Permalänk
Medlem

SteelSeries APEX Tangentbord

Jag har tänkt på att skaffa ett SteelSeries APEX tangentbord ett litet tag nu men det är en del saker jag undrar över.

- Hur många olika ljus-nyanser har tangentbordet? Jag har inte hittat någon info om detta, och jag hatar tangentbord som har runt 6 olika nyanser som du måste scrolla igenom för att stänga av/sätta på (i min värld räcker det med antingen allt eller inget).

- På nordiska versionen av tangentbordet; är den högra skift-knappen lika stor som på det amerikanska?

- Går det verkligen att ställa in vilken ljuskombination och nyans som helst? Står ju trots allt att det finns 16 miljoner olika nyanser men jag tycker att det är lite svårt att tro av någon anledning :/

- Går det att ställa in mapp-genvägar till macros? Köpte mig ett Roccat-tangentbord för ett dryga år sedan där man inte kunde göra det vilket fick mig att byta tillbaks till det gamla tangentbordet igen och ställa Roccat på hyllan...

Ni får gärna rekommendera andra tangentbord också, men i så fall ska det vara ett low-profile tangentbord.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett APEX igår efter att jag vält en 1,5l Cola över mitt G19.. Har dock inte hunnit sätta mig in i alla funktioner ännu, men kan återkomma om ingen annan ger dig svar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett Apex igår Hoppas på bra grejer!:) Ser riktigt mysig ut:)

Permalänk
Medlem

Mm, jag gillar också hur den ser ut. Och den verkar ju kunna ha potential I all fall för mina krav.

@DaBone: Ja, det vore väldigt bra om du kunde skriva lite feedback. Dina första tankar och tyck skulle vara jättebra! Tack!

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Kom hem nu och inser att det finns två versioner av APEX.. APEX och APEX RAW. Jag har den senare som också är lite enklare.
Så kan nog inte hjälpa dig så värst mycket..

RAW har bara vit bakgrundsbelysning.. SHIFT-tangenten är nog dubbelt så stor på högra sidan, jämfört med vänstra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

850 kr för ett rubberdome??? Vad i helvet

Permalänk
Medlem

Ja precis =/ RAW-versionen har jag inget direkt intresse av. Antingen APEX eller inget. Men då är shift-knappen lika stor som på ett vanligt tangentbord då (nordiskt såklart)? Perfa

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att ni beställt Apex (inte Apex-RAW), vart har ni då beställt det?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8Z77-V Pro | CPU: 3570K @ 4.5Ghz | Kylare: Noctua NH-D14 | Chassi: CM Storm Stryker |
GPU: ASUS GTX680DC2 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | PSU: NZXT HALE90 750W 80+ Gold |
HDD: Corsair Force 3 180GB + 4TB WD 7200RPM | Skärm: 2x Samsung S23A700D 120Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raekon:

Ni som säger att ni beställt Apex (inte Apex-RAW), vart har ni då beställt det?

Jag beställde den igår från webhallen, de har fått in dem:)

Permalänk

Jag kände på Apex på dreamhack, kändes väldigt plottrigt i kvalitén (ungefär som ett lycosa) men det var riktigt bekvämt att skriva på! Tangenterna påminde mycke om de på lycosa, och jag tycker de är riktigt sköna, även fast jag är van användare av mekaniska tangentbord. Dock tycker jag priset är för saftigt, men om det hade kostat runt 600kr hade jag sagt köp!

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Jag kände på Apex på dreamhack, kändes väldigt plottrigt i kvalitén (ungefär som ett lycosa) men det var riktigt bekvämt att skriva på! Tangenterna påminde mycke om de på lycosa, och jag tycker de är riktigt sköna, även fast jag är van användare av mekaniska tangentbord. Dock tycker jag priset är för saftigt, men om det hade kostat runt 600kr hade jag sagt köp!

Näää jag tyckte inte om Lycosa alls..Kändes för plastig..Är Apex verkligen så plastig? Får den imorgon..hoppas inte jag blir besviken:(

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Näää jag tyckte inte om Lycosa alls..Kändes för plastig..Är Apex verkligen så plastig? Får den imorgon..hoppas inte jag blir besviken:(

Tyckte det påminde en hel del om lycosa i kvalitén ja, fast det såg inte ut som ett Xx_uberslayer1337_xX tangentbord då!

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Tyckte det påminde en hel del om lycosa i kvalitén ja, fast det såg inte ut som ett Xx_uberslayer1337_xX tangentbord då!

Har den hemma nu, och jag har haft lycosa

När jag hade lycosa så kändes de som att den skulle paja vilken minut som helst..Den var för PLASTIG, rent av plast..runt hela..Och knapparna med.
Har nu APEX framför mig nu och plasten mellan pilarna och del/home/ osv knapparna..Plasten mellan där påminer lite om Lycosa, just glänsandet..Men är betydligt mycket tungare i plastkvalite.. Sedan är sidorna på tangentbordet lite hårdare matt plast. Knapparna känns mycket mer stabila och mjuka jämnfört med Lycosa plasten. Men de är ett första intryck, ska ta o testa den ikväll

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att höra din recension Hagge! Jag är fortfarande sugen på tangentbordet men skulle vilja höra lite mer om det innan jag beställer det.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Köpte ett på netonnet och råkade installera mjukvaran på w8 preview... Så blev ominstallation till Windows 8 IST iom att datorn inte gick att starta.

problemet, förutom den kassa programvaran, är att jag inte kan ändra färg på f-tangenter och macro-tangenterna. Hur gör ni det? Kan ändra på dem andra.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Mått?

Är intresserad av att köpa APEX men har en begränsad yta på skrivbordet ( lite mkt pärmar). Kan någon få fram måtten på APEX, har sökt men hittar det ingenstans.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet Pro 900: CPU: Intel Core i7-4790K@ 4.0GHz GPU: ASUS GTX Geforce 1070 @ 1178 MHz MoBo: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 PSU: Be quiet dark power pro 1000w: Lagring 1: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB: Lagring 2:Kingston SSD V300 120GB: Lagring 3: 1 TB WD Green Lagring 4: 2 TB WD Green: Lagring 5 M2 Intel 512 GB: Kylning CPUCorsair Hydro H60 (v2): Skärm: Acer 24" Predator 144Hz Gaming: Tangentbord: Corsair Strafe: Mus: Roccat Kone XTD; Musmatta: Roccat Taito: Headset: Steelseries Artic 7

Permalänk
Medlem

Sorry att jag snor din tråd lite men har lite frågor om denna produkten

Jag är väldigt sugen på "Apex Gaming Keyboard", dock vill jag ha reda på lite saker om det innan ett inköp. Någon vänlig själ som kan svara på dessa frågor:

1. Vilka mått har detta tangentbordet?
2. Har det den stora eller lilla Enter knappen?
3. Någon som kan ta en bild på den svenska modellen, jag är speciellt intresserad av en bild på "Å, Ä, Ö och Enter knapparna" men gärna en översiktsbild på hela tangentbordet också

Permalänk
Avstängd

1. Vilka mått har detta tangentbordet?

Cirka 56 cm x 23 cm x (4 cm högsta 1,1 cm lägsta) oregelbunden form gör det svårt att ange exakta mått.

2. Har det den stora eller lilla Enter knappen?

Fullstor; standard

3. Någon som kan ta en bild på den svenska modellen, jag är speciellt intresserad av en bild på "Å, Ä, Ö och Enter knapparna"

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Arkin!!! Jag har läst på vissa ställen att det skulle vara den lilla Enter knappen och Å, Ä, och Ö knapparna skulle vara hoptryckta. Men nu vet jag att det inte stämmer så det blev att beställa ett Apex GK på en gång! =D

Permalänk
Inaktiv

En fråga......

Kan man släcka ner detta tangentbord helt, så det inte lyser alls ??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon164734:

En fråga......

Kan man släcka ner detta tangentbord helt, så det inte lyser alls ??

Svar ja. Man håller inne steelseries knapp och dimmar upp och ner med de båda tangenterna längst upp i högra hörnet.

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Skrivet av Arkin:

1. Vilka mått har detta tangentbordet?

Cirka 56 cm x 23 cm x (4 cm högsta 1,1 cm lägsta) oregelbunden form gör det svårt att ange exakta mått.

2. Har det den stora eller lilla Enter knappen?

Fullstor; standard

3. Någon som kan ta en bild på den svenska modellen, jag är speciellt intresserad av en bild på "Å, Ä, Ö och Enter knapparna"

http://i.imgur.com/kmAmzmP.jpg

Arkin du verkar äga ett Apex Gaming Keyboard så jag undrar bara, finns det ingen "<>|" knapp till höger om vänstra shift knappen? :/

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Avstängd

Jodå den knappen finns:

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Skrivet av Arkin:

Tack så mycket för svar!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Skulle ni här som äger detta tangentbord kunna testa en sak? Jag skapade en tråd förut om hur mer än 2 tangenter i viss kombination ej fungerar med SteelSeries Apex Gaming Keyboard.

Så, testa vad som händer om ni trycker in följande tangenter samtidigt:

W, D och X
W, SHIFT och X.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Den skriver Versala W och X alternativt gemena w, d och X.

Permalänk
Medlem

Har haft problem sedan jag köpte mitt tangentbord att det tar en bedrövligt lång tid från att man startar datorn till man faktiskt kan använda tangentbordet. Nån som vet om det är någon inställning jag ska göra? Använder Win 7 Ultimate.

Som parantes kan sägas att det jag inte är nöjd med är att tangenterna är aningen mindre än standard, allt fungerar förutom att jag ibland lyckas trycka in Caps-Lock när jag trycker på A-tangenten.