Verktyg Visningsval
2012-07-12, 21:47   #1

TomKe

Medlem

Plats: Mumindalen

Registrerad: maj 2003

Skillnaderna mellan USBminne och Flashminne är ..?

Skulle handla USB sticka häromdan, men snubben bakom disken frågade om jag skulle ha flashminne eller USB minne. Jag trodde det var bara olika minnelagringstekniker.

Vad är skillnaderna mellan USBminne och flashminne? Är det bara att man kan boota från flash, eller är det mer?
2012-07-12, 21:52   #2

Black Zero

Medlem

Registrerad: nov 2011

De är samma skulle jag vilja säga, bara olika namn för dem.
Black Zero är inte uppkopplad
2012-07-12, 21:55   #3

HurMycket

Medlem

HurMyckets avatar

Plats: Skene, Marks kommun

Registrerad: aug 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TomKe Visa inlägg
Vad är skillnaderna mellan USBminne och flashminne?
Tekniskt sett är väl flashminne en benämning på hur data lagras (i motsats till t ex hårddiskar eller disketter), medan USB-minne betecknar att enheten ansluts med USB.

Guide: Att välja kompatibla datordelar | Tungt grafikkort? Här är lösningen!
HurMycket är uppkopplad nu
2012-07-12, 22:00   #4

MadFred

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2011

Flashminne brukar man säga när det är SD-minnen t.ex. (dvs lösa "kort") som används till kameror, mobiltelefoner osv.
http://www.inet.se/kategori/9/minneskort
CPU: Intel® Core™ i5-2500K CPU Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASRock Z77 PRO3 GPU: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC RAM: 8GB Corsair XMS3 1600MHz Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Chieftech 600W SSD: Corsair SSD Force 3 120GB HDD: 8TB Internet: 100/100Mbit Bahnhof Skärm: Samsung SyncMaster SA550 27" Tgb: Logitech G710+ Mus: Logitech G700 Högtalare: Logitech Z523 2.1 Tillbehör: Heineken 0.25L
MadFred är uppkopplad nu
2012-07-12, 22:03   #5

DunderKlumpen

Medlem

DunderKlumpens avatar

Plats: 81.201.220.164

Registrerad: jun 2009

Citat:
Skulle handla USB sticka häromdan, men snubben bakom disken frågade om jag skulle ha flashminne eller USB minne. Jag trodde det var bara olika minnelagringstekniker.

Vad är skillnaderna mellan USBminne och flashminne? Är det bara att man kan boota från flash, eller är det mer?
Det är ingen skillnad egentligen. USB-minnen är uppbyggda av flash-minnen.

På det kretskort som sitter innanför skalet på ett USB-minne sitter ett flash-minne.

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

DunderKlumpen är uppkopplad nu
2012-07-12, 22:04   #6

fiskmasen_99

Medlem

Plats: root#

Registrerad: mar 2006

Det man kallar för USB-minne har flashminne.
fiskmasen_99 är inte uppkopplad
2012-07-12, 22:12   #7

Plesjoor

Medlem

Plats: Arvika

Registrerad: okt 2010

Du skulle ha svarat: Jag tar ett Usb-flashminne
2012-07-13, 17:27   #8

TomKe

Medlem

Så är det ja, att USB är kontakten medan Flash är lagringsmetoden.

Jag sa till han att jag vill ha ett sånt där USB sticka, en Flash sticka (bara för att få in båda begreppen i samma fråga liksom )

Men han fråga då om jag ville ha USB minne eller Flash. Han frågade, för att förtydliga, om jag tänkte använda stickan till att boota från, t.ex. installera windows eller BIOS uppdateringar och sånt. Det skulle jag inte, så då sa han att det är USB-minne jag ska ha.

Men eftersom USB är överföringsprotokollet och flash kanske är lagringstekniken ... då kanske han blandade ihop de båda orden. Men man undrar ju vad han egentligen menade då.
2012-07-14, 17:25   #9

DunderKlumpen

Medlem

DunderKlumpens avatar

Plats: 81.201.220.164

Registrerad: jun 2009

Citat:
Men han fråga då om jag ville ha USB minne eller Flash. Han frågade, för att förtydliga, om jag tänkte använda stickan till att boota från, t.ex. installera windows eller BIOS uppdateringar och sånt. Det skulle jag inte, så då sa han att det är USB-minne jag ska ha.
Där har något blandats ihop, det är USB-stickor som används när man installerar windows...

Citat:
Men eftersom USB är överföringsprotokollet och flash kanske är lagringstekniken ... då kanske han blandade ihop de båda orden. Men man undrar ju vad han egentligen menade då.
Något protokoll är det inte, men en standard.

Antagligen ville han veta om du ville ha ett usb-minne, en sådan vanlig sticka, eller ett SD-kort som man brukar ha till kameror. Sen måste ni ha virrat runt det ännu mer på något sätt

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

DunderKlumpen är uppkopplad nu
2012-07-14, 17:31   #10

Shimonu

Moderator

Shimonus avatar

Plats: Linköping

Registrerad: okt 2006

Citat:
Så är det ja, att USB är kontakten medan Flash är lagringsmetoden.

Jag sa till han att jag vill ha ett sånt där USB sticka, en Flash sticka (bara för att få in båda begreppen i samma fråga liksom )

Tyvärr är det så att personerna i butikerna sällan har koll på vad de säljer. De är just säljare och inte utbildade tekniker eller liknande. Förmodligen trodde han att han visste vad han pratade om men som du märker var det inte så.
2012-07-14, 17:50   #11

stormense

Medlem

stormenses avatar

Plats: Sedan

Registrerad: dec 2011

Men, då kan man ju lika gärna anställa en bilmekaniker i en blomsteraffär.
- Du ska väll ha en snygg fälg till blomman? Och då rekommenderar jag aluminium som varken rostar, om blomman ska stå ute, och ser fasiken så snyggare ut.
2012-07-16, 16:35   #12

TomKe

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av stormense Visa inlägg
- Du ska väll ha en snygg fälg till blomman? Och då rekommenderar jag aluminium som varken rostar, om blomman ska stå ute, och ser fasiken så snyggare ut.
Klart man ska ha en ljuddämpare till klängväxten
2012-07-17, 13:59   #13

Jalle64

Moderator

Jalle64s avatar

Plats: Omnipresent

Registrerad: okt 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av stormense Visa inlägg
Eller...??
Sök jobb