Är det forfarande skadligt för SSD'n att låta datorn stå i viloläge?

Permalänk
Medlem

Är det forfarande skadligt för SSD'n att låta datorn stå i viloläge?

Förr pratades det ofta om att man inte fick använda vilolägesfunktionen i operativsystemet om man ville att en SSD skulle hålla mer än ett par månader. Men nu har det förhoppningsvis hänt en del på marknaden så jag undrar helt enkelt hur det är idag?

Kan jag installera operativsystemet på en SSD och sedan aldrig stänga av datorn utan alltid ställa den i viloläge när den inte används?

Varför var det så att viloläget slet på disken? Är det för att den ständigt är strömsatt?

SSD'n ska inte användas för tyngre lagring utan endast till operativsystemet.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är inget problem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det är fortf. ett problem.

Viloläge skriver mycket data till hårddisken i onödan (då du egentligen lika gärna kan stänga av den på "vanligt" sätt för att datorn startar snabbt i alla fall).

Och ssddiskar slits på hur mycket som skrivs till dem. typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Förr pratades det ofta om att man inte fick använda vilolägesfunktionen i operativsystemet om man ville att en SSD skulle hålla mer än ett par månader. Men nu har det förhoppningsvis hänt en del på marknaden så jag undrar helt enkelt hur det är idag?

Kan jag installera operativsystemet på en SSD och sedan aldrig stänga av datorn utan alltid ställa den i viloläge när den inte används?

Varför var det så att viloläget slet på disken? Är det för att den ständigt är strömsatt?

SSD'n ska inte användas för tyngre lagring utan endast till operativsystemet.

Undrar samma sak. Funderar på att köpa intel SSD 330, kan man ha datorn på 24h som vanligt när man hade hdd istället

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Jo nog att det skrivs data i "onödan" med diskan kommer iaf hålla en 5-10 år så jag skulle inte klassa det som något problem. Jag har då aldrig ägt en elektronikpryl (förutom systemkameran) över 5 års tid.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Undrar samma sak. Funderar på att köpa intel SSD 330, kan man ha datorn på 24h som vanligt när man hade hdd istället

Du kan ha datorn på 24/7 utan problem, skulle dock inte rekommendera att sätta den i viloläge (Hibernation) eftersom detta skriver onödigt mycket data till enheten, samma mängd som du har RAM dumpas till din enhet, så har du 16GB ram så dumpas 16GB information till SSDn varje gång du sätter den i viloläge.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Det är fortf. ett problem.

Viloläge skriver mycket data till hårddisken i onödan (då du egentligen lika gärna kan stänga av den på "vanligt" sätt för att datorn startar snabbt i alla fall).

Och ssddiskar slits på hur mycket som skrivs till dem. typ.

Fast nu handlar det ju inte bara om en snabb uppstart. Personligen kör jag alltid viloläge, startar bara om datorn när det är absolut nödvändigt så som windowsuppdateringar. Detta för att jag alltid har en massa program igång, tabbar uppe osv. som jag inte vill stänga. Dagens SSD:er har en livslängd på många år ändå och jag tvivlar kraftigt på att jag skulle sitta kvar på min 120GB SSD om 2-3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du kan ha datorn på 24/7 utan problem, skulle dock inte rekommendera att sätta den i viloläge (Hibernation) eftersom detta skriver onödigt mycket data till enheten, samma mängd som du har RAM dumpas till din enhet, så har du 16GB ram så dumpas 16GB information till SSDn varje gång du sätter den i viloläge.

Hibernate delen, alltså att den dessutom skriver minnet till hårdisken går att stänga av och då är det inget problem längre.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Min Intel 510 sa godnatt efter att den legat i viloläge i 2 dagar. Var tvungen att få den utbytt efter det... Nu använder jag inte viloläget alls.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Skrivet av Rikimaru:

Min Intel 510 sa godnatt efter att den legat i viloläge i 2 dagar. Var tvungen att få den utbytt efter det... Nu använder jag inte viloläget alls.

Då var det ju något direkt fel på den. Den ska hålla minst 2 år (3 år med reklamationsrätt) oavsett hur mycket du använder den. Och hur länge den är i viloläge har ju ingenting alls med saken att göra, den skriver ju bara data till den just när du sätter den i viloläge.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att med "viloläge" här menas "hibernation" och inte "standby/sleep", så är det ändå ingen egentlig fara såvida inte ssd:n är väldigt liten och hibernationfilen väldigt stor. I vilket fall som helst så skulle du vara tvungen att göra hibernation åtminstone 1000 gånger innan det eventuellt skulle kunna börja uppstå problem med utslitna minnesceller, och det är förutsatt att ssd:n inte kan använda wear leveling pga att det finns noll ledigt utrymme på ssd:n. Inte sannolikt.

Om du tänkt använda ssd:n i en evighet, så visst. Men en vanlig hårddisk håller inte hur länge som helst den heller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Min Intel 510 sa godnatt efter att den legat i viloläge i 2 dagar. Var tvungen att få den utbytt efter det... Nu använder jag inte viloläget alls.

Extremfall, måndagsexemplar.

Tillägg: och bör omöjligen ha berott på hibernation.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Hibernate delen, alltså att den dessutom skriver minnet till hårdisken går att stänga av och då är det inget problem längre.

Hibernate stängdes av automatiskt för mig sedan jag emigrerade till SSD! det finns inte att välja någonstans - det enda som finns är vanligt vänteläge(S3).

Permalänk
Medlem

Varför inte använda strömsparläge istället? (Hur mycket mer ström drar det?)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Varför inte använda strömsparläge istället? (Hur mycket mer ström drar det?)

Helt klart, så gör alltid jag, men då finns förstås alltid risken för strömavbrott. Använder man datorn väldigt sällan, men vill inte stänga ned några program, så är hibernate förstås det bästa.

Hur hög strömförbrukning en dator har i standby varierar med vilken standbynivå den går ned i, och om ström levereras till anslutna usb-enheter under standby eller inte. I optimalfall mindre än 1 W (beroende på hur ofta minnena måste refreshas, har tyvärr ingen koll alls på detta).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Du kan ha datorn på 24/7 utan problem, skulle dock inte rekommendera att sätta den i viloläge (Hibernation) eftersom detta skriver onödigt mycket data till enheten, samma mängd som du har RAM dumpas till din enhet, så har du 16GB ram så dumpas 16GB information till SSDn varje gång du sätter den i viloläge.

Verkar inte stämma, testade och hade 1803 och 1456 och 11.5 användes av minnet, efter viloläget så var det 1808 och 1456, nästan men inte helt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Hibernate stängdes av automatiskt för mig sedan jag emigrerade till SSD! det finns inte att välja någonstans - det enda som finns är vanligt vänteläge(S3).

Skumt, kan jag tycka. Misstänker att programvara som följde med ssd:n installerats, och att det är den som slagit av hibernate åt dig?

Om du vill ha tillbaka hibernatemöjligheten så kan du köra följande i en kommandoprompt (elevated / startad som administratör):

powercfg -h on

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Verkar inte stämma, testade och hade 1803 och 1456 och 11.5 användes av minnet, efter viloläget så var det 1808 och 1456, nästan men inte helt.

Nu är jag visserligen inte med på vad du menar med siffrorna, men hibernatefilen blir normalt aldrig lika stor som mängden installerat ram-minne. Jag misstänker att hibernatefilen bara innehåller det minne som faktiskt används, men jag är inte säker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du kan ha datorn på 24/7 utan problem, skulle dock inte rekommendera att sätta den i viloläge (Hibernation) eftersom detta skriver onödigt mycket data till enheten, samma mängd som du har RAM dumpas till din enhet, så har du 16GB ram så dumpas 16GB information till SSDn varje gång du sätter den i viloläge.

Inte riktigt.
Du har en fil som är lika stor som mängden minne, men det skrivs bara vad som bara faktiskt är i minnet.
Så har du bara 1.6gb använt minne skrivs bara 1.5gb.
Enkelt att testa faktiskt då t.ex 16gb skulle ta ~30s även med den snabbaste SSD'n att skriva, men det tar bara ett par sekunder.

Detta har f.ö diskuterats tidigare:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1076942-orolig-ove...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Skumt, kan jag tycka. Misstänker att programvara som följde med ssd:n installerats, och att det är den som slagit av hibernate åt dig?

Om du vill ha tillbaka hibernatemöjligheten så kan du köra följande i en kommandoprompt (elevated / startad som administratör):

powercfg -h on

nope, win7 stängde av det på egen hand. Ser inget konstigt med det heller - defragmenteringen inaktiveras ju på SSDer, så varför skulle inte sömnläget också kunna stängas av automatiskt? det blir ju satans många skrivcykler annars när allt minne ska skrivas till disk varje gång datorn vilar.

Jag vill inte ha tillbaka det btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Extremfall, måndagsexemplar.

Tillägg: och bör omöjligen ha berott på hibernation.

Möjligt. Dock så kan jag säga att det inte var efter den första gången datorn gick i viloläge. Jag hade disken i 6 månader och efter varje gång datorn gick i viloläge under dessa månader så betedde sig den mer och mer underligt... och tillslut så fungerade den inte alls.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

nope, win7 stängde av det på egen hand. Ser inget konstigt med det heller - defragmenteringen inaktiveras ju på SSDer, så varför skulle inte sömnläget också kunna stängas av automatiskt? det blir ju satans många skrivcykler annars när allt minne ska skrivas till disk varje gång datorn vilar.

Jag vill inte ha tillbaka det btw

Vore ju ologiskt att den skulle göra det för just din SSD och ingen annans. Viloläge och vänteläga fungerar utmärkt på min Corsair SSD.

Permalänk
Medlem

Jag kör mina stationära på 24/7 med två virtuella maskiner på ssd'n dessutom, den står på i dagar i sträck och hibernatar ibland.

Kontentan; SSD:n är ju inte värd sina pengar om man inte utnyttjar den. Skriv som fan, läs ännu mer. Använd datorn på det sätt ni brukar. SSD är det bästa sedan skivad ost men oroa er inte över alla överdrivna farhågor därute. Då sover du dåligt.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Write cycles blir ju bara färre och färre med krympningarna, så om något är det ett större problem i dagsläget än förut. Sen har en del SSD-enheter haft buggar i samband med hibernate-mode.

Permalänk
Medlem

Vad är hibernation?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Write cycles blir ju bara färre och färre med krympningarna, så om något är det ett större problem i dagsläget än förut. Sen har en del SSD-enheter haft buggar i samband med hibernate-mode.

Vanliga SSDer är fortfarande specificerade för att skriva 20GB per dag under fem år (tre år på billigare modeller). Är SSDn för buggig för att klara olika strömsparlägen så bör man byta ut den.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Oggelito:

Kontentan; SSD:n är ju inte värd sina pengar om man inte utnyttjar den. Skriv som fan, läs ännu mer. Använd datorn på det sätt ni brukar. SSD är det bästa sedan skivad ost men oroa er inte över alla överdrivna farhågor därute. Då sover du dåligt.

Precis så. Ska man ständigt oroa sig för att slita på sin SSD, då är det säkrast att låta den ligga kvar i kartongen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Men är "sleep" okej för SSDn då, eller ska man också undvika det? Förstår inte skillnaden mellan sleep och hibernate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Men är "sleep" okej för SSDn då, eller ska man också undvika det? Förstår inte skillnaden mellan sleep och hibernate.

Båda är OK, jag kör sleep varje natt på min dator med Intel 320 SSD.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Men är "sleep" okej för SSDn då, eller ska man också undvika det? Förstår inte skillnaden mellan sleep och hibernate.

Tycker mitt inlägg klargör det ganska bra.
Men då du inte verkar intresserad att göra minsta lilla jobb själv så kan jag sammanfatta:
Du kan plåga din SSD dag och natt i flera år innan den ger upp.
Den kommer att vara pytteliten och urgammal långt innan du har slitit ut den.