Hej!
Precis som många andra köpte jag en Crucial M4 64 gb på kompletts 13.37-rea. Den har funkat bra överlag men när jag testar disken med AS SSD-beenchmark får jag ganska låga hastigheter jämfört med alla andra jag har sett. Jag kör med SATAII och jag vet att detta begränsar till max 300MB/s men jag ligger på ca 115 MB/s i Seq Read Speed (se screenshot).
Eftersom jag är helt ny med SSD-hårddiskar tror jag att jag kanske har missat något. Googlade lite och hittade att man t.ex. kunde aktivera AHCI vilket jag inte hade gjort. Jag vågade dock inte göra detta än eftersom det stod att man kanske behövde installera om Windows då. Får jag det bekräftat att detta kommer hjälpa mig kommer jag självklart bita i det sura äpplet och installera om Windows. Såg även att man kunde uppdatera firmware till 0009 vilket jag inte heller gjort men jag var då tvungen att byta sata-port och ingen av de jag behöver är lediga för tillfället.
Så, någon som har några tips, råd och idéer om vad jag kan göra för att få ut så mycket som möjligt av min SSD?
Behöver ni mer information om datorn i övrigt eller något annat är det bara att fråga på!
Screenshot från AS SSD:
MVH
Philip