Hårddisken hittas inte!?

Permalänk
Medlem

Hårddisken hittas inte!?

Tjuhoo!
Rotade bland allt skit man har och hittade en "gammal" hårddisk ( 1Tb Seagate Barracuda 7200rpm )
Den slutade fungera för något år sen, minns dock inte varför.

Den är egentligen helt jävla ny, och när jag har försökt få igång disken så hittas den inte någonstans.
Finns det något man kan göra? förutom att jag testat andra sata kablar, moderkort, datorer mm.
Disken går igång ( den snurrar osv )

Kom gärna med tips om du sitter på något!

EDIT; Den kan ha slutat fungera samtidigt som jag skulle låsa upp en äldre cpu, vilket inte gick och därefter slutat fungera på något vänster..
Mvh

Permalänk
Medlem

ladda ner något enkelt live linux och se om du hittar disken där, diskar behöver inte hittas av bios för att linux ibland ska kunna hitta dom, kan ju vara så att diskens mbr och dylikt fått sig en kyss så att den inte initieras korrent

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Kolla i diskhanteraren om du inte gjort det. Du hittar den genom att söka eller att gå in på datorn, högerklicka på datorn i menyn åt vänster, hantera och sen borde du se lagring eller diskhanteraren.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

ladda ner något enkelt live linux och se om du hittar disken där, diskar behöver inte hittas av bios för att linux ibland ska kunna hitta dom, kan ju vara så att diskens mbr och dylikt fått sig en kyss så att den inte initieras korrent

Ska testa, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Kolla i diskhanteraren om du inte gjort det. Du hittar den genom att söka eller att gå in på datorn, högerklicka på datorn i menyn åt vänster, hantera och sen borde du se lagring eller diskhanteraren.

Har kollat, hittas inte.
Inte om man testar att installera windows på den heller ^^

Permalänk
Medlem

Hittas den inte i bios skulle jag bli mycket förvånad om du hittar den någon annanstans. Har du testat med externt hårddiskchassi?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10