Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Sushifrukt
Med tanke på att ocz är graft överrepresenterat när det gäller returer så skulle jag aktivt undvika detta märke så länge det finns jämförbara alternativ...
http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
norowner
Tjena, undrar lite vilken ssd jag ska köpa, har endast 1500kr, vill ha så mycket lagring som möjligt och få 7,9 rating på windows 7, som sagt minst 120gb.
WEI är ett mycket dåligt mått på hur snabb en disk är, de flesta moderna ssd:er är mycket snabba men kommer att pendla mellan ca 7,2 och 7,9 mellan olika datorer.
I dagsläget finns det egentligen ingen anledning att rekommendera något annat än de stabila varianter som finns på marknaden, dvs samsung 830, crucial m4 och intel 520 eller 330. Ingen disk är garanterad att ge 7,9 i WEI men du kommer inte att märka någon skillnad mellan dessa diskar då alla presterar mycket bra. Intel 520 och 330 baseras på sandforce och har då en toppfart vid ca 550mb/s, men eftersom sandforce komprimerar data så gäller detta bara när data är lätt att komprimera, vid skrivning av data som inte går att komprimera landar farten på ca 170mb/s på en 120gb disk.
Kort sagt, du kommer inte att märka någon skillnad mellan en disk som ger 7,5 och en som ger 7,9. Stirra inte för mycket på siffor då de ger väldigt liten skillnad i praktiken på de diskar jag nämnde.