Verktyg Visningsval
2011-09-21, 18:50   #1

phille123

Medlem

Registrerad: feb 2006

Låga hastigheter Crucial M4 64gb

Hej!

Precis som många andra köpte jag en Crucial M4 64 gb på kompletts 13.37-rea. Den har funkat bra överlag men när jag testar disken med AS SSD-beenchmark får jag ganska låga hastigheter jämfört med alla andra jag har sett. Jag kör med SATAII och jag vet att detta begränsar till max 300MB/s men jag ligger på ca 115 MB/s i Seq Read Speed (se screenshot).

Eftersom jag är helt ny med SSD-hårddiskar tror jag att jag kanske har missat något. Googlade lite och hittade att man t.ex. kunde aktivera AHCI vilket jag inte hade gjort. Jag vågade dock inte göra detta än eftersom det stod att man kanske behövde installera om Windows då. Får jag det bekräftat att detta kommer hjälpa mig kommer jag självklart bita i det sura äpplet och installera om Windows. Såg även att man kunde uppdatera firmware till 0009 vilket jag inte heller gjort men jag var då tvungen att byta sata-port och ingen av de jag behöver är lediga för tillfället.

Så, någon som har några tips, råd och idéer om vad jag kan göra för att få ut så mycket som möjligt av min SSD?

Behöver ni mer information om datorn i övrigt eller något annat är det bara att fråga på!

Screenshot från AS SSD:

MVH
Philip
phille123 är inte uppkopplad
2011-09-21, 20:45   #2

Frispel

Medlem

Registrerad: aug 2005

Moderkortsmodell vore intressant, du verkar köra med disken som jraid vad det nu är...

Det går att byta till ahci även med windows installerat, man måste dock göra lite ändringar i registret först. Enkelt med windows 7, blir lite krångligare med tidigare versioner. Ett byte kommer att ge bättre prestanda.
Frispel är inte uppkopplad
2011-09-21, 21:14   #3

phille123

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Frispel Visa inlägg
Moderkortsmodell vore intressant, du verkar köra med disken som jraid vad det nu är...

Det går att byta till ahci även med windows installerat, man måste dock göra lite ändringar i registret först. Enkelt med windows 7, blir lite krångligare med tidigare versioner. Ett byte kommer att ge bättre prestanda.
Tack för ditt svar!

Har ett moderkort av modell Gigabyte GA-P35-DS3 rev 1.0. Provade även att aktivera AHCI nu men utan resultat, hastigheten blev samma som innan. Börjar misstänka att disken sitter kopplad till fel SATA-port. Har fyra med gul färg vilka jag redan använder till mina andra diskar och två med lila färg, det är en av de lila jag använder till SSDn. I manualen kallas dessa för "GSATA" vilket står för Gigabyte SATA, vet inte om det kan ha med det att göra på något sätt? Om jag byter SATA-port, kommer datorn då veta vilken HDD den ska boota från?
2011-09-22, 02:24   #4

blunden

Medlem

blundens avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av phille123 Visa inlägg
Tack för ditt svar!

Har ett moderkort av modell Gigabyte GA-P35-DS3 rev 1.0. Provade även att aktivera AHCI nu men utan resultat, hastigheten blev samma som innan. Börjar misstänka att disken sitter kopplad till fel SATA-port. Har fyra med gul färg vilka jag redan använder till mina andra diskar och två med lila färg, det är en av de lila jag använder till SSDn. I manualen kallas dessa för "GSATA" vilket står för Gigabyte SATA, vet inte om det kan ha med det att göra på något sätt? Om jag byter SATA-port, kommer datorn då veta vilken HDD den ska boota från?
Du använder just nu JMicron-kontrollern. Intel-kontrollern (som de gula portarna är kopplad till) är överlägsen i prestanda. Se till att den är i AHCI-läge och Native Mode den också då det är separata inställningar för de olika. Ändra sedan boot-ordningen i BIOS. Om du inte har andra bootbara diskar kommer den ju till slut hitta rätt att boota ifrån i alla fall men skadar inte att sätta rätt disk direkt. Glöm inte att ändra i registret också innan du ändrar i BIOS så att Windows korrekt bootar med AHCI.

Nedan ser du mina resultat med mitt GA-P35-DS4 med Intel-kontrollern. Hastigheten begränsas av att det är SATA 2.

Senast redigerad av blunden 2011-09-22 klockan 02:31.
Antec P180 | Corsair 620HX | Gigabyte P35-DS4 (rev. 1.1) | Q6600 (G0 L726A951) @3,2GHz (400x8) 1,31V | Corsair TwinX XMS2 CL5 2x1GB + OCZ 2x2GB 800MHz | Gigabyte GTX 460 OC | Crucial M4 64GB | X-Fi Xtreme Music
blunden är inte uppkopplad
2011-09-22, 07:45   #5

phille123

Medlem

Testade att byta till Intel-kontrollern nu och resultaten blev mycket bättre, tack för hjälpen!

4K-64Thrd är fortfarande ganska lågt, lägre än andra jag har sett, någon som vet vad problemet kan vara där?
2011-09-22, 07:49   #6

ygd3n

Medlem

ygd3ns avatar

Plats: Västerbotten

Registrerad: sep 2009

Någon som vet vad msi 770 c-45 har för kontroller ? Och om jag kommer kunna köra ssdn fullt ut?

Skickades från m.sweclockers.com
2011-09-22, 08:52   #7

Frispel

Medlem

Registrerad: aug 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av phille123 Visa inlägg
Testade att byta till Intel-kontrollern nu och resultaten blev mycket bättre, tack för hjälpen!

http://i51.tinypic.com/167nt4l.png

4K-64Thrd är fortfarande ganska lågt, lägre än andra jag har sett, någon som vet vad problemet kan vara där?
Du behöver aktivera ahci så blir det bättre
Frispel är inte uppkopplad
2011-09-22, 12:43   #8

phille123

Medlem

Så! Nu tror jag att jag har helt okej resultat efter att ha bytt SATA-port, aktiverat AHCI och uppdaterat firmware. Tack så mycket för hjälpen alla vänliga själar.

MVH
Philip
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb