Köpte en corsair force 3. Har man failat totalt?

Permalänk
Medlem

Köpte en corsair force 3. Har man failat totalt?

Ok så jag köpte mig en corsair force 3 60gb, och redan första dan så BSODade den. BSODar lite då och då samt får vissa program att sluta fungera. Någon som har en lösning?
Jag har inte flashat den än pga att jag inte vet om det är riskabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VI Formula | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Intel i7 4770k | Cooler Master Silent Pro Gold 1000W | Corsair Vengeance C70 | GTX Titan |

Permalänk
Medlem

Använd inte Marvells portar på moderkortet om du gör det, använd Intels. Uppdatera Firmware och skaffa Intel Rapid Storage Technology. Detta fixade mitt problem som var ungefär likadant.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Vad är skilldnaden mellan marvells och intels? Har ett msi 890gxm-g65.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VI Formula | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Intel i7 4770k | Cooler Master Silent Pro Gold 1000W | Corsair Vengeance C70 | GTX Titan |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosEBos:

Vad är skilldnaden mellan marvells och intels? Har ett msi 890gxm-g65.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte skillnaden direkt men från personlig erfarenhet så är marvells ren skit. Bluescreens, sämre prestanda osv. Intels 3gb/s slots är snabbare än Marvells 6gb/s slots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosEBos:

Ok så jag köpte mig en corsair force 3 60gb, och redan första dan så BSODade den. BSODar lite då och då samt får vissa program att sluta fungera. Någon som har en lösning?
Jag har inte flashat den än pga att jag inte vet om det är riskabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du har inte failat totalt, men du har skaffat en SSD som kräver att allt är rätt konfigurerat in i minsta detalj för att det skall funka. Rätt port, ACHI, Senaste firmware, och allt vad det är. Men jag hoppas det löser sig.

Sedan är det ju en helt annan sak om du faktiskt läst om att det är en massa problem med SandForce men endå chansat på att "äh, det där händer inte mig". Då tycker jag nog att, ja, du har gjort bort dig en aning, eftersom alla som inte gillar SandForce får ytterligare en tråd som talar om problem med SandForce. vilket resulterar i att alla SandForce-fanboys blir lite kissnödiga, men sån't är livet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att köpa en SSD och vara rädd för att flasha är fail deluxe!

Sitter själv med 2 st SF-2281 diskar och dom är båda flashade med senaste FW. Inte haft problem en enda sekund.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Ok ska flasha så fort som möjligt. Men angående marvell och intel portarna, hur gör jag där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VI Formula | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Intel i7 4770k | Cooler Master Silent Pro Gold 1000W | Corsair Vengeance C70 | GTX Titan |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosEBos:

Ok ska flasha så fort som möjligt. Men angående marvell och intel portarna, hur gör jag där?

Skickades från m.sweclockers.com

Använd amds egna portar, många tog för givet att du hade Intel, samt läste inte ens vad du skrev...

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosEBos:

Ok ska flasha så fort som möjligt. Men angående marvell och intel portarna, hur gör jag där?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom du inte har något av dem så är det inget problem, så det är bara låta det vara som det är.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Ok, så jag tänkte flasha min ssd men tydligen så har den senaste (1.3.3). Bytte dock till AHCI. Vet inte om problemet kvarstår men vi får väll se.

Visa signatur

Asus Maximus VI Formula | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Intel i7 4770k | Cooler Master Silent Pro Gold 1000W | Corsair Vengeance C70 | GTX Titan |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosEBos:

Ok, så jag tänkte flasha min ssd men tydligen så har den senaste (1.3.3). Bytte dock till AHCI. Vet inte om problemet kvarstår men vi får väll se.

Har du inte installerat om efter att du bytte från (antagligen "ide" till AHCI) så kan det vara ett tips..

Permalänk
Medlem

Ok, ska pröva det med. Körde datorn i 1 timme efter bytet från IDE till AHCI sedan kom en krasch (inte ominstallerad).

Visa signatur

Asus Maximus VI Formula | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Intel i7 4770k | Cooler Master Silent Pro Gold 1000W | Corsair Vengeance C70 | GTX Titan |

Permalänk
Medlem

Finns det något annat jag kan göra än att ominstallera, typ uppdatera mitt moderkort eller något?

Visa signatur

Asus Maximus VI Formula | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Intel i7 4770k | Cooler Master Silent Pro Gold 1000W | Corsair Vengeance C70 | GTX Titan |

Permalänk
Skrivet av LosEBos:

Ok så jag köpte mig en corsair force 3 60gb, och redan första dan så BSODade den. BSODar lite då och då samt får vissa program att sluta fungera. Någon som har en lösning?
Jag har inte flashat den än pga att jag inte vet om det är riskabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1050197... kanske finns någon lösning här, jag blev till sist av med mina bluescreens med hjälp av tipsen i den tråden.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Ok, vad gäller TRIM. Vad är det och hur aktiverar/avaktiverar jag det?

Visa signatur

Asus Maximus VI Formula | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Intel i7 4770k | Cooler Master Silent Pro Gold 1000W | Corsair Vengeance C70 | GTX Titan |

Permalänk
Medlem

Så jag aktiverade TRIM, AHCI och ominstallerade Windows. Har inte haft några BSODs eller programkrascher så jag tror det är löst. Vill tacka alla er som hjälpt och tipsat mig om saker jag kunde göra.

Tackar

Visa signatur

Asus Maximus VI Formula | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Intel i7 4770k | Cooler Master Silent Pro Gold 1000W | Corsair Vengeance C70 | GTX Titan |

Permalänk
Medlem

Glöm det jag sa. Blå-skärmarna kommer fortfarande tillbaka. Finns det något jag kan göra nu eller ska jag lämna tillbaka den till komplett?

Visa signatur

Asus Maximus VI Formula | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Intel i7 4770k | Cooler Master Silent Pro Gold 1000W | Corsair Vengeance C70 | GTX Titan |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av LosEBos:

Glöm det jag sa. Blå-skärmarna kommer fortfarande tillbaka. Finns det något jag kan göra nu eller ska jag lämna tillbaka den till komplett?

Vad är det för blåskärm du får?

Har sett alltför många fall där man får blåskärm efter byte till SSD och omedelbart skyller på SSD'n. När man sedan testar samma SSD i en annan dator fungerar den bra (kan tillägga att jag har tre Force 3-diskar, två 120 och en 240 GB som fungerar galant).
Kolla det först så det inte är något RAM-fel eller dylikt, inte ovanligt att dessa syns efter en ominstallation vilket SSD-installationer tenderar att behöva.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Använder själv en corsair force 3 60GB och jag har inga problem, behöver inte tänka på något speciellt heller vad gäller hur inställningarna är... AHCI känns rätt standard att ha påslaget oavsett om du har SSD eller ej. Och att använda intel-portar istället för något annat är väl också rätt givet att man gör om man ska köra den som systemdisk vilket man till 99% av fallen gör..

Skrivet av Ozzed:

Nej, du har inte failat totalt, men du har skaffat en SSD som kräver att allt är rätt konfigurerat in i minsta detalj för att det skall funka. Rätt port, ACHI, Senaste firmware, och allt vad det är. Men jag hoppas det löser sig.

Sedan är det ju en helt annan sak om du faktiskt läst om att det är en massa problem med SandForce men endå chansat på att "äh, det där händer inte mig". Då tycker jag nog att, ja, du har gjort bort dig en aning, eftersom alla som inte gillar SandForce får ytterligare en tråd som talar om problem med SandForce. vilket resulterar i att alla SandForce-fanboys blir lite kissnödiga, men sån't är livet.

Visst...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosEBos:

Glöm det jag sa. Blå-skärmarna kommer fortfarande tillbaka. Finns det något jag kan göra nu eller ska jag lämna tillbaka den till komplett?

Kan du på något sätt få fram en bild på blåskärmen så att det går att se vad det är för fel? Det underlättar rätt rejält.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Använder själv en corsair force 3 60GB och jag har inga problem, behöver inte tänka på något speciellt heller vad gäller hur inställningarna är... AHCI känns rätt standard att ha påslaget oavsett om du har SSD eller ej. Och att använda intel-portar istället för något annat är väl också rätt givet att man gör om man ska köra den som systemdisk vilket man till 99% av fallen gör..

Du behöver inte tänka på något speciellt säger du, men endå ser du det som självklarheter att göra alla de saker som man måste göra för att SandForce diskar skall funka öht.

Min poäng var att med andra kontrolers så slipper man bry sig. Visst, det fungerar såklart BÄTTRE, men det är skillnad på att fungera och att fungera bättre. Jag har aldrig påstått att Sandforce fungerar dåligt OM man har gjort alla de här sakerna. Men enligt TS hjälper ju inte det heller tydligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du behöver inte tänka på något speciellt säger du, men endå ser du det som självklarheter att göra alla de saker som man måste göra för att SandForce diskar skall funka öht.

Min poäng var att med andra kontrolers så slipper man bry sig. Visst, det fungerar såklart BÄTTRE, men det är skillnad på att fungera och att fungera bättre. Jag har aldrig påstått att Sandforce fungerar dåligt OM man har gjort alla de här sakerna. Men enligt TS hjälper ju inte det heller tydligen.

AHCI är mer eller mindre en standard idag oavsett om man kör SSD eller mekaniska diskar. På mitt moderkort kan jag t.ex inte välja bort AHCI utan det är som sagt standard.
Att använda en andrahandskontroller på moderkortet vore som att sätta en gammal PATA Disk på uttag nr2 som slave och använda den som systemdisk.. Om du förstår vad jag menar här.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

AHCI är mer eller mindre en standard idag oavsett om man kör SSD eller mekaniska diskar. På mitt moderkort kan jag t.ex inte välja bort AHCI utan det är som sagt standard.
Att använda en andrahandskontroller på moderkortet vore som att sätta en gammal PATA Disk på uttag nr2 som slave och använda den som systemdisk.. Om du förstår vad jag menar här.

Faktum kvarstår dock att det inte spelar någon större roll om det inte är SandForce. Jag förespråkar självklart att man konfigurerar datorn så optimalt som möjligt i alla lägen, men det skall endå fungera om man inte gör det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Faktum kvarstår dock att det inte spelar någon större roll om det inte är SandForce. Jag förespråkar självklart att man konfigurerar datorn så optimalt som möjligt i alla lägen, men det skall endå fungera om man inte gör det.

Tyvärr så är det ju oftast inte så enkelt, om man ska bygga en egen dator eller hålla på så lär man också ta reda på varför och vad man skall göra Så för dom som känner att det 'bara' ska vara att plugga in sakerna och köra på har mycket kvar att lära sig. Inte kopplar du in grafikkortet på pci-e platsen längst ner t.ex förutsatt att det inte är x16.. Eller stoppar minnena i dom 2 första slottarna för att man känner att 'det bara skall fungera', förstår du nu vad jag menar här?

Även förr när PATA diskar var vanligt så var det praktiskt taget en given sak att man alltid bör köra systemdisken som master på första kanalen och inget annat. Fast förr i tiden hade väl mer folk kunskap och orkade lära sig saker om hur man sätter ihop en dator t.ex.

Jag förstår ditt tankesätt men det är för mycket 'apple'-tänk att det 'bara' ska fungera..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat mjukvaran?

Har själv kört Force 3 i snart ett halvår utan en enda BSOD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Tyvärr så är det ju oftast inte så enkelt, om man ska bygga en egen dator eller hålla på så lär man också ta reda på varför och vad man skall göra Så för dom som känner att det 'bara' ska vara att plugga in sakerna och köra på har mycket kvar att lära sig. Inte kopplar du in grafikkortet på pci-e platsen längst ner t.ex förutsatt att det inte är x16.. Eller stoppar minnena i dom 2 första slottarna för att man känner att 'det bara skall fungera', förstår du nu vad jag menar här?

Även förr när PATA diskar var vanligt så var det praktiskt taget en given sak att man alltid bör köra systemdisken som master på första kanalen och inget annat. Fast förr i tiden hade väl mer folk kunskap och orkade lära sig saker om hur man sätter ihop en dator t.ex.

Jag förstår ditt tankesätt men det är för mycket 'apple'-tänk att det 'bara' ska fungera..

Så du tycker att i princip alla andra kontrolers har för mycket apple-tänk? Det är ju bara sandforce och gamla Jmicron-kontrolers som krånglar utan de här sakerna, och det har inget med datorn att göra. Att PATA-diskar inte fungerade om man kopplade fel hade med konstruktionen på standarden att göra, det var mer parametrar att hålla reda på. Disken var tvungen att vara byglad rätt, man var tvungen att ha rätt typ av kabel och sätta den på rätt plats osv för att BIOS ens skulle känna igen disken, eller i vissa fall för att datorn ens skulle starta. Med sata kvittar det var du sätter disken/SSD'n, BIOS/UEFI känner igen den oavsett. Så du jämför faktiskt äpplen och päron här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du tycker att i princip alla andra kontrolers har för mycket apple-tänk? Det är ju bara sandforce och gamla Jmicron-kontrolers som krånglar utan de här sakerna, och det har inget med datorn att göra. Att PATA-diskar inte fungerade om man kopplade fel hade med konstruktionen på standarden att göra, det var mer parametrar att hålla reda på. Disken var tvungen att vara byglad rätt, man var tvungen att ha rätt typ av kabel och sätta den på rätt plats osv för att BIOS ens skulle känna igen disken, eller i vissa fall för att datorn ens skulle starta. Med sata kvittar det var du sätter disken/SSD'n, BIOS/UEFI känner igen den oavsett. Så du jämför faktiskt äpplen och päron här.

Verkar som om du inte förstår vad jag försöker få fram här.
Jmicron har förövrigt aldrig varit bra till något inte ens med mekaniska diskar...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Verkar som om du inte förstår vad jag försöker få fram här.
Jmicron har förövrigt aldrig varit bra till något inte ens med mekaniska diskar...

Jo det tror jag faktiskt. Du vill försöka påvisa att det minsann alltid har varit bekymmer med hårddiskar om man inte konfigurerar rätt, och det stämmde ju, fast det är bara det att alla bekymmer är borta i och med SATA, det är "plug'n play" på riktigt, med undantag då av Sandforce och Jmicron som kräver extrajobb.

Det jag inte gillar med din jämförelse är att du försöker få det till att det inte är någon skillnad på att inte få igång datorn för att man kopplat fel enligt den standard som gällde, och att man får blåskärm för att man inte vill/kan/orkar ställa in de saker man måste ställa in om Sandforce skall funka.

Jag tycker att det är två helt olika saker som egentligen inte har med varandra att göra.

I det första fallet har man ju kopplat fel, och det blir lika fel oavsett tillverkare.

I det andra fallet har man kopplat "rätt" eftersom SSD'n känns igen av BIOS, det går att läsa/skriva till den och så vidare, men på grund av buggar som är specifika för tillverkaren, så fungerar det inte i alla fall, men kopplar du in en annan disk, med t. ex marvel eller samsung kontroler, så fungerar det klockrent. Så Jo, jag förstår vad du menar men jag håller inte med om att de två scenarierna är jämförbara på något sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eob:

Har du uppdaterat mjukvaran?

Har själv kört Force 3 i snart ett halvår utan en enda BSOD.

Nej, jag har inte uppdaterad mjukvaran då jag redan hade nyaste.

Vad gäller BSODsen så vet jag inte hur jag ska få reda på vilken fel det är då den endast dumpar i typ 1 sec innan den startar om.

Visa signatur

Asus Maximus VI Formula | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Intel i7 4770k | Cooler Master Silent Pro Gold 1000W | Corsair Vengeance C70 | GTX Titan |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosEBos:

Så jag aktiverade TRIM, AHCI och ominstallerade Windows. Har inte haft några BSODs eller programkrascher så jag tror det är löst. Vill tacka alla er som hjälpt och tipsat mig om saker jag kunde göra.

Tackar

Du aktiverade AHCI innan du installerade om Windows eller?