Klona/kopiera win7 installation

Permalänk
Medlem

Klona/kopiera win7 installation

Tja!
Köpte precis en Corsair Force 3 120 GB SSD disk.
Det jag nu undrar (innan jag börjar om från början med en helt ny win7 installation) är om det finns något smart sätt att kopiera/klona den windowsinstallation jag för tillfället använder? Eller om det rent av går att kopiera/klona hela OS-disken?

Jag googlade lite och hittar intels "Data migration software" men fungerar det enbart för Intel diskar?
Har Corsair kanske något liknande program, som jag inte lyckats hitta via google?
Tänkte att jag kollar upp allting innan jag ger mig på något för att slippa bli av med filer och dylikt pga enkla misstag.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du kan göra det med t.ex. http://clonezilla.org/ som är gratis.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av fetish_:

Jag googlade lite och hittar intels "Data migration software" men fungerar det enbart för Intel diskar?

"Intels" program kommer från Acronics det är en hackad version som kollar om du har en Intel-disk i ditt system. Har du det så kan du klona hur som helst, t.ex från en Seagate till en WD.
Gratisprogrammet finns också för bl.a. WD, så har du en WD i ditt system kan ladda ner WD-versionen och klona fritt.

Jag använde själv Intelprogrammet för att klona till en Intel SSD och kunde inte låta bli att testa om det gick bra att klona andra diskar också (vilket det alltså gjorde så länge Inteldisken fanns kvar i systemet).

Programmet var mycket lätt att använda. Jag körde i "automatic mode" och programmet fixade både "extrapartitionen" till Windows 7 och HP:s recoverypartition. Storlekarna blev precis som de skulle trots att jag migrerade från en större disk till en mindre (vilket ju ofta är fallett när man byter till SSD).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem

Intressant!
Jag funderar själv på att köpa en SSD och stoppa in i datorn, så detta är bra att känna till.

Vad annat skall man tänka på när man klonar sin Win7-partition ifrån en HDD till en SSD?
Hur går det med drivisar, när du klonar disken ligger väl drivrutinerna för HDDn kvar?
Hur får man in drivisarna för SSDn?

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Intressant!
Jag funderar själv på att köpa en SSD och stoppa in i datorn, så detta är bra att känna till.

Vad annat skall man tänka på när man klonar sin Win7-partition ifrån en HDD till en SSD?
Hur går det med drivisar, när du klonar disken ligger väl drivrutinerna för HDDn kvar?
Hur får man in drivisarna för SSDn?

När du sätter in SSDn, se till att ändra från IDE till AHCI i BIOS, för att få ut full effekt och stabilitet av SSDn.

Kloning innnebär en exakt kopia av gamla HDDn. Sen kan de flesta kloningsprogram anpassa sig om det är skillnad mellan storlek på original HDD och SSD.

Firmware på SSD finns redan. Sen behöver man naturligtvis kontrollera att man har de senaste på respektive tillverkares hemsida. Firmware för SSD kan oftast uppdateras på två sätt. Med hjälp av ISO-fil eller via en Windowsfunktion.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Du kan göra det med t.ex. http://clonezilla.org/ som är gratis.

En lite irriterande sak jag märkt med clonezilla är ju att man inte kan återställa en partition till en mindre disk. Alltså clonezilla kan inte minska ner en partition. Och det är ju risk för att trådskaparen har en partition mycket större än nya SSD:n. Då måste man vi andra verktyg först försöka minska ner den.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

"Intels" program kommer från Acronics det är en hackad version som kollar om du har en Intel-disk i ditt system. Har du det så kan du klona hur som helst, t.ex från en Seagate till en WD.
Gratisprogrammet finns också för bl.a. WD, så har du en WD i ditt system kan ladda ner WD-versionen och klona fritt.

Jag använde själv Intelprogrammet för att klona till en Intel SSD och kunde inte låta bli att testa om det gick bra att klona andra diskar också (vilket det alltså gjorde så länge Inteldisken fanns kvar i systemet).

Programmet var mycket lätt att använda. Jag körde i "automatic mode" och programmet fixade både "extrapartitionen" till Windows 7 och HP:s recoverypartition. Storlekarna blev precis som de skulle trots att jag migrerade från en större disk till en mindre (vilket ju ofta är fallett när man byter till SSD).

Mycket bra information- bra detektivarbete! Detta förenklar saken- dvs att man kan klona hur som helst bara Intel finns med i systemet. Måste Intel-hd vara systemhd eller duger det med annan hd. Nu råkar jag ju ha Intel som systemhd så det verkar enkelt.

Någon som har länk till Intel nedladdning? Dessutom så verkar ju kloningsprogram följa med vissa SSD HD´s.
EDIT:
Hittade detta http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

www.google.com hade gett TS svar på sin fråga på några sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

En lite irriterande sak jag märkt med clonezilla är ju att man inte kan återställa en partition till en mindre disk. Alltså clonezilla kan inte minska ner en partition. Och det är ju risk för att trådskaparen har en partition mycket större än nya SSD:n. Då måste man vi andra verktyg först försöka minska ner den.

Ah, jag hade för mig att det gick och att jag använt det så, men det var nog bara att förstora en partition.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Du kan ju förminska partitionen direkt i Windows om du vill, Går till 80% av fallen iaf, inte många gånger jag inte kunnat minska mer än t ex 8Mb..

Finns det nåt OCZ kloningsprogram? Har letat, men inte hittat nåt trovärdigt, Ej heller på OCZ's hemsida..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Mycket bra information- bra detektivarbete! Detta förenklar saken- dvs att man kan klona hur som helst bara Intel finns med i systemet. Måste Intel-hd vara systemhd eller duger det med annan hd. Nu råkar jag ju ha Intel som systemhd så det verkar enkelt.

Någon som har länk till Intel nedladdning? Dessutom så verkar ju kloningsprogram följa med vissa SSD HD´s.
EDIT:
Hittade detta http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Jag använde programmet enl. ovanstående länk. Kopplade in disken som jag skulle klona (HP laptop på Fujitsudisk) och mål-SSD:n (en tom Intel 320). Installerade programvaran (med systemet på en Seagatedisk). Valde att klona i Autiomatic mode och fick ange laptopdisken som källa och SSD:n som mål (default). Inga andra frågor (trots att måldisken var mindre än källan) men däremot en blid som visade de färdiga partitionerna. Riktigt smidigt tycker jag som tidigare använt bl.a. Ghost för liknande jobb.

När man anger att man vill ha en redan partitionerad disk som mål får man upp en liten varningsruta. Inga andra frågor om MBR och vilken partition som skall vara aktiv etc. Stor chans att lyckas på första försöket även för den som är novis.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

www.google.com hade gett TS svar på sin fråga på några sekunder

Hade du läst inlägget som TS (jag) skrev så hade du insett att din kommentar är extremt överflödig.