Verktyg Visningsval
2012-03-29, 15:27   #1

XhovercatX

Medlem

Registrerad: mar 2012

Köpa SSD

Hej. Jag har glidigt runt lite på google och youtube och kollat lite och det värkar som en bra idee att skaffa en SSD Disk. Många säger att det är som dag och natt i gämförelse med en HDD disk.

Jag vet inte hur det funkar om jag skall föra över mitt windows7 från min HDD till SSD? och vilken SSD Skall man skaffa. (Skall hälst ligga under 2000kr)

Bjuder på stavfel och särskrivningar
XhovercatX är inte uppkopplad
2012-03-29, 15:38   #2

hjorten66

Medlem

hjorten66s avatar

Plats: Höganäs

Registrerad: dec 2010

Finns många trådar om det,här är en.

http://www.sweclockers.com/forum/6-l...88-stabil-ssd/
Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate
hjorten66 är inte uppkopplad
2012-03-29, 15:47   #3

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av XhovercatX Visa inlägg
Hej. Jag har glidigt runt lite på google och youtube och kollat lite och det värkar som en bra idee att skaffa en SSD Disk. Många säger att det är som dag och natt i gämförelse med en HDD disk.

Jag vet inte hur det funkar om jag skall föra över mitt windows7 från min HDD till SSD? och vilken SSD Skall man skaffa. (Skall hälst ligga under 2000kr)

Bjuder på stavfel och särskrivningar
Samsungs SSD-830-serie skickar med en fullversion an Norton Ghost så det är inga problem med kloningen, dock är det en dålig ide att bara "klona" om du inte har W7 eftersom tidigare OS inte har korrekt partition alignment vilket ger katastrofdålig prestanda.

Anledningen till att jag rekomenderar 830'n och inte någon SandForce-baserad enhet är att även om sandforce kanske är marginellt snabbare vid korrekt konfiguration, så presterar de enheterna sub-optimalt eller kanske till och med inte alls, om man inte joxar och grejsar en massa. OM du väljer en Sandforce disk, se till att:

Sätta enheten i en Intel Sata-port (brukar vara gråa)
Aktivera ACHI-läge i BIOS
Uppdatera till senaste firmware
Se till att formatera SSD'n med 4096 bytes allocation unit size (så blir det rätt alignment)

Om du väljer en Icke-Sandforce disk.... Plugga i och kör.

Det finns fler alternativ för kloning, det smidigaste är ju om du kan ta ut båda enheterna ur datorn och köra något i stil med SelfImage på dem, programmet klonar hela disken bit for bit så det blir exakt som den gamla.

Jag finns också på Jamendo och last.fm
Ozzed är inte uppkopplad
2012-03-29, 15:53   #4

Cooling23

Medlem

Cooling23s avatar

Plats: Olofström

Registrerad: feb 2012

Bäst och installera om Windows helt på din nya SSD. Säkrast och snabbast. Som sagt tidigare i tråden så finns det andra trådar med samma frågor. Kicka runt vet jag
Cooling23 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb