hårddisk överbelastad, lösning?

Permalänk
Inaktiv

hårddisk överbelastad, lösning?

hitta ingen bättre del i forumet att ställa denna frågan, men eftersom det handlar om hårddisk så antar jag att det blir bra här..

när jag använder utorrent så väldigt ofta står det "disken överbelastad x%" (och då 100% eller strax under)

jag har provat att ställa in cache-storlek manuellt under inställningar/avancerat/diskcache (har provat allt mellan 300 och 800mb) men det har snarare bara fördröjt problemet.

har även provat från olika diskar, men meddelandet dyker upp ändå.

och varje gång meddelandet kommer upp så går hastigheten ner på de torrents som är aktiva.
ibland så får jag t.om fel på torrenten och då i form av typ "kunde inte hitta filerna" eller "det saknas filer". och får då starta dem manuellt igen så funkar det igen..

så min fråga är då, hur löser jag detta problem?

Permalänk
Entusiast

Vad är det för filsystem på disken ifråga?
Det första jag kommer att tänka på, är fragmentering. Extrem fragmentering som slöar ner disken till en nivå, att inkommande trafik-bandbredd är högre än hårddiskens egna med det fragmenterade filsystemet.

Tips: säkerhetskopiera allt på disken, formatera om den och kopiera tillbaks innehållet. Det går oftast snabbare än en defragmentering, när fragmenteringen gått till en viss grad. Dessutom hjälper det till att rensa ut eventuella felaktigheter i filsystemet som också kan orsaka "mystiska" saker såsom försvunna filer, ofärdiga torrents med mera.
NTFS filsystemet i synnerhet har en extrem förmåga att sega ner sig REJÄLT efter en tids tung torrent-användning, och i vissa fall även orsaka korruption. (Egen erfarenhet vid flera tillfällen)

Kolla också diskens S.M.A.R.T -logg och se om du har några varningar/felaktigheter.

fellstavvningar. ;)
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

ntfs

och den ena disken som jag får meddelandet på är helt ny (installerad idag) och den andra är ett år eller så (men hade det meddelandet redan då på den disken)

så tvivlar på att det har något med ålder på disken att göra.
och defragmentera diskarna har jag aldrig gjort (om inte det görs automatiskt av windows?)

hur kommer man åt s.m.a.r.t-loggen?

Permalänk
Medlem

Inställningar i uTorrent fixar det där. Skulle dock rekommendera en annan klient som inte har det problemet överhuvudtaget, t.ex. Deluge.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Inaktiv

ja att inställningar i utorrent kan fixa problemet tvivlar jag inte på. men tanken med tråden var inte att få veta var man fixar problemet utan hur
dvs vilka inställningar och vad man skall ställa in dem på osv..

skall ta en titt på deluge, tack för tipset.

Permalänk
Entusiast

Med programmet HDTune kan du läsa diskens status, hälsa med mera. Det som är intressant är fliken "Health".
Finns där någon eller några röda rader, har du eventuellt en hårddisk med problem.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

inget rött på någon av diskarna, bara grönt "ok".

Permalänk
Medlem

"What does Disk Overloaded in the status bar mean?
This means that the disk was not able to keep up with the read/write speed. This is normal behavior when first starting a large torrent, as Windows must create the file before it can be written."
inget att bry sig om riktigt
man kan fixa de genom att ändra hur mycket du vill den ska kö'a å cache storleken för utorrent, finns i inställningar (för kö så är de på advanced å ändra på diskio.max_write_queue om jag kommer ihåg rätt)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon170706:

inget rött på någon av diskarna, bara grönt "ok".

Men dåså. Checklistan "so far":

  1. * Diskens hälsa på topp [X]

  2. * Filsystemets hälsa på topp. [ ]

  3. * Defragmentering. [ ]

Resultaten på punk 2 och 3 återstår.

Till programmet ifråga: uTorrent. Som nämnts, har en del torrent-program bekymmer vid högre belastningar. Detta skulle inte vara första gången uTorrent har bekymmer med korrupta/trasiga torrents. Det har hänt tidigare.
Tips: Uppdatera antigen till den senaste versionen av uTorrent, eller byt till en mer pålitlig, såsom Deluge.

Deluge har klient/demon design bakom sig med flera olika interface, och är tänkt att användas i bland annat så kallade "Seed boxes". Kort och gott för serverdrift. Den står pall för tyngre belastning och hanterar "disk-trashing" lite bättre än andra.
Jag själv rekommenderar den. Använder den själv och den är stabil och orsakar inte korruption vilket många andra "Windows only" torrent-klienter har en notorisk förmåga att göra.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Vad är det för disk/diskar det är frågan om? sedan gör du nått annan med datorn som gör att det läses eller skrivs från samma disk som du laddar ner till, sånt kan sänka prestandan väldigt mycket så att en snabb lina blir för snabb för disken

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Dom här inställningarna hjälpte mig och bli av med det problemet.

Permalänk

Testa att ha lite färre nedladdningar igång samtidigt, om du ladda ner många filer samtidigt med höghastighet så måste läs armen på HDDn åka fram o tillbaka hela tiden för att skriva data lite här och där, vilket tillslut kommer att göra så att den inte hinner med. kör du även windows på samma disk så måste den samtidigt läsa filer som windows o program vill ha o det gör det ännu värre.

Det har iaf hjälpt mig när jag har fått det meddelandet

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Vilka hastigheter pratar vi om när du upplever problemet? Är det höga hastigheter med många stora torrents aktiva samtidigt så kommer du behöva mycket disk-cashe. Runt 1GiB är lagom för mig till 100Mbit, och mer behövs vid snabbare anslutning.
(Och detta har för övrigt inget med torrentprogrammet att göra, utan med hårddiskar relativt låga random IOPS att göra. Så att hävda att Deluge inte lider av problemet är absurt. Av vad jag själv har sätt så hanterar Deluge problemet ungefär lika väl som µTorrent, och jag har då inte märkt av att µTorrent skulle vara olämpligt för större drift. Det beror väl ifs på hur pass stor drift man menar, men jag har inga problem alls (minns inte när sist jag såg en thrashing-varning) med att maxa en 100 Mbit lina långvarigt med µTorrent, med ett par TB filer på ett par hundra torrents. Inget extremt direkt, men känns ändå relevant då svenssons sällan kör så mycket mer på deras primära dator.)

Är det låga hastigheter det rör sig om (under några få MB per sekund sammanlagt) så är det antagligen inte torrentklientens fel, utan något annat. Är hårddisken långsam i övrigt? Kan du kopiera filer från en annan hårddisk till den med vettiga hastigheter? Som nämnts innan, kolla om den är extremt fragmenterad. Och kolla även om det är något annat som samtidigt görs mot disken (spelar du musik eller film från samma hårddisk under tiden?). Du kan även testa att tillfälligt stänga av antivirusprogrammet, för att se om det är det som på något sätt belastar hårddisken.

Annars, så ge oss mer info om när problemet visar sig, vad du har för dator, vad du har för mjukvara i övrigt, och vad du har för konfiguration i µTorrent.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av username66613:

Dom här inställningarna hjälpte mig och bli av med det problemet.
http://i.imgur.com/p89dG.png

Dem två sista inställningarna där, Windows skriv och läs-cache, är dem som kan tänkas hjälpa en hel del.
Windows egna disk-cache kan störa ganska duktigt på en belastad torrent-disk.
Det rekommenderas också att disken ifråga inte används till annat än just Torrents, om det är många/stora/populära torrents som huserar där.
Kort och gott: En dedikerad disk enbart för torrents med Windows egna cache avstängd till just den disken.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Eller låt det helt enkelt vara. Jag får likadant hela tiden, har testat drösvis med inställningar, haft nyinstallerat OS, nya diskar osv osv, det händer ändå. Låt hastigheten droppa lite, den stiger igen rätt fort.

Permalänk
Medlem

Bocka för För-allokera alla filer under allmänt-inställningarna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Ja, verkar inte bättre.
Nog dags att leta efter ett bättre program än utorrent.

Permalänk
Avstängd

Sätt inställningarna i utorrent som visas och stäng av W cache.
Det klarar enkelt av 100/100 iaf med 200+ torrens igång samtidigt på full load på linan om du inte använder disken till annat än detta.

Permalänk
Medlem

om du ska ha ett bra defragmenterings program testa smart defrag och ställ in boot defrag så kan den defraga windows filer och lite annat som inte windows inbyggda defragmentering klarar av

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

disken används enbart till torrent (dvs gör inget annat samtidigt på disken) och det är en helt ny sata-disk på 3TB som inte får några felrapporter i "hd tune".
(har även fått felmeddelandet på förra disken som även den är en sata-disk men på 1TB, ej heller där några felrapporter i hd tune)

kör alltså inte OS på samma disk.

och det händer oftast (om inte alltid) när hastigheten börjar komma upp i max av vad min lina klarar (100mbit)
dock räcker det om det är en enda torrent som är igång så får jag felmeddelandet (dvs behöver inte vara 10tals torrent igång)

och vad beträffar screenshotet/bilden så är det precis de inställningarna jag kör (dock körde jag bara med 800mb och inte 1024mb)
i övrigt har jag inte lekt med inställningarna i utorrent (mer än att inaktivera dht-nätverk/upptäckt av lokala klienter och aktiverat kryptering)
datorn som kör utorrent är det win7 ultimate x86 på och har 4gb ram samt intel pentium 3,4ghz cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

man kan fixa de genom att ändra hur mycket du vill den ska kö'a å cache storleken för utorrent, finns i inställningar (för kö så är de på advanced å ändra på diskio.max_write_queue om jag kommer ihåg rätt)

jag har problem med överlastad disk, har höjt cashen men till slut så kraschar utorrent. har 100mbit lina och har maxat den för typ 1år sedan utan problem. har testat att byta tillbaka till gamla utorrent versioner utan resultat, och har nyformaterad dator. Kollade i utorrent och "diskio.max_write_queue" står på 32 vad ska jag ändra det till?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

jag måste ställa Diskcache till 1500 och strypa nedhastigheten till 4000kB/s för att utorrent inte ska krascha helt och hållet. även när jag har gjort detta så blir disken överlastad då och då....

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

jag måste ställa Diskcache till 1500 och strypa nedhastigheten till 4000kB/s för att utorrent inte ska krascha helt och hållet. även när jag har gjort detta så blir disken överlastad då och då....

Isf låter det mer som att det är något fel på din Sata port.
Kör själv uTorrent och maxar utan några som helst problem min 100/100 lina åt båda hållen samtidigt med 1024 cache på en Barracuda Green (kör i dagsläget i raid visserligen, men hade bara singeldiskar fram tills för en månad sen och det funkade lika bra då både på förra datorn och på denna)
Fick ett tag samma error när jag hade 300+ aktiva torrents men det löstes genom att minska max global connections från 2000 till 1500.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

disken i fråga är en WD Elements extern på 1.5TB. Kör trådat genom xtreamer media spelare. har även en maxtor på 1TB externsom sitter direkt i datorn men blir samma problem. Som sagt så för typ 6-12mån så hade jag inga problem utan maxade linan

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

kan man se i enhetshanteraren så det inte e nåt knas med usbporten? så den tex inte e inställd på usb 1.0 eller liknande?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på är att utorrent suger, inga inställningar fixar problemen för mig, möjligen skjuter upp dom en timma eller två. Har ganska bra speed på diskarna, 3x1TB Spinpoint F1 32MB 7200rpm, kopierar ofta mellan diskarna med ca 80MB/s.

Stänger man av cache i utorrent så blir det disk överbelastad, har jag cache så blir jag av med problemet temporärt, även med 1800MB så hänger sig datorn efter ett tag. Då med torrents på 10-250GB. Upp & nerladdning är inte speciellt snabb, från 1Kbps-20Mbps. Det vore ju katastrof om disken inte pallade några kb här & där :/

Permalänk
Medlem

har samma problem känns som jag har testat allt....

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Svarade i en liknande tråd tidigare:

Defragmentera disken regelbundet

Aktivera ahci i bios om det inte redan är gjort

Se till att ställa in utorrent att förallokera filer (finns under allmänt)

Se till att inte låta utorrent minska minnesåtgång när "cachen inte används"

Ha inte alltför många parallella torrents igång...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Sätt cluster size = 64kB på partitionen där torrenterna hamnar

var ställer man in det?

Visa signatur

Life is to important to take serious