Permalänk
Medlem

Func MS-3, några erfarenheter?

Nu har Func's senaste mus funnits ute ett tag och tänkte höra om det finns någon här på forumet som äger eller har använt en och har några åsikter?

Såg precis att den hade droppat i pris ner till 500:- nu och även att man får en av deras mattor om man reggar den online (det kanske man fick innan med?)

Verkar som en schysst deal men är den något att ha? Döma av utseendet är det precis vad jag söker efter även om jag inte haft chans att klämma på den än.

Behöver byta ut min Razer Glapp-adder, är Funcen en bra mus helt enkelt?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Nu har Func's senaste mus funnits ute ett tag och tänkte höra om det finns någon här på forumet som äger eller har använt en och har några åsikter?

Såg precis att den hade droppat i pris ner till 500:- nu och även att man får en av deras mattor om man reggar den online (det kanske man fick innan med?)

Verkar som en schysst deal men är den något att ha? Döma av utseendet är det precis vad jag söker efter även om jag inte haft chans att klämma på den än.

Behöver byta ut min Razer Glapp-adder, är Funcen en bra mus helt enkelt?

Allt känns nog bra efter en Razer.
Jag har en 5K och älskar formen

Permalänk
Medlem

Beställde en igår så den borde anlända väldigt snart. Kan återkomma med lite intryck efter lite användande om så önskas! Kostar just nu bara 499:- fraktfritt på cdon.

Permalänk
Medlem

Har 5K, MS3 och MX510. Har haft väldigt problem med 5K och bytt säkert 4-5st på ett par år.

Köpte MS3 och direkt i win8 så fungerade den inte, efter en del felsökning visade sig att den inte fungerade i USB 3.0 portar. Efter det så fungerade inte mjukvara, efter 6-7 installations försök så testade jag köra med win7 install och då fungerade den. Men nu så fungerar mjukvaran och mina binds 3/10 gånger...

Tacka vetja Mx510 som aldrig trasslat och fortfarande fungerar efter många många år!

PS. Knappen längst fram på musen sitter "löst" på mitt ex, känns inte solid. Både knapparna och hjulet har väldigt hårt motstånd i början. Något man vänjer sig vid men värt att notera.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Allt känns nog bra efter en Razer.
Jag har en 5K och älskar formen

Haha det har du kanske rätt i, ja det är den formen jag är ute efter och kikat på 5K innan men MS-3 verkar skönare

Skrivet av Deldehed:

Beställde en igår så den borde anlända väldigt snart. Kan återkomma med lite intryck efter lite användande om så önskas! Kostar just nu bara 499:- fraktfritt på cdon.

Ja tack det vore kanon!

Skrivet av GenKaan:

Har 5K, MS3 och MX510. Har haft väldigt problem med 5K och bytt säkert 4-5st på ett par år.

Köpte MS3 och direkt i win8 så fungerade den inte, efter en del felsökning visade sig att den inte fungerade i USB 3.0 portar. Efter det så fungerade inte mjukvara, efter 6-7 installations försök så testade jag köra med win7 install och då fungerade den. Men nu så fungerar mjukvaran och mina binds 3/10 gånger...

Tacka vetja Mx510 som aldrig trasslat och fortfarande fungerar efter många många år!

PS. Knappen längst fram på musen sitter "löst" på mitt ex, känns inte solid. Både knapparna och hjulet har väldigt hårt motstånd i början. Något man vänjer sig vid men värt att notera.

Usch det låter inge vidare, det verkar ju vara dåligt med kvalitets möss med 5K/MS-3 utformingen.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Naos 5000 strular aldrig iaf

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har en Func MS-3 fungerar hur bra som helst

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Usch det låter inge vidare, det verkar ju vara dåligt med kvalitets möss med 5K/MS-3 utformingen.

Vet faktiskt vad jag gör fel. Inga andra produkter med USB anslutning trasslar för mig. Både mitt MK50 och 6Gv2 har fungerat i nära på en oändlighet...

Samma med min MX510 som jag använder mest på jobbet, fungerar felfritt efter 2-3 oändligheter !

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Då fick man sitt ex igår via posten. Förpackningen är snygg om man nu bryr sig om det, musen i sig är galet skön att hålla då alla fingrar skönt kan vila på den. Vikten känns bra för min preferenser och alla knappar känns gedigna och av kvalité. Sladden är även den vettig vad jag har kunnat utröna så långt, bra styvhet och längd men samtidigt flexibel. Scrollen är trevlig att använda och lätt att manövrera med tydliga "hack".
Tråkigt nog så får jag nog skicka tillbaka min ändå, då jag inte har fått den att fungera på Windows 8 oavsett vad jag har gjort. Jag har flashat bios, ändrat usb inställningar i bios, testat alla 14 portar på min dator, tagit bort windows driver enforcement, tagit bort en specifik windows update, ja you name it.
SÅ jag kan tyvärr inte kommentera hur sensorn fungerar eller hur den opererar vid användande, då min har funkat i några få sekunder när jag har lekt runt i mitt bios, så sjävla musen är inte defekt till den grad att den är sönder på det viset.
Är det någon som vet något megatrick för att få den att funka på windows 8 så skriv på! Jag hade väntat länge på denna skapelse och såg fram emot att kunna börja använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Har 5K, MS3 och MX510. Har haft väldigt problem med 5K och bytt säkert 4-5st på ett par år.

Köpte MS3 och direkt i win8 så fungerade den inte, efter en del felsökning visade sig att den inte fungerade i USB 3.0 portar. Efter det så fungerade inte mjukvara, efter 6-7 installations försök så testade jag köra med win7 install och då fungerade den. Men nu så fungerar mjukvaran och mina binds 3/10 gånger...

Tacka vetja Mx510 som aldrig trasslat och fortfarande fungerar efter många många år!

PS. Knappen längst fram på musen sitter "löst" på mitt ex, känns inte solid. Både knapparna och hjulet har väldigt hårt motstånd i början. Något man vänjer sig vid men värt att notera.

Skrivet av Deldehed:

Då fick man sitt ex igår via posten. Förpackningen är snygg om man nu bryr sig om det, musen i sig är galet skön att hålla då alla fingrar skönt kan vila på den. Vikten känns bra för min preferenser och alla knappar känns gedigna och av kvalité. Sladden är även den vettig vad jag har kunnat utröna så långt, bra styvhet och längd men samtidigt flexibel. Scrollen är trevlig att använda och lätt att manövrera med tydliga "hack".
Tråkigt nog så får jag nog skicka tillbaka min ändå, då jag inte har fått den att fungera på Windows 8 oavsett vad jag har gjort. Jag har flashat bios, ändrat usb inställningar i bios, testat alla 14 portar på min dator, tagit bort windows driver enforcement, tagit bort en specifik windows update, ja you name it.
SÅ jag kan tyvärr inte kommentera hur sensorn fungerar eller hur den opererar vid användande, då min har funkat i några få sekunder när jag har lekt runt i mitt bios, så sjävla musen är inte defekt till den grad att den är sönder på det viset.
Är det någon som vet något megatrick för att få den att funka på windows 8 så skriv på! Jag hade väntat länge på denna skapelse och såg fram emot att kunna börja använda den.

Köpte min igår och jag älskar den rakt av. Har haft en Logitech G5 innan men har fullkomligt vant mig efter bara en dags användning att byta från klogreppet till att köra med hela handflatan. Känner mig nästan naken när jag känner på den gamla G5an. Allt är gediget, ingen lös knapp på mitt ex.
Funkade prickfritt för mig i Win8 och i USB 3.0 portar både utan och med programvara.
Även programvaran är enkel och funktionell.

Låter tråkigt att ni haft krångel med den då jag ser inga nackdelar alls med den om man vill ha en mus att lägga hela handen på. Funkar även riktigt bra att lyfta den då urgröpningarna för fingrarna är såpass grova att man kan få upp den lätt. Sen att priset just nu är riktigt bra och man får en musmatta värd 299 kr är inte alls dumt, väntar på att få hem den så jag kan prova dem tillsammans.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem

Jag gillar den som bara den vad beträffar greppet och känslan av kvalité, har velat köpa den ett tag nu så blev ju självklart lite besviken när den vägrar att funka. Den fungerar dock direkt i min dundergamla netbook med windows xp. Jag försöker fortfarande få den att funka på min primära dator där den är tänkt att användas.
Utan att tveka den mest bekväma mus jag använt.

Permalänk
Medlem

Fick hem min MS-3 igår och för mig vägrade den fungera i någon USB. Kör Windows 8. Löste problemet själv genom att ladda ner nyaste USB 3.0 drivrutinen från asmedia.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deldehed:

Jag gillar den som bara den vad beträffar greppet och känslan av kvalité, har velat köpa den ett tag nu så blev ju självklart lite besviken när den vägrar att funka. Den fungerar dock direkt i min dundergamla netbook med windows xp. Jag försöker fortfarande få den att funka på min primära dator där den är tänkt att användas.
Utan att tveka den mest bekväma mus jag använt.

Hittade det här på Funcs hemsida precis när jag kollade runt lite på varför det inte funkar för dig.

"My mouse can't be recognized in windows 8, how can I solve it?
This problem might be related to an unsigned driver issued by Microsoft (KB2756872) that is affecting the USB controller in Windows environments.
By default, newer versions of Windows do not allow unsigned drivers which in turn cause the problem at hand. Until there is an official fix from Microsoft, a few users have solved it by the following method:
Follow Microsoft's link below which scans your computer for problems that have been performed by Windows Update. http://support.microsoft.com/kb/947821
Turn off the Driver Signing Enforcement in Windows.
Remove the specific update (KB2756872) in Windows 8"

Edit: Aha ser nu att du redan provat det, my bad.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem

Tack timson, men jag har som jag skrivit redan testat allt det där. Utan något som helst resultat. Har grejat och haft mig sanslöst länge.

Permalänk
Medlem

Fick den att fungera jag med nu med hjälp av ASMedia drivrutin. Tack för det tipset! Hoppas på att den fungerar ett tag nu då! Kan återkomma med fler intryck senare om någon fortfarande är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timson:

om man vill ha en mus att lägga hela handen på

jaa så grymt mycket skönare och få lägga hela handen på än o köra claw eller kunna vila lite av handen osv

Skrivet av Deldehed:

Fick den att fungera jag med nu med hjälp av ASMedia drivrutin. Tack för det tipset! Hoppas på att den fungerar ett tag nu då! Kan återkomma med fler intryck senare om någon fortfarande är intresserad.

Gör gärna det, det känns dock som att de blir ett köp nu iaf men den är ju inte beställd än! Det är säker fler som vill höra åsikter också.

Verkar vara en del bekymmer med win8 och det spelar faktiskt ingen roll för mig, kör 7an nu och har inga planer att byta upp mig och när jag väl gör det så hoppas jag att drivrutins problemen är borta.
Och för dom flesta så verkar det ändå gå att lösa med lite joxande.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av timson:

Köpte min igår och jag älskar den rakt av. Har haft en Logitech G5 innan men har fullkomligt vant mig efter bara en dags användning att byta från klogreppet till att köra med hela handflatan. Känner mig nästan naken när jag känner på den gamla G5an. Allt är gediget, ingen lös knapp på mitt ex.
Funkade prickfritt för mig i Win8 och i USB 3.0 portar både utan och med programvara.
Även programvaran är enkel och funktionell.

Låter tråkigt att ni haft krångel med den då jag ser inga nackdelar alls med den om man vill ha en mus att lägga hela handen på. Funkar även riktigt bra att lyfta den då urgröpningarna för fingrarna är såpass grova att man kan få upp den lätt. Sen att priset just nu är riktigt bra och man får en musmatta värd 299 kr är inte alls dumt, väntar på att få hem den så jag kan prova dem tillsammans.

Gillar känslan och storleken, inte problemen och programvaran.

Sen fick jag betala 699 för den i slutet av januari utan musmatta, nu får man den för 499 med musmatta... Tack webhallen

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Gillar känslan och storleken, inte problemen och programvaran.

Sen fick jag betala 699 för den i slutet av januari utan musmatta, nu får man den för 499 med musmatta... Tack webhallen

Visst är det tråkigt men vara tjurig på Webhallen för att dom sänker priserna känns ju knäppt?
Alla återförsäljare säljer för 499:- och det är ju ganska naturligt att saker blir billigare efterhand.
Skicka med musmattan verkar ju vara Func's egna påhitt då du inte får mattan av återförsäljaren utan av Func själva om du reggar dig.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Fick hem min precis, och tro på fan, även min var stendöd i windows 8, men löstes snabbt genom att installera ASmedia usb 3.0 driver som nämndes ett par poster upp, fungerar nu bra.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Fick hem min precis, och tro på fan, även min var stendöd i windows 8, men löstes snabbt genom att installera ASmedia usb 3.0 driver som nämndes ett par poster upp, fungerar nu bra.

Börjar se ett mönster ;>

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Gillar känslan och storleken, inte problemen och programvaran.

Sen fick jag betala 699 för den i slutet av januari utan musmatta, nu får man den för 499 med musmatta... Tack webhallen

Verkar ju vara func själva som erbjuder musen för 499 kr med musmatta på utvalda ställen, wh, inet, cdon och komplett tror jag. Så klaga på func tycker jag

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem

Ni får ju gärna gilla min post med när jag är så snäll och fixar era fel Annars hade ni suttit här nu helt utan nya möss

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Har nu suttit med musen ett par timmar där jag bland annat har spelat counter-strike:go, surfat runt, skyrim och lekt runt i paint. Har fortfarande inte vant mig till 100% vid spelade än men det blir mer och mer och jag gillar den mer för var sekund som passerar. Sensorn upplevs som väldigt responsiv och precis, så långt jag har kunnat testa i alla fall. Greppet är det mest underbara med den, programvaran fungerar fläckfritt och är väldigt lätt samt överskådlig att manövrera.
Alla knappar är lättåtkomliga och väldigt kvalitativa och hela skapelsen känns gedigen samt stabil. So far so good! Blir troligen också bara bättre med tiden! Återkommer säkerligen med fler tankegångar efter mer användande. Hare gött!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

*länkar*

Oj Det var illa. Hoppas jag har tur och att musen håller länge.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu har jag precis fått hem min MS-3, angående musmattan, räcker det med att bara registrera musen på sitt Func konto? Man fick ju ingen bekräftan på att man ska få en musmatta direkt men det kanske går ändå?
Nu ska det testköras

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Fick hem min MS-3 igår och för mig vägrade den fungera i någon USB. Kör Windows 8. Löste problemet själv genom att ladda ner nyaste USB 3.0 drivrutinen från asmedia.

Varifrån fick du tag på dessa?

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Varifrån fick du tag på dessa?

Läs i tråden.. asmedia!

google gav http://www.station-drivers.com/page/asmedia.htm som första resultat vid en sökning på asmedia usb 3.0, svårt?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Nu har jag precis fått hem min MS-3, angående musmattan, räcker det med att bara registrera musen på sitt Func konto? Man fick ju ingen bekräftan på att man ska få en musmatta direkt men det kanske går ändå?
Nu ska det testköras

Japp, bara att registrera så ska den vara på väg.

Allt det bästa, Oggs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjena, köpte en MS-3a igår, nöjd med allt utom en sak. Jag upplever nämligen att höger och vänster musknappar skiljer sig åt. Vänster musknapp avger ett ganska högt klickljud och den ger en bra respons när jag trycker ner den. Höger musknapp däremot avger ett lite dovare klickljud och jag får inte alls samma känsla när jag trycker ner den.
I vanligt surf användande märks detta inte så mycket, men i Starcraft 2 så tycker jag det känns väldigt tydligt att högern inte riktigt funkar som den skall.

Är det någon annan som upplever samma sak ? Och vem skall jag vända mig till för att eventuellt byta ut musen ? Butiken jag köpte den i eller tillverkaren direkt ?

Tack på förhand.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB