Citat:
Ursprungligen inskrivet av
ChristerZ
Om det är livslängd du är ute efter så tror jag du oroar dig i onödan. Jag har haft en raid-5 lösning med 4 diskar i min dator som stått på 24/7 i ca 5 år. Hittils har inte en enda disk falerat. Men lösningen börjar ju bli lite gammal så för säkerhetsskull har jag köpt en Synology 1812+. Lådan fungerar helt ok tycker jag.
Jag knirkade fundera igen...
Din raid-5 lösning som hade stått i ca 5 år, hur har den används? Har du dessutom haft separata disk(ar) för OS på den datorn eller fick raid volymen ta hand även om all normal läsning/skrivning?
Funderar nu på:
1. Att direkt stoppa i de 3st nya 2tb diskarna först och göra en raid5 volym och låta DSM köras från dem, för visst installerad DSM på de första diskarna man sätter i?
Fast att jag ändå gör en raid-1 volym av de gamla 1tb diskarna, som får hushålla torrents och andra saker som det blir mycket läs/skriv på?!?
2. Göra som jag skrev innan, sätta i de 2st 1tb diskarna först och köra DSM och torrents och andra läs/skriv-intensiva saker på dem och skapa en raid5 av de nya diskarna för lagring/streaming.
Hur kommer de två olika alternativen påverka de nya diskarna?
Om jag gör som i alternativ 1, kommer då raid5 diskarna ändå att få arbeta mycket eftersom DSM ligger på dem eller är det obefintligt?
Problemet att göra som i alternativ 2 är att jag på något vis måste frigöra de gamla diskarna innan jag monterar dem i min DS.
Visst skulle jag kunna använda en av de nya 2tb temporärt men då får jag ju istället problem när jag skall skapa raid5'an och måste frigöra den disken...
Stoooora problem!!
Skickades från m.sweclockers.com