Disken Överlastad 100%

Permalänk

Disken Överlastad 100%

Hejsan! har på senaste tiden fått problem näör jag har nerladdningar på min dator. laddar jag hem mer än en torrent samtidigt i Utorrent står det att disken överlastad 100% och alla nerladdningar går ner på 10kb eller mindre. detta gäller även ifall jag har en torrent igång och te x windows update tankar samtidigt
har plats på hårddisken 250+ / 500gb

Använder windows XP Vista
Utorrent är version: 3.1.3 men har varit även i äldre versioner

håller min hårddisk på¨att krasha?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Sokrates. Fighting Philosofer

[I´d Rather die on my feet than to live on my knees]

Permalänk
Permalänk

verkar som det funka klockrent!

tack för hjälpen!

Visa signatur

Sokrates. Fighting Philosofer

[I´d Rather die on my feet than to live on my knees]

Permalänk
Medlem

Tack så mycket jookeer, ditt förslag hjälpte mig oxå!

mvh
tjaabo

Permalänk
Medlem

Att öka cachen gör i princip att man buffrar till ram och sedan disken.
Har man en snabb lina och denna buffert tar slut så återkommer problemet.
Runt 150-200MBit/s blir problemet väldigt tydligt oavsett hur stor buffert till rammiminet man än kör. 32-bits utorrent kan förstås bara buffra upp 4GB även om man sitter på 64-Bit OS.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Kan bero på att disken har annat för sig.
Öka DiskCachen i uTorrent till 512 MB

tackar

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Sätt cluster size på den partition dit torrenterna hamnar till 64kB, kräver omformattering, backa upp innan

Lite nyfiken. Varför skulle detta hjälpa?

BTW, älskar när man googlar något och man får träff på Swec

Permalänk
Medlem

Standard för cluster size vid formatering e 4kB, vilket är OK för systempartitionen eftersom Win består av många små filer.

Win läser/skriver ett cluster i taget. Är inte clustret fyllt buffras det i RAM innan det skrivs ut till disken. För varje skriv/läs görs en fysisk access till disken som skyfflar in/ut en datamängd = ett cluster. Varje fysisk access tar tid + ger visst slitage på disken, detta vill man minimera.

Så, när disken skriver/läser vill man den skall skyffla så mycket det går. Hellre 64kB i taget än 4kB. 4kB cluster får disken att jobba 16 gånger mer än med 64kB, en väsentlig skillnad för diskprestanda.

Antag sista clustret i filen endast har 1kB data, då förlorar du 3kB med 4 kB cluster medan i 64kB clusterfallet förloras 63kB utrymme.

Men va fan betyder det för multimediafiler som kan vara 100+ Megabyte stora om du kan få ner diskaccesserna till 1/16-del.

Klart som korvspad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oskar.Larsson:

.... text ....
Använder windows XP Vista

Kan vi börja med att reda ut vilket operativsystem du använder?
Antingen kör du Windows XP eller Windows Vista eller kanske om möjligt en hemsk dual-boot? ^^

Vad har du för hårdvara? Vad är det för disk?
Sitter du på en ~40GB disk i en gammal XP burk kanske det är dags att rensa lite, köra en disk clean och defragmentera hårddisken.

Ladda ner HDDScan och kolla S.M.A.R.T.

EDIT: Såg nu att du skrivit att du hade ledigt diskutrymme! My bad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon180898:

Kan vi börja med att reda ut vilket operativsystem du använder?
Antingen kör du Windows XP eller Windows Vista eller kanske om möjligt en hemsk dual-boot? ^^

Vad har du för hårdvara? Vad är det för disk?
Sitter du på en ~40GB disk i en gammal XP burk kanske det är dags att rensa lite, köra en disk clean och defragmentera hårddisken.

Ladda ner HDDScan och kolla S.M.A.R.T.

EDIT: Såg nu att du skrivit att du hade ledigt diskutrymme! My bad.

Tråden är från juli 2012. Jag tror nog trådskaparen har löst sina problem nu, men bra att du engagerar dig!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Tråden är från juli 2012. Jag tror nog trådskaparen har löst sina problem nu, men bra att du engagerar dig!

wtf? Varför låg detta under "Nytt i forumet".... Vem är det som väckt denna tråd till liv igen.

Men tack för upplysningen. ^^

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Standard för cluster size vid formatering e 4kB, vilket är OK för systempartitionen eftersom Win består av många små filer.

Win läser/skriver ett cluster i taget. Är inte clustret fyllt buffras det i RAM innan det skrivs ut till disken. För varje skriv/läs görs en fysisk access till disken som skyfflar in/ut en datamängd = ett cluster. Varje fysisk access tar tid + ger visst slitage på disken, detta vill man minimera.

Så, när disken skriver/läser vill man den skall skyffla så mycket det går. Hellre 64kB i taget än 4kB. 4kB cluster får disken att jobba 16 gånger mer än med 64kB, en väsentlig skillnad för diskprestanda.

Antag sista clustret i filen endast har 1kB data, då förlorar du 3kB med 4 kB cluster medan i 64kB clusterfallet förloras 63kB utrymme.

Men va fan betyder det för multimediafiler som kan vara 100+ Megabyte stora om du kan få ner diskaccesserna till 1/16-del.

Klart som korvspad?

Jag är helt med på ditt resonemang att det "sparar" på disken och lämpar sig väl för partitioner med stora filer på. Det jag inte förstår riktigt är hur det fixar till problemet med utorrent? Jag gissar lite när jag ändå håller på...Är det för att diskaccesserna sjunker så pass mycket så att disken hinner med att skriva mer på samma tid, och därav att man kan sänka cachenstorleken? Ja, så måste det ju vara såklart. Har du provat detta?

Jag har inte tänkt på det hållet innan. När jag gjort mina partitioner för diskar med stora filer så har jag nog tänkt i stil med "Varför öka storleken på klustren? Jag har ingen nytta av ökad diskaccess-hastighet på en disk som jag bara kommer lagra stora filer på". Intressant. Kanske ska jag tänka om vid nästa diskinköp när det är dags att partitionera.

Skrivet av Pharanim:

wtf? Varför låg detta under "Nytt i forumet".... Vem är det som väckt denna tråd till liv igen.

Men tack för upplysningen. ^^

Hohi, mitt fel
Efter lite sökningar så löste jookeers inlägg mitt problem med utorrent, och sen sen blev jag så nyfiken på det andra inlägget om cluster-storlek och ville veta mer. Förlåt Pharanim