Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-04-18, 19:49   #31

eXale

Medlem

eXales avatar

Plats: Lund

Registrerad: mar 2011

Detsamma, så vitt jag vet. Anledningen till 320's rekomendation till företag är för att den använder sig av hårdvaru kryptering. All data som skrivs på enheten är krypterat. Få andra enheter utanför de explicita företags SLC diskarna gör detta.

Den andra är för att den använder en kondensator för att hålla enheten vid liv vid en oförväntad strömförlust, för att på så sätt undvika data korruption.

320 är inte ämmad för databas användning, men företags användning inkluderar ofta ochså att data som sparas ska vara svårt att återhämta efter att det raderats. Intel 320 garanterar att precis allting på enheten har gått igenom minst ett krypterings pass, attraktivt för många företag.
eXale är inte uppkopplad
2012-04-18, 20:54   #32

mfm

Medlem

Registrerad: jul 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zcenicx Visa inlägg
Din titel är "Företagsanvändare, akta er för Intel 330-serien". Du tar alltså de två områden där du har ganska låga krav på datorerna, speciellt diskarna, samt har ett satt utbytesschema på ~3 år - och varnar för att en disk bara har tre års garanti. De enda ställen vi ställer höga krav på diskarna är i databasservrarna, och där sitter det i princip alltid 15k-varviga SAS-diskar i RAID1+0-arrayer.
Jag sa redan att jag skiter i folk med Dell som bara kör MS röj och Excel på dagarna och som har treårsavtal. De kör ändå inte SSDer.

Det finns andra sorters företag än det du jobbar på, men jag kanske borde skrivit industriella-, datacenter- och "enterprise"-användare så kanske det varit tydligare.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dava Visa inlägg
Om man vill ha en SSD som ska hålla i minst fem år och som under dessa åren ska vara minst dubbelt så snabb som en vanlig 5400 RPM disk, vad ska man då satsa på?
Förslagsvis en där tillverkaren garanterar en minsta livstid på fem år...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Frispel Visa inlägg
Passade på att leta lite efter siffror om intels ssd:er:

510 bygger på 34nm nand som tål 5000 p/e cykler och hade 3 års garanti. 320 Bygger på 25nm nand som enligt de enda källor jag kan hitta ska tåla 3000 p/e cykler. Intel valde att utöka garantin på 320 till 5 år (från ursprungliga 3 år) för att folk inte skulle oroa sig för livslängden trots de färre cyklerna.

Nandcellerna i nya 330 tål således lika mycket som 320...såvida inte mfm eller någon annan har hittat annan information? Jag letade men kunde faktiskt inte hitta några större mängder info om hur många cykler en 320 ska tåla...

http://www.techpowerup.com/146198/In...o-5-Years.html

http://newsroom.intel.com/community/...-intel-ssd-320
På xtremesystems och anandtech står det 5000 cykler på 320 så jag litar på det, har inte hittat någonstans hos Intel där det står. T.ex. http://www.anandtech.com/show/5518/a...-of-intel-ssds och http://www.xtremesystems.org/forums/...e-25nm-Vs-34nm

Ser kan man höfta till med siffror och hoppas på det bästa, men Intel har faktiskt garanterat "usable life" enligt industristandard.

Och man garanterar att 510 har ett usable life på fem år (oavsett att garantin är kortare). 320 har också ett usable life på fem år. 330 har ett usable life på tre år. Enligt anandtech minskade man usable life på 330 pga att minnena tålde färre cykler.

Senast redigerad av mfm 2012-04-18 klockan 21:00.
mfm är inte uppkopplad
2012-04-18, 23:39   #33

Frispel

Medlem

Registrerad: aug 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mfm Visa inlägg

Förslagsvis en där tillverkaren garanterar en minsta livstid på fem år...
Kommenterar detta längre ner...

Citat:
På xtremesystems och anandtech står det 5000 cykler på 320 så jag litar på det, har inte hittat någonstans hos Intel där det står. T.ex. http://www.anandtech.com/show/5518/a...-of-intel-ssds och http://www.xtremesystems.org/forums/...e-25nm-Vs-34nm
Ah, bra med pålitliga källor! Intressant artikel av anand, hade missat den

Citat:
Ser kan man höfta till med siffror och hoppas på det bästa, men Intel har faktiskt garanterat "usable life" enligt industristandard.

Och man garanterar att 510 har ett usable life på fem år (oavsett att garantin är kortare). 320 har också ett usable life på fem år. 330 har ett usable life på tre år. Enligt anandtech minskade man usable life på 330 pga att minnena tålde färre cykler.
Ah, då vet vi vad du menar när du talar om en disks livslängd, dvs att man utsätter den för 20gb om dagen av tung belastning

...för det är det ju många som gör

...att faktiskt fundera på hur man själv använder disken och räkna på livslängd är inget som rekommenderas, då kan man ju gud förbjude komma fram till att verklig livslängd faktiskt kan vara betydligt längre!

Och intel garanterar inte att 510 håller i fem år, de har en garantitid på 3 år och en mängd för data som disken har som minivärde för skrivningar. Att de sedan väljer att sprida ut det med 20gb om dagen gör termen "usable life" på 5 år aningen missvisande i detta sammanhanget.

Senast redigerad av Frispel 2012-04-18 klockan 23:46.
En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.
Frispel är inte uppkopplad
2012-04-19, 08:54   #34

Frispel

Medlem

Såhär på morgonkvisten så undrar jag lite smått vad intel egentligen menar med "usable life"...det enda jag läst är 20gb om dagen i x antal år vilket är ett rätt trubbigt sätt att mäta då en 120gb disk bör tåla dubbelt så mycket som en 60gb disk. Finns säkert någon här som kan komma med mer utförlig förklaring?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dava Visa inlägg
Vad kan man dra för slutsats av detta då? Ska man undvika alla SF-enheter?

Ska man undvika nya SSD-er överhuvudtaget? Är en äldre SSD typ 320 eller Crucial M4 att föredra framför 520 och liknande?

Om man vill ha en SSD som ska hålla i minst fem år och som under dessa åren ska vara minst dubbelt så snabb som en vanlig 5400 RPM disk, vad ska man då satsa på?
Om man använder de siffror som finns på xtremesystems test av uthållighet och anands test (som mfm så vänligen länkade till) så bör man kunna räkna med att kunna skriva över 90gb om dagen i fem år innan en 60gb disk med vettig kontroller och 3000 p/e cykler tar slut. Dvs 1,5x diskens kapacitet om dagen i fem år om man bara tittar på cellernas livslängd. Tror det räcker för de flesta.

Rent uthållighetsmässigt så bör 520 vara ungefär lika bra som 320 och 330 vara ungefär lika bra som crucial m4.
En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.
2012-04-19, 09:39   #35

mfm

Medlem

Citat:
Ah, då vet vi vad du menar när du talar om en disks livslängd, dvs att man utsätter den för 20gb om dagen av tung belastning

...för det är det ju många som gör

...att faktiskt fundera på hur man själv använder disken och räkna på livslängd är inget som rekommenderas, då kan man ju gud förbjude komma fram till att verklig livslängd faktiskt kan vara betydligt längre!
Jag skrev företagsanvändare, inte folk som bara surfar på aftonbladet.

Sen är det fortfarande troligt att billigare minnen med lägre antal cykler är av sämre kvalitet än de IMFT flash med 5000 p/e-cykler, möjligtvis är de som används i 330 av tillräckligt bra kvalitet men hos andra 2281-diskar som bara konkurrerar på priset skulle jag vara mer tveksam.

Citat:
Och intel garanterar inte att 510 håller i fem år, de har en garantitid på 3 år och en mängd för data som disken har som minivärde för skrivningar. Att de sedan väljer att sprida ut det med 20gb om dagen gör termen "usable life" på 5 år aningen missvisande i detta sammanhanget.
Ja, hjälp vad missvisande att använda industristandard för att bestämma hållbarheten hos en SSD-disk. Sen är 510 inte så relevant, den försvinner väl från sortimentet och var mest inriktad åt entusiaster och inte åt företag/datacenter.

Sen är det lite intressant att "The Intel SSD 520 Series is currently not validated for data center usage" och då har man ändå validerat i ett helt år.

Citat:
Såhär på morgonkvisten så undrar jag lite smått vad intel egentligen menar med "usable life"...det enda jag läst är 20gb om dagen i x antal år vilket är ett rätt trubbigt sätt att mäta då en 120gb disk bör tåla dubbelt så mycket som en 60gb disk. Finns säkert någon här som kan komma med mer utförlig förklaring?
I "Enterprise Server/ Storage Application Product Specification Addendum" för Intel 320 står det hur många slumpmässiga 4KB-block man kan skriva (och då är WA mycket högre än 1 på de flesta diskar): http://www.intel.com/content/www/us/...-addendum.html

Senast redigerad av mfm 2012-04-19 klockan 09:44.
mfm är inte uppkopplad
2012-04-19, 11:19   #36

Frispel

Medlem

Citat:
Jag skrev företagsanvändare, inte folk som bara surfar på aftonbladet.

Sen är det fortfarande troligt att billigare minnen med lägre antal cykler är av sämre kvalitet än de IMFT flash med 5000 p/e-cykler, möjligtvis är de som används i 330 av tillräckligt bra kvalitet men hos andra 2281-diskar som bara konkurrerar på priset skulle jag vara mer tveksam.
Möjligt, men det är bara spekulationer. Eller sitter du på någon info som tyder på att färre p/e cykler automatiskt innebär större risk för att en krets dör i förtid? Intel has ju som sagt ett rykte att leva upp till, tappar dom det så tappar dom ett av de större säljargumenten för sina ssd:er. Skulle tro att man möjligen kan koppla de absolut lägst prissatta diskarna till att ha blandad kvalitet på nand, men även där är det omöjligt att dra några egentliga slutsatser då vi helt enkelt inte vet varför en ssd dör.

Och företagsanvändare kan innebära mycket, även folk som bara surfar på aftonbladet

Citat:
Ja, hjälp vad missvisande att använda industristandard för att bestämma hållbarheten hos en SSD-disk. Sen är 510 inte så relevant, den försvinner väl från sortimentet och var mest inriktad åt entusiaster och inte åt företag/datacenter.

Sen är det lite intressant att "The Intel SSD 520 Series is currently not validated for data center usage" och då har man ändå validerat i ett helt år.
Det i sig är inte missvisande, det är missvisande när du använder det som en referens till hur länge en disk håller när någon frågar vad man ska köpa för att den ska hålla i minst 5 år. Ett mer relevant svar skulle vara något i stil med:

Det beror helt på hur du använder den och vilken belastning som disken utsätts för. Sitter den i en hårt belsatad databasserver kan den klara sig i mindre än ett halvår, sitter den i en klientdator så kan den klara sig i 10 år utan problem.

Och så länge vi inte vet hur lång tid det tog att validera tex 320 och x25-m serien så är det i princip irrelevant hur länge de validerat 520

Citat:
I "Enterprise Server/ Storage Application Product Specification Addendum" för Intel 320 står det hur många slumpmässiga 4KB-block man kan skriva (och då är WA mycket högre än 1 på de flesta diskar): http://www.intel.com/content/www/us/...-addendum.html
Jo, jag har sett de siffrorna som gäller "worst case scenario" när det gäller användning men mycket hård och sämsta möjliga belastning, men var kommer siffran 3 eller 5 år "usable life ifrån"? Hur räknar dom? Om man använder en siffra som referens för hållbarhet så kan det ju vara bra att veta vad den faktiskt innebär, om inte annat så är jag rätt nyfiken. Nu använder ju inte intel fantasisiffror som många andra tillverkare som riktar sig till konsumneter, men det är ändå en relevant frågeställning.
2012-04-19, 13:43   #37

Zcenicx

Moderator

Zcenicxs avatar

Plats: Gnällbältets huvudstad

Registrerad: maj 2003

Citat:
Jag sa redan att jag skiter i folk med Dell som bara kör MS röj och Excel på dagarna och som har treårsavtal. De kör ändå inte SSDer.

Det finns andra sorters företag än det du jobbar på, men jag kanske borde skrivit industriella-, datacenter- och "enterprise"-användare så kanske det varit tydligare.
För det första har du fel, och för det andra vad är det du syftar till? Vad pratar du om för datorer? Tre- (eller fyra)-årsavtal på datorerna är standard, oavsett prestandanivå. Samma gäller servrarna. Vi har samma tre/fyraåriga utbytesavtal på en skruttig Optiplex 390 skrivmaskin som vi har på en Precision T7500 workstation, bärbar Latitude E6520 eller på en PowerEdge M910 rackserver. Ungefär det enda vi inte byter med den frekvensen är våra Cisco-switchar samt möjligtvis någon Radius-server.

Pratar du företag eller organisationer med någon slags storlek pratar du automatiskt om dels satta livslängdsavtal och dels Software Assurance-avtal. Hittar du ett stort företag utan dessa har du hittat ett oseriöst företag som knappast spenderar särskilt mycket pengar på sin IT-drift.

Du kommer absolut inte att hitta hemmabyggda datorer på ett seriöst företag. Det står i dagsläget antingen Dell eller HP på datorerna och samma gäller servrarna.

Industrier har sällan särskilt stora nätverk och sällan egna datacenter, datacenter använder SAS, inte SSD och "enterprise"-användare är till största delen lågintensiva användare som på sin höjd kör Office-paketet eller andra lika tunga applikationer.

Jag jobbar inom ofantlig sektor. Vi driftsätter som jag redan sagt runt 15000 datorer och ett eget datacenter med runt ett hundratal servrar totalt (22 fysiska maskiner plus fem lagringsservrar). Vi har allt, från folk som har lågintensiv datoranvändning (typ enklare skrivmaskiner) till elevdatorer till datorer som kör Autodesk Design Suite, Adobe Creative Suite eller bådadera. Vi har tungt belastade SQL-servrar likväl som vi har filservrar och så vidare.

Vi kör numera SSD i mycket, både i skrivmaskinsdatorerna och i workstationmaskinerna, men särskilt i bärbara. Anledningen är dels att det gör datorn betydligt snabbare för en relativt billig peng och dels att SSD är mycket mer driftsäkert - speciellt i bärbara. En Intel 330 klarar sig alldeles utmärkt i en sådan dator, och innehåller också funktioner (typ kryptering) som vi värdesätter högt speciellt inom vård och socialförvaltning.

Vad gäller databasservrar etcetera där många skrivcykler är viktigt använder vi inte SSD. Punkt. Vi använder SAS-diskar. SSD skulle aldrig räcka till de behoven för att inte tala om den mängden skrivande. De enda servrar jag känner till att vi kör SSD i är våra SCCM- och AD-servrar, och det därför att de klarar av mycket mer samtidiga läsningar än en vanlig HDD.
Det skrivs sällan något till SCCM (annat än av våra egna mjukvarukillar, och då inte ens 20 GB i veckan) och samma gäller AD.

Senast redigerad av Zcenicx 2012-04-19 klockan 13:53.

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.
Zcenicx är inte uppkopplad
2012-04-19, 17:11   #38

mfm

Medlem

Citat:
Och så länge vi inte vet hur lång tid det tog att validera tex 320 och x25-m serien så är det i princip irrelevant hur länge de validerat 520
Fast vi vet inte om de kommer validera den för datacenter heller. Fast det stod med i target markets så får väl hoppas på det...

Citat:
Jo, jag har sett de siffrorna som gäller "worst case scenario" när det gäller användning men mycket hård och sämsta möjliga belastning, men var kommer siffran 3 eller 5 år "usable life ifrån"? Hur räknar dom? Om man använder en siffra som referens för hållbarhet så kan det ju vara bra att veta vad den faktiskt innebär, om inte annat så är jag rätt nyfiken. Nu använder ju inte intel fantasisiffror som många andra tillverkare som riktar sig till konsumneter, men det är ändå en relevant frågeställning.
Det är från "Solid State Drive (SSD) Requirements and Endurance Test Method standard, JESD218" och "Solid-State Drive (SSD) Endurance. Workloads. JESD219". http://www.jedec.org

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zcenicx Visa inlägg
För det första har du fel, och för det andra vad är det du syftar till? Vad pratar du om för datorer? Tre- (eller fyra)-årsavtal på datorerna är standard, oavsett prestandanivå. Samma gäller servrarna. Vi har samma tre/fyraåriga utbytesavtal på en skruttig Optiplex 390 skrivmaskin som vi har på en Precision T7500 workstation, bärbar Latitude E6520 eller på en PowerEdge M910 rackserver. Ungefär det enda vi inte byter med den frekvensen är våra Cisco-switchar samt möjligtvis någon Radius-server.

Pratar du företag eller organisationer med någon slags storlek pratar du automatiskt om dels satta livslängdsavtal och dels Software Assurance-avtal. Hittar du ett stort företag utan dessa har du hittat ett oseriöst företag som knappast spenderar särskilt mycket pengar på sin IT-drift.

Du kommer absolut inte att hitta hemmabyggda datorer på ett seriöst företag. Det står i dagsläget antingen Dell eller HP på datorerna och samma gäller servrarna.

Industrier har sällan särskilt stora nätverk och sällan egna datacenter, datacenter använder SAS, inte SSD och "enterprise"-användare är till största delen lågintensiva användare som på sin höjd kör Office-paketet eller andra lika tunga applikationer.

Jag jobbar inom ofantlig sektor. Vi driftsätter som jag redan sagt runt 15000 datorer och ett eget datacenter med runt ett hundratal servrar totalt (22 fysiska maskiner plus fem lagringsservrar). Vi har allt, från folk som har lågintensiv datoranvändning (typ enklare skrivmaskiner) till elevdatorer till datorer som kör Autodesk Design Suite, Adobe Creative Suite eller bådadera. Vi har tungt belastade SQL-servrar likväl som vi har filservrar och så vidare.

Vi kör numera SSD i mycket, både i skrivmaskinsdatorerna och i workstationmaskinerna, men särskilt i bärbara. Anledningen är dels att det gör datorn betydligt snabbare för en relativt billig peng och dels att SSD är mycket mer driftsäkert - speciellt i bärbara. En Intel 330 klarar sig alldeles utmärkt i en sådan dator, och innehåller också funktioner (typ kryptering) som vi värdesätter högt speciellt inom vård och socialförvaltning.

Vad gäller databasservrar etcetera där många skrivcykler är viktigt använder vi inte SSD. Punkt. Vi använder SAS-diskar. SSD skulle aldrig räcka till de behoven för att inte tala om den mängden skrivande. De enda servrar jag känner till att vi kör SSD i är våra SCCM- och AD-servrar, och det därför att de klarar av mycket mer samtidiga läsningar än en vanlig HDD.

Det skrivs sällan något till SCCM (annat än av våra egna mjukvarukillar, och då inte ens 20 GB i veckan) och samma gäller AD.
Du har fortfarande fel och tror dessutom att alla har lika tråkigt jobb som dig, om "allt" finns mellan Excel och Creative Suite så kan jag bara beklaga. Det finns många datacenter som kör stora mängder Intel 320-diskar och kör/har kört stora mängder X25-M. Varför tror du det finns speciella datacenter/enterprise-dokument för 320? Det finns för övrigt SAS SSDer som klarar extremt många skrivningar.

Vad vet du om industriella användare eller företag rent allmänt? De kanske använder SSD-diskar till system som skickas till Mars eller till nordpolen. Då är man knappast intresserad av Dell eller HP.

För övrigt stödjer inte 330-serien kryptering, så du ska nog sluta kasta sten i glashus...
mfm är inte uppkopplad
2012-04-19, 17:25   #39

Frispel

Medlem

Citat:
Det är från "Solid State Drive (SSD) Requirements and Endurance Test Method standard, JESD218" och "Solid-State Drive (SSD) Endurance. Workloads. JESD219". http://www.jedec.org
Hmm, riktigt så intresserad att jag orkar registrera mig för att läsa dessa dokument är jag inte, med du kan kanske komma med en kort sammanfattning med tanke på att du uppenbarligen läst dom?
2012-04-19, 18:58   #40

Zcenicx

Moderator

Zcenicxs avatar

Plats: Gnällbältets huvudstad

Registrerad: maj 2003

Citat:
Du har fortfarande fel och tror dessutom att alla har lika tråkigt jobb som dig, om "allt" finns mellan Excel och Creative Suite så kan jag bara beklaga. Det finns många datacenter som kör stora mängder Intel 320-diskar och kör/har kört stora mängder X25-M. Varför tror du det finns speciella datacenter/enterprise-dokument för 320? Det finns för övrigt SAS SSDer som klarar extremt många skrivningar.

Vad vet du om industriella användare eller företag rent allmänt? De kanske använder SSD-diskar till system som skickas till Mars eller till nordpolen. Då är man knappast intresserad av Dell eller HP.
Kasta inte sten i glashus?

Vackert, kan du berätta var du jobbat där du sett denna underbara värld i stordriftsmiljö? Stordrift är förresten svenska för "Enterprise". Vilka industrier är det du pratar om? Var är alla dessa "många" datacenter som kör SSD'er? Varför, om det är så vanligt, hör man aldrig talas om dem när man som jag jobbar i branschen? Eller talar du om direkta extremfall nu typ NASDAQ OMX nu där man betalar miljoner och åter miljoner för att skala bort en millisekund i latency?

Du ska nog ta och hålla igen lite grand med ditt "Vad vet du om företagsanvändare". Jag vet en hel del om det, jag har jobbat med det ett bra tag, men du verkar ha någon konstig och världsfrånvänd uppfattning om att så fort man pratar "företag" så pratar vi Google, börsen eller dylikt. Av alla dina kommentarer att döma har du aldrig jobbat i branschen, i alla fall och speciellt inte i någon större organisation - jag kan inte tänka mig att något enda företag med 100+ anställda skulle fungera såsom du verkar tro - och de med 1000+ anställda VET jag inte gör det - jag har jobbat på och åt ett antal.

Och nej, "allt" ligger inte mellan Excel och Creative Suite, men jag vågar påstå att du i en stordriftsmiljö landar med 95~99% av användarna i det spektrat. Självklart finns extremfall... men de kör samma datorer som alla andra och på samma servrar som alla andra, bara annorlunda specade i beställningarna till Dell.

Vad är det för program du vill påstå skulle vara mer krävande än MS Office Suite (inkl specialprogrammen), Adobe Creative Suite eller Autodesk Design Suite som skulle vara ens i närheten av vanligt förekommande inom företagsvärlden?

Adobe Creative Suite: Photoshop, Indesign, Illustrator, Premiere, After Effects, Flash och Acrobat (vanligaste iaf)
Autodesk Design Suite: AutoCAD, AutoCAM, Inventor, Raster, 3DS Max Design, Alias, Mudbox, Maya, Civil3D, Map3D, Plant3D, P&ID, LT
MS Office Suite: Word, Excel, Powerpoint, Publisher, Access, Infopath, Project, Visio
Räknar in mindre vanliga program typ Solidworks, Blender, programmeringsprogram etc i de övriga - de kräver ändå inte mer speciella datorer än dessa gör.

VILKA stora företag har andra (verkliga) program som kräver mer prestanda än 3DSMax/Maya, mer servertid än Access/SQL och snabbare diskrespons än Premiere/After Effects?
VILKA stora företag känner du till som inte sitter med 3/4-års utbytesavtal via Prosupport eller liknande?
VILKA stora företag köper datorer utanför sina ramavtal med större tillverkare (detta vore väldigt intressant att få veta)?
VILKA stora företag har tekniker som handbygger datorer?
Ge direkta, verkliga, EXEMPEL på var denna drömvärld existerar!

Personligen har jag de senaste tretton åren jobbat som nätverkstekniker på Tele2, EDB och Volvo IT, som IT-konsult på ATEA och samt som drifttekniker både Västerås och Örebro kommun.

Var har du själv jobbat där du sett denna drömvärld?

Kan förresten tilläggas att det som sagt inte är helt ovanligt med SSD'er i servrar, men då talar vi absolut inte om något billigt skit typ Intel 320 utan snarare 710/720. Det skulle aldrig falla varken HP eller Dell in att leverera en racklösning med budgetdiskar.

Senast redigerad av Zcenicx 2012-04-19 klockan 19:06.

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.
Zcenicx är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker