Verktyg Visningsval
2011-04-12, 12:30   #1

hatred666

Medlem

Plats: Karlstad

Registrerad: apr 2011

Hur Dela upp Hårddisk?

Hejsan,Undrar hur jag delar upp en hårddisk! Kan man använda windows inbygga disk hantering eller behöver man tredje parts program!? Har 2st fysiska hårddiskar. Ena ligger OS på C: , och har andra som Lagring D: . Den är partionerad och formaterad,Hur gör jag för att dela upp lagrings disken till D: och E:? Vill tillägga att disken är halv full.

Senast redigerad av hatred666 2011-04-12 klockan 12:36.
hatred666 är inte uppkopplad
2011-04-12, 12:37   #2

lojden

Medlem

Plats: Sundsvall

Registrerad: feb 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hatred666 Visa inlägg
Hejsan,Undrar hur jag delar upp en hårddisk! Kan man använda windows inbygga disk hantering eller behöver man tredje parts program!? Har 2st hårddiskar. Ena ligger OS på, och har andra som Lagring. Den är partionerad och formaterad,Hur gör jag för att dela upp lagrings disken? Vill tillägga att disken är halv full.
Kontrollpanelen > System och Säkerhet > Administrationsverktyg > Datorhantering > Diskhanteraren.

Högerklicka på den volym du vill ändra sen Utöka volym/Krymp volym beroende på vad du vill göra.
lojden är inte uppkopplad
2011-04-12, 12:53   #3

hatred666

Medlem

Plats: Karlstad

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lojden Visa inlägg
Kontrollpanelen > System och Säkerhet > Administrationsverktyg > Datorhantering > Diskhanteraren.

Högerklicka på den volym du vill ändra sen Utöka volym/Krymp volym beroende på vad du vill göra.
Okej, så jag ska krympa D: till 100GB från 320GB och sedan skapa en ny volym?

Senast redigerad av hatred666 2011-04-12 klockan 13:01.
hatred666 är inte uppkopplad
2011-04-12, 13:13   #4

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Varför partionera en lagringsdisk överhuvudtaget? Systemdisken kan det finnas vissa fördelar med, men en lagringsdisk där är det väl mest nackdelar, jag ser iallafall inga fördelar med det, jag tycker alltid att utrymmet tar slut/och ofta sämre prestanda och man får många enheter att hålla reda på. Jag tycker du ska använda mappar istället för partitioner om du inte kan ge bra argument för det.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb