Något osynligt som tar utrymme på hårddisken ?

Permalänk
Medlem

Något osynligt som tar utrymme på hårddisken ?

Hej !

Min SSD disk börjar få ont om utrymme, så jag försöker se vad det är som tar plats för att se om det finns något jag kan radera.

Hursomhelst, när jag kollar utrymmet på C: så ser jag att jag använt ca 100 GB. Men när jag sedan går in i C: och summerar det totala innehållet i mapparna direkt i roten så blir det avsevärt mindre än 100GB, nämligen runt 80 GB.

Då blir alltså frågan, vad är det som tar utrymme som jag inte ser ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske: Men du har stängt av hibernate i Windows va?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har du ändrat så temp filerna sparas på en annan disk?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har du testat att rensa cookies webbhistorik osv? Kom ihåg att jag skulle rensa min farsas dator någon gång och då hade han runt 14gb "osynliga" filer.

Permalänk
Medlem

du kan pröva program som http://windirstat.info/ eller liknande för att se vilka mappar och vad som tar upp utrymmet, använder det själv när jag ska rensa saker från ssd disken

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Rensa papperskorgen. Min kompis hade några gb där, och jag hade 21 gb där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Dum fråga kanske: Men du har stängt av hibernate i Windows va?

Hmm, nä....
Riktigt dum fråga, men vad är det ?

Skrivet av Bassefrom:

Rensa papperskorgen. Min kompis hade några gb där

Hade ett par GB som låg där och ruvade...

Skrivet av Elghinnarisa:

du kan pröva program som http://windirstat.info/ eller liknande för att se vilka mappar och vad som tar upp utrymmet, använder det själv när jag ska rensa saker från ssd disken

Tack för tipset, ska genast laddas ner !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Kolla upp hur mycket som används av Windows systemåterställning. Det kan bli åtskilliga GB som ligger i en dold mapp.
Om jag inte minns fel kan du stänga av systemåterställningen, starta om datorn och sedan slå på systemåterställningen igen och skapa en ny återställningspunkt. Då blir du av med alla gamla återställningspunkter som tar plats. Tänk bara på att du inte längre kan återställa systemet till dessa gamla punkter efter att du rensat om du av någon anledning skulle vilja det.

Klicka på Dator- systemegenskaper-systemskydd för att komma åt inställningarna

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Kolla upp hur mycket som används av Windows systemåterställning. Det kan bli åtskilliga GB som ligger i en dold mapp.
Om jag inte minns fel kan du stänga av systemåterställningen, starta om datorn och sedan slå på systemåterställningen igen och skapa en ny återställningspunkt. Då blir du av med alla gamla återställningspunkter som tar plats. Tänk bara på att du inte längre kan återställa systemet till dessa gamla punkter efter att du rensat om du av någon anledning skulle vilja det.

Klicka på Dator- systemegenskaper-systemskydd för att komma åt inställningarna

Ok, tack för tipset.

Jag kollar nu vad som tar plats med det där verktyget WinDirStat som en i tråden rekommenderade.
Jag ser att jag har en pagefil.sys som tar 8 GB och en hiberfil.sys som tar 6 GB.
Är det filer som har med systemåterställning och det där med hibernation som en annan här i tråden nämnde ?

Isåfall är det 12 GB där som man borde kunna få bort.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ok, tack för tipset.

Jag kollar nu vad som tar plats med det där verktyget WinDirStat som en i tråden rekommenderade.
Jag ser att jag har en pagefil.sys som tar 8 GB och en hiberfil.sys som tar 6 GB.
Är det filer som har med systemåterställning och det där med hibernation som en annan här i tråden nämnde ?

Isåfall är det 12 GB där som man borde kunna få bort.

Helt rätt, kika i guiderna som finns på nätet:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

har du möjligtvis närmare 20gb RAM? Har för mig att RAM tar upp mängden gb på den primära hårddisken (rätta mig om jag har fel) vilket gör att ifall du har en 120gb ssd med 16gb RAM kommer du enbart att ha närmare 104gb kvar att använda

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

har du möjligtvis närmare 20gb RAM? Har för mig att RAM tar upp mängden gb på den primära hårddisken (rätta mig om jag har fel) vilket gör att ifall du har en 120gb ssd med 16gb RAM kommer du enbart att ha närmare 114gb kvar att använda

Nja, har bara 8GB ram och en 120 GB SSD. Det totala utrymmet på den verkar vara ca 111 GB (det är vad det står under "computer" på ikonen för disken iallafall).

Skrivet av jookeer:

Tips -> läs de andra 300 trådarna som handlar om precis samma sak

Ok, tack för tipset.
Var inte medveten om att det var en så vanlig frågeställning, så sorry för att ha skapat ännu en tråd om det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nja, har bara 8GB ram och en 120 GB SSD. Det totala utrymmet på den verkar vara ca 111 GB (det är vad det står under "computer" på ikonen för disken iallafall).

du kan sänka storleken på windows pagefile som tar upp lika mycket plats som mängden ram man har jag klarar mig fint på 512mb pagefile.
du kan även kolla hur mycket utrym windows använder för dll backuper (restore points). man behöver inte ha femtioelva restorepints,
själv låter jag endast windows använda 1% av min ssd för detta ändamål.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Avstängd

Högerklicka på CMD -->kör som admin ----> skriv powercfg /h off

sen kan du även ändra storleken på växlingsfilen.
Högerklicka på den här datorn. sen avancerade systeminställningar --->avancerat----->prestanda/inställningar..---->avancerat-->virtuelltminne den står orginal på bestäms av windows.

ändra den till tex: ursprungligstorlek 800 och max 1500

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi