Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-04-28, 19:21   #31

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mfm Visa inlägg
Dom flesta har? Något är inte 100% stabilt bara för att det fungerar för de flesta. Det som är 100% stabilt fungerar för alla.
Varför svara du inte på frågan? Kan du inte ge mig 1 allmänt känt problem som drabbar sandforce användarna? komigen nu mannen, kläm fram något nu istället för att prata bort det.

Jag sa att en fullt fungerande SSD är 100% stabil.
Jag sa aldrig att alla SSD'er är fullt fungerande då defekta modeller förekommer, precis som alla produkter som finns.
Intel Core i5 2500k @ 4.3ghz | Zotac GTX 470 @ stock | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | 8GB G.Skill ARES 1866mhz CL9 | Corsair TX650W | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken Pro | Steelseries 4HD | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec Twelvehundred | Samsung SA300 22" LED
Blazin87 är inte uppkopplad
2012-04-28, 19:26   #32

XxANTOFFxX

Medlem

XxANTOFFxXs avatar

Plats: skoghall

Registrerad: okt 2011

kör på en corsair force 3 120 GB funkar fint vad jag vet ialf. sen så har ju den sjunkit i pris också så den är nog ett bra val
XxANTOFFxX är inte uppkopplad
2012-04-28, 21:20   #33

mfm

Medlem

Registrerad: jul 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blazin87 Visa inlägg
Varför svara du inte på frågan? Kan du inte ge mig 1 allmänt känt problem som drabbar sandforce användarna? komigen nu mannen, kläm fram något nu istället för att prata bort det.

Jag sa aldrig att alla SSD'er är fullt fungerande då defekta modeller förekommer, precis som alla produkter som finns.
Det är ett flertal på Sweclockers som klagat att de får blåskärmar med sina Corsair Force/GT även fast de uppgraderat till firmware 1.3.3. Du får själv använda sökfunktionen.

Ett annat exempel är: "[...] our own Brian Klug happened to come across an unexpected crash with his 240GB non-Intel SF-2281 based SSD two weeks ago when he migrated it to another machine. The crash was an F4 BSOD, similar in nature to the infamous BSOD issue from last year. While two of the systems we reproduced the BSOD bug on were cured by last year's firmware update, Brian's system (an X58/Core i7 build) was BSODing regularly playing Battlefield 3. Games end up being a great way to trigger the SF-2281 BSOD issue as they frequently switch between periods of idle and load, which does a good job of stressing the power state logic in SandForce's firmware. I immediately sent Brian an Intel SSD 520 to see if the BSOD remained on Intel's drive. Switching to Cherryville caused Brian's BSODs to go away. Indeed most end user reports of SF-2281 BSODs went away with the fixed firmware, but we've still heard of isolated issues that remain unresolved. Whatever Intel has done with the 520's firmware seems to have fixed problems that still remain in the general SF-2281 firmware."

http://www.anandtech.com/show/5508/i...y-to-sandforce
mfm är inte uppkopplad
2012-04-28, 21:36   #34

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Citat:
Det är ett flertal på Sweclockers som klagat att de får blåskärmar med sina Corsair Force/GT även fast de uppgraderat till firmware 1.3.3. Du får själv använda sökfunktionen.

Ett annat exempel är: "[...] our own Brian Klug happened to come across an unexpected crash with his 240GB non-Intel SF-2281 based SSD two weeks ago when he migrated it to another machine. The crash was an F4 BSOD, similar in nature to the infamous BSOD issue from last year. While two of the systems we reproduced the BSOD bug on were cured by last year's firmware update, Brian's system (an X58/Core i7 build) was BSODing regularly playing Battlefield 3. Games end up being a great way to trigger the SF-2281 BSOD issue as they frequently switch between periods of idle and load, which does a good job of stressing the power state logic in SandForce's firmware. I immediately sent Brian an Intel SSD 520 to see if the BSOD remained on Intel's drive. Switching to Cherryville caused Brian's BSODs to go away. Indeed most end user reports of SF-2281 BSODs went away with the fixed firmware, but we've still heard of isolated issues that remain unresolved. Whatever Intel has done with the 520's firmware seems to have fixed problems that still remain in the general SF-2281 firmware."

http://www.anandtech.com/show/5508/i...y-to-sandforce
Fast.... det du länkar nu är till en helt annan SSD, nu pratar vi om OCZ agility 3 här som trådskaparen efterfrågar.
Det är väldigt känt att just corsair har problem med sina ssd'er, men du glömmer att det finns en MÄNGD olika tillverkare på marknaden som tillverkar SSD'er och långt ifrån alla dom har samma problem som corsair har på sina .
Rent generellt, skulle jag aldrig köpa en SSD ifrån Corsair. dom vet inte hur man gör och är väldigt gröna på området.
Du kan ju inte dra alla tillverkare över en kant, isåfall drar vi intel över samma kant då dom också använder sandforce i deras nya serie 520 eller vad den heter.
Det är som att säga: jag köpte en gång ett nvidia kort, det gick sönder efter 2dar, nu tänker jag aldrig köpa ett nvidia kort igen.
Intel Core i5 2500k @ 4.3ghz | Zotac GTX 470 @ stock | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | 8GB G.Skill ARES 1866mhz CL9 | Corsair TX650W | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken Pro | Steelseries 4HD | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec Twelvehundred | Samsung SA300 22" LED
2012-04-28, 21:43   #35

tednasadator

Medlem

tednasadators avatar

Plats: Skåne Helsingborg

Registrerad: sep 2009

Citat:
Fast.... det du länkar nu är till en helt annan SSD, nu pratar vi om OCZ agility 3 här som trådskaparen efterfrågar.
Det är väldigt känt att just corsair har problem med sina ssd'er, men du glömmer att det finns en MÄNGD olika tillverkare på marknaden som tillverkar SSD'er och långt ifrån alla dom har samma problem som corsair har på sina .
Rent generellt, skulle jag aldrig köpa en SSD ifrån Corsair. dom vet inte hur man gör och är väldigt gröna på området.
Du kan ju inte dra alla tillverkare över en kant, isåfall drar vi intel över samma kant då dom också använder sandforce i deras nya serie 520 eller vad den heter.
Det är som att säga: jag köpte en gång ett nvidia kort, det gick sönder efter 2dar, nu tänker jag aldrig köpa ett nvidia kort igen.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte ens NASA vågar investera en ssd från nån av tillverkarna. Som du nämner så använder de av sandforce tekniken fortfarande. I mina ögon är det som att bygga bilar av rostig metall. Detta har förekommit också och dem bilarna rostade sönder ganska fort, tror t.o.m. det inte finns en enda bil kvar av den modellen. Namn undviks.
I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1000gb hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Asus P8Z68-V/GEN3 I Auzentech x-plosion 7.1 cinema I Logitech Performance Mouse MX I Razer Lycosa I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Pioneer VSX-422 I Dynavoice Magic S-4 EX (White High Glossy) I Dynavoice Magic Sub 8 (White Piano Finish) I
tednasadator är inte uppkopplad
2012-04-28, 22:04   #36

Tarasus

Medlem

Plats: Timrå

Registrerad: aug 2001

Citat:
Dom flesta har? Något är inte 100% stabilt bara för att det fungerar för de flesta. Det som är 100% stabilt fungerar för alla.
Årets troll!

Nämn EN sak som fungerar för alla utan att någonsin strula... Det finns inte!

OT : har 2xagility 3 diskar med senaste FW. Inte haft ett problem på alls sedan jag köpte dom för flera månader.
2012-04-28, 22:42   #37

mfm

Medlem

Citat:
OCZ Agility 3 är samma sak som Corsair Force3, samma firmware och samma kompatibilitetsproblem. Har inget att göra med att något går sönder (fast enligt statisik går Intel sönder minst av alla SSDer). Enda anledningen att det blir fler trådar om Corsair är för att att OCZ är mindre populära i Sverige.

Återkom när du förstått vad skillnaden mellan Intel 520 och Corsair/OCZ är...
mfm är inte uppkopplad
2012-04-28, 23:18   #38

Frispel

Medlem

Registrerad: aug 2005

Orkar inte citera alla saker som kan passa in på detta...

Edit: Klämmer dit lite citat längst ner trots allt

Som mfm redan sagt ett antal ggr så är har de flesta fått sina problem lösta med den senaste firmware som släpptes till de olika versionerna av sandforce, dvs ocz agility/vertex 3, corsair force 3/GT mm. Dock så verkar det fortfarande finnas ett fåtal kvar som har problem, tex så citerade mfm en kommentar från anands review av intels 520 där dom konstaterade just ett problem som verkade finnas hos en annan tillverkares disk baserad på sandforce. Utöver det så finns det många inlägg på forum där folk har haft problem med diskar som spontan-dött i förtid.

Värt att tänka på är att även om diskarna nu verkar fungera för de flesta är det inte samma sak som att de fungerar för alla.

Oddsen att få det att fungera problemfritt md en disk baserad på sandforce är mycket bättre nu än för ett halvår sedan, men det är fortfarande mer riskfritt med tex crucial m4, samsung 830 eller intels diskar. Ibland kan det vara värt det att lägga på en hundralapp för att få en mer stabil disk så länge prestandan är likvärdig. Tidigare hade sandforce 2xxx klart bäst prestanda, men nu finns det likvärdiga alternativ så även om man är ute efter en prestandadisk så finns det alternativ.

Det som skiljer ut intel från mängden av andra tillverkare är att de historiskt sett har klart bättre returstatistik och betydligt färre rapporter om problem än vad man kan läsa på supportforum för tex corsair och ocz som verkar ha ungefär samma mängd problem. I tidigare statistik för diskar med förra generationen sandforce låg ocz straxt över 3% returer och corsair på 2,9% om inte jag minns fel (intel låg under 0,5%, dock med annan kontroller). Med tanke på att man fortfarande läser en del inlägg om diskar som slutat fungera så har jag svårt att tro att dessa siffror förbättrats drastiskt.

Kort sagt: Har man en ansträngd budget men ändå vill ha en snabb disk så kan tex agility 3 och adatas motsvariget (511?) vara vettiga alternativ när de kostar under tusenlappen. Kan man lägga på ett par hundralappar så kan man dock få en disk samma eller bättre prestanda och med bättre rykte och färre felrapporter, tex crucial m4 och samsung 830. Eventuellt så kan intels nya 330 passa in i den kategorin även om den baseras på sandforce då det just är intel som tillverkar den med egen firmware och egentillverkat nand. Nu är den dock helt nylanserad så det är omöjligt att säga något med visshet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tumnus Visa inlägg
Allt beror ju helt på budget Även om Sandforce inte är de mest stabila så är de ändå billiga och snabba. De flesta buggar är också fixade (inte alla iof men de flesta) och idag är de oftast stabila. Man kan ju iof alltid få måndagsex. Även bland de SSD:er som inte har sandforce.
Citat:
Kan rekommendera ocz agility 3 helhjärtat! jag + många vänner använder just agility 3an, vissa polare kör det i raid0 och andra för main drive. har funkat klockrent för både mig och alla polare som använder agility3.

Ruskigt snabb och enligt mig extremt pålitlig.

Har haft åtminstånde 30st strömavbrott sen jag köpte disken, den har varit proppfull flera gånger, prestandan är fortfarande exakt identiskt som när den va ny enligt testerna.

Dessutom påstår ocz toolbox att min ssd fortfarande har 100% health kvar, efter över 30 strömavbrott, över 800gb skrivet till disken (60gb disk), och varit på i över 600timmar.

Mycket imponerande IMHO.
Agility3 just nu har förmodligen den absolut bästa pris/prestandan.
Jag har win7 + SWTOR + BF3 installerat på min 60gb agility3, rullar på hur fint och snabbt som helst!
Citat:
Beror på, vill du ha intel så kör på intel, vill du ha OCZ så kör på ocz'n. jag hade tagit den som ger bäst pris/prestanda, SSD'er i dagens läge är såpass stabila så det är nog ingen direkt skillnad förutom priset.
Citat:
En fullt fungerande SSD är 100% stabil så jag vet inte vad du pratar om.
Chansen att få en defekt SSD är ungefär lika stor som att få defekta ram-minnen.
Citat:
99.99% av alla problem är lösta, vad är det du vill ha sagt?
Tycker inte du ska sitta här och skriva sånt när du inte ens har egen erfarenhet av vad det är du säger, du sitter bara och skriver vad det är du hört ifrån nyheter och diverse, vad du inte vet är att mer eller mindre alla problem är lösta.
Citat:
Nämn 1 problem som fortfarande är ett allmänt problem för sandforce diskar som dom flesta har
Är mycket intresserad av att veta vad du tror dig veta, då jag bara använt mig av sandforce diskar och har aldrig någonsin haft några problem med dom.
Citat:

Citat:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tarasus Visa inlägg
Årets troll!

Nämn EN sak som fungerar för alla utan att någonsin strula... Det finns inte!

OT : har 2xagility 3 diskar med senaste FW. Inte haft ett problem på alls sedan jag köpte dom för flera månader.

Senast redigerad av Frispel 2012-04-28 klockan 23:26.
En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.
Frispel är inte uppkopplad
2012-04-29, 14:07   #39

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Citat:
OCZ Agility 3 är samma sak som Corsair Force3, samma firmware och samma kompatibilitetsproblem. Har inget att göra med att något går sönder (fast enligt statisik går Intel sönder minst av alla SSDer). Enda anledningen att det blir fler trådar om Corsair är för att att OCZ är mindre populära i Sverige.

Återkom när du förstått vad skillnaden mellan Intel 520 och Corsair/OCZ är...
HAHA ! detta är utan tvekan det roligaste jag läst på veckor. "Corsair Force3 är samma sak som OCZ Agility 3"
Tillåt mig att skratta åt din inkompetens och brist på kunskap, i rest my case.
Tänker inte slösa mer tid på att svara på dina uppenbara troll inlägg.
2012-04-29, 14:24   #40

mfm

Medlem

Citat:
HAHA ! detta är utan tvekan det roligaste jag läst på veckor. "Corsair Force3 är samma sak som OCZ Agility 3"
OCZ Agility 3 och Corsair Force3 har båda billigt asynkront flashminne och SF-2281 med standard-firmware från SandForce.

Så inkompetensen står du för.

On topic: håller med Frispel angående köpråd.
mfm är inte uppkopplad
2012-04-29, 14:27   #41

Frispel

Medlem

Registrerad: aug 2005

Citat:
Öhm, det är i princip samma disk med olika tillverkare, båda bygger på sandforce och asynkront nand vilket ger ungefär samma prestanda, möjligen någon procents skillnad upp/ner beroende på typ av test. Båda baseras också på samma grundfirmware från sandforce med lite olika tweaking som ger den lilla differens i prestanda som trots allt finns.

Det kan faktiskt vara bra att läsa på innan man kommer med totalt felaktiga kategoriska påståenden

Edit: Var visst några minuter sen
En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.
Frispel är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker