Citat:
Ursprungligen inskrivet av
mfm
Nästan ingen råkat ut för? De var väl 100% att de skulle sluta fungera efter 5000 timmar? Som sagt, för hemmamekare duger det (oftast) men om man satt en i en dator hos en släkting/ett företag/en rymdsond duger det inte.
Men det var väl det som skiljde mellan Intel 510 och Crucial m4, den ena var testad och fungerade, den andra var en tickande bomb. I Sweclockers test hade de svårt att motivera prisskillnaden, nu vet de varför det var värt 700 kr extra för de företag som inte ville ha stora avbrott i verksamheten eller behöva återkalla enheter...
Sen har jag läst Intels firmware release notes, det står inte att "vi försökte fixa att enheten inte klappar ihop vid stor belastning..."
Uppenbarligen kan man läsa in vad man vill om man inte är övertydlig, syftade på samsungs firmwareuppdatering som skulle lösa en BSOD som jag aldrig hört någon råka ut för. Och lyckas du få meningen "Improved throughput stability under extremely heavy workloads." till att "vi försökte fixa att enheten inte klappar ihop vid stor belastning..." så säger jag bara grattis! till kreativ översättning. En vettigare översättning vore något i stil med: "Ökad stabilitet i överföringshastigheter under extrem belastning" vilket är något helt annat än det du skriver.
Citat:
mfm
Bara troll och amatörer som skriver på prisjakt uppenbarligen.
Du menar de där personerna som inte är hemmameckare? För då duger ju inget annat än intel...eller hur var det nu? För inget är så bra som intel 320! Där behövde man bara uppdatera firmware för att slippa riskera bli av med data när disken krymper till 8mb. Men det är ju inget man behöver oroa sig för för disken är certifierad för datacenter!
Sådär, då ska jag försöka hålla mig på vettig nivå framöver, trivs inte riktigt i sandlådan...
alla diskar har för- och nackdelar, ingen disk är perfekt men det finns diskar som har mindre problem än andra. Att då trycka stenhårt på vissa diskars problem och inte påpeka andra diskars svagheter är i mitt tycke inte rätt väg att gå när man ska ge råd till någon.
Citat:
NiCkArN
Har ingen tight budget, skulle verkligen vilka köra på den också efter allt gott folk sagt om den men eftersom den bara har 175mbit/s i skriv så, nja
Hur ofta kommer du att komma upp i skrivhastigheter över 175 mb/s? Det är lätt att stirra sig blind på siffror utan att fundera på hur de påverkar en. Ibland kan det vara bättre med en disk som läser snabbare men skriver långsammare, allt beror på hur ens användarmönster ser ut. Personligen läser jag från ssd:n betydligt mer än jag skriver (ca 5:1) och prioriterar då läshastighet, men det finns de här på forumet som ligger runt 1:1 och då kan det vara vettigare med jämnare läs/skrivhastighet. Nu är detta en rätt grov förenkling, men det kan ge en fingervisning i hur man använder sin disk.