Verktyg Visningsval
2012-05-09, 16:19   #1

Poss3

Medlem

Registrerad: jan 2011

Byta från AHCI till IDE

Hej!

Bytte för ett tag sen från IDE till AHCI men är inte riktigt nöjd med resultatet.

Hur gör man för att byta tillbaka till IDE?

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
men vad skall man ge start för värde? Har den på 0 just nu för AHCI
och skall man ändra något mer?

tack
Poss3 är inte uppkopplad
2012-05-09, 16:41   #2

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

Hur kan du inte vara nöjd med resultatet? AHCI ska du ju använda!

Googl apå hur man byter från IDE till AHCI och gör tvärtom
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-05-09, 16:44   #3

Poss3

Medlem

den beter sig lite konstigt efteråt

med IDE

Med AHCI
Poss3 är inte uppkopplad
2012-05-09, 16:56   #4

hjorten66

Medlem

hjorten66s avatar

Plats: Höganäs

Registrerad: dec 2010

Om jag hade varit som du så hade jag gjort en ny windows installation och gjort rätt från början. Dvs,ställa in ahci i bios och sen installera windows.
Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate
hjorten66 är inte uppkopplad
2012-05-10, 07:32   #5

Poss3

Medlem

oh det är alldeles för mycket arbete just nu, kanske till sommaren..
men tack för tipset iallafall
Poss3 är inte uppkopplad
2012-05-10, 07:37   #6

VincHeee

Medlem

VincHeees avatar

du får inte ut alls samma prestanda med IDE. AHCI är det du ska ha när du använder SSD.
2012-05-10, 07:39   #7

Poss3

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av VincHeee Visa inlägg
du får inte ut alls samma prestanda med IDE. AHCI är det du ska ha när du använder SSD.

har dock inte ssd och som du ser så gick det inte så bra när jag bytte till AHCI, men om du har något tips på hur jag skall få bättre reslutat så skriv det gärna
Poss3 är inte uppkopplad
2012-05-10, 07:47   #8

VincHeee

Medlem

VincHeees avatar

du måste formatera om windows för att datorn ska kunna boota. men har du inte SSD så skit i det.
2012-05-10, 07:53   #9

Poss3

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av VincHeee Visa inlägg
du måste formatera om windows för att datorn ska kunna boota. men har du inte SSD så skit i det.
njae, går att ändra några register värden som gör att man kan köra windows med AHCI, men verkar inte fungera så bra med min hårdvara (troligtvis drivrutiner) men jag orkar inte hålla på att pilla med det så det blir snabbare/enklare för mig att bara byta tillbaka till IDE men visste inte riktigt hur jag skulle göra det
Poss3 är inte uppkopplad
2012-05-10, 07:54   #10

VincHeee

Medlem

VincHeees avatar

BIOS
2012-05-10, 14:21   #11

Zcenicx

Moderator

Zcenicxs avatar

Plats: Gnällbältets huvudstad

Registrerad: maj 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Poss3 Visa inlägg
Hej!

Bytte för ett tag sen från IDE till AHCI men är inte riktigt nöjd med resultatet.

Hur gör man för att byta tillbaka till IDE?

men vad skall man ge start för värde? Har den på 0 just nu för AHCI
och skall man ändra något mer?

tack
Det räcker inte att ändra i registret för att få AHCI, du måste även ändra i BIOS. För att byta tillbaka sätter du helt enkelt om det till IDE i BIOS och ändrar registervärdet till 1.

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.
Zcenicx är inte uppkopplad
2012-05-14, 20:44   #12

AnnCCarlsson

Medlem

AnnCCarlssons avatar

Plats: Verkstaden

Registrerad: mar 2012

Vilken registerpost ska man ändra?

När man kollar på Microsofts site så kan man läsa följande om att ändra i registret för att aktivera AHCI:

Leta upp och klicka på någon av följande registerundernycklar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV

Vad jag förstår så är den första kopplad till Microsofts AHCI-rutiner och den andra till Intels.

Vilken är bäst att ändra när man byter till en Intel-disk (ska man kanske ändra båda)?

Personligen så känns det som att jag har mer förtroende för Intel än MS?
Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Seagate Momentus XT 7200 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.7.3 Lion och Windows 7 Hoj: FLHRCI
AnnCCarlsson är inte uppkopplad
2012-05-14, 22:36   #13

BengansBlogg

Medlem

Plats: Skåne

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AnnCCarlsson Visa inlägg
När man kollar på Microsofts site så kan man läsa följande om att ändra i registret för att aktivera AHCI:

Leta upp och klicka på någon av följande registerundernycklar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV

Vad jag förstår så är den första kopplad till Microsofts AHCI-rutiner och den andra till Intels.

Vilken är bäst att ändra när man byter till en Intel-disk (ska man kanske ändra båda)?

Personligen så känns det som att jag har mer förtroende för Intel än MS?
Anledningen till att båda dessa nämns är att båda följer med i Windows 7. Msahci används för vanlig AHCI och IastorV om man kör Raid.

Du kan se alla registervärden man kan byta mellan och vad de betyder här:

Slå till AHCI mode för er SATA-disk efter Windows 7 installerats

Men din hårdvara måste stödja AHCI och man måste göra ändringarna i rätt ordning annars kommer det inte att funka.
I7-860 @ 3.8GHz, 1.28V vcore, 1.35V IMC, 19x200, HT & Speedstep till | Asus P7P55D-E PRO | 8GB XMS3 @ 1600MHz | CM 212+ | HD5870 @890 | Intel 320 160GB SSD + 150GB VelociRaptor + 2x2TB WD Green | ATCS 840 lätt moddad
Asus X73SV Notebook med Samsung 830 128GB SSD | Synology DS413j NAS med 3x3TB WD Red
BengansBlogg är inte uppkopplad
2012-05-14, 23:09   #14

AnnCCarlsson

Medlem

AnnCCarlssons avatar

Plats: Verkstaden

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BengansBlogg Visa inlägg
Anledningen till att båda dessa nämns är att båda följer med i Windows 7. Msahci används för vanlig AHCI och IastorV om man kör Raid.

Du kan se alla registervärden man kan byta mellan och vad de betyder här:

Slå till AHCI mode för er SATA-disk efter Windows 7 installerats

Men din hårdvara måste stödja AHCI och man måste göra ändringarna i rätt ordning annars kommer det inte att funka.
Tack för ditt svar, du lyckades verkligen klargöra det hela på ett mycket bra sätt för mig (och kanske för några andra).
Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Seagate Momentus XT 7200 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.7.3 Lion och Windows 7 Hoj: FLHRCI
AnnCCarlsson är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb