Installation av windows på SSD

Permalänk
Medlem

Installation av windows på SSD

Ber om ursäkt för ytterligare en tråd om ämnet, har försökt läsa massa gamla trådar men blir ändå inte riktigt klok på det jag vill ha svar på.

Jag har idag laptop och köpte nyligen en SSD, nu har det gått en tid och jag vill helst ha operativsystemet på min SSD istället för vanliga disken.

Som så många andra verkar man inte få med någon installationsskiva till Windows.

Jag vill absolut INTE kopiera min nuvarande hårddisk och flytta till SSDn, utan jag vill göra en helt ren installation.

Så med andra ord hur gör jag nu för att installera windows utan att få med alla program och annan skit som finns på nuvarande disken?

Vill alltså en gång till förtydliga att jag inte vill avbilda all info på min nuvarande disk för att sedan återställa på SSD utan bara windows utan något annat än det som just följde med på datorn vid inköp.

Alltså hur fasen gör man en installationsskiva för windows?

Tacksam för svar

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Medlem

Hejsan mokifly,

Jag ser två möjliga lösningar:

1) Lämna in den till din återförsäljare och betala dem för att göra det
(då bör du även få någon form av garanti för arbetet)

2) Använd dig av återställningsproceduren
Du bör ha en återställningsprocedur, antingen har du fått en DVD, eller har din HDD en partition som den använder vid återställning.
Klona HDDn till din SSD, stoppa in den i datorn och kör en återställning.
Då blir datorn som den var när du köpte den, fast nu har den en SSD.

Du kan med stor sannolikhet inte göra följande:
Med stor sannolikhet kommer det inte att gå att plocka ut windows-nyckeln, låna en kompis Windows DVD som är av samma sort som din och installera den på SSD och sedan använda din egen nyckel.
Jag provade att göra så på en dator ifrån 2003 (Compaq Presario 6000-nånting). Det gick inte att aktivera nyckeln.
På något vis är nyckeln låst på ett sådant sätt att det inte går att återaktivera den, inte ens på samma HW.

Permalänk

Är det verkligen sant? Jag kan inte fatta att det fortfarande är ett problem?

Trodde man bara kunde lada ned trial från Microsoft och lägga in sin nyckel?

Jag kommer ihåg när windows startade med sin aktivering, och att jag hade en Ipaq som använde windows som OS och efter att jag bytte hårdisk så fick jag ringa Windows och be om ny nyckel. Hon som svarade menade på att "om du bytt hårdisk måste du köpa ny produkt" vilket jag tyckte var dumt (idiotiskt), tog en stund att förklara vad en hårdisk var för något, sedan tog det ytterligare en stund att förklara varför jag bytte och varför dom inte kan kräva detta efterson en hårdisk kan gå sönder och det har inget med mjukvaran att göra.

Så vad är detta, 1995? Vad om hans hårdisk krachar då, måste man köpa ny Windows (har ingen erfarenhet av detta med förinstallerad Windows)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Är det verkligen sant? Jag kan inte fatta att det fortfarande är ett problem?

Trodde man bara kunde lada ned trial från Microsoft och lägga in sin nyckel?

Jag kommer ihåg när windows startade med sin aktivering, och att jag hade en Ipaq som använde windows som OS och efter att jag bytte hårdisk så fick jag ringa Windows och be om ny nyckel. Hon som svarade menade på att "om du bytt hårdisk måste du köpa ny produkt" vilket jag tyckte var dumt (idiotiskt), tog en stund att förklara vad en hårdisk var för något, sedan tog det ytterligare en stund att förklara varför jag bytte och varför dom inte kan kräva detta efterson en hårdisk kan gå sönder och det har inget med mjukvaran att göra.

Så vad är detta, 1995? Vad om hans hårdisk krachar då, måste man köpa ny Windows (har ingen erfarenhet av detta med förinstallerad Windows)

OEM-installationer är låsta i BIOS, men enligt avtalet så är det enda du inte får byta ut moderkortet, då det i så fall räknas som en ny dator. Så jag tycker detta är upp till Microsoft-supporten att lösa. Det finns nog tyvärr inga andra lagliga alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Aha, det var bra att veta, då gör man helt rätt i att köpa sina fullversioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Aha, det var bra att veta, då gör man helt rätt i att köpa sina fullversioner.

Ja, med en fullversion får du ju ha den på vilken dator du vill, förutsatt att du inte har den installerad på flera samtidigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Fungerar det inte denna metod längre? Windows koden brukar sitta under laptopen och efter man skapat sin skiva så installerar men den version som koden är för. När windows är installerat och klart ska det aktiveras så man ringer Microsoft och knappar in koden som visas på din data skärm. Och i gengäld får du en kod tillbaka som du knappar in i datorn.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1079515...

http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/604187-le...

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan mokifly,

Jag ser två möjliga lösningar:

1) Lämna in den till din återförsäljare och betala dem för att göra det
(då bör du även få någon form av garanti för arbetet)

2) Använd dig av återställningsproceduren
Du bör ha en återställningsprocedur, antingen har du fått en DVD, eller har din HDD en partition som den använder vid återställning.
Klona HDDn till din SSD, stoppa in den i datorn och kör en återställning.
Då blir datorn som den var när du köpte den, fast nu har den en SSD.

Du kan med stor sannolikhet inte göra följande:
Med stor sannolikhet kommer det inte att gå att plocka ut windows-nyckeln, låna en kompis Windows DVD som är av samma sort som din och installera den på SSD och sedan använda din egen nyckel.
Jag provade att göra så på en dator ifrån 2003 (Compaq Presario 6000-nånting). Det gick inte att aktivera nyckeln.
På något vis är nyckeln låst på ett sådant sätt att det inte går att återaktivera den, inte ens på samma HW.

Varför skulle det inte gå att använda sig av valfri skiva och sin egen nyckel? Det blir höga kostnar om nyckeln är låst till skivan...

Till trådskapare:
Du vill göra en ren installation av Windows men flytta enbart Windows från gamla disken? Det går inte ihop nånstans..
Det är antingn eller som gäller. Du kan inte enbart kopiera Windows, utan du måste kopiera allt..

Kom ihåg att göra en backup av aktiveringen så slipper du slösa en sådan, du har typ rätt att använda SLP aktiveringen som datorn kom med (OEM-burk såklart)

Skrivet av Ozzed:

OEM-installationer är låsta i BIOS, men enligt avtalet så är det enda du inte får byta ut moderkortet, då det i så fall räknas som en ny dator. Så jag tycker detta är upp till Microsoft-supporten att lösa. Det finns nog tyvärr inga andra lagliga alternativ.

Inte låsta i BIOS, moderkortet är det..
Nytt moderkort är ny dator helt rätt:) MEN måste man byta moderkort pga krash eller liknande så är det helt ok, bara ringa MS och be om omaktivering..
SLP är ett lagligt alternativ eller ny nyckel:)

Permalänk
Medlem

I startmenyn har jag något som heter "AI recovery burner". Om jag bränner ut detta på 5-6 DVD-skivor kan dom då möjligtvis fungera som installationsskivor?

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk

Du har väl nyckeln på undersidan av datorn right?

Om du har det, ladda ner den versionen som det står att nyckeln gäller för. Detta kan du göra på den andra länken som Andreas951 skrev, detta är lagligt så vitt jag vet.
Om du inte har en skivläsare i datorn, använd windows usb tool för att skapa en bootbar usb med ditt valda windows.

Permalänk
Avstängd

Jag hade inga problem med och montera ssd i min laptop,är ju bara och montera den och installera från recoveryskiva.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Jag hade inga problem med och montera ssd i min laptop,är ju bara och montera den och installera från recoveryskiva.

Ja bränn ut och installera med skivorna låter mycket med 5-6 skivor,3 brukar räcka.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Men om jag bränner ut detta "AI recovery burner", plockar bort gamla hårddisken och bara har min SSD. Vad kommer då komma på SSDn? Allt som fanns när man köpte datorn?

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mokifly:

Men om jag bränner ut detta "AI recovery burner", plockar bort gamla hårddisken och bara har min SSD. Vad kommer då komma på SSDn? Allt som fanns när man köpte datorn?

Ja självklart..
Spelar ingen roll om du har 100 diskar eller en, sålänge du använder dina återställningsskivor så kommer allt med som var på datorn från början..

Permalänk
Avstängd

Är ju bara och avinstallera allt skräp man inte vill ha.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Sådär då har jag äntligen fått igång det, tack för all hjälp!

Nu är jag dock lite nojjig att jag ska missa någon viktig inställning för min nya ögonsten (SSDn), har avaktiverat defragmenteringen. I bios står det på AHCI, inget jag själv ändrat så vet i tusan hur det kan vara så. Jag skriver lite frågor så hoppas jag att någon vänlig själ kan hjälpa mig.

1.Hur vet man att windows kör SSDn i AHCI? Kan man på något enkelt sett kolla detta?
2. Ska jag ändra något i nåt register?
3. Vilka är dom viktigaste/bästa optimeringarna man bör göra med en ny SSD?
4. Något annat jag missat eller bör känna till?

Återigen stort tack till alla er här på forumet som gör ett hästjobb med att hjälpa oss mindre begåvade.

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mokifly:

3. Vilka är dom viktigaste/bästa optimeringarna man bör göra med en ny SSD?
4. Något annat jag missat eller bör känna till?

Eftersom du kör en Intel SSD tycker jag du skall ladda hem Intel SSD Toolbox. Det kollar efter konstigheter och stänger av saker som Superfetch och andra saker som bör vara avstängt på en ssd.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Tackar för det!

Har dock glömt att uppdatera min sign, har bytt intel till samsung nu

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|