Installera SSD-disk, vad ska jag absolut inte missa?

Permalänk

Installera SSD-disk, vad ska jag absolut inte missa?

Hej!

Ny här på forumet. Har kollat in Sweclockers över åren men inte tagit mig tid att registrera mig förrän nu. Ser fram emot att vara med i diskussionerna.

Beställde precis en SSD-disk. Äntligen känns det som. Det mesta ska jag väl klara av själv eftersom jag inte har tummen helt mitt i handen, å andra sidan tog jag ut mitt moderkort tre gånger eftersom jag missat saker :/

Har kollat runt på forumet en del och det var vad som inspirerade mig att köpa en SSD. Vill som sagt inte ha en steg för steg instruktion över hur man installerar men det vore fantastiskt att slippa missa saker vid installation. Är det något jag ABSOLUT inte ska/ska göra vid installation?

Windows 7 Professional, 64-bit.

Ha det gott!

//Henrik

Permalänk

Installerade min första SSD för en månad sedan och den fungerade precis som en vanlig HDD, behövde inte göra något speciellt alls för att få det att fungera.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Skrivet av korreWorre:

Installerade min första SSD för en månad sedan och den fungerade precis som en vanlig HDD, behövde inte göra något speciellt alls för att få det att fungera.

Sweet! Tack för svaret. Det var jäkligt skönt att höra. Av erfarenhet vet jag att man kan bita i det sura äpplet om man bara kastar sig in i installationen. Den kommer nästa vecka, kommer bli så skönt ^^

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda denna guiden när Windows-installationen väl är klar:

http://www.idg.se/2.1085/1.349306/sa-optimerar-du-windows-7-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reachground:

Hej!

Ny här på forumet. Har kollat in Sweclockers över åren men inte tagit mig tid att registrera mig förrän nu. Ser fram emot att vara med i diskussionerna.

Beställde precis en SSD-disk. Äntligen känns det som. Det mesta ska jag väl klara av själv eftersom jag inte har tummen helt mitt i handen, å andra sidan tog jag ut mitt moderkort tre gånger eftersom jag missat saker :/

Har kollat runt på forumet en del och det var vad som inspirerade mig att köpa en SSD. Vill som sagt inte ha en steg för steg instruktion över hur man installerar men det vore fantastiskt att slippa missa saker vid installation. Är det något jag ABSOLUT inte ska/inte ska göra vid installation?

Windows 7 Professional, 64-bit.

Ha det gott!

//Henrik

Hello,
Det vanligaste problemet när folk klagar på att SSDn är slö brukar väl vara att dom glömt slå på AHCI i BIOS innan dom installerade operativsystemet. Så gör det innan, om det inte redan är påslaget.
Vad var det för SSD? Det kan va värt att kolla om det finns nyare firmware till SSDn så kanske du kan uppdatera den innan du installera windows och slippa det senare när du har operativsystem och annat på den.

Permalänk
Skrivet av sebastian383:

Jag brukar använda denna guiden när Windows-installationen väl är klar:

http://www.idg.se/2.1085/1.349306/sa-optimerar-du-windows-7-f...

Precis sånt jag var ute efter. Tack så mycket sebastian. Den sidan ska sparas!

Tråd? Vaddå tråd? :)
Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Hello,
Det vanligaste problemet när folk klagar på att SSDn är slö brukar väl vara att dom glömt slå på AHCI i BIOS innan dom installerade operativsystemet. Så gör det innan, om det inte redan är påslaget.
Vad var det för SSD? Det kan va värt att kolla om det finns nyare firmware till SSDn så kanske du kan uppdatera den innan du installera windows och slippa det senare när du har operativsystem och annat på den.

Märkte att jag var lite snabb i vändningarna när jag skrev inlägget. Hade Kompletts sida uppe men glömde skriva in det. Nu är originalmeddelandet redigerat också.

Beställde denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635522

Firmware, check! Tack Fanten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reachground:

Precis sånt jag var ute efter. Tack så mycket sebastian. Den sidan ska sparas!

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Supersnabba svar och länkar till stuff som jag kan läsa igenom själv. Det här var precis vad jag var ute efter och långt över min förväntan. Sammanfattar grejerna här, kanske någon annan kan ha hjälp av det om de söker på forumet efter samma sak.

Checklista

  • Slå på AHCI i BIOS

  • Kolla att du har senaste firmware

Så optimerar du Windows 7 för din ssd-disk
http://www.idg.se/2.1085/1.349306/sa-optimerar-du-windows-7-f...

Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...

Windows 7 SSD's Setup and Secrets
http://www.overclock.net/ssd/929553-win-7-ssds-setup-secrets....

^^

Permalänk
Permalänk

Tack för ännu en grym länk. Läggs till i listan ovan. Blir mycket läsning men hellre det än att sitta och ångra sig senare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ontopic: Här har du en till länk som är från Swecs/lagring/X-25 en FAQ om SSD! Tråden handlar visserligen om X-25:an, men där finns jättemycket nyttig läsning

borttagen citering och kommentar
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Om du som jag glömde aktivera AHCI innan installation av Windows går detta göra i efterhand.

Offt: siiteer är anmäld hoppas någon mod tar hand om detta.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Tack igen. Nej nej det är jättebra. Ska sätta mig in ordentligt i det. The more the marrier

Skrivet av skog1s:

Ontopic: Här har du en till länk som är från Swecs/lagring/X-25 en FAQ om SSD! Tråden handlar visserligen om X-25:an, men där finns jättemycket nyttig läsning

Det var exakt det som var grejen. Är ingen nybörjare på datorer men vet att det lätt kan bli fel när man gör det första gången. Tack för svaret!

Skrivet av Ninotramp:

Om du som jag glömde aktivera AHCI innan installation av Windows går detta göra i efterhand.

Offt: siiteer är anmäld hoppas någon mod tar hand om detta.

Sweet! Beställde disken igår. Antar att den kommer någon gång nästa vecka. Efter den här tråden lär jag inte glömma AHCI. För övrigt hade jag aldrig hört talas om det tidigare. Bara det tipset var värt inlägget.

borttagna citeringar
Permalänk

Har verkligen fått alla svar jag ville. Här kommer ännu en sammanfattning så det blir lätt att hitta för mig och andra. Skriver direkt nu så inte tråden blir bumpad, det är självklart inte min mening. Tror det är rätt utförligt nu

Checklista

  • Slå på AHCI i BIOS

  • Kolla att du har senaste firmware

Så optimerar du Windows 7 för din ssd-disk
http://www.idg.se/2.1085/1.349306/sa-optimerar-du-windows-7-f...

Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...

Windows 7 SSD's Setup and Secrets
http://www.overclock.net/ssd/929553-win-7-ssds-setup-secrets....

Windows 7 Tips & Tweaks
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=82516

Intel® Solid State Drive Toolbox
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Intel X25-M G2 80GB
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/864866-intel-x25-m...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas att ni inte tog allt för illa vid er av den mycket tråkiga attityd som visades av en annan medlem i forumet. Det är åtgärdat nu.

*Inlägg borttagna och tråd rensad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag hoppas att ni inte tog allt för illa vid er av den mycket tråkiga attityd som visades av en annan medlem i forumet. Det är åtgärdat nu.

*Inlägg borttagna och tråd rensad*

Med tanke på hur snabba, relevanta och trevliga svar jag fick förutom ett otrevligt var det svårt att ta åt sig. Sweclockers är från och med nu mitt hem när det gäller IT. Det enda jag önskar nu är att jag skulle fattat det tidigare. Kommer garanterat rekommendera siten till andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reachground:

Med tanke på hur snabba, relevanta och trevliga svar jag fick förutom ett otrevligt var det svårt att ta åt sig. Sweclockers är från och med nu mitt hem när det gäller IT. Det enda jag önskar nu är att jag skulle fattat det tidigare. Kommer garanterat rekommendera siten till andra.

Det glädjer oss mycket att få höra så fina ord. Du är hjärtligt välkommen hit!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mycket läsvärd tråd, bra info och länkar, jag har själv en relaterad fråga:

Jag har beställt ett ASUS P8P67 Pro och där finns en uppsjö av SATA kontakter, till vilken av dom bör jag ansluta min SSD (också beställd)?

Intel® P67(B3) chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *2
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue
JMicron® JMB362 controller :
1 x eSATA 3Gb/s port(s), red

Tack för svar!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Mycket läsvärd tråd, bra info och länkar, jag har själv en relaterad fråga:

Jag har beställt ett ASUS P8P67 Pro och där finns en uppsjö av SATA kontakter, till vilken av dom bör jag ansluta min SSD (också beställd)?

Intel® P67(B3) chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *2
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue
JMicron® JMB362 controller :
1 x eSATA 3Gb/s port(s), red

Tack för svar!

Intel® P67(B3) chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray

där ska du plugga in din ssd för bäst resultat Marvellportarna bör ignoreras. Jag har avaktiverat mina i bios.
glöm inte aktivera AHCI i bios innan du drar igång windowsinstallationen. "Tweaks" är inget som behövs då det oftast inte gör någon som helst nytta. Läs min andra tråd på forumet.

Permalänk

En fråga

Vad händer om man inte akriverar AHCI?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

En fråga

Vad händer om man inte akriverar AHCI?

Då får du ändra i registret i efterhand och sedan gå in i BIOS och aktivera AHCI.

Permalänk

Du ska absolut inte glömma att koppla in den!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

En fråga

Vad händer om man inte akriverar AHCI?

Skrivet av Åsa-Nisse:

Då får du ändra i registret i efterhand och sedan gå in i BIOS och aktivera AHCI.

Det som händer rent prestandamässigt är huvudsakligen att disken inte kan använda sig av NCQ (Native Command Queing). Utan NCQ så måste disken hantera varje läs/skriv-förfrågan för sig, med NCQ igång så kan disken hantera flera förfrågningar parallellt.

Kort sagt så blir disken betydligt bättre på att läsa/skriva flera saker samtidigt med ahci igång.

Permalänk

Grym info, borde nästan klistrat som en manual i hur man effektivast använder SSD som operativdisk!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Sent på det kanske men vill påpeka att många av de tips för optimeringar som ges är egentligen utdaterade i och med Windows 7.

Så här tycker jag:

- Installera och optimera en ny SSD-hårddisk på rätt sätt

- Uppdatera er SSD-hårddisks Firmware för bättre prestanda och stabilitet

Om man missat slå till AHCI innan installation så går det även att göra efteråt (men man skall helst göra det innan):
- Slå till AHCI mode för er SATA-disk efter Windows 7 installerats

Visa signatur
Permalänk

Åsa-Nisse, Frispel, tack för svar!

BengansBlogg, gjorde som du skrev och nu är ahci aktiverat! tack

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Sent på det kanske men vill påpeka att många av de tips för optimeringar som ges är egentligen utdaterade i och med Windows 7.

Så här tycker jag:

- Installera och optimera en ny SSD-hårddisk på rätt sätt

- Uppdatera er SSD-hårddisks Firmware för bättre prestanda och stabilitet

Om man missat slå till AHCI innan installation så går det även att göra efteråt (men man skall helst göra det innan):
- Slå till AHCI mode för er SATA-disk efter Windows 7 installerats

Lånar tråden lite.

Jag köpte den här disken http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=873561 Styrkrets: Marvell 88SS9174-BLD2

Ska jag endå använda intels sata 3 port? Jag har satt den i marvels nu. Håller på att bygga ihop min dator nu så har inte ännu hunnit starta den. Kan jag kolla vilken firmware jag har innan jag installerar W7?

MVH David

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Lånar tråden lite.

Jag köpte den här disken http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=873561 Styrkrets: Marvell 88SS9174-BLD2

Ska jag endå använda intels sata 3 port? Jag har satt den i marvels nu. Håller på att bygga ihop min dator nu så har inte ännu hunnit starta den. Kan jag kolla vilken firmware jag har innan jag installerar W7?

MVH David

Det kommer att gå snabbare med disken kopplad till sydbryggans styrkrets (intel i ditt fall?). Oavsett vad som sitter i disken så är portar på moderkortet som styrs av Marvellkretsar nästan alltid sämre än de portar som styrs från sydbryggan.