Verktyg Visningsval
2012-07-01, 17:01   #1

woxenrud

Medlem

Plats: sandhem

Registrerad: jul 2008

Det har hänt något SKITSKUMT med min externa hårddisk

Jag ska försöka förklara så väl jag kan.
Inne på min externa hårddisk har jag alltid haft en massa mappar. En av dessa heter Backup där jag har haft flera andra mappar med filer. Idag när jag öppnade min backup mapp ligger bara 16 slumpmässiga bilder från mitt fotoalbum där, allt annat är försvunnet.
Jag kollade på egenskaper och såg att 443 av 500 gigabyte fortfarande används, precis som innan filerna försvann. Jag provade då att söka på några filer som fanns i mappen men utan resultat. Däremot kom det upp en fil som jag haft för mig att jag raderat. Högerklickar jag på filen och går in på egenskaper så står det på plats: "F:\found.000\dir0002.chk". Denna found.000 mapp syns inte om man går in i F, inte ens om man visar dolda filer.
Jag kopierade F:\found.000\dir0002.chk och klistrade in i utforskaren och hittade då mängder av gamla filer som varit borta sen jag formaterade hårddisken!
Frågan är om dom alltid varit där, eller kom tillbaka när detta felet uppstod, hursomhelst innerbär ju detta att jag haft mer än 500gb filer på min 500bg hårddisk.

Vad är det som har hänt, och hur får jag tillbaka filerna som försvann? Om dom raderats helt skulle det finnas 200gb ledig plats på hårddisken, men det gör det som sagt inte.
woxenrud är inte uppkopplad
2012-07-01, 17:25   #2

Svensktiger

Medlem

Svensktigers avatar

Registrerad: okt 2011

Nåt har hänt med filsystemet och checkdisk har skapat .chk filerna av filrester den hittat.
Antingen så är disken på väg att rasa eller så har du fuskat med avmontering innan du ryckt ur den =)
Svensktiger är inte uppkopplad
2012-07-01, 17:51   #3

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Ja, att inte använda "säker bort tagning av hårdvara" innan man drar ur USB kabeln bruka straffa sig.
panpo98 är uppkopplad nu
2012-07-01, 17:59   #4

Sh4d0wfi3nd

Medlem

Plats: Växjö aka Summoners Rift

Registrerad: jan 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av panpo98 Visa inlägg
Ja, att inte använda "säker bort tagning av hårdvara" innan man drar ur USB kabeln bruka straffa sig.
Har jag aldrig gjort i hela mitt liv :S Kanske värt att börja göra det? Dock inga problem än men kan ju bli dyrt när / ifall det händer :/
Chassi : Haf 932 Advanced | CPU : i7 2600k @ 4.2Ghz kyld av Corsair H80 | GPU : HIS 7950 @ 990-1500mhz | PSU : Corsair 650W TX ( gen 1 ) | MOBO : Asus Sabertooth P67 | RAM : 8GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD totalt 4 TB | SSD OCZ Agility 3 120GB | 100Mbit Fiber | Asus Xonar essence STX | Audio Technica M50S |
Inet fri frakt. Cdon 5% rabatt CITERA OM DU/NI VILL HA SVAR :)
Sh4d0wfi3nd är inte uppkopplad
2012-07-01, 18:44   #5

Svensktiger

Medlem

Svensktigers avatar

Registrerad: okt 2011

Olika filsystem är ju olika robusta mot det.
Men oftast vill man ju använda FAT32 på externa diskar för max kompatibilitet, och det är tyvärr ganska känsligt.
Svensktiger är inte uppkopplad
2012-07-01, 18:48   #6

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Sh4d0wfi3nd:
Det är värt att börja så att man inte blir ännu en som startar en sån här tråd och ber om hjälp.

woxenrud:
Hur mycket man får tillbaka med räddnings/recovery program i det här läget varierar. Det mesta om man inte varit väldigt oförsiktig.

Gällande externa hårddiskar som håller på att rasa så får man inte glömma trasiga USB kablar, trasiga USB portar och trasiga extern USB låda som hårddisken ligger i.
panpo98 är uppkopplad nu
2012-07-01, 18:52   #7

Ackelind

Medlem

Ackelinds avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: dec 2004

Ofta kan man få tillbaka rätt mycket med ett bra recoveryprogram, så länge du ser till att INTE använda disken och INTE pilla allt för mycket (flytta, byta namn etc) själv. Däremot kommer du troligtvis behöva 500GB utrymme som recoveryprogrammet kan återställa dina filer till. Ganska enkelt löst om man har lite som behöver återskapas, väldigt drygt om man som jag har 10TB på filservern..
2012-07-01, 22:25   #8

woxenrud

Medlem

Plats: sandhem

Registrerad: jul 2008

I enhetshanteraren > egenskaper > principer är snabb borttagning vald, och beskrivingen säger att jag då inte behöver använda "säker borttagning", därför har jag aldrig gjort det
woxenrud är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb