Permalänk

Koppla en usb-joystick till en AMIGA

Hej! har dragit fram min gamla amiga för att visa ungarna,men har ett problem.

Finns det någon adapter för att koppla en joystick med usb till en joystickport på Amigan?
Joystickport kallas tydligen för D-sub eller DE-9

Har sökt men hittar bara tvärtom alltså D-sub till usb.

Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

AMD Athlon IIX2 250 3 GHz Crucial DDR3 1333MHz 4GB EVGA GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA CoolTek CT600w MSI GF615M-P33 WD Caviar® Blue™ 1TB Samsung 500GB Antec 300 HannsG 28"

Permalänk
Medlem

Googlar du på amiga usb controller så hittar man en del.
MEN det handlar då om usbkort som vid min snabbtitt verkade ligga på runt 100$ och då troligen plus frakt.
Det står inget direkt om gamepads/joystick stöd men hittade lite om mus stöd och funkar mus så borde även gamepad funka tycker jag.

Det blir nog billigare att handla nån tac2/boss (vilken typ du nu föredrog på den tiden) från ebay.
Troligen skulle dom flesta gamepads/joysticks med DB-9 kontakt kan även kallas D-sub funka bra dom med.
Tex så skulle jag gissa att en sega mastersystem/megadrive kontroller skulle funka då det är en DB-9 kontakt och dom har inga aktiva kretsar i kontrollen.
Dessa kan du ju hitta lite överallt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Ja du har nog rätt jag får nog tänka om lite där, trodde kanske det fanns någon billig adapter men det gör det inte tydligen.

Tack för din hjälp i alla fall!

Visa signatur

AMD Athlon IIX2 250 3 GHz Crucial DDR3 1333MHz 4GB EVGA GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA CoolTek CT600w MSI GF615M-P33 WD Caviar® Blue™ 1TB Samsung 500GB Antec 300 HannsG 28"

Permalänk
Medlem

"D-sub till USB" är troligen en seriell port. Joystick-porten på Amigan är inte en serieport utan det är "Atari-standard" med en pinne för varje riktning, en pinne för Fire-knappen och en pinne för jord.

En Sega 8-bit controller bör funka med A som Fire.

En Mega Drive-controller kan fungera i vissa spel, men inte alla. Det finns enkel elektronik i controllern för att välja mellan två uppsättningar linor beroende på om pinne #7 är hög eller låg. Dessutom vill controllern ha +5V på pinne 5. Dessa pinnar används annars inte av spel på Amigan så det är lite slumpmässigt vad de är satta till.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

"D-sub till USB" är troligen en seriell port. Joystick-porten på Amigan är inte en serieport utan det är "Atari-standard" med en pinne för varje riktning, en pinne för Fire-knappen och en pinne för jord.

En Sega 8-bit controller bör funka med A som Fire.

En Mega Drive-controller kan fungera i vissa spel, men inte alla. Det finns enkel elektronik i controllern för att välja mellan två uppsättningar linor beroende på om pinne #7 är hög eller låg. Dessutom vill controllern ha +5V på pinne 5. Dessa pinnar används annars inte av spel på Amigan så det är lite slumpmässigt vad de är satta till.

Nej tvärtom undrade jag usb till d-sub.

Visa signatur

AMD Athlon IIX2 250 3 GHz Crucial DDR3 1333MHz 4GB EVGA GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA CoolTek CT600w MSI GF615M-P33 WD Caviar® Blue™ 1TB Samsung 500GB Antec 300 HannsG 28"