Verktyg Visningsval
2012-05-06, 12:47   #1

Eziz

Medlem

Plats: Ludvika

Registrerad: dec 2008

Råd om formatering och lagring

Hejsan folk,

Det är dags att rensa alla mina hårddiskar och installera om windows.

Vilket program rekommenderas till detta? Dban? eller Eraser?
Ska jag ens använda nått program till rensa mina hdds?
Hur beter hårddisken efter en sån här dban eller eraser "operation"? tar den skada?
Mitt mål är att de ska bli rena och snabba igen, eller så gott det går i alla fall.

För mitt nya upplägg så tänkte jag köpa mig en extern hårddisk och lägga bilder och sånt på den. Från de gamla diskarna innan jag formaterar dem.
Windows kommer ligga på en intern hdd som jag ska ha program och spel på.
Vad är det för skillnad mellan en extern "portabel/bärbar" och en extern "stationär/vanlig" hårddisk? vilken typ lämpar sig bäst för mitt ändamål?
Hur funkar det att ladda ned genom Utorrent direkt till en extern hdd(usb anslutning)? är det effektivt? eller blir det pannkaka?

Hur ser era upplägg av lagring ut? laddar ni och lagrar allt på samma hdd? lagrar ni och laddar ned till samma hdd som os ligger på?

Tacksam för svar
Mvh,
Elias
Eziz är inte uppkopplad
2012-05-06, 12:59   #2

Karaff

Medlem

Karaffs avatar

Plats: Gislaved

Registrerad: jan 2003

Om du inte är ute efter att rensa bort känsliga uppgifter eller olagligheter så ser jag ingen anledning att inte bara installera windows och göra en helt vanligt partionering/formatering.

Eller vad är du ute efter ?

Om du ska använda en extern hårddisk permanent får du tänka på att hastigheten hänger helt på vilket gränssnitt du kopplar den igenom, du tjänar nog prestanda genom att arbeta mot en intern hårddisk kopplad direkt till moderkortets SATA kontroller, som jag antar att du använder idag.
2012-05-06, 13:12   #3

kvicksilv3r

Medlem

kvicksilv3rs avatar

Registrerad: dec 2011

Jag har en SSD som OS disk och laddar eller lagrar nästan ingenting på den... Sedan har jag en ladrgingsdisk på 1TB där jag laddar ned och sparar allting på. Tycker att det fungerar rätt bra! Om jag laddar ner mycket på en gång så lägger jag ibland hälften av nedladdningarna på min tredje hårddisk, som jag annars bara använder till FRAPS.

Som svar på din fråga om det är effektivt att ladda ned till en extern HDD så säger jag nej, inte direkt. Har provat och jag kommer antagligen inte göra om det. Det kändes som att det gick långsammare än vanligt att ladda ned. Skulle rekommendera att ladda ned på din interna hårddisk och sedan föra över till den externa.
kvicksilv3r är inte uppkopplad
2012-05-06, 13:18   #4

Eziz

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Karaff Visa inlägg
Om du inte är ute efter att rensa bort känsliga uppgifter eller olagligheter så ser jag ingen anledning att inte bara installera windows och göra en helt vanligt partionering/formatering.

Eller vad är du ute efter ?

Om du ska använda en extern hårddisk permanent får du tänka på att hastigheten hänger helt på vilket gränssnitt du kopplar den igenom, du tjänar nog prestanda genom att arbeta mot en intern hårddisk kopplad direkt till moderkortets SATA kontroller, som jag antar att du använder idag.
Ja det kan ha hänt att det passerat igenom känsliga uppgifter, men att använda dban eller eraser har det nån mer nackdel än att de kanske tar lite längre tid?

Ja som du säger, bättre att ansluta direkt till SATA med en riktig hdd.
Men att packa upp en film på en extern hdd och titta? är det möjligt? eller blir det att lagga pga den begränsade hastigheten(usb anslutning)?
Vad är det för skillnad mellan en extern "portabel/bärbar" och en extern "stationär/vanlig" hårddisk?
Eziz är inte uppkopplad
2012-05-06, 13:24   #5

Eziz

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kvicksilv3r Visa inlägg
Jag har en SSD som OS disk och laddar eller lagrar nästan ingenting på den... Sedan har jag en ladrgingsdisk på 1TB där jag laddar ned och sparar allting på. Tycker att det fungerar rätt bra! Om jag laddar ner mycket på en gång så lägger jag ibland hälften av nedladdningarna på min tredje hårddisk, som jag annars bara använder till FRAPS.

Som svar på din fråga om det är effektivt att ladda ned till en extern HDD så säger jag nej, inte direkt. Har provat och jag kommer antagligen inte göra om det. Det kändes som att det gick långsammare än vanligt att ladda ned. Skulle rekommendera att ladda ned på din interna hårddisk och sedan föra över till den externa.
Tack för ditt inlägg, blir nog som du har i framtiden. SSD som OS disk och en fet disk som det ska laddas och lagras på.
Eziz är inte uppkopplad
2012-05-06, 13:33   #6

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Externa diskar innebär inte låsning till usb 2 idag, med e sata eller usb3 så är det disken och inte interfacet som begränsar, och sedan så finns det ju diverse mer avancerade nasar och liknande lagringsenheter man har externt.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-05-06, 13:36   #7

buchno

Medlem

Registrerad: aug 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Eziz Visa inlägg
Tack för ditt inlägg, blir nog som du har i framtiden. SSD som OS disk och en fet disk som det ska laddas och lagras på.
Mjo, jag använde mig även av en extern HDD för bittorrent först. Dels kan inte USB 2 (USB 3 har löst denna del) skicka över mer än ~20 MiB/s för mig, samt dels blir hårddisken väldigt varm då den får arbeta jämt och ständigt utan någon form av kylning.
Edit: Wow vad priserna har ökat; köpte den för 690 för två år sedan...
buchno är inte uppkopplad
2012-05-07, 05:15   #8

Eziz

Medlem

Vad är det för skillnad mellan en extern "portabel/bärbar" och en extern "stationär/vanlig" hårddisk?

Inet.se har delat upp dem i de kategorierna tydligen.

Mvh,
Elias
Eziz är inte uppkopplad
2012-05-07, 05:28   #9

fizzdan

Medlem

fizzdans avatar

Plats: Västsverige

Registrerad: mar 2011

Citat:

Inet.se har delat upp dem i de kategorierna tydligen.

Mvh,
Elias
Kan ju innebära att bärbara är byggda på 2,5" diskar, och stationära är 3,5"...

Skickades från m.sweclockers.com
2012-05-07, 15:01   #10

Sh4dy

Medlem

Sh4dys avatar

Plats: Malmö

Registrerad: feb 2012

Hej medlemmar har en fråga till er. Ursäkta topic, inte lönt o starta ny tråd för detta.

Vill köpa caviar black 1tb
Frågan är, är CDON pålitliga, är deras produkter så som Inets (kvalité)?

http://cdon.se/hemelektronik/western...ata-3-14924361

Vill köpa denna disken. Är det nya caviar black disken? Det står 3 gb/s, borde det inte vara 6gb/s?
Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH
Sh4dy är inte uppkopplad
2012-05-07, 15:15   #11

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sh4dy Visa inlägg
Hej medlemmar har en fråga till er. Ursäkta topic, inte lönt o starta ny tråd för detta.

Vill köpa caviar black 1tb
Frågan är, är CDON pålitliga, är deras produkter så som Inets (kvalité)?

Vill köpa denna disken. Är det nya caviar black disken? Det står 3 gb/s, borde det inte vara 6gb/s?
Varken cdon eller inet tillverkar produkter, köper du en wd så är det wd som gör den, så produktens kvalitet är densamma och tillverkaren är densamma oavsett vem som säljer den.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-05-07, 15:20   #12

Sh4dy

Medlem

Sh4dys avatar

Plats: Malmö

Registrerad: feb 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Varken cdon eller inet tillverkar produkter, köper du en wd så är det wd som gör den, så produktens kvalitet är densamma och tillverkaren är densamma oavsett vem som säljer den.
De står 3gb/s hos cdon men på Inet står det 6 gb/s
Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH
Sh4dy är inte uppkopplad
2012-05-07, 15:43   #13

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sh4dy Visa inlägg
De står 3gb/s hos cdon men på Inet står det 6 gb/s
Du får läsa vilken modell det är (den heter nog en radda bokstäver också) om det nu är viktigt, mekdrivar slår inte i taket med en 3Gb port, så det finns ingen verklig hastighetsskillnad i det här fallet, kopplar du däremot in en ssd så går den fortare och då stryper porten.
Sedan så står det faktiskt samma info om du går in och läser data på den, du har valt en "RE4" hos cdon, det får du göra hos inet också, annars får du inte upp samma disk.
http://www.inet.se/produkt/4303944/1...rn-digital-re4
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-05-08, 05:13   #14

Eziz

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fizzdan Visa inlägg
Kan ju innebära att bärbara är byggda på 2,5" diskar, och stationära är 3,5"...

Tack för svaret! Är det ingen som har erfarenhet av Dban eller Eraser? Mvh
Eziz är inte uppkopplad
2012-05-08, 05:23   #15

fizzdan

Medlem

fizzdans avatar

Plats: Västsverige

Registrerad: mar 2011

Citat:
Tack för svaret! Är det ingen som har erfarenhet av Dban eller Eraser? Mvh
Lugnt! När det gäller program för att radera ssd/hdd så känns det lite overkill.. Har du saker som du är så rädd om borde du haft disken krypterad etc redan innan.... .. Dessutom blir det ju baraett problem om du säljer disken.. Då kan du ju köra ett sånt program innan, för säkerhets skull...

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb