Permalänk
Medlem

funderingar kring datorhörna

tänkte piffa ut hörnan lite då jag sitter vid ett slitet skrivbord som är för litet på alla vis.

här är en sketchupmodell av hur mitt rum ser ut

tänkte att jag skulle sätta en skiva i hela "hålan". tänkte även sätta upp den "benlöst" för att få det lite snyggare och praktiskare.
dock är problemet att det är gipsskivor bakom tapeten, så hur löser jag det? bordsskivan får jag tag på via min fars jobb...

idé:

såhär skulle det kunna se ut nån dag

den där skärmupphöjningen är jag lite osäker på ännu, storlek och form, men det blir de där små benen från ikea (capita)
tips och idéer. Håller det utan ben?skulle det vara värt ergonomiskt att såga ur en halvcirkel där man sitter? isåfall vad är passliga mått på det?

glömde ladda upp bilden på mått

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

tänkte piffa ut hörnan lite då jag sitter vid ett slitet skrivbord som är för litet på alla vis.

här är en sketchupmodell av hur mitt rum ser ut
http://i62.tinypic.com/ru0fbn.png

tänkte att jag skulle sätta en skiva i hela "hålan". tänkte även sätta upp den "benlöst" för att få det lite snyggare och praktiskare.
dock är problemet att det är gipsskivor bakom tapeten, så hur löser jag det? bordsskivan får jag tag på via min fars jobb...

idé:
http://i58.tinypic.com/5dq9p1.png

såhär skulle det kunna se ut nån dag
http://i62.tinypic.com/33nexab.png

den där skärmupphöjningen är jag lite osäker på ännu, storlek och form, men det blir de där små benen från ikea (capita)
tips och idéer. Håller det utan ben?skulle det vara värt ergonomiskt att såga ur en halvcirkel där man sitter? isåfall vad är passliga mått på det?

Gipsväggar pallar med betydligt mer än man tror, bara se till att du har rätt typ av plugg. Det finns ju även regler bakom gipsväggen, dessa klarar ju av betydlig mer. Sitter nog CC 60, dvs. 60 cm mellan varje regel.
Hur långt är skrivbordet? Hur tjock är bänkskivan och vilket träslag? Kan nog bli lite svikt ifall du inte har ben eller annat i mitten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vad gäller att fästa skivan borde det gå med rejäla gipsplugg genom en vettig regel längst med hela skivan.. Alltså en regel hela vägen på den långa väggen och en regel på varje kortsida.. Eftersom allt tryck blir neråt så borde det hålla..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Hur lång är långsidan på skivan? Om du använder för tunn skiva kommer det kanske att böjas till med tiden. Vad är det efter gipsskivorna? Långa pluggs och skruv borde det ju hålla.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Bara du/ni vet att ni har reglar bakom/mellan gipsskivorna som ni kan fästa i annars skulle jag kört på 4st trä ben, 2st på varje kortsida, och lagt reglarna på sedan på med den stora skivan. Om inte väggen är tillräkligt stark för att fästa upp reglar i och bära skiva, skärmar + skrivbordssaker.

Skulle säga att det beror lite på hur du sitter, jag sitter med tangentbord och mus nästan framme vid huvudskärmen så jag har armarna på bordet fram till tangentbord och mus, om du sitter med tangentbord precis vid bordskanten och använder stolens armstöd eller hänger med armarna så kanske du vill ha en liten urholkning om du inte vill ha tangentbordet längre fram mot skärmarna.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Råkar någon tynga ner på bordskanten tror jag inte gipsplugg håller. Om jag ser rätt på bilden tänker du lägga reglar längs bakkanten och sidorna. Se till att skruva dom ordentligt i reglarna som gipsskivorna är skruvade i så behöver du inte bekymra dig om hållfastheten. Det borde vara som någon skrev cc60 mellan reglarna. Det finns simpla regelmätare som du bara sätter mot väggen så markerar den var reglarna sitter.

Om du vill ha hållbara ben utan att de är i vägen kan du sätta en träregel i hörnen under regeln i bakkant. Måla dom i samma färg som väggen så syns dom knappt och eftersom de går längs väggen är dom inte heller i vägen.

Permalänk
Medlem

Gör ett galleri av detta sen är du vänlig, sådana här lösningar brukar se riktigt snygga ut

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

här är måtten, glömde ladda upp dem

kom nu att tänka på att väggen till vänster är väldigt svag eftersom det är en garderob där, så den håller nog inte. det blir väl nog till att sätta bordsben då iallafall... det blir väl 5st av dem då. eller kan man sätta en regeln på långväggen men ben framtill? eller blir det bara fucked up?
själva bordsskivn har jag inte ännu,då jag tänkte se först lite modell och sånt och såga till allt på en gång, vad är passlig tjocklek och material?blir 30mm bra?
Tips och idéer på utformning av skrivbordet och upphöjningen uppskattas

Permalänk
Medlem

Jag har gjort något liknande fast jag har använt ben från ikea av märket OLOV, min ek skiva är 1.68 meter lång, ca 80 cm djup och 28 mm tjock. Står bordet för sig så är det sjukt ostabilt. Men jag har likadan väg som du nästan och då står bordet rejält stabilt. Kan dock personligen tycka att 48 cm djup är väldigt litet så du kommer sitta extremt nära dina datorskärmar

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70266671/#/3026430... ben

Ber om ursäkt för allt skit på rummet, men kanske hjälper dig att få en bild på hur det kommer se ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeexXxiN:

Så här tänkte jag iallafall, bara köpa en lång regel och sedan ta och göra 4st "ben" av den + en lång bakregel och två sidoreglar som skruvas fast på benen, sedan skruvas fast i väggen och tillsist på med bordsskivan. Möjligtvis en till i mitten om du tänkt dig en 3skärms arm.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

48cm är på tok för grunt, jag skulle säga att du behöver låta den gå ut 30cm ytterliggare. Extremas skiss för hur ben kan monteras kommer att fungera utmärkt, men ska skivan gå ut en bit rekommenderar jag dig att köpa snygga ben och sätta i de främre hörnen.

Beroende på val av skiva kommer du att behöva staga upp den för att den inte skall svacka, spånskiva tex kommer att böja sig ganska snabbt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

hahaha... ojdå det ska vara 840 inte 480 man ska inte mäta då man är trött

låter bra det där med reglarna.

hur skulle det bli om man satte en hurts på vänster sida, ist för reglar
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00261295/

Permalänk
Medlem

En tanke kring hållfasthet. Om du kilar in skivan såhär exakt innebär det att all kraft på fästena I väggen kommer riktas rätt ner (alltså ingen kraft kommer försöka dra ut pluggarna). Detta borde göra att du antagligen klarar dig med vanlig träplugg. Om du kan hitta reglar (finns regelsökare att köpa) så håller det garanterat för den vikt du vill och lite till.

Om du inte hittar reglar så finns det gipsankare (inte använt själv) eller Metallexpander(molly). Expander håller väldigt bra. Tänk dock på att du behöver veta ifall det är enkel eller dubbelgips(hemma hos oss är alla väggar enkelgips utom visa I våtutrymmena).

Om väggen mog garderoben är svagare kanske du kan låta just den få ett ben?

Och glom inte att du ev får lite svikt I mitten på bordet. Detta kan du lösa med ett ben eller en regel på undersidan som går hela längden på bordsplattan.

edit: En hurts funkar definitivt. Dock bör den nog förankras I vääggen så den inte glider nånstans.

Eller om du vill göra det ytterligare lite coolt så skapar du en egen hållare för datorn eller nått sånt till vänster.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

tror jag sätter en hurts till vänster, dock lämnar det cirka 26cm utan stöd där, men det borde inte göra något. och sen bygger jag någon plattform med hjul till datorn som jag ställer till höger

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit lättare att köpa en 2m bordsskiva (t.ex. Ikeas Linnmon) och stuva in där? Det är förvisso inte 84cm utan 60cm djupt.

Förstår självklart att det är kul med ett projekt och tvivlar inte på att det blir bra i slutändan, detta är ju bara förslag.

Ett annat förslag är att använda hörnan/grottan där till vad det faktiskt är tänkt att vara - en hörna att stuva in sängen i och använda övriga ytan i rummet till att bygga ett skrivbord efter tycke, t.ex. ett hörnskrivbord i hörnan där du i dagsläget har sängen. På så vis kan du ju även utnyttja skärmen till att kolla på film ifrån sängen.

Glöm inte att posta resultat med hur det blir i slutändan!

Mvh,
W

Permalänk
Medlem

Plugga i gipsväggen och upp med 3 stycken bärande 45x45or, skiva på det så har du löst dom flesta problemen, skulle även tipsa till att göra en hemmagjord kabeltrumma som du sätter fast i bordsskivan där du kan leda alla kablar till närmaste uttag!

Visa signatur

i5 4690k @ 4,4 - 1.1v | Corsair 250D | Gigabyte GTX970 G1 Gaming | Seasonic X-850 | Gigabyte Z97N |
Corsair H100i | Noctua F12-PWM | Noctua A-14 PWM | Crucial MX100 256

Permalänk
Medlem

Ställ datorn i garderoben och dra kablarna under bordet, då blir det lite tystare

Visa signatur

| ASUS ROG G750JM bytes mot 120hz laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Hade det inte varit lättare att köpa en 2m bordsskiva (t.ex. Ikeas Linnmon) och stuva in där? Det är förvisso inte 84cm utan 60cm djupt.

Förstår självklart att det är kul med ett projekt och tvivlar inte på att det blir bra i slutändan, detta är ju bara förslag.

Ett annat förslag är att använda hörnan/grottan där till vad det faktiskt är tänkt att vara - en hörna att stuva in sängen i och använda övriga ytan i rummet till att bygga ett skrivbord efter tycke, t.ex. ett hörnskrivbord i hörnan där du i dagsläget har sängen. På så vis kan du ju även utnyttja skärmen till att kolla på film ifrån sängen.

Glöm inte att posta resultat med hur det blir i slutändan!

Mvh,
W

har en tv för filmändamål, dock bor jag i en annan lägenhet inne i veckorna så har tvn där, ställer tvn på ett rullande tvbord jag har, så jag ser den från sängen, och kan spela xbox
och sängen är 120cm bred, hålan 84, så sängen skulle sticka ut...

Skrivet av tmdgx:

Plugga i gipsväggen och upp med 3 stycken bärande 45x45or, skiva på det så har du löst dom flesta problemen, skulle även tipsa till att göra en hemmagjord kabeltrumma som du sätter fast i bordsskivan där du kan leda alla kablar till närmaste uttag!

kommer naturligtvis att dra kablarna på ett praktiskt sätt, en kabelhållare och kabelkanaler

Skrivet av channe:

Ställ datorn i garderoben och dra kablarna under bordet, då blir det lite tystare

hat tänkt på detta, men garderoben är tyvärr såpass liten... och till höger i garderoben är det fullt med hyllor, så datorn skulle stå mitt på garderobsgolvet..

bild på rummet med tv och xbox. ( har en philips tv )

Permalänk
Medlem

Så hur blev det sen då?