Företagsanvändare, akta er för Intel 330-serien

Permalänk
Medlem

Företagsanvändare, akta er för Intel 330-serien

Till skillnad från vad som stod i Sweclockers-artikeln om Intel 330-serien så är det bara tre års garanti på dessa diskar istället för fem års garanti.

Detta är för att man har använt sämre 25nm MLC NAND flash med bara 3000 p/e-cykler.

På Intel 330 garanterar man därför bara tre års livstid för 330-serien, till skillnad från 320, 510, 520-serierna som man garanterar en livstid på fem år (av dessa har 510 en garanti på tre år medan de andra diskarna har fem års garanti). 320, 510 och 520 har 25nm MLC NAND flash med 5000 p/e-cykler (vi som har kvar Intel X25-M G1 har diskar med 50nm MLC NAND och 10000 p/e-cykler).

Man ser också på Intels sida att "Target markets" för 330 bara är hemanvändare medan 320 och 520 är riktade till företag, datacenter osv: http://www.intel.com/content/www/us/en/solid-state-drives/sol...

Antar att 330-serien bara är till för att konkurrera med andra billiga SF-2281-baserade diskar från Corsair, OCZ osv. Dessa andra diskar har också max tre års garanti och säkert samma billiga minnen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

3-serien har väl alltid varit rätt konsumentinriktad. För seriösa företag har väl antingen mer seriösa lösningar som Fusion-IO eller budgetalternativ i stil med Intel 7-serien varit aktuella. Jag har inte så stenkoll, men antar att de flesta andra tillverkare på marknaden för SSD:er erbjuder garantier som är bättre än Intels.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

3-serien har väl alltid varit rätt konsumentinriktad. För seriösa företag har väl antingen mer seriösa lösningar som Fusion-IO eller budgetalternativ i stil med Intel 7-serien varit aktuella. Jag har inte så stenkoll, men antar att de flesta andra tillverkare på marknaden för SSD:er erbjuder garantier som är bättre än Intels.

Det beror väl på om Google och Microsoft är de enda seriösa företagen enligt dig... Alla behöver inte skriva petabytes med data på diskarna. Men om du vet några diskar som kostar mer än 50000 kr styck har de säkert bättre garanti än Intel...

EDIT: eller inte, Seagate Pulsar XT.2 SAS har fem års garanti...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det beror väl på om Google och Microsoft är de enda seriösa företagen enligt dig... Alla behöver inte skriva petabytes med data på diskarna. Men om du vet några diskar som kostar mer än 50000 kr styck har de säkert bättre garanti än Intel...

EDIT: eller inte, Seagate Pulsar XT.2 SAS har fem års garanti...

Förstår inte problemet? 3xx serien är enligt intel själva budgetdiskar för konsumenter, 5xx är prestandadiskar för entusiaster och 7xx serien är till för företag och har då betydligt bättre livslängd på cellerna. Sedan så måste du fortfarande skriva rejäla mängder data för att ta slut på 3000 p/e cykler, även med en riktigt liten ssd så blir det 50+ terabyte vilket väldigt få normalanvändare kommer att komma upp i även om man har disken i 10 år. Förhoppningsvis så har de företag som behöver ssd:er i servrar mm tillräcklig koll för att köpa diskar som tål det användarmönster som dom kommer att utsättas för.

Sedan är garantin "limited" vilket i detta fallet tydligen betyder att garantin inte gäller ifall disken dör pga överdrivet slitage, dvs om cellerna tar slut, så garntilängden har inget med hur mycket skrivningar disken tål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Förstår inte problemet? 3xx serien är enligt intel själva budgetdiskar för konsumenter, 5xx är prestandadiskar för entusiaster och 7xx serien är till för företag och har då betydligt bättre livslängd på cellerna. Sedan så måste du fortfarande skriva rejäla mängder data för att ta slut på 3000 p/e cykler, även med en riktigt liten ssd så blir det 50+ terabyte vilket väldigt få normalanvändare kommer att komma upp i även om man har disken i 10 år. Förhoppningsvis så har de företag som behöver ssd:er i servrar mm tillräcklig koll för att köpa diskar som tål det användarmönster som dom kommer att utsättas för.

Sedan är garantin "limited" vilket i detta fallet tydligen betyder att garantin inte gäller ifall disken dör pga överdrivet slitage, dvs om cellerna tar slut, så garntilängden har inget med hur mycket skrivningar disken tål.

Du läste inte länken eller? Intel 320 target markets: "Datacenter, Corp IT, OEM, Reseller, bVAR, System Integrator". Den beräknade livslängden för 330 är kortare än den för 320. Det finns annat än super-high-end-servrar på företag och inte många kommer köpa in 710-diskar (eller SAS SLC-diskar) till allt på företaget.

Lustigt att du måste komma in och försvara ännu en SandForce-disk...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Antielefant
Skrivet av mfm:

Till skillnad från vad som stod i Sweclockers-artikeln om Intel 330-serien så är det bara tre års garanti på dessa diskar istället för fem års garanti.

På vilket sätt skulle det påverka oss inom företag/offentlig förvaltning? Vi har ändå bara tre eller fyra års garanti på datorerna, och hela datorn (inklusive HDD/SSD) byts när garantin tar slut. Att ha en dator utom garanti kostar pengar eftersom man inte längre har next-day (eller same-day) service på grejorna.

Sen spelar det ingen roll om disken har ett års garanti från Intel. Om Dell eller HP eller Lenovo ger fyra års garanti på datorn är det fyra år även på SSD'n.
Och nej, företagsanvändare köper inte lösa SSD'er, vi beställer datorer med från början inbyggda (oftast Samsung eller ADATA på Dell) SSD'er.

Min egen är en bärbar (jobbar som springtekniker) Dell Latitude E6420 (14" med i7 2760QM, 8 GB RAM och 256 GB Samsung SSD).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tråkigt men bra på ett sett priset per gb sjunker mer och mer dock lär jag behålla min 320 tills den dagen den går sönder har utrymmer så det räcker och blir över för mig i allafall-.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Det beror väl på om Google och Microsoft är de enda seriösa företagen enligt dig... Alla behöver inte skriva petabytes med data på diskarna. Men om du vet några diskar som kostar mer än 50000 kr styck har de säkert bättre garanti än Intel...

EDIT: eller inte, Seagate Pulsar XT.2 SAS har fem års garanti...

Det beror självklart på vilken mängd data samt antalet diskar som är intressant. För företag som kör exempelvis relativt små men extremt prestandakrävande databaser skulle jag säga att en Intel 330 inte är det bästa valet. Men ska man köra lite större arrayer med en större mängd data som man behöver snabb åtkomst till lär 330 fungera rätt bra antar jag. Ser man på SSD-marknaden från konsumenthållet är ju 330-serien helt klart en "vanlig" produkt, och därmed har den förmodligen också relativt "vanlig" garantitid. För de som köper större lösningar med billiga SSD:er lär det finnas bättre serviceavtal.

Intel utvecklade SSD:er främst för företag i början, men sedan när man insåg att entusiaster (eller ja, alla) formligen älskade SSD:er har de gett konsumentmarknaden lite kärlek. De försökte ju först sälja till tredjepartstillverkare, typ Kingston, men jag tror att strul med firmwares bland annat gjort att de valde att satsa på sitt eget märke på konsumentmarknaden - ett bra val, både ur konsumentperspektiv och för deras vinst.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

På vilket sätt skulle det påverka oss inom företag/offentlig förvaltning? Vi har ändå bara tre eller fyra års garanti på datorerna, och hela datorn (inklusive HDD/SSD) byts när garantin tar slut. Att ha en dator utom garanti kostar pengar eftersom man inte längre har next-day (eller same-day) service på grejorna.

Sen spelar det ingen roll om disken har ett års garanti från Intel. Om Dell eller HP eller Lenovo ger fyra års garanti på datorn är det fyra år även på SSD'n.
Och nej, företagsanvändare köper inte lösa SSD'er, vi beställer datorer med från början inbyggda (oftast Samsung eller ADATA på Dell) SSD'er.

Min egen är en bärbar (jobbar som springtekniker) Dell Latitude E6420 (14" med i7 2760QM, 8 GB RAM och 256 GB Samsung SSD).

Jag såg inte att jag skrev att det påverkade folk inom offentlig förvaltning? Om just du inte påverkas behöver du ju inte bry dig, det finns många andra företag och användningsområden för SSD-diskar.

Sen är det extra intressant för entusiaster som vill ha grejer som fungerar länge, som tidigare köpt X25-M G2 och Intel 320 bara för pålitlighet och stabilitet. Det finns en stor risk att många av dessa köper 330 och förväntar sig samma livslängd bara för att det också är en Intel SSD.

Skrivet av Ozzed:

Det är bara att vänja sig. Sandforce är en religion för många verkar det som, och det är lika meningslöst att påpeka bristerna i Sandforce för dem som det är att påpeka alla bevis för evolutionen för en som är svårt kristen.

Jag gör vad jag kan, men man får ta en massa oförtjänt skit. Som sagt, bara att vänja sig.

Jo, fast nu är det mer flashminnet än SandForce-kontrollern även om den också har sina problem.

Skrivet av pompa_kumla:

Tråkigt men bra på ett sett priset per gb sjunker mer och mer dock lär jag behålla min 320 tills den dagen den går sönder har utrymmer så det räcker och blir över för mig i allafall-.

Fast Intel 320 försvinner inte, i alla fall inte för företagsmarknaden, 330 och 520 är de som kommer marknadsföras till konsumenter.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jo, fast nu är det mer flashminnet än SandForce-kontrollern även om den också har sina problem.

Flashminnen i Sandforce-SSD'er är ofta av betydligt sämre kvalitet än SSD'er med andra kontrolers. De avhjälper det hyffsat effektivt genom sin komprimering som ser till att det blir få NAND-writes i jämförelse med andra, men tyvärr så är en kass krets en kass krets, oavsett hur hårt den slits, så en Sandforce-SSD lever i regel inte lika länge som andra SSD'er. Men de är ju också billigare i de flesta fall så alltid gör det väl någon glad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

330 var väl aldrig riktad till företag ens? Hade aldrig satt en Sandforce-styrd enhet i någon av jobbets datorer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Flashminnen i Sandforce-SSD'er är ofta av betydligt sämre kvalitet än SSD'er med andra kontrolers. De avhjälper det hyffsat effektivt genom sin komprimering som ser till att det blir få NAND-writes i jämförelse med andra, men tyvärr så är en kass krets en kass krets, oavsett hur hårt den slits, så en Sandforce-SSD lever i regel inte lika länge som andra SSD'er. Men de är ju också billigare i de flesta fall så alltid gör det väl någon glad.

Innan du börjar hoppa på mig om att jag försvarar sandforce så vill jag bara säga att så inte är fallet. Jag frågar för att jag inte vet och vill lära mig, för att öka min kunskap angående SSD.Men...

Du nämner att sandforce har låg livslängd, hur låg är denna verkligen? Jag har en sandforce SSD på 60gb som jag endast använder för OS, hur många år kan lär den hålla? Man uppdaterar ju endå sin hårdvara åtminstone vart femte år, och om fem år lär väll inte en gammal SSD på 60gb spela roll om den går isönder eller ej, sålänge man har backup.

Citera gärna mig så jag kan läsa ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är bara att vänja sig. Sandforce är en religion för många verkar det som, och det är lika meningslöst att påpeka bristerna i Sandforce för dem som det är att påpeka alla bevis för evolutionen för en som är svårt kristen.

Det verkar nästan ha blivit lite AMD vs. Intel mellan de som älskar SF och de som hatar det.. Vill bara påpeka att även 520 som är en entusiast-disk från Intel kör SF och har 5 års garanti.

OffT: Många kristna tror lika mycket på evolutionen som du, skillnaden är att det finns något intelligent system bakom den.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du läste inte länken eller? Intel 320 target markets: "Datacenter, Corp IT, OEM, Reseller, bVAR, System Integrator". Den beräknade livslängden för 330 är kortare än den för 320. Det finns annat än super-high-end-servrar på företag och inte många kommer köpa in 710-diskar (eller SAS SLC-diskar) till allt på företaget.

Lustigt att du måste komma in och försvara ännu en SandForce-disk...

Konstigt att det det skulle var en faktor, speciellt då jag hade fått för mig att 330 skulle vara intels egen kontroller och inte sandforce? Har inte läst på om just 330

Läste f.ö. länken med hade lite tidsbrist i svaret. Att en ssd riktar sig till "Datacenter, Corp IT, OEM, Reseller, bVAR, System Integrator" är inte samma sak som att den måste tåla massa skrivningar. 7xx är riktad mod företagsanvändning i den meningen att den ska klara av att sitta i servrar mm och överleva den typen av användningsmönster med mycket skrivningar. Sedan är "beräknad livslängd" något missvisande i dessa sammanhang då det inte är tiden utan mängden skriven data vi talar om här vilket inte är samma sak...

Skrivet av Ozzed:

Det är bara att vänja sig. Sandforce är en religion för många verkar det som, och det är lika meningslöst att påpeka bristerna i Sandforce för dem som det är att påpeka alla bevis för evolutionen för en som är svårt kristen.

Jag gör vad jag kan, men man får ta en massa oförtjänt skit. Som sagt, bara att vänja sig.

Har inget emot att man påpekar bristerna i sandforce, däremot så bör man ha och ge lite perspektiv på vad dessa brister innebär för en normalanvändare och inte bara klaga på att allt är skit. Allt är en fråga om att ge relevant och balanserad information så folk kan bilda sig en egen uppfattning. Om mina inlägg låter som att jag att predikar för sandforce så beror det antagligen på att jag upplever många som omotiverat och onyanserat negativa till allt som har med sandforce att göra. Brukar f.ö. göra inlägg som påpekar bristerna i sandforce om jag upplever att folk är överdrivet positiva

Skrivet av mfm:

Sen är det extra intressant för entusiaster som vill ha grejer som fungerar länge, som tidigare köpt X25-M G2 och Intel 320 bara för pålitlighet och stabilitet. Det finns en stor risk att många av dessa köper 330 och förväntar sig samma livslängd bara för att det också är en Intel SSD.

Jo, fast nu är det mer flashminnet än SandForce-kontrollern även om den också har sina problem.

Fast Intel 320 försvinner inte, i alla fall inte för företagsmarknaden, 330 och 520 är de som kommer marknadsföras till konsumenter.

Livslängd och p/e cykler är inte samma sak...garantitid och livslängd är inte heller samma sak. Dessa diskar kommer att tåla mindre mängd skrivningar än tex 320, vlket troligen fortfarande kommer att vara minst 10x mer än vad normalanvändaren kommer att förbruka. Alltid bra att försöka ha lite perspektiv på hur saker påverkar oss användare...

Skrivet av Ozzed:

Flashminnen i Sandforce-SSD'er är ofta av betydligt sämre kvalitet än SSD'er med andra kontrolers. De avhjälper det hyffsat effektivt genom sin komprimering som ser till att det blir få NAND-writes i jämförelse med andra, men tyvärr så är en kass krets en kass krets, oavsett hur hårt den slits, så en Sandforce-SSD lever i regel inte lika länge som andra SSD'er. Men de är ju också billigare i de flesta fall så alltid gör det väl någon glad.

I dagsläget är det knappast antalet p/e cykler som nandkretsarna tål något som gör att ett en ssd dör för oss normalanvändare/entusiaster. Även med en mycket liten ssd så ska kretsarna i sig klara 50+ terabyte innan de går och lägger sig. Väldigt få som kommer att komma upp i dessa datamängder på 3-5 år... vilket ett av argumenten ts hade för att dessa ssd:er är undermåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Innan du börjar hoppa på mig om att jag försvarar sandforce så vill jag bara säga att så inte är fallet. Jag frågar för att jag inte vet och vill lära mig, för att öka min kunskap angående SSD.Men...

Du nämner att sandforce har låg livslängd, hur låg är denna verkligen? Jag har en sandforce SSD på 60gb som jag endast använder för OS, hur många år kan lär den hålla? Man uppdaterar ju endå sin hårdvara åtminstone vart femte år, och om fem år lär väll inte en gammal SSD på 60gb spela roll om den går isönder eller ej, sålänge man har backup.

Citera gärna mig så jag kan läsa ditt svar

Har du den bara till OS så kan den hålla ett bra tag. Men att NAND-minnena är billigare spelar ju in på den potentiella livslängden, dvs, om en minneskrets går sönder för att den är kass borde ju hela SSD'n dras med, fast det beror ju på hur kontrolers hanterar sån't.

Generellt kan man väl säga att en 60GB sandforce borde hålla för ca 300TB skrivningar om inte någon krets ryker innan dess av andra orsaker.

En väldigt bra tråd om SSD-hållbarhet i allmänhet hittar du här:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Har du tur kanske din modell finns med blande de testade (Ja, det är några sidor att plöja).

Till sist kan jag nämna att det finns tillverkare som har kombinationen högkvalitativa NAND-kretsar + Sandforce. Intel med sin 520 är ett sådant exempel, men har man köpt en billigare modell ökar risken att det sitter NAND av lägre kvalitet i den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Innan du börjar hoppa på mig om att jag försvarar sandforce så vill jag bara säga att så inte är fallet. Jag frågar för att jag inte vet och vill lära mig, för att öka min kunskap angående SSD.Men...

Du nämner att sandforce har låg livslängd, hur låg är denna verkligen? Jag har en sandforce SSD på 60gb som jag endast använder för OS, hur många år kan lär den hålla? Man uppdaterar ju endå sin hårdvara åtminstone vart femte år, och om fem år lär väll inte en gammal SSD på 60gb spela roll om den går isönder eller ej, sålänge man har backup.

Citera gärna mig så jag kan läsa ditt svar

Det man kan säga är att diskar baserade på förra generationen sandforce (12xx) hade högre retursiffror än tex intel eller crucial (runt 2,5% mot 1% och 1,5%). När det gäller cellernas teoretiska livslängd (vilket är en helt annan sak än diskens livslängd...) så kan man med tex ssd-life free se hur mycket du totalt skrivit till disken. Sedan kan man räkna lite på hur mycket disken bör tåla, som absoluta minivärde ska cellerna klara av minst 1000 skrivningar, dvs diskens kapaictet x 1000 = 60tb ditt fall. Så länge du håller dig under det värdet så bör du inte behöva oroa dig för att slita ut disken i förtid. Den absoluta majoriteten av de ssd:er som slutar fungera gör det av andra orsaker än att cellerna fått slut på p/e cykler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Det verkar nästan ha blivit lite AMD vs. Intel mellan de som älskar SF och de som hatar det.. Vill bara påpeka att även 520 som är en entusiast-disk från Intel kör SF och har 5 års garanti.

OffT: Många kristna tror lika mycket på evolutionen som du, skillnaden är att det finns något intelligent system bakom den.

Intel har hogkvalitativa NAND-kretsar i sin 520-serie, något som de flesta andra tillverkare inte verkar ha då det inte "behövs" för acceptabelt antal skrivningar, så intel står lite vid sidan av när man pratar sandforce, eftersom de inte implementerar lösningen på det vanliga sättet, plus att deras firmware är helt egen.

OffT: Att tro på så kallad "intelligent design" är endå att tro på att det finns någon slags magisk oförklarlig kraft. Eller ett försök att avväpna de som inte tror på gud.

Min poäng var hur som helst att fanatism sällan om någonsin går att bota med fakta. Om 15% av sandforce-SSD'erna blir RMA'ade så är det endå toppkvalitet på dem eftersom de som funkar funkar ju bra, och jag har minsann aldrig haft problem, och så vidare. Man hittar alltid någon slags ursäkt till varför sandforce är bäst i världen.

Sedan vet jag inte om det går att jämföra med AMD vs intel. Sandforce 3xxx-serien kanske blir kanon och de kanske lyckas bra från start, och har låga RMA-nivåer och så vidare. I så fall finns det ju inget att anmärka på utan då kommer det handla om ifall man stör sig på att data måste vara komprimerbar för att sandforce skall fungera optimalt eller ej, då blir det en annan sak och då är det nog bara troll som gnäller på sandforce.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Är inte tråden rollande? Det är väl lite som att varna vandrare för att Autobahn är en jättedålig vandringsled? Ingen seriös IT-Chef/ansvarig köper lösa Intel SSD 330.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min poäng var hur som helst att fanatism sällan om någonsin går att bota med fakta. Om 15% av sandforce-SSD'erna blir RMA'ade så är det endå toppkvalitet på dem eftersom de som funkar funkar ju bra, och jag har minsann aldrig haft problem, och så vidare. Man hittar alltid någon slags ursäkt till varför sandforce är bäst i världen.

OffT: Att tro på så kallad "intelligent design" är endå att tro på att det finns någon slags magisk oförklarlig kraft. Eller ett försök att avväpna de som inte tror på gud.

Och vissa har alltid någon ursäkt till varför sandforce är djävulens påfund, som sagt så har kontrollern både för- och nackdelar, man ska inte stirra sig blind på varken det ena eller det andra

Edit: Klippte visst bort en relevant del av citatet (den undre delen...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och vissa har alltid någon ursäkt till varför sandforce är djävulens påfund, som sagt så har kontrollern både för- och nackdelar, man ska inte stirra sig blind på varken det ena eller det andra

Edit: Klippte visst bort en relevant del av citatet (den undre delen...)

Nej det ska man inte, men jag har förståelse för att det blir så, med tanke på att många inlägg i lagringsforumet handlar om vilken SSD man bör köpa. Det jag stör mig på hos Sandforceförespråkare är att de ofta rekomenderar sandforce med argumentet att de är snabba i benchmarks som använder sig att lättkomprimerad data, utan att nämna att sannorlikheten i regel är större att man får en SSD som man blir tvungen att RMA'a efter ett tag, även om den är liten oavsett vilken tillverkare man väljer.

Men men, det finns som sagt massvis med aspekter på dethär. Kriget lär rasa vidare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Konstigt att det det skulle var en faktor, speciellt då jag hade fått för mig att 330 skulle vara intels egen kontroller och inte sandforce? Har inte läst på om just 330

Läste f.ö. länken med hade lite tidsbrist i svaret. Att en ssd riktar sig till "Datacenter, Corp IT, OEM, Reseller, bVAR, System Integrator" är inte samma sak som att den måste tåla massa skrivningar. 7xx är riktad mod företagsanvändning i den meningen att den ska klara av att sitta i servrar mm och överleva den typen av användningsmönster med mycket skrivningar. Sedan är "beräknad livslängd" något missvisande i dessa sammanhang då det inte är tiden utan mängden skriven data vi talar om här vilket inte är samma sak...

Livslängd och p/e cykler är inte samma sak...garantitid och livslängd är inte heller samma sak. Dessa diskar kommer att tåla mindre mängd skrivningar än tex 320, vlket troligen fortfarande kommer att vara minst 10x mer än vad normalanvändaren kommer att förbruka. Alltid bra att försöka ha lite perspektiv på hur saker påverkar oss användare...

I dagsläget är det knappast antalet p/e cykler som nandkretsarna tål något som gör att ett en ssd dör för oss normalanvändare/entusiaster. Även med en mycket liten ssd så ska kretsarna i sig klara 50+ terabyte innan de går och lägger sig. Väldigt få som kommer att komma upp i dessa datamängder på 3-5 år... vilket ett av argumenten ts hade för att dessa ssd:er är undermåliga.

Wow, du måste ansträngt dig för att attackera halmgubbar och slå in öppna dörrar. Intel 330 är dålig eftersom den har kortare livslängd än alla tidigare modeller och är, till skillnad från de tidigare modellerna, bara ämnade att konkurrera med billiga SF-2281-diskar.

Sen har du ingen aning om hur bra de billiga SF-SSDerna fungerar om fem år. Det enda vi vet är att första generationens diskar med SF-1200 fungerade skräp och gick sönder efter nått år. Var det kontrollern eller dåligt flash, ja vem vet...

Skrivet av Frispel:

Det man kan säga är att diskar baserade på förra generationen sandforce (12xx) hade högre retursiffror än tex intel eller crucial (runt 2,5% mot 1% och 1,5%). När det gäller cellernas teoretiska livslängd (vilket är en helt annan sak än diskens livslängd...) så kan man med tex ssd-life free se hur mycket du totalt skrivit till disken. Sedan kan man räkna lite på hur mycket disken bör tåla, som absoluta minivärde ska cellerna klara av minst 1000 skrivningar, dvs diskens kapaictet x 1000 = 60tb ditt fall. Så länge du håller dig under det värdet så bör du inte behöva oroa dig för att slita ut disken i förtid. Den absoluta majoriteten av de ssd:er som slutar fungera gör det av andra orsaker än att cellerna fått slut på p/e cykler.

Du kanske skulle räkna på write amplification, garbage collection och wear leveling också...

Skrivet av MartenKL:

Är inte tråden rollande? Det är väl lite som att varna vandrare för att Autobahn är en jättedålig vandringsled? Ingen seriös IT-Chef/ansvarig köper lösa Intel SSD 330.

Fan vad folk var insnöade och trångsynta då. Det finns en stor värld utanför era snäva kontorsbås, Dell-datorer och treårskontrakt.

Det finns massvis med perfekta företagstillämpningar på Intel 320-serien men är ni för fantasilösa för att tänka ut några så är det erat problem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Wow, du måste ansträngt dig för att attackera halmgubbar och slå in öppna dörrar. Intel 330 är dålig eftersom den har kortare livslängd än alla tidigare modeller och är, till skillnad från de tidigare modellerna, bara ämnade att konkurrera med billiga SF-2281-diskar.

Vet vet INTE att 330 har kortare livslängd och kan inte dra den slutsatsen baserat på det vi vet. Det enda vi vet är att den troligen tål färre skrivningar än 320 vilket i sig inte har något med livslängden att göra, det hoppas jag att du förstår. Även om en 60gb disk bara klarar att skriva totalt 60tb istället för 120tb (påhittade siffror) så är det inte något problem för 99,99% av normalanvändarna. Du kan då fortfarande skriva 30gb om dagen i fem år innan det blir ett problem. Det blir alltså halva disken kapacitet...om dagen...i fem år. En ssd kommer högst troligen att dö av andra saker än att nandcellerna får slut på p/e cykler. Man kan inte dra slutsatsen att disken har kortare livslängd pga att cellerna "bara" tål 3000 p/e cykler och att den "bara" har 3 års garantitid. Det är det som är min poäng.

Skrivet av mfm:

Sen har du ingen aning om hur bra de billiga SF-SSDerna fungerar om fem år. Det enda vi vet är att första generationens diskar med SF-1200 fungerade skräp och gick sönder efter nått år. Var det kontrollern eller dåligt flash, ja vem vet...

Och vi vet inte hur en inteldisk fungerar om fem år, man kan spekulera men det är också allt. Och retursiffrorna för diskar i åldersspannet 6 månader -1år var ca 2,5-3% för ssd:er med förra genrationen sandforce, att jämföra med vanliga diskar som låg runt 2,5% om jag inte minns fel medan tex cucial m4 låg runt 1% och intel låg runt 0,4%. Vilket är långt ifrån samma sak som att "första generationens diskar med SF-1200 fungerade skräp och gick sönder efter nått år".

Skrivet av mfm:

Du kanske skulle räkna på write amplification, garbage collection och wear leveling också...

Öhm...nu ska vi kanske ha lite koll på begreppen här, har du en siffra på write amplification så är den inräknad garbage collection och wear leveling. Sedan räknade jag lågt just för att ta hänsyn till detta. Ytterligare en sak att ha i åtanke är att sandforce komprimerar data vilket gör att wa tenderar att bli mindre än vad som skrivs till disken. På den sandforcebaserade disk som finns i familjen så verkar det som att wa ligger runt 0.8.

Räknar man med kapacitet x 1000 så har man rent teoretiskt fortfarande en god säkethetsmarginal även med celler specade för 3000 p/e cykler. Har du någon annan information som kan vara relevant så får du gärna lägga fram den och inte bara klaga på mitt inlägg.

Skrivet av mfm:

Fan vad folk var insnöade och trångsynta då. Det finns en stor värld utanför era snäva kontorsbås, Dell-datorer och treårskontrakt.

Det finns massvis med perfekta företagstillämpningar på Intel 320-serien men är ni för fantasilösa för att tänka ut några så är det erat problem.

Absolut, och det kommer att finns lika många perfekta tillämpningar för 330. De tillfällen/användningsområden där 330 är direkt olämplig kommer också 320 att vara olämplig.

Återigen, p/e cykler är ett dåligt mått på en ssd:s kvalitet/livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vet vet INTE att 330 har kortare livslängd och kan inte dra den slutsatsen baserat på det vi vet. Det enda vi vet är att den troligen tål färre skrivningar än 320 vilket i sig inte har något med livslängden att göra, det hoppas jag att du förstår. Även om en 60gb disk bara klarar att skriva totalt 60tb istället för 120tb (påhittade siffror) så är det inte något problem för 99,99% av normalanvändarna. Du kan då fortfarande skriva 30gb om dagen i fem år innan det blir ett problem. Det blir alltså halva disken kapacitet...om dagen...i fem år. En ssd kommer högst troligen att dö av andra saker än att nandcellerna får slut på p/e cykler. Man kan inte dra slutsatsen att disken har kortare livslängd pga att cellerna "bara" tål 3000 p/e cykler och att den "bara" har 3 års garantitid. Det är det som är min poäng.

För 330-serien garanterar Intel en "usable life" som bara är 60% av usable life för 320. Man kan skriva 60% så mycket data på en 330 innan cellerna tar slut. Duger för mig att dra slutsatsen att 330 har sämre hållbarhet. Om 60% kortare usable life är OK för dig så är det väl bra.

Det finns ingen anledning till att de andra delarna skulle gå sönder helt plötsligt efter några år, jag har andra Intel-produkter som gått dygnet runt sedan sent 90-tal utan att gå sönder (och går fortfarande 24/7). Jag kommer knappast att kasta SSD-diskar bara för att de råkar bli tre år gamla.

Skrivet av Frispel:

Och vi vet inte hur en inteldisk fungerar om fem år, man kan spekulera men det är också allt. Och retursiffrorna för diskar i åldersspannet 6 månader -1år var ca 2,5-3% för ssd:er med förra genrationen sandforce, att jämföra med vanliga diskar som låg runt 2,5% om jag inte minns fel medan tex cucial m4 låg runt 1% och intel låg runt 0,4%. Vilket är långt ifrån samma sak som att "första generationens diskar med SF-1200 fungerade skräp och gick sönder efter nått år".

Jag har Inteldiskar som kört i över fyra år (X25-M G1) och fortfarande fungerar felfritt, och de har en hel del skrivningar. Force3-disken i sign är en utbytesdisk för en SF-1200 som inte ens fungerade ett år innan datat blev korrupt och den pajade (jo den hade nyaste firmware). Båda dessa erfarenheter stämmer överens med många andras på Sweclockers.

Jag har även kört många X25-M G2 sedan de släpptes och de har fungerat (och fungerar fortfarande) väldigt bra, jämfört med nyfrälset som köpte sina SF-SSDer för 999 på Inets olika reor nyligen...

Skrivet av Frispel:

Öhm...nu ska vi kanske ha lite koll på begreppen här, har du en siffra på write amplification så är den inräknad garbage collection och wear leveling. Sedan räknade jag lågt just för att ta hänsyn till detta. Ytterligare en sak att ha i åtanke är att sandforce komprimerar data vilket gör att wa tenderar att bli mindre än vad som skrivs till disken. På den sandforcebaserade disk som finns i familjen så verkar det som att wa ligger runt 0.8.

Räknar man med kapacitet x 1000 så har man rent teoretiskt fortfarande en god säkethetsmarginal även med celler specade för 3000 p/e cykler. Har du någon annan information som kan vara relevant så får du gärna lägga fram den och inte bara klaga på mitt inlägg.

Det beror ju på vad man skriver och hur. Men nöjer du dig med 3000 p/e-cykler så är det väl bra som sagt. På min SandForce-disk är WA 1 men den är inte så jättemycket använd.

Skrivet av Frispel:

Absolut, och det kommer att finns lika många perfekta tillämpningar för 330. De tillfällen/användningsområden där 330 är direkt olämplig kommer också 320 att vara olämplig.

Återigen, p/e cykler är ett dåligt mått på en ssd:s kvalitet/livslängd.

Klart det finns områden när bara en SLC SAS-disk passar men hur relevant är det att prata om det? 320 är för datacenter och corporate IT (för lämpliga ändamål självklart), 330 är för konsumenter som jämför upp-till värden för komprimerade nolldata (utan att veta det) med andra SF-2281-diskar.

Självklart finns det många gånger då 67% fler skrivningar till disken är en välkommen marginal och trygghet, utan att man för den skull vill köpa 710-serien eller ännu dyrare SLC-SSDer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

För 330-serien garanterar Intel en "usable life" som bara är 60% av usable life för 320. Man kan skriva 60% så mycket data på en 330 innan cellerna tar slut. Duger för mig att dra slutsatsen att 330 har sämre hållbarhet. Om 60% kortare usable life är OK för dig så är det väl bra.

Det finns ingen anledning till att de andra delarna skulle gå sönder helt plötsligt efter några år, jag har andra Intel-produkter som gått dygnet runt sedan sent 90-tal utan att gå sönder (och går fortfarande 24/7). Jag kommer knappast att kasta SSD-diskar bara för att de råkar bli tre år gamla.

Ok, hur många ssd:er har man läst om som slutat fungera här på forumet tex? Hur många av dom tror du har dött pga att cellerna har slut på p/e cykler?

Du är medveten om att en ssd inte kommer att leva längre än ca 10 år oavsett hur du använder den? Det är den bortre gränsen för hur läge dagens nandceller klarar av att tåla nya skrivningar. Även med en i dagsläget liten ssd (60gb) och en mycket låg beräkning av antal skrivningar (1000x) så kan du skriva drygt 16gb om dagen. Känner du att det är något du kommer att ha svårt att hålla dig inom så är definitivt 3000 p/e cykler för lite. Om jag bara använder 10% av vad disken klarar räcker en disk med 60% "usable life" alldeles utmärkt. Precis som det gör för 99% av användarna här i forumet. Kan jag köpa en disk billigare vars enda nackdel är att den tål 3000 cykler istället för 5000 så kommer jag att köpa den billigare.

Det är så lätt att stirra sig blind på siffror utan att fundera på om/hur de påverkar mig öht.

Och så finns det egentligen ingen direkt anledning att något i datorn slutar fungera, ändå händer det med jämna mellanrum att datorer dör. Återigen, den övervägande majoritet av de ssd:er som dör gör det inte av att p/e cyklerna tar slut! (såvida man inte testar uthållighet på xs forum...).

Skrivet av mfm:

Jag har Inteldiskar som kört i över fyra år (X25-M G1) och fortfarande fungerar felfritt, och de har en hel del skrivningar. Force3-disken i sign är en utbytesdisk för en SF-1200 som inte ens fungerade ett år innan datat blev korrupt och den pajade (jo den hade nyaste firmware). Båda dessa erfarenheter stämmer överens med många andras på Sweclockers.

Jag har även kört många X25-M G2 sedan de släpptes och de har fungerat (och fungerar fortfarande) väldigt bra, jämfört med nyfrälset som köpte sina SF-SSDer för 999 på Inets olika reor nyligen...

Precis, man kan spekulera utifrån egna och andras erfarenheter, men det är ingen som vet...du kanske kan passa att kolla hur mycket du skrivit till dina intel x25-m g1 om det går? Är det 80gb diskar och om du skrivit mindre än ca 30 tb på dessa 4 år så hade cellerna klarat sig i 10 år även med 3000 p/e cykler...och då är det återigen konservativt räknat. Bara för att få lite perspektiv på det hela. Och tror du för ett ögonblick att din sandforce 12xx dog pga att cellerna fick slut på p/e cykler? För det är väl egentligen det vi diskuterar här, ifall 3000 cykler är för lite som du verkar tycka?

Skrivet av mfm:

Det beror ju på vad man skriver och hur. Men nöjer du dig med 3000 p/e-cykler så är det väl bra som sagt. På min SandForce-disk är WA 1 men den är inte så jättemycket använd.

Japp, 3000 p/e cykler ger som sagt MINST kapacitet x 1000 (mycket lågt räknat) i total data som kan skrivas. Det är väldigt få normalanvändare (om någon) som når den gränsen. Och om wa inte är mer än 1 så bör man egentligen räkna med kapacitet x 3000.

Skrivet av mfm:

Klart det finns områden när bara en SLC SAS-disk passar men hur relevant är det att prata om det? 320 är för datacenter och corporate IT (för lämpliga ändamål självklart), 330 är för konsumenter som jämför upp-till värden för komprimerade nolldata (utan att veta det) med andra SF-2281-diskar.

Självklart finns det många gånger då 67% fler skrivningar till disken är en välkommen marginal och trygghet, utan att man för den skull vill köpa 710-serien eller ännu dyrare SLC-SSDer.

Säkert, men är det något man behöver?

Vi kan nog debattera detta i all oändlighet, tycker bara att det är onödigt att dra slutsatsen att en disk är sämre än en annan bara för att den tål 3000 istället för 5000 cykler när båda är betydligt mer än en normalanvändare kommer i närheten av.

Man gör en höna av en fjäder om något som inte är ett problem och att då sätta en rubrik som säger att dessa diskar är dåliga: "Företagsanvändare, akta er för Intel 330-serien" är rejält missvisande när det enda du har som stödjer den ståndpunkten är att disken "bara" har 3 års garantitid och att cellerna "bara" klarar 3000 p/e cykler. Det är det jag stör mig på.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av mfm:

Jag såg inte att jag skrev att det påverkade folk inom offentlig förvaltning? Om just du inte påverkas behöver du ju inte bry dig, det finns många andra företag och användningsområden för SSD-diskar.

Sen är det extra intressant för entusiaster som vill ha grejer som fungerar länge, som tidigare köpt X25-M G2 och Intel 320 bara för pålitlighet och stabilitet. Det finns en stor risk att många av dessa köper 330 och förväntar sig samma livslängd bara för att det också är en Intel SSD.

Din titel är "Företagsanvändare, akta er för Intel 330-serien". Du tar alltså de två områden där du har ganska låga krav på datorerna, speciellt diskarna, samt har ett satt utbytesschema på ~3 år - och varnar för att en disk bara har tre års garanti. De enda ställen vi ställer höga krav på diskarna är i databasservrarna, och där sitter det i princip alltid 15k-varviga SAS-diskar i RAID1+0-arrayer.

Du vet alltså inte alls hur datorinköp fungerar inom företagsvärlden. Inget seriöst företag bygger sina egna datorer, likaså köper man datorerna med samma garantitid som datorns förväntade livstid. Man byter absolut inte hårddisk själv (mja, det gör vi om den gamla går sönder, när Dell skickat en ny med UPS) men vi byter inte en HDD till en SSD etcetera. Det blir för dyrt i längden och sabbar garantier och ProSupport-avtal.

Sen kan jag väl tillägga att Seagate bara har två års garanti på lösa diskar, men sitter den i en Dell Precision med 4 års garanti är det 4 år även på hårddisken. Inget lösryckt exempel heller - det sitter Seagate i Delldatorerna sedan flera år tillbaka.

Ska grejorna sitta i ett datacenter köper vi inte lösa SSD'er från CDON och stoppar in den i en NAS - vi köper en 1U eller 2U 19" rackmonterad NAS från ATEA, med förkonfigurerad RAID eller virtualisering och backup (och 4-års serviceavtal).

Skrivet av MartenKL:

Är inte tråden rollande? Det är väl lite som att varna vandrare för att Autobahn är en jättedålig vandringsled? Ingen seriös IT-Chef/ansvarig köper lösa Intel SSD 330.

Väldigt sant.

Skrivet av mfm:

Fan vad folk var insnöade och trångsynta då. Det finns en stor värld utanför era snäva kontorsbås, Dell-datorer och treårskontrakt.

Det finns massvis med perfekta företagstillämpningar på Intel 320-serien men är ni för fantasilösa för att tänka ut några så är det erat problem.

Nej, det var du som påstod att vi skulle akta oss för dem, då får du baske mig ta och berätta på vilket sätt också. Du attackerar just oss som jobbar som IT-ansvariga, tekniker, inköpare etcetera PÅ just företag. Anledningen att jag tog upp offentlig förvaltning är att ofantliga sektorn ofta har ännu större datorparker än företag (du har svårt att hitta särskilt många företag med 1000+ anställda i Sverige, men det är inte direkt ovanligt bland kommuner och landsting) och inte direkt har lägre krav på dem heller.

Företag köper inte normalt lösa hårddiskar, och de vi köper via distributörer eller återförsäljare som ger oss den garantitid vi önskar.

Det är inte det att vi inte KAN byta diskar, att vi inte KAN hantera garantier etcetera, det är det att vi inte har tid och det kostar för mycket i stillestånd. Där jag jobbar är vi 17 faktiska tekniker på ca 15000 datorer, plus skrivare, plus projektorer, plus serverhall, plus handikappsystem, plus etcetera.
Välkommen till stordriftsvärlden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad kan man dra för slutsats av detta då? Ska man undvika alla SF-enheter?

Ska man undvika nya SSD-er överhuvudtaget? Är en äldre SSD typ 320 eller Crucial M4 att föredra framför 520 och liknande?

Om man vill ha en SSD som ska hålla i minst fem år och som under dessa åren ska vara minst dubbelt så snabb som en vanlig 5400 RPM disk, vad ska man då satsa på?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Vad kan man dra för slutsats av detta då? Ska man undvika alla SF-enheter?

Ska man undvika nya SSD-er överhuvudtaget? Är en äldre SSD typ 320 eller Crucial M4 att föredra framför 520 och liknande?

Om man vill ha en SSD som ska hålla i minst fem år och som under dessa åren ska vara minst dubbelt så snabb som en vanlig 5400 RPM disk, vad ska man då satsa på?

Vad jag vet har det inte kommit upp problem än med 520. Men en 320 är beprövad och helt enkelt en snabb och stabil disk. Du kommer inte märka skillnad på en 320 och en 520 förutom i benchmark. Så mitt val är enkel:/ Annars verkar m4 stabil nu var någon bugg förut.

Det är access tiden som är viktig till os en ssd ligger på cirka 0.1 och en 5400rpm cirkar 16 så väldigt stor skillnad där och en ssd känns rapp hela tiden till skillnad mot en disk som står och tuggar en bra stund efter man haft den ett tag.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Intressant fakta!

Skrivet av mfm:

Till skillnad från vad som stod i Sweclockers-artikeln om Intel 330-serien så är det bara tre års garanti på dessa diskar istället för fem års garanti.

Detta är för att man har använt sämre 25nm MLC NAND flash med bara 3000 p/e-cykler.

På Intel 330 garanterar man därför bara tre års livstid för 330-serien, till skillnad från 320, 510, 520-serierna som man garanterar en livstid på fem år (av dessa har 510 en garanti på tre år medan de andra diskarna har fem års garanti). 320, 510 och 520 har 25nm MLC NAND flash med 5000 p/e-cykler (vi som har kvar Intel X25-M G1 har diskar med 50nm MLC NAND och 10000 p/e-cykler).

Man ser också på Intels sida att "Target markets" för 330 bara är hemanvändare medan 320 och 520 är riktade till företag, datacenter osv: http://www.intel.com/content/www/us/en/solid-state-drives/sol...

Antar att 330-serien bara är till för att konkurrera med andra billiga SF-2281-baserade diskar från Corsair, OCZ osv. Dessa andra diskar har också max tre års garanti och säkert samma billiga minnen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Vad kan man dra för slutsats av detta då? Ska man undvika alla SF-enheter?

Ska man undvika nya SSD-er överhuvudtaget? Är en äldre SSD typ 320 eller Crucial M4 att föredra framför 520 och liknande?

Om man vill ha en SSD som ska hålla i minst fem år och som under dessa åren ska vara minst dubbelt så snabb som en vanlig 5400 RPM disk, vad ska man då satsa på?

Om man vill ha en som är stabil och håller länge så verkar det som att samsung 830, crucial m4 och valfri disk från intel är bra val. Man behöver som sagt inte oroa sig för att en disk med 3000 p/e cykler kommer att ha kortare livstid än en disk med 5000 eller mer. 3000 räcker och blir över för 99,99% av normalanvändarna. Kan man välja mellan en billigare disk med 3000 cykler och en dyrare med 5000 så är den billigare disken mer prisvärd så länge man inte vet med sig att man kommer att skriva mycket. Tex använda disken som mellanlagring om man dagligen editerar hd-video och då skriver 20+ gb om dagen eller så.

SF i sig är nog inget problem, däremot så verkar tex ocz och crucual ha rätt dåliga siffror när det gäller returer. Intel har å andra sidan byggt upp ett rykte om att bygga pålitliga och stabila ssd:er som jag tror att dom gärna vill behålla, det är huvudsakligen det som gör att de sticker ut från mängden i dagsläget. En SF disk från intel bör således vara mer pålitlig än konkurrenterna vilket också gör att de oftast är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Intressant fakta!

Passade på att leta lite efter siffror om intels ssd:er:

510 bygger på 34nm nand som tål 5000 p/e cykler och hade 3 års garanti. 320 Bygger på 25nm nand som enligt de enda källor jag kan hitta ska tåla 3000 p/e cykler. Intel valde att utöka garantin på 320 till 5 år (från ursprungliga 3 år) för att folk inte skulle oroa sig för livslängden trots de färre cyklerna.

Nandcellerna i nya 330 tål således lika mycket som 320...såvida inte mfm eller någon annan har hittat annan information? Jag letade men kunde faktiskt inte hitta några större mängder info om hur många cykler en 320 ska tåla...

http://www.techpowerup.com/146198/Intel-Extends-SSD-320-Serie...

http://newsroom.intel.com/community/intel_newsroom/blog/2011/...