datorn vägrar starta i ahci-mode

Permalänk
Medlem

datorn vägrar starta i ahci-mode

Fick skicka in min OCZ agility 3 för utbyte då den gammla crashat. nu har jag fått ersättningsenheten och installerat windows på denna men jag lyckas inte aktivera ahci utan tvingas köra i ide.

datorn fastnar i post och den sista raden som dyker upp är "auto detecting AHCI port 1

det fungerade utmärkt med min förra ssd.

datorn är den i sign

tacksam för hjälp

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Bäst är att aktivera ahci *före* installation av Windows, annars kan det bli lite knöligt. Du säger inte vilken version av Windows, men jag gissar 7? Då behöver du förmodligen aktivera en ahci-drivare, t.ex. msahci, vilket kan göras med registereditor. Minns tyvärr inte detaljerna just nu, så jag får hänvisa till Google.

Fast å andra sidan brukar det problem jag beskriver resultera i blåskärm, och inte låsning i post, så det luktar moderkortsproblematik (inställningar eller firmware). Exakt likadan ssd som tidigare?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

ursäkta att jag missade lite grejer i min första post.

Jag har Windows 7 64 bit
och jag har följt microsofts guide för regedit där man ändrar msachi.

hade lite problem med en tidigare ssd som jag hade (crucial m4) då ville inte mina två WD diskar starta i AHCI läge så då inaktiverade jag dem i bios så dök de upp i windows. så att det lkan vara ett moderkortsproblem kan vara möjligt

så vitt jag vet är det en exakt likadan ssd som sist. OCZ agility med firmware v 2.15

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Testa en CMOS reset på moderkortet alternativt uppdatera till senaste BIOS Och prova igen.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

datorn fastnar i post och den sista raden som dyker upp är "auto detecting AHCI port 1

det fungerade utmärkt med min förra ssd.

Det är väl fel på den nya också då, bara ett annat fel...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

Fick skicka in min OCZ agility 3 för utbyte då den gammla crashat. nu har jag fått ersättningsenheten och installerat windows på denna men jag lyckas inte aktivera ahci utan tvingas köra i ide.

datorn fastnar i post och den sista raden som dyker upp är "auto detecting AHCI port 1

det fungerade utmärkt med min förra ssd.

datorn är den i sign

tacksam för hjälp

Om du inte ens kommer in i windows är det troligtvis något skumt med BIOS. Testa en CMOS reset och se till så att du har senaste biosuppdateringen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du inte ens kommer in i windows är det troligtvis något skumt med BIOS. Testa en CMOS reset och se till så att du har senaste biosuppdateringen.

senaste bios är installerat och jag provade nu även CMOS
tyvärr utan resultat.

Är det någon skillnad på att resetta cmos med knappen på baksidan och att ta ut batteriet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

senaste bios är installerat och jag provade nu även CMOS
tyvärr utan resultat.

Är det någon skillnad på att resetta cmos med knappen på baksidan och att ta ut batteriet?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är olika från tillverkare till tillverkare men det brukar vara en kombination av båda, t. ex. Ta ut batteriet, flytta den och den jumpern, vänta si och så länge, sätt tillbaka batteriet.

får du samma resultat oavsett vilken port du sätter disken i?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem när jag köpte min SSD, uppdaterade BIOS bara sen gick det fint att slå på AHCI.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att köra en reparation av Windows 7 starten om inte BIOS-uppgradering hjälper. Bara att stoppa i win7 skivan och låta den tuffa igenom en reparering vid boot.

Permalänk
Medlem

Den startar alltså som den ska i IDE-mode? Låter som du missat något i ditt registerhack.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Kan vara värt att köra en reparation av Windows 7 starten om inte BIOS-uppgradering hjälper. Bara att stoppa i win7 skivan och låta den tuffa igenom en reparering vid boot.

tack det ska jag prova

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Den startar alltså som den ska i IDE-mode? Låter som du missat något i ditt registerhack.

jag har kollat över det ett post gånger men det set ut som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är olika från tillverkare till tillverkare men det brukar vara en kombination av båda, t. ex. Ta ut batteriet, flytta den och den jumpern, vänta si och så länge, sätt tillbaka batteriet.

får du samma resultat oavsett vilken port du sätter disken i?

ja det är samma problem i alla portar.

jag ska prova det du sa också.

tyvärr finns det ingen jumper på mitt moderkort men jag antar att resetknappen/CMOS knappen gör samma sak om jag då även tar ut batteriet

har ganska nyligen flyttat och jag fick inte med mig någon windows 7 skiva så jag får tyvärr vänta med "repair windows"

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

med andra ord så börjar den inte ens ladda windows med ahci påslaget? Utan den fastnar i POST-läget, är det rätt eller fel? Om det är rätt så behöver du ju inte bry dig om windows, för då ligger felet någonstans med moderkort eller BIOS.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini