Hittar inte IDE-hårddisk

Permalänk
Medlem

Hittar inte IDE-hårddisk

Jag vill sälja min gamla IDE-hårddisk som jag använt i min Popcorn Hour A100-mediaspelare och tänkte därmed föra över lite gamla bilder samt formatera den efteråt. Disken fungerade fint i mediaspelaren och snurrar på när jag kopplat den till datorn, men jag hittar inte disken väl inne i Windows. Jag använder Windows 7 och har ett Gigabyte GA-P35-DS3-moderkort där jag kopplat IDE-kabeln till en port på moderkortet som heter IDE_1.

Jag har ju använt SATA-diskar de senaste åren och minns inte om jag behövde göra något pill för att få igång en IDE-disk. Trodde det bara skulle vara plug n play.

Permalänk
Skrivet av KonradA:

Jag vill sälja min gamla IDE-hårddisk som jag använt i min Popcorn Hour A100-mediaspelare och tänkte därmed föra över lite gamla bilder samt formatera den efteråt. Disken fungerade fint i mediaspelaren och snurrar på när jag kopplat den till datorn, men jag hittar inte disken väl inne i Windows. Jag använder Windows 7 och har ett Gigabyte GA-P35-DS3-moderkort där jag kopplat IDE-kabeln till en port på moderkortet som heter IDE_1.

Jag har ju använt SATA-diskar de senaste åren och minns inte om jag behövde göra något pill för att få igång en IDE-disk. Trodde det bara skulle vara plug n play.

Har en a-110 med sata hårddisk båda använder ext formatet istället för ntfs så du får ladda ner Ext2IFS nr1 på den saken http://www.fs-driver.org/download.html

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Popcorn använder sig säkerligen av något filsystem som Windows inte kan läsa, t.ex EXT2 eller EXT3 då det är byggt på Linux.
Du får testa att boota med någon Linux Live-CD för att se om du kan läsa filerna.

Permalänk
Medlem

Med andra ord behöver jag bara ladda ner drivrutinerna länkade ovan och sedan ska det bara vara plug n play? Vill helst inte förlora något material från disken innan jag formaterar den.

EDIT: Drivrutinen jag laddade ned från länken ovan fungerar inte till Windows 7.

Permalänk
Medlem

PartionMaqic så kan du se om det är någon annan typ av partion på disken. den hittar linux partisar men du kan inte använda disken du får bara reda på vad det är, och du kan ta bort nuvarande partition å lägga till osv..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Finns det inget sätt där jag kan föra över filer från hårddisken?

Permalänk
Medlem

Förutsagt att hårddisken är korrekt inkopplad (Master/Slave) oc hatt det är ext2 eller ext3 på hårddisken bör explore2fs fungera. Har själv använt mig av det när jag behövt komma åt filer på vissa av mina hårddiskar/partitioner.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan köra via linux. tex en livelinux om man inte vill installera utan bara komma åt ext drivar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Förutsagt att hårddisken är korrekt inkopplad (Master/Slave) oc hatt det är ext2 eller ext3 på hårddisken bör explore2fs fungera. Har själv använt mig av det när jag behövt komma åt filer på vissa av mina hårddiskar/partitioner.

Tack för länken, jag hittade min hårddisk via programmet och kunde föra över lite gammalt material. Nu vill jag formatera disken men hittar inget verktyg i programmet som kan göra det. Jag kan ju inte heller göra det i Windows i och med att disken inte syns där. Förslag?

Tanken är att jag ska sälja disken tillsammans med min Popcorn Hour A-100 och har för mig att det går att partitionera disken där, troligtvis till samma format som innan då. Men jag vill inte att det ska finnas rester av mitt gamla material kvar på disken. Det känns onödigt att någon annan ska få ta del av mina privata bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Tack för länken, jag hittade min hårddisk via programmet och kunde föra över lite gammalt material. Nu vill jag formatera disken men hittar inget verktyg i programmet som kan göra det. Jag kan ju inte heller göra det i Windows i och med att disken inte syns där. Förslag?

Tanken är att jag ska sälja disken tillsammans med min Popcorn Hour A-100 och har för mig att det går att partitionera disken där, troligtvis till samma format som innan då. Men jag vill inte att det ska finnas rester av mitt gamla material kvar på disken. Det känns onödigt att någon annan ska få ta del av mina privata bilder.

Vill bara påpeka att formatering inte tar bort ditt data permanent, överskrivning krävs...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem

Det går väl bra att gå in i diskhanteringen och radera partitionen sen så skapar du en ny och formaterar den som du vill?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

FatherOfThree,
Hur menar du att formatering inte tar bort data permanent? Går det att återställa data efter en formatering? Jag har aldrig hört det tidigare så det är ett nytt fenomen för mig. Hur gör man en s.k. överskrivning som krävs och tycker du att det är nödvändigt i mitt fall?

mrqaffe,
Tack för tipset. Jag tror jag ser hårddisken där. Som det ser ut just nu är det tre partitioner som troligtvis har skapats i Popcorn Hour. Gör jag rätt i att högerklicka på var och en av dessa partitioner och välja "Ta bort volym..."?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KonradA:

FatherOfThree,
Hur menar du att formatering inte tar bort data permanent? Går det att återställa data efter en formatering? Jag har aldrig hört det tidigare så det är ett nytt fenomen för mig. Hur gör man en s.k. överskrivning som krävs och tycker du att det är nödvändigt i mitt fall?

mrqaffe,
Tack för tipset. Jag tror jag ser hårddisken där. Som det ser ut just nu är det tre partitioner som troligtvis har skapats i Popcorn Hour. Gör jag rätt i att högerklicka på var och en av dessa partitioner och välja "Ta bort volym..."?

Ja ta bort och skapa ny/nya partitioner och formatera i det filsystem du vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tack för infon, fortsätter på den länkade tråden!