Verktyg Visningsval
2012-07-11, 19:09   #1

ToJa92

Medlem

ToJa92s avatar

Plats: /dev/null

Registrerad: aug 2010

Dela en partition i två på en alignerad SSD?

Hej,

min UX31E har en SSD vars enda partition är 4k-alignerad. Den kör för övrigt Windows 7. Jag vill dela upp disken i två, men hur gör jag detta och dessutom får den nya partitionen alignerad? Blir den det automatiskt det om jag i Windows förminskar den första partitionen och därefter skapar en ny? Eller ska jag förminska den i Windows först, och sen skapa en ny partition med align-parametern i Windows? Tänkte lägga Ubuntu på den andra partitionen, kanske man kan använda Gparted till det jag vill göra?
Citera för större chans till svar! | Förbehåller mig mot eventuella faktafel. | Stationär(4TB + 128GB SSD, AMD 955, 560Ti OC, Arch Linux + W7) | iPad mini(iOS 6.1.2, 32GB, svart, WiFi) | iPhone 4(iOS 6.1.2, 32GB, svart) | Apple TV 1 | PC Engines Alix.2d3 (Arch Linux)
ToJa92 är uppkopplad nu
2012-07-11, 19:16   #2

jocke92

Medlem

Registrerad: dec 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ToJa92 Visa inlägg
Hej,

min UX31E har en SSD vars enda partition är 4k-alignerad. Den kör för övrigt Windows 7. Jag vill dela upp disken i två, men hur gör jag detta och dessutom får den nya partitionen alignerad? Blir den det automatiskt det om jag i Windows förminskar den första partitionen och därefter skapar en ny? Eller ska jag förminska den i Windows först, och sen skapa en ny partition med align-parametern i Windows? Tänkte lägga Ubuntu på den andra partitionen, kanske man kan använda Gparted till det jag vill göra?
Så länge första partitionen ligger rätt ska väll inte andra hamna fel?
2012-07-18, 22:17   #3

ToJa92

Medlem

ToJa92s avatar

Plats: /dev/null

Registrerad: aug 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jocke92 Visa inlägg
Så länge första partitionen ligger rätt ska väll inte andra hamna fel?
Ja, det slutade med att jag gjorde så och oavsett så är ju Windows fortfarande 4K-alignerad, om den andra partitionen blev det också har jag dock inte kollat.
Citera för större chans till svar! | Förbehåller mig mot eventuella faktafel. | Stationär(4TB + 128GB SSD, AMD 955, 560Ti OC, Arch Linux + W7) | iPad mini(iOS 6.1.2, 32GB, svart, WiFi) | iPhone 4(iOS 6.1.2, 32GB, svart) | Apple TV 1 | PC Engines Alix.2d3 (Arch Linux)
ToJa92 är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb