Hårddiskkrisen är en bluff

Permalänk

Hårddiskkrisen är en bluff

http://news.softpedia.com/news/HDD-Crisis-Was-Fake-Seagate-an...
Seagate skickade ut 2% fler hårddiskar förra året än året innan och Western Digital gjorde ett nettoresultat på 146 miljoner dollar.

Vad tycker ni om att hårddiskföretagen lurar marknaden såhär? Hur lång tid tror ni det kommer ta för priserna att gå ner till den nivån de var på innan denna "kris"?

Permalänk
Skrivet av antwashere:

http://news.softpedia.com/news/HDD-Crisis-Was-Fake-Seagate-an...
Seagate skickade ut 2% fler hårddiskar förra året än året innan och Western Digital gjorde ett nettoresultat på 146 miljoner dollar.

Vad tycker ni om att hårddiskföretagen lurar marknaden såhär? Hur lång tid tror ni det kommer ta för priserna att gå ner till den nivån de var på innan denna "kris"?

Om det stämmer så borde många bli förbannade väldigt snart, eftersom man nu när man köper en dator funderar över om man inte har någon gammal hårddisk liggandes, så att man kan slippa de där extra tusenlapparna.
Företagen som är med i denna bluff borde stämmas för att ha skapat en kartell, enligt mig.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Entusiast

Om detta stämmer så är det ju grymt illa. Det värsta är att vad ska vi göra åt det? Vi kan inte precis köpa ett annat märke för det finns inte

Permalänk
Medlem

Får väl iaf hoppas att det här leder till att priserna sjunker igen.

Permalänk
Medlem

Surt :/ tur att jag inte behövt köpa någon hdd men jag är väldigt sugen XD

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Efterfrågan lär ju ha växt aningen mer dock så det är ju inte helt sanning att det är fejk.

Permalänk
Medlem

en ökning på 2% när folk kräver mer och mer utrymme men måste och tänka på om förfrågan på hårddiskar har ökat mer än 2%? klar det kan bli kris om ökning inte håller takt med förfrågan

Permalänk
Medlem

Har jag fel för mig om jag kommer ihåg det som att seagate i princip inte drabbades alls?

Och WDs vinst är ju för att de kan ta ut grymma priser på HDDs nu ju, större vinstmarginal per HDD.
Stora grejjen med detta var ju att alla stora företag, dell, HP, etc har säkrat sina tillgångar sedan innan med kontrakt. Detta gör att det inte blir HDDs över för vår marknad, men de pumpar nog fortfarande ut en del till de stora företagen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

= större framgång för SSD

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Hur mycket låg hårddiskarna på innan "krisen"?
(Började kolla på komponenter för ~en månad sen)

Permalänk
Medlem

Översvämningarna slog väl inte direkt speciellt hårt mot Seagate? Jag trodde det mest var Western Digital som hade stora problem. Skulle vilja se hur mycket diskar de skeppade innan jag drar några slutsatser.

Skrivet av Oneinalifetime:

Hur mycket låg hårdiskarna på innan "krisen"?
(Började kolla på komponenter för ~en månad sen)

1Tb för under 500kr iaf

Permalänk
Medlem

Ser inte sambandet riktigt här, en 2 % ökning kan ju vara en rejäl brist om efterfrågan kanske ligger 20-30% över det, är ju ingen hemlighet att efterfrågan har gått upp en hel del senaste året, därav dom högre priserna.
Spä sedan på att Märkestillverkarna av datorer köpte upp i stort sett allt grossister och tillverkade hade i lager under en period, gör ju att priset enligt tillgång och efterfrågan stiger i höjden.
Ser inget konstigt med nått här

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Man måste räkna med hur hög förfrågan på mekaniska diskar är för att veta om det är en bluff eller inte. Samtidigt så kan de vara så att de måste höja priserna eftersom de hamnar efter i produktionen. De kanske hade diskar så det räckte men för att försäkra sig om att det skulle gå ihop sig senare höja priset på de diskarna dem hade. Deras "buffert" på diskar kan exempelvis ha försvunnit vilket betyder att de måste öka produktionen efteråt och det har väl sina konsekvenser det också.

Skrivet av Oneinalifetime:

Hur mycket låg hårddiskarna på innan "krisen"?
(Började kolla på komponenter för ~en månad sen)

Precis innan alla höjningar köpte jag en 7200RPM 1TB disk för 430 kr och en 5400 RPM disk på 2TB för ~750kr.

Permalänk
Medlem

Dags för dom att lansera 5TB diskar o sänka priserna på 3 och 4 TB

var väl minst 2 av dom 4 stora (som nu slagits ihop till 2 stora tillverkare)
som hade 5 platters på sina största diskar.. med 1TB per platter.. så borde det vara hyffsat lätt att knåpa ihop en 5TB HDD

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Hur mycket låg hårddiskarna på innan "krisen"?
(Började kolla på komponenter för ~en månad sen)

Skrivet av abbe_93:

1Tb för under 500kr iaf

Jag köpte 1TB på inet till min lillebror för 349kr dagarna innan katastrofen

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hej

Fast felmarginalen på dom hdd om det ska vara 5 plattor kommer vara jäkligt stor.

/Aragon

Skrivet av Alpha77:

Dags för dom att lansera 5TB diskar o sänka priserna på 3 och 4 TB

var väl minst 2 av dom 4 stora (som nu slagits ihop till 2 stora tillverkare)
som hade 5 platters på sina största diskar.. med 1TB per platter.. så borde det vara hyffsat lätt att knåpa ihop en 5TB HDD

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antwashere:

http://news.softpedia.com/news/HDD-Crisis-Was-Fake-Seagate-an...
Seagate skickade ut 2% fler hårddiskar förra året än året innan och Western Digital gjorde ett nettoresultat på 146 miljoner dollar.

Vad tycker ni om att hårddiskföretagen lurar marknaden såhär? Hur lång tid tror ni det kommer ta för priserna att gå ner till den nivån de var på innan denna "kris"?

Gäller det endast mekaniskahårddiskar? För vad gäller SSD så har ju dem skjutit i höjden senaste året

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Marknaden och priserna styrs av tillgång och efterfrågan.
Sänker man priserna -> ökar efterfrågan -> större produktion.
Troligen kan man pga "krisen" inte öka produktionen förrän mot slutet av året.

Sen är det mycket svårt att komma åt karteller på en global marknad då flera länder är inblandade och ingen "bryr sig". Skall vi konsumenter komma till rätta med detta så krävs att vi organiserar oss och också blir globala, typ GreenPeace.

Vi har den värld vi förtjänar.

Permalänk
Medlem

Köpte mina 8st 2tb diskar för under 600kr stycket iaf. Tror det var runt 550 per disk, då var det botten noteringen tror jag. runt sommaren förra året.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Gud vad jag kommer hata de aktörer som varit inblandade om det här stämmer...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Har jag fel för mig om jag kommer ihåg det som att seagate i princip inte drabbades alls?

Och WDs vinst är ju för att de kan ta ut grymma priser på HDDs nu ju, större vinstmarginal per HDD.
Stora grejjen med detta var ju att alla stora företag, dell, HP, etc har säkrat sina tillgångar sedan innan med kontrakt. Detta gör att det inte blir HDDs över för vår marknad, men de pumpar nog fortfarande ut en del till de stora företagen.

Har jag inte helt fel så har seagate sina fabriker i Kina och på Fillipinerna, och nu mera i Syd Korea också efter upp köpet av samsungs hdd tillverkning.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl
1. Hur stor är efterfrågan jämfört med förra året?
2. Seagate köpte upp samsungs hårddisk division. Inkluderar Seagates ökning på 2% försäljningen av samsunghårddiskar och inkluderar Western Digitals siffror försäljning av hitachihårddiskar?

Att säga att hårddiskkrisen är bluff endast baserat på den här artikeln är väl lite att ta i.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

Efterfrågan ökar

Efterfrågan på hårddiskar ökar dock hela tiden, skulle med säkerhet säga att efterfrågan ökade med mycket mer än 2% som produktionen gick upp. Därav "kris".

ehh. köp en SSD istället!
http://www.youtube.com/watch?v=xpLnXZ69kVM&list=UU0LLHAd35R5i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Har jag inte helt fel så har seagate sina fabriker i Kina och på Fillipinerna, och nu mera i Syd Korea också efter upp köpet av samsungs hdd tillverkning.

ptja, stämmer det så är ju en 2% ökning ganska dåligt iom att de bör ha klarat sig undan från översvämningarna.. Det har ju inte precis varit någon brist på efterfrågan

Sen har de säkert passat på att sälja ut alla sina buffertar till finfina priser, när tillgången från WD/HGST varit som sämst och OEM:erna försökt hamstra allt som fanns kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och att just Seagate ökat produktionen säger absolut ingenting om marknaden i stort. Varför publicerar man inte wd's och hitachis tillverkningssiffror i artikeln? luktar troll lång väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa allas kommentarer och hänga med i snacket, men en sak hoppas jag. ATT PRISET MÅSTE SÄNKAS!

Permalänk
Medlem

Problemet är att vi har för få tillverkare.
Har man bara några (eller, gud förbjude, en) så går det som det går.

Kartellbildningen kommer som ett brev på posten.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd

Hårddiskbristen är fejk?!

http://news.softpedia.com/news/HDD-Crisis-Was-Fake-Seagate-an...

Det står att det inte alls är någon brist i hårddiskbranschen och har aldrig varit. T.ex. ökade Seagate sina leveranser, mitt under s.k. "kris". Om det nu är brist, då borde man väl inte kunna öka sina leveranser?

Det luktar kartell bildning? Eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Låter konstigt... Är softpedia trovärdig som källa?

Permalänk
Medlem

Hårddiskkartellen strikes again.