Permalänk

Ducky, Filco eller Das Keyboard?

Halloj!

Har inte kommit till skott att köpa något tangentbord än och känner att jag behöver lite mer råd om det hela.

Jag har bestämt mig för att istället för att käbbla med tangentbord som går sönder så kommer jag köpa ett med hög kvalitet direkt. Med detta i åtanke har jag kommit fram till tre märken: Ducky, Filco och Das Keyboard. Är det något jag missat?

Mer specifikt dessa modeller:

Ducky Shine 4
http://www.inet.se/produkt/6607357/ducky-shine4-multi-led-mx-...

Ducky Legend
http://www.inet.se/produkt/6607334/ducky-legend-blue-led-silv...

Filco Ninja Majestouch 2
http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-ninj...

Das Keyboard 4 Professional
https://datordax.se/product/52613

Som ni ser har jag bestämt mig för blå brytare.
Alla av dessa modeller har sina för- och nackdelar.

Ducky Shine 4: Bra pris just nu på Inet, men jag stör mig rejält på hästen, finns det någon annan mer neutral mellanslagstangent att köpa?

Ducky Legend: Verkar robust med ordentlig aluminiumyta men ser galet tjockt (högt) ut.

Filco: Jag gillar verkligen Ninja-layouten med tecknen tryckta på sidan av tangenterna. Känns dock lite jobbigt att behöva beställa ifrån utlandet och att det inte har några tangenter för att kontrollera volym, play/pause etc.

Das Keyboard: Jag uppskattar mediakontrollerna med ratt för volym etc. och att det är så tunnt. Hmm.. vad finns det för negativt med det här...? Vet inte riktigt men hittar nog något snart

Så vad säger ni? Vad har ni för egna erfarenheter av dessa? Vilka möjligheter finns det om jag vill köpa nya tangenter i lite andra färger osv i framtiden?
Tror ni att Ducky kommer ut med ett Shine 5 Year of the Goat snart som man borde vänta på?
Eller har ni några helt andra tangentbord att rekommendera kanske?

Ja just det, så var det det där med o-ringar också, vad kommer sådana göra med blå brytare? Att det bara blir tystare eller vad förändras?

Permalänk
Medlem

Har ett Filco Ninja Majestouch 2 TKL som jag är mycket nöjd med. Har dock drabbats av något som kallas för Filco-Ping på vissa tangenter vilket gör att de pingar till lite mer än andra vid hård nedtryckning vilket är lite tråkigt. Vet ej hur vanligt detta är men det kan vara något att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem

Har Ducky Shine 3, där var det en orm på space-tangenten men det följde även med en annan mycket mer neutral space-tangent med bara Duckys logga. Annars bör många andra tredjeparts tangenter passa.

Den här: http://i.ytimg.com/vi/mtE943lAugA/maxresdefault.jpg

Permalänk
Skrivet av Massy:

Har Ducky Shine 3, där var det en orm på space-tangenten men det följde även med en annan mycket mer neutral space-tangent med bara Duckys logga. Annars bör många andra tredjeparts tangenter passa.

Den här: http://i.ytimg.com/vi/mtE943lAugA/maxresdefault.jpg

Precis en sådan jag är ute efter, verkar tyvärr inte följa med Shine 4...
Någon som vet om den till 3:an även passar till 4:an?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte oroa dig för The Keyboard Company, har själv beställt därifrån utan minsta strul. Snabb leverans var det också.

Köpte ett Filco Majestouch 2 Tenkeyless med bruna switchar för sisådär 3 år sedan och är galet nöjd med det tangentbordet måste jag säga. Använder det på jobbet varje dag. Det jag gillar främst med det är känslan och "skålningen" i själva tangenterna, det är precis som jag vill ha det. Det känns som kvalitetsplast med precis rätt skålning för att kännas perfekt när man skriver.

O-ringar, har inte använt det själv men det kommer göra att själva plasten i tangenterna inte slår i botten i tangentbordet (i fallet Filco så är det en stålram) och därmed låter mindre. Det bör innebära att det blir ett mjukare/svampigare ändläge på tangenterna. Jag tycker rent spontant att det känns fel att skaffa ett mekaniskt tangentbord och sen trycka på O-ringar.

Kollegan har blåa switchar, jag har som sagt bruna i mitt tangentbord och jag måste säga att jag föredrar de bruna. Liten taktil känsla men utan klicket som driver de flesta till vansinne efter ett tag.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har ett snart tre år gammalt Ninja TKL. Rent mekaniskt är det såklart som nytt (och eftersom det är Ninja så är etiketterna orörda), men jag stör mig rätt mycket på att knapparna blivit blanka. Om något av de andra har knappar i PBT som ska vara mer hållbart skulle jag nog hellre satsa på det.

Tänk också på att Filcot är helt utan allt vad extra-/mediaknappar och bakgrundsbelysning heter. Feature för vissa, tråkigt för andra Själv har jag gjort egna kombinaioner med AutoHotkey.

edit; Jag kör förresten även med röda o-ringar på. Det gör urbottningar klart tystare på mina bruna switchar, och jag kan inte känna någon som helst skillnad ens vid direkt jämförelse! Mycket bra alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Precis en sådan jag är ute efter, verkar tyvärr inte följa med Shine 4...
Någon som vet om den till 3:an även passar till 4:an?

Vet att det är dåliga bilder, men Ducky Shine 3 space-tangent passar utan problem på Shine 4.

Ducky Shine 4 69 Edition Fire Version (ANSI). Med Shine 3 space-stangent.

Samma t-bord som ovan men med original space-tangent.

Tillägg av bild.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Datordax

Nu säljer vi varken Ducky eller Filco (i dagsläget) så vi har inget att säga när det gäller jämförelser, men ifall det finns frågor kring Das Keyboard är ni välkomna att kontakta oss: kundservice@datordax.se

https://datordax.se/daskeyboard

Med vänlig hälsning
Olle
Kundservice
DatorDax.se
kundservice@datordax.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Filco: Jag gillar verkligen Ninja-layouten med tecknen tryckta på sidan av tangenterna. Känns dock lite jobbigt att behöva beställa ifrån utlandet och att det inte har några tangenter för att kontrollera volym, play/pause etc.

Själv har jag ett Filco Magestouch 2 Ninja och har inget ont att säga om tangentbordet.
Angående mediaknappar har jag löst detta problemet med AutoHotKey, ett otroligt kraftfullt program där man kan styra det mesta med hjälp av tangentbordet.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle personligen ta ett Filco. Det är avskalat och har inga LED's eller något och det är därför också mindre risk för att någonting går sönder på det i längden. Ett rent tangentbord utan en massa annat skit. Jag tycker Filco håller bättre byggkvalité än Ducky också vilket jag tycker märks på chassit. Filco är nog min absoluta favorit. Har beställt från keyboardco flera gånger och har bara gott att säga om dem.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorDax.se:

Nu säljer vi varken Ducky eller Filco (i dagsläget) så vi har inget att säga när det gäller jämförelser, men ifall det finns frågor kring Das Keyboard är ni välkomna att kontakta oss: kundservice@datordax.se

https://datordax.se/daskeyboard

Med vänlig hälsning
Olle
Kundservice
DatorDax.se
kundservice@datordax.se

Vill bara påpeka några små fel angående er text om ANSI layouten, ni skriver att det bara skiljer på Enter tangenten mellan ISO å ANSI/US layouten på t-borden.

Detta stämmer inte, skiljer på ANSI/US vänstra Shift å ISO vänstra Shift.

ANSI/US vänstra Shift är längre än ISO vänstra Shift.

+ Att Å, Ä å Ö tangenterna/keycapsen finns inte på ANSI t-bord.

Snygga t-bord på er sida.

Ducky Shine 3 YYY TKL ISO/Nordic layout.

Ducky Shine 3 ANSI/US layout.

Tillägg av bilder å text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Du behöver inte oroa dig för The Keyboard Company, har själv beställt därifrån utan minsta strul. Snabb leverans var det också.

Skrivet av deeyay:

Har beställt från keyboardco flera gånger och har bara gott att säga om dem.

Aaa okej, har även hört från andra håll att de är bra, trots en tveksam hemsida
Det som känns lite jobbigt skulle i så fall vara att behöva returnera den till Storbritannien vid eventuellt garantifel etc. (Men det lär ju inte bli aktuellt med ett tangentbord av denna kvalitet ändå), Filcot känns som ett väldigt bra alternativ faktiskt, frågan är bara om jag känner att jag vill ha någon sorts bakgrundsbelysning eller dyl.

Skrivet av Dimman:

Kollegan har blåa switchar, jag har som sagt bruna i mitt tangentbord och jag måste säga att jag föredrar de bruna. Liten taktil känsla men utan klicket som driver de flesta till vansinne efter ett tag.

Vad tycker ni andra om blå brytare? Jag kommer bara använda tangentbordet hemma och eftersom jag bor i ett rum på en annan våning än resten av familjen så borde inte de störas av ljudet. Hur högt upplever ni att det låter? Och ni som har blå och o-ringar, blir det en svampig känsla som någon nämnt innan eller är det som en annan sa att enbart ljudet förändras?

Permalänk
Medlem

Bakgrundsbelysning är onödigt och blåa brytare låter hemskt illa (inte nödvändigtvis högt, men illa - förskräckligt plastigt).

Men smaken är som baken. Prova och se själv vetja!

Permalänk

Har två filco TKL ninja med Bruna brytare. båda köpta från keyboardco med kanske ett halvår mellan. har ett på jobbet och hemma.

Själv löste jag problemet med avsaknaden av mediaknapparna igenom att byta ut orginal kontrollern i tangenbordet mot en Custom kontroller (Pegasus hoof) som tillåter full programmering av samtliga tangenter. slängde ihop min egel layout med diverse tweeks och volym etc.

Kan tillägga att jag har även en Ducky Shine 3 YOTS som inte används längre sedan jag skaffade min andra filco. föredrar TKL och custom controller möjligheterna framför belysningen i shine3.

Permalänk
Datordax
Skrivet av seville57:

Vill bara påpeka några små fel angående er text om ANSI layouten, ni skriver att det bara skiljer på Enter tangenten mellan ISO å ANSI/US layouten på t-borden.
Detta stämmer inte, skiljer på ANSI/US vänstra Shift å ISO vänstra Shift.
ANSI/US vänstra Shift är längre än ISO vänstra Shift.
+ Att Å, Ä å Ö tangenterna/keycapsen finns inte på ANSI t-bord.
Snygga t-bord på er sida.

Hej,
Vi har nog inte tänkt på att man kanske läser den texten så ordagrant. Precis som du säger är det inte enbart Retur-knappen som skiljer och givetvis skiljer sig bland annat ÅÄÖ mellan olika layouter.
Med Das Keyboard blir det lite krångligare av att det inte bara är amerikansk ANSI och Svensk ISO att jämföra utan vi har flera olika ISO-layouter plus att vi har skillnaden mellan Ultimate och Professional.
Vi får fundera på ifall det finns ett tydligare sätt att förklara skillnaderna på. Tack för påpekandet!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Nu har jag iofs inte Ninja-modellen av Filco Majestouch 2 utan den vanliga och då med bruna brytare. Haft mitt sedan 2011 och fungerar lika bra idag förutom capsen som slits (WADS är av någon anledning rätt nötta...) samt att jag på senare tid noterat att mellanslag kan dubbelklicka. Bytte ganska nyligen tillbaks till orginalbrytarna och det problemet har minskat/försvunnit. Rejält och stabilt, man får vad man betalar för. Tidigare gick de även att köpa i Sverige. Kanske finns någon större butik/kedja som kan vilja köpa in. Kanske Webhallen igen, de sålde förut och priset var i nivå med vad The Keyboard Company tog med frakt.

Jag har ingen erfarenhet av de andra tangentborden. Har två Ducky Mini (ena med röda brytare, den andra med bruna) men dessa är nog allt annat än jämförbara då konstruktionen och formatet är annorlunda. Av dessa så har Filco-tangentbordet mycket bättre byggkonstruktion. Ducky-tangentborden är samtidigt rätt populära och lätta att få tag i (jämfört med Filco) och jag tror nog du blir riktigt nöjd även med dessa. Eller Das Keyboard. Absolut bäst är ju oim du har möjlighet att testa tangentborden i verkligheten med.

Permalänk

Tack för bra hjälp allihopa! Jag vet dock ännu inte vad jag ska välja men lutar nog ändå mot ett Filco från The Keyboard Company. Jag ska försöka ta mig till någon butik som säljer tangentbord och testa lite brytare innan jag helt bestämmer mig!

Permalänk

Hej igen!
Som ni säkert har sett reklam för här på SweC så har Inet lite rabatt på Ducky Legend: http://www.inet.se/produkt/6607334/ducky-legend-blue-led-silv...
Och eftersom det inte nämnts tidigare i tråden så är jag nu intresserad av era erfarenheter av detta!
Hoppas någon sitter på lite bra information!

Permalänk

Jag skulle såklart välja Ducky alla dar i veckan igen. Att det överlever min sons regelbundna bankningar är bara en del av kvalitén. Har hört mer bra om Ducky än Filco ang. hållbarhet själv men vet att Filco har sin fangrupp.

Permalänk
Skrivet av whiskeyjack:

Jag skulle såklart välja Ducky alla dar i veckan igen. Att det överlever min sons regelbundna bankningar är bara en del av kvalitén. Har hört mer bra om Ducky än Filco ang. hållbarhet själv men vet att Filco har sin fangrupp.

Intressant, jag har hört att Filco ska ha bättre hållbarhet men det kan ju vara så att det har sin fanclub som du säger. Oavsett vilket av dem som är bäst så spelar det nog inte jättestor roll för mig då båda är väldigt bra. Vilket Ducky är det du/din son har?

Permalänk
Medlem

Har både Ducky Premier (jobbet) och Filco majestouch II, båda med bruna brytare.
Kan inte säga att jag upplever någon större skillnad i kvalité, den är topp på båda.
Båda har dyesub tangenter, köpt 2 uppsättningar till mitt filco, ducky't hade från början.

Om jag hade valt något hade jag köpt ett med dyesub tangenter från start, filco eller ducky spelar ingen roll.
Vet att inet hade flera ducky med dyesub tidigare, vet inte hur det är idag dock.

Visa signatur

MAIN: R4, Z97A, 4790K, VENGEANCE LP 16gb, 980 .....

Permalänk
Skrivet av orvar66:

Har både Ducky Premier (jobbet) och Filco majestouch II, båda med bruna brytare.
Kan inte säga att jag upplever någon större skillnad i kvalité, den är topp på båda.
Båda har dyesub tangenter, köpt 2 uppsättningar till mitt filco, ducky't hade från början.

Om jag hade valt något hade jag köpt ett med dyesub tangenter från start, filco eller ducky spelar ingen roll.
Vet att inet hade flera ducky med dyesub tidigare, vet inte hur det är idag dock.

Verkar vara svårt att hitta tangentbord med PBT dyesub på från början... Enda Inet har är denna: http://www.inet.se/produkt/6607018/ducky-premier-green-white-pbt-dyesub-mx-black
Tyvärr så finns den bara med MX Black brytare.