangentbordet mer grundligt med fuktiga tops

* Rengöra tangenterna,var för sig, genom att doppa dem i vatten, gnugga på deras ovansida (beröringsytan) och sedan torka dem

Låter det vettigt? Någonting jag kanske borde tillägga?

Permalänk
Medlem

Det låter bra tycker jag, se bara till att allt är torrt sen när du sätter i usbsladden igen.

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att köra alla tangenter i diskmaskinen alt tvättmaskinen och på så sätt rengöra dom ordentligt därefter låter man dom torka på lämpligt sätt. I övrigt så ser det bra ut som du tänker gå tillväga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det enklaste är att köra alla tangenter i diskmaskinen alt tvättmaskinen och på så sätt rengöra dom ordentligt därefter låter man dom torka på lämpligt sätt. I övrigt så ser det bra ut som du tänker gå tillväga...

Har en känsla av att de inte håller för att köras i tvättmaskinen Tror det går lika bra att tvätta dem för hand

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Men när du är klar, vad tar du för en hel-rekond av mitt MK-80 ;D

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Har en känsla av att de inte håller för att köras i tvättmaskinen Tror det går lika bra att tvätta dem för hand

Klart de håller för att köras i maskin. Det går lika bra ja men är mycket jobbigare

Edit: Disk alltså!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Har en känsla av att de inte håller för att köras i tvättmaskinen Tror det går lika bra att tvätta dem för hand

Man menar nog diskmaskin?
Så länge man inte kör dem på högsta värmen bör det vara lugnt. Kör dem på 30 eller ECO som en del diskmaskiner har.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Desk Master

Ett gammal hederligt sätt är att sätta tangetbordet i en handduk eller 2 och sen kastar du det i tvättmaskin på låg värma. sen torktumlarn efter det. O sen torka över natten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe.. att tvätta elektronik i tvättmaskinen är inget jag skulle rekommendera ...

Jag rekommenderar tvättpåse. Det håller reda på dem när du tvättar, sköljer och torkar tangenterna. 50 kr på Lindex, eller låna morsans/flickvännens.
Jag slänger i några stycken Corega Tabs (för rengöring av tandproteser av plast, finns på apoteket) i påsen, lägger den i ett kärl med höga kanter och häller på varmt vatten från kranen. Enkelt och snabbt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Desk Master

destillerat vatten i tvättmaskinen skadar inte datorkomponenter.

Visa signatur
Permalänk

smörj sen upp mekaniken med silikonfett innan du sätter på knapparna igen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Oh herre.... Inga tvättmaskiner!! Inte diskmaskiner heller för den delen.

Det enklaste sättet är att ta loss alla tangenter, blanda ihop diskmedel och vatten i valfri bytta, slänga ner alla tangenter i vattnet, sen vevar du runt lite för att sedan ta ut tangenterna var för sig och torka med en kökshandduk. Då kommer dina tangenter bli som nya och du slipper krökta tangenter.

För att göra rent tangentbordet i sig rekommenderar jag tryckluft, och sen tandborste på de ställen som är lite svåra att komma åt. Skarvar mm.

Permalänk

Två bilder från när jag plockade bort de flesta tangenter innan jag körde en runda med kompressorn. Det var inte så fruktansvärt smutsigt, men det var ändå trevligt att få rengjort tangentbordet. Kan säga att det fungerade riktigt bra att blåsa det med kompressor, dammsuga och till sist sätta tillbaka alla tangenter och rengöra dem med en fuktig trasa.

Permalänk
Medlem

varför tog du inte bort vänster skift, vänster ctrl osv?

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

varför tog du inte bort vänster skift, vänster ctrl osv?

Troligtvis för att det inte var värt besväret. Långa tangenter är mycket jobbigare att ta loss/sätta tillbaka, eftersom det sitter metallpinnar under för att stabilisera.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av zZerf:

varför tog du inte bort vänster skift, vänster ctrl osv?

What he said:

Skrivet av Poppu-chan:

Troligtvis för att det inte var värt besväret. Långa tangenter är mycket jobbigare att ta loss/sätta tillbaka, eftersom det sitter metallpinnar under för att stabilisera.

Permalänk
Medlem

Fast nu märkte jag att jag halvsvamlade. Tab, caps, vänster shift, ctrl samt alt-knapparna verkar inte ha såna trots allt. Inte på mitt MK50 iaf. *skäms*

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Fast nu märkte jag att jag halvsvamlade. Tab, caps, vänster shift, ctrl samt alt-knapparna verkar inte ha såna trots allt. Inte på mitt MK50 iaf. *skäms*

Mycket möjligt, dock är jag inte heller helt säker på hur stor en tangent ska vara för att den ska ha en stabilisator – men jag ville inte chansa, så jag tog helt enkelt endast bort de som var lika stora som "vanliga" tangenter är.

Permalänk
Medlem

Så här rengjorde jag mitt tangentbord

Det gick fint, de blev som nya Skulle dock inte rekommendera att köra med scotch brite om du inte har doubleshot keycaps. Färgen lossnar nog då

edit: såg att du redan gjort det nu

Permalänk
Medlem

Tjena! Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite snabbt till mitt problem.

Jag lyckades med konststycket att spilla päronsoda över mitt MK-80 för ett tag sedan och nu tänkte jag åtgärda detta. Har ni några tips på hur man kan få rent själva brytarna från sockerbeläggningen? Jag tänker mest på om man kanske ska låta tangentbordet ligga i ett bad av något slag för att lösa upp skiten.

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk
Skrivet av i0x:

Tjena! Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite snabbt till mitt problem.

Jag lyckades med konststycket att spilla päronsoda över mitt MK-80 för ett tag sedan och nu tänkte jag åtgärda detta. Har ni några tips på hur man kan få rent själva brytarna från sockerbeläggningen? Jag tänker mest på om man kanske ska låta tangentbordet ligga i ett bad av något slag för att lösa upp skiten.

Jag kanske inte är till någon stor hjälp här, men försök att PM'a Huttala. Han är riktigt duktig och kunnig inom mekaniska tangentbord.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Decalibration:

Jag kanske inte är till någon stor hjälp här, men försök att PM'a Huttala. Han är riktigt duktig och kunnig inom mekaniska tangentbord.

Det är ju dumt, då vet ju ingen annan vad jag svarar. Jag är rätt aktiv på detta forum så läser det mesta. Saxar mitt svar på PM:et här.

Skrivet av Huttala:

Ta loss tangenterna, lägg dom i ett bad med diskmedel eller liknande, gör sedan rent dem.

För att få rent brytarna så är det T-röd eller liknande som gäller, sätt det på en tops eller liknande och tryck på brytaren så att den åker ner och upp. Gör detta med spriten tills den klickar som den ska (tyckte jag såg att du skrev att du har ett MK-80 med blå brytare).

Sedan låter du tangentbordet torka ett dygn eller så, tills du vet att det är torrt. Testa även brytarna under tiden du väntar på att det ska torka, så att du vet att du löst upp allt socker, har det börjat torka och tangenten blir trög igen så är det ju uppenbarligen socker kvar i den.

Jag har aldrig testat denna metod själv, då jag inte spiller saker i mina tangentbord ( ), men har läst att andra gjort såhär.

I värsta fall får du köpa lösa brytare och löda loss de som är tröga för att sedan sätta i nya där istället.

Permalänk
Medlem

Tack för svar Ska prova och se hur pass bra det hjälper och förhoppningsvis slipper jag byta ut några brytare. Hade jag spillt över det gamla tangentbordet så hade det varit en barnlek, men mekaniska brytare är inte lika förlåtande tyvärr

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Mycket möjligt, dock är jag inte heller helt säker på hur stor en tangent ska vara för att den ska ha en stabilisator – men jag ville inte chansa, så jag tog helt enkelt endast bort de som var lika stora som "vanliga" tangenter är.

Beroende på vad det är för stabiliser så kan du faktiskt lossa tangenten utan att själva stabilisern hakar ur, och på så sätt se om det är en stabiliser eller ej under en viss tangent. Sen tror jag att stabilisers oftast börjar förekomma när tangenterna blir runt 2,25 breda. Finns inte direkt behov av det på en 1,5x1 CTRL.

Edit: vet inte vad det sitter för stabiliser på ditt tangentbord, men om det är något liknande som Filco använder (och andra tangentbord tillv. av Costar bl.a. mitt QFR) så är det väldigt enkelt att ta lös en sådan tangent men framförallt att stoppa dit den igen. Här är en väldigt bra video för att lära sig:

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Brukar köra på diskmaskinen med tangenter. Enda gången det blivit fel var med 60+ grader i 3+ timmar då blev det små vita bubblor som försvann efter ett tag.

Jag har även kört med vatten och diskmedel sen diska för hand men det blir lätt slitet med 2+ tangentbord.

Sen tryckluft på burk och tops/tandborste. Har inte lyckats pajja nåt av mina tangentbord än så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

smörj sen upp mekaniken med silikonfett innan du sätter på knapparna igen.

Hej, ursäkta att jag öppnar tråden igen men är väldigt nyfiken på denna kommentar. Är det någon annan som man kan bekräfta att det funkar. Spillde läsk på mitt tangent bord och har gjort rent den men 4-7 knappar fastnar och skulle vilja smörja dom. Gjorde rent tangentbordet med break cleaner men funkade inte. Sen gjorde jag rent den med elektronik sprej för att få bort fukte (och som även rengör stod det) men varken någon av dom hjälpte så det här kanske är min lösning för att det är socker (från läsken) i brytaren. Men måste veta säkert att det funkar. Vill ju inte förstöra den mer än vad det är just nu. Med vänlig hälsning, Aki

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av vad för smörjning man ska använda.

Skulle något sånt här kunna tänkas fungera?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-s...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ang. rengöring av tangenter så har jag märkt att varmt vatten + lite såpa gör susen. Såpan löser upp även den mest ingrodda smutsen väldigt enkelt och fort.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av siipan:

Är också intresserad av vad för smörjning man ska använda.

Skulle något sånt här kunna tänkas fungera?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-s...

Olja är jag tveksam till om du ska använda. Testa den här istället:

Silikonfett

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

jag spillde ju läsk på mitt tangentbord (som skrivet ovan). så det sitter lite socker emellan mina tangenter.
jag smord in dom med silikon sprej http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-s...

tangentbordet funkar och tog inga skador av den. men sockret stelnar lite ändå, är inte helt nöjd med resultatet men det vart mkt bättre än vad det va ja.
men om du inte spillt läsk så tror jag nog den funkar bra till smörjning allmänt. och lätt att applicera .