Permalänk

Polling rate mus

Hej,

Har försökt tweaka mina musinställningar optimalt för spel. En sak blir jag inte klok på, och det är pollingrate.

Har en Steelseries Rival, i Steelseries lilla programvara för musen har jag ställt in pollingrate på 1000hz. När jag sen kör ett testprogram för att kolla uppdateringshastigheten så får jag lite konstiga resultat, tycker åtminstone jag.

Drar jag musen snabbt fram och tillbaka så snittar jag typ 900i uppdateringstid, men rör jag den jättesakta kan jag komma ner på typ 27hz. När jag tänker efter så går ju musen lite ryckigt när jag rör den riktigt långsamt. Betydligt mer jämn rörelse av när jag rör den lite fortare.

Någon som kan förklara detta för mig? (kanske ska vara så?)

Mvh
creative_86

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

När du rör den sakta så ja då är hz lägre.
För att kolla om hz är stabil rör musen ex i en cirkel med lagom jämn hastighet.

Kolla med ex Mousemovementrecorder.exe eller dmir.exe

Att den känns "ryckig" kan vara 100 orsaker, men inte hz så länge den är normal.
Typ för hög dpi så jitter uppstår, underlag etc.

3310 sensorn är dock rätt stabil gällande det mesta förutom plastmattor.

Ex såhär kan de se ut.

Permalänk

Men varför sänks pollingrate vid långsamma rörelser?

Pollingrate för mig är hur ofta musen skickar information om sin position till datorn. Varför minska uppdateringsintervallet när den rör sig långsamt?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]