Citat:
Ursprungligen inskrivet av
XhovercatX
Hej. Jag har glidigt runt lite på google och youtube och kollat lite och det värkar som en bra idee att skaffa en SSD Disk. Många säger att det är som dag och natt i gämförelse med en HDD disk.
Jag vet inte hur det funkar om jag skall föra över mitt windows7 från min HDD till SSD? och vilken SSD Skall man skaffa. (Skall hälst ligga under 2000kr)
Bjuder på stavfel och särskrivningar

Samsungs SSD-830-serie skickar med en fullversion an Norton Ghost så det är inga problem med kloningen, dock är det en dålig ide att bara "klona" om du inte har W7 eftersom tidigare OS inte har korrekt partition alignment vilket ger katastrofdålig prestanda.
Anledningen till att jag rekomenderar 830'n och inte någon SandForce-baserad enhet är att även om sandforce kanske är marginellt snabbare vid korrekt konfiguration, så presterar de enheterna sub-optimalt eller kanske till och med inte alls, om man inte joxar och grejsar en massa. OM du väljer en Sandforce disk, se till att:
Sätta enheten i en Intel Sata-port (brukar vara gråa)
Aktivera ACHI-läge i BIOS
Uppdatera till senaste firmware
Se till att formatera SSD'n med 4096 bytes allocation unit size (så blir det rätt alignment)
Om du väljer en Icke-Sandforce disk.... Plugga i och kör.
Det finns fler alternativ för kloning, det smidigaste är ju om du kan ta ut båda enheterna ur datorn och köra något i stil med SelfImage på dem, programmet klonar hela disken bit for bit så det blir exakt som den gamla.
NES eller
Gameboy och liknande är det värt ett besök :)
Jag finns också på
Jamendo och
last.fm