Verktyg Visningsval
2011-09-22, 18:46   #1

Datasnuten

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2011

Ny stabil SSD hårddisk, vilken?

Hej!
Nu var det dags för ytterligare ett inköp av en SSD hårddisk till min nyinköppta m17xr3, och efter att ha läst sweclockers SSD test så var Corsair GT det alternativ som lockade mest, prestandamässigt. Men sen har det ju varit en väldans massa problem med just den och Force 3 diskarna, även om de har fått uppdaterade 1.3 som sägs fixa problemen, fast för vissa har den nya firmwaren inte gjort någon skillnad alls med bluescreens och frysningar.

Läste att man även borde uppgradera vissa kompontenter som SATA-kablar, och dessutom BIOS osv., och då undrar jag som inte har så mycket vana inom ämnet om att, tror ni en sådan här pass ny dator redan nu är kompatibel med de här nya hårddiskarna, med kompontenterna i tanke, då jag med min erfarenhet inte skulle kunna byta ut kompontenter själv, ännu mindre i en laptop. Och med firmwaren, om jag skulle ifrån komplett köpa en Corsair SSD Force Series GT, skulle den komma med 1.3 så att jag slipper pilla med det också? Eller finns det alternativ, någon hårddisk med liknande prestanda som inte har problem som dessa, antingen lika ny eller en äldre variant?

Tack på förhand!
Datasnuten är inte uppkopplad
2011-09-22, 21:34   #2

El_Raspberry

Medlem

El_Raspberrys avatar

Registrerad: jan 2008

Uppgradera SATA-kablar, berätta mer.
Det finns väl redan en SSD i M17XR3, ska du alltså ha två?
Intel 510 skulle jag säga om du inte vill gambla med GT.
El_Raspberry är uppkopplad nu
2011-09-22, 22:07   #3

blunden

Medlem

blundens avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av El_Raspberry Visa inlägg
Intel 510 eller Crucial M4. M4:an är dock både billigare och snabbare i de test jag sett.

Datasnuten: Firmware 1.3 är väl ganska ny? Då är det tveksamt att den skulle levererats med den om inte Komplett + deras leverantörer håller mycket små lager. Uppdatering av firmwaren är dock ofta ganska enkelt.
Antec P180 | Corsair 620HX | Gigabyte P35-DS4 (rev. 1.1) | Q6600 (G0 L726A951) @3,2GHz (400x8) 1,31V | Corsair TwinX XMS2 CL5 2x1GB + OCZ 2x2GB 800MHz | Gigabyte GTX 460 OC | Crucial M4 64GB | X-Fi Xtreme Music
blunden är inte uppkopplad
2011-09-24, 01:18   #4

Datasnuten

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av El_Raspberry Visa inlägg
Att byta ut kablarna har jag läst skulle eventuellt fixa problem?
Man får välja vid köpet vilken/a hårddisk man vill ha, och just då valde jag en enda hdd och nu ville jag ha en ssd som boot-hårddisk
Okej

Citat:
Ursprungligen inskrivet av blunden Visa inlägg
Intel 510 eller Crucial M4. M4:an är dock både billigare och snabbare i de test jag sett.

Datasnuten: Firmware 1.3 är väl ganska ny? Då är det tveksamt att den skulle levererats med den om inte Komplett + deras leverantörer håller mycket små lager. Uppdatering av firmwaren är dock ofta ganska enkelt.
Jag förstår, tack beställde dock GT:an nu i hopp om att den skulle fungera bra med en så pass ny dator som det är, och med 1.3 så kanske den till och med blir felfri

Åter tack för svaren!
Datasnuten är inte uppkopplad
Sök jobb