Är du Gamer? Vilken typ av Mussensor föredrar du?

Permalänk
Avstängd

Är du Gamer? Vilken typ av Mussensor föredrar du?

Är du en LaserMusGamer
Eller är du en OptiskMusGamer
Eller skiter du i vilket.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Skiter i vilket bara musfan har bra passform, kvalitet och fungerar felfritt

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Ärligt talat trodde jag alla möss hade samma typ av laser. Har aldrig tänkt på det. Viktigaste för mig är komforten.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Skiter i vilket bara musfan har bra passform, kvalitet och fungerar felfritt

Då gillar du alltså inte laser eftersom att ingen lasersensor fungerar felfritt?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Vet inte om jag vill kalla mig en "Gamer" riktigt, kanske för 5-10 årsen hade ja gjort det... men själv så föredrar jag laser funkar på alla underlag!

Passformen skall även den vara skön och ta på, det och tyngden väger nog mer än själva sensorn för mig

Skrivet av BergHa:

Då gillar du alltså inte laser eftersom att ingen lasersensor fungerar felfritt?

Öhm, vadå? Ingen laser sensor funkar felfritt?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Antigen vill man sikta bra - optisk.
Eller så skiter man i det - laser.

http://www.overclock.net/t/951894/the-truthful-mouse-guide

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Bästa sensorn (3366 optisk) finns i g303 (samma som i toktunga g502). Release nu i mars.
http://gaming.logitech.com/en-us/gaming-mice

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Bästa sensorn (3366 optisk) finns i g303 (samma som i toktunga g502). Release nu i mars.
http://gaming.logitech.com/en-us/gaming-mice

Den där G303 verkar riktigt lockande. Perfekt sensor som klarar höga hastigheter, är lätt och har maxade specs i allmänhet.
Blir nog ett köp för att testa lite.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Optisk (tycker inte om den äcklig röda färgen i billig lasermus).

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Så länge musen funkar som den ska så spelar det ingen roll tycker jag.

Permalänk
Entusiast

Optisk mus alla gånger.

Har haft på tok för många problem med lasermöss, och jag har provat en duktig bunt.
Lasermössen blir tokförvirrade på transparenta ytor, reflekterande och detaljmönstrade.
Klickar med musknapparna och musmarkören sticker iväg.
Låter musen stå stilla, och musmarkören får ticks. ibland tokryckningar.
... ja listan kan göras längre.

Visst har traditionella optiska möss också sina problem, Men de är i regel mycket mer hanterbara.
Det enda jag irriterat mig över när det kommer till optiska möss är att de kan bli förvirrade på mönstrade underlag där mönstret har skarpa konturer/avgränsningar. Men är enkelt åtgärdat med byte till en musmatta utan mönster/logotyper.

Kör i nuvarande stund med Logitech G500s. Samma utförande som MX5xx serien. Samma form, samma grepp. Bättre specifikationer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Optisk mus alla gånger.

Har haft på tok för många problem med lasermöss, och jag har provat en duktig bunt.
Lasermössen blir tokförvirrade på transparenta ytor, reflekterande och detaljmönstrade.
Klickar med musknapparna och musmarkören sticker iväg.
Låter musen stå stilla, och musmarkören får ticks. ibland tokryckningar.
... ja listan kan göras längre.

Visst har traditionella optiska möss också sina problem, Men de är i regel mycket mer hanterbara.
Det enda jag irriterat mig över när det kommer till optiska möss är att de kan bli förvirrade på mönstrade underlag där mönstret har skarpa konturer/avgränsningar. Men är enkelt åtgärdat med byte till en musmatta utan mönster/logotyper.

Skaffa musmatta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nackskägg:

Skaffa musmatta.

Det använder jag redan. *facepalm*

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Då gillar du alltså inte laser eftersom att ingen lasersensor fungerar felfritt?

Har aldrig lagt märke till att lasermöss har fungerat sämre än optiska i alla fall. Sitter dock inte och gör grundliga tester heller, utan spelar mest.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Inaktiv

Jag lirar Cs med min Trackball. Va fan ska jag rösta på? : (

´Fick inte tag på den : (
Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en lasermus som fungerat som den ska, det är alltid något som är fel på den. Har typ 10 musmattor av olika typer och underlag pga att jag ville få en lasermus att fungera som den skulle, men det var helt omöjligt. Så har helt och hållet gått över till optiska möss.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

optiskt.

Visa signatur

Klaga inte på min dyslexi.

Permalänk

Optisk + SteelSeries QcK.
Fantastisk kombo.

Nu väntar jag bara på en Logitech G9x Optical, så att man kan få bekvämlighet också

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Optisk men känns som det kvittar. Kör bara med aluminiummattor och bägge funkar bra på den ytan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag föredrar optisk, eftersom de verkar funka bättre på mina klassiska tjocka mummimattor med filtklädsel.

Skrivet av ElectricPulze:

Optisk (tycker inte om den äcklig röda färgen i billig lasermus).

Nej, alltså... det är ju alla utom de nyaste optiska mössen som har rött ljus från sin LED när man lyfter på musen.

Lasern är det som är osynlig.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Har alltid kört optisk och kommer antagligen aldrig byta till laser

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Medlem

Optisk tror jag MX518 har, så röstade på den

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Kört optisk sen jag bytte från kulmus (var rena drömen):) provat laser men varit lite för känsligt för min smak. ZoWie kör jag och den är lite större än Logitech G400 som jag hade innan (betydligt bättre passform för min hand)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Optisk, Naos 7000. Så snart som lasersensorerna slutar ha inbyggd acceleration, kan jag tänka mig att ha en sådan, men inte förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Har aldrig lagt märke till att lasermöss har fungerat sämre än optiska i alla fall. Sitter dock inte och gör grundliga tester heller, utan spelar mest.

Vad jag vet så finns det än ingen laser mus utan mouseacc. Vilket är bland det största problemet och märks direkt.
Har det själv, tog en jävla tid tills det gick att spela med.

Här är några problemen man brukar ha. Vissa lasersensorer prickar nästan av hela listan.
1 Criteria
- 1.a Acceleration
- 1.b Prediction
- 1.c Lift off distance
- 1.d Max perfect tracking speed
- 1.e Malfunction/ Skipping speed
- 1.f Lag/Delay
- 1.g Jitter
- 1.h Smoothing
- 1.i Pixel walk
- 1.j Pixel skipping

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Använder just nu en Mionix Avior 8200 (laser). Jag märker inte direkt av accelerationen men jag VET att den finns där. Bättre än min förra G400s (optisk), lift off distance på den var så hög att jag inte kunde spela alls. Den bästa musen jag har haft dom senaste åren måste nog vara Zowie EC2 (optisk). Perfekt passform på musen, absolut ingen lift off distance allt. Dock får jag den inte att funka på Windows 8.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigor:

Använder just nu en Mionix Avior 8200 (laser). Jag märker inte direkt av accelerationen men jag VET att den finns där. Bättre än min förra G400s (optisk), lift off distance på den var så hög att jag inte kunde spela alls. Den bästa musen jag har haft dom senaste åren måste nog vara Zowie EC2 (optisk). Perfekt passform på musen, absolut ingen lift off distance allt. Dock får jag den inte att funka på Windows 8.

Är det EVO du har? Min fungerar i win 8.1. Zowie har släppt en ny version av EC1/EC2 annars så om du vill ha EC2 finns den att köpa, EC2-A. Jag köpte EC1-A och den fungerar grymt men funderar på om jag ska byta till EC2-A, tycker denna är lite för stor. Får testa vidare ett par dagar

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem

Jag har på senare tid kört laser... och faktiskt har de varken gjort mig "sämre" eller "bättre".. Komforten för mg är väl viktigast
Och innan alla "smartasses" kommer in och säger.. "Har man skitstats o så..så bryr man sig inte.." Har närmare 3K/D i bf och eagle i csgo.. Däremot har jag inte så hög rank i Moba spel, så undra om optisk kan göra mig bättre där.. Syke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loweb_:

Zowie har släppt en ny version av EC1/EC2 så om du vill ha EC2 finns den att köpa, EC2-A. Jag köpte EC1-A och den fungerar grymt men funderar på om jag ska byta till EC2-A, tycker denna är lite för stor. Får testa vidare ett par dagar

Jo jag såg det, dock är ju frågan om den kommer funka eller inte. Det konstiga är att musen funkar perfekt på min lenovo laptop med 8.1 men inte på min stationära... Jag hade samma problem på min förra stationära också.

Det som händer är att 9 gånger av 10 funkar den inte alls, men när jag väl får den att fungera, då rör sig muspekaren knappt och om du sätter muspekaren över en skrivbordsikon eller något som man kan klicka på så öppnas den automatiskt. Väldigt konstigt måste jag säga. När jag körde Windows 7 på förra datorn så fick jag det att funka dock, har för mig att jag tog bort någon USB drivrutin, tror det var Intel USB 3.0 eller liknande.

Visa signatur

-

Permalänk

Kör en Logitech G600, MMO leksak, med laser, är den häftigaste musen jag har haft, annats har jag tidigare kört med en razer abyssus, simpel optisk sak, kan säga att har inga som helst problem med att lasersensorn hoppar runt, läser fel etc på musmattor med tryck eller dylikt, kör med en 25:- tun mussmatta från jula, funkar hur bra som helst, musen hoppar inte för mig alls.

med min gamla optiska kunde därimot musen börja vandra på skärmen pga felläsning, det med en optisk.

jag kan inte det minsta jämnföra mellan en optisk och laser på samma prisnivå.
men för mig som casual gamer så funkar laser väldigt bra.

och alla stora "skräckhistorier" som finns kring laser, det är inte så att de sitter kvar från äldre sensorer, när laser var nytt?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |