Verktyg Visningsval
2012-07-30, 14:42   #1

Serzarian

Medlem

Serzarians avatar

Registrerad: maj 2012

Köpt en SSD, saker att tänka på?

Eller ja...snarare beställt en men jag undrar om det är någonting man bör tänka på vid själva användandet av SSD'n?

SSD'n jag har beställt är en Intel 520 180GB, jag har hört att man inte behöver uppdatera firmware på den, är det verkligen sant?
Och hur är det med diskdefragmentering, ska man inte göra sådant på SSD'er?

Det kanske finns fler saker jag borde veta så säg alla tips ni vet!
Serzarian är inte uppkopplad
2012-07-30, 14:51   #2

Daemon

Moderator

Daemons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2010

Se till att AHCI är på.
Koppla till "rätt port" (beroende på moderkort, oftast är Intel SATA III det bästa valet.)
Uppdatera om uppdatering finns.
Stäng av defrag om inte Win gjort det redan.
(Stäng av indexering och/eller hibernation om det passar dig.)
Daemon är inte uppkopplad
2012-07-30, 14:51   #3

snozan

Medlem

snozans avatar

Plats: Finspång

Registrerad: mar 2009

http://www.sweclockers.com/forum/6-l...ut-inte-missa/
|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit
ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club
snozan är inte uppkopplad
2012-07-30, 14:58   #4

Stefanken

Medlem

Stefankens avatar

Plats: Tibro

Registrerad: aug 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Serzarian Visa inlägg
Eller ja...snarare beställt en men jag undrar om det är någonting man bör tänka på vid själva användandet av SSD'n?

SSD'n jag har beställt är en Intel 520 180GB, jag har hört att man inte behöver uppdatera firmware på den, är det verkligen sant?
Och hur är det med diskdefragmentering, ska man inte göra sådant på SSD'er?

Det kanske finns fler saker jag borde veta så säg alla tips ni vet!
Dom har lyckades göra firmware bra från början,ingen uppdatering behövs
man ska inte defragmentera på ssd.
Ställ in ahci i bios innan du börjar installera windows.
2012-07-30, 15:00   #5

Aethyr

Medlem

Aethyrs avatar

Registrerad: jun 2012

Jag vet inte om det nämns i tråden som snozan länkade. Men om du har ett äldre moderkort (1-2 år gammalt) så kan det vara värt att kolla på vad du har för SATA kontrollers.

Om du har 6/gbit SATA som styrs av en Marvel kontroller så är det värt det att köra den på 3/gbit SATA (Vilket lär vara Intel) för du kommer få högre hastigheter då eftersom Marvel kontroller flaskhalsar hastigheten. Värt att tänka på, men bara om du har ett något äldre moderkort.

Bara något som jag hade en del problem med innan jag insåg vad felet var, så jag tänkte det var värt att nämna.
Aethyr är uppkopplad nu
2012-07-30, 15:07   #6

Serzarian

Medlem

Serzarians avatar

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av snozan Visa inlägg
Jaså där ser man! Får väl skylla på Sweclockers halvtaskiga sökfunktion på forumet

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aethyr Visa inlägg
Jag vet inte om det nämns i tråden som snozan länkade. Men om du har ett äldre moderkort (1-2 år gammalt) så kan det vara värt att kolla på vad du har för SATA kontrollers.

Om du har 6/gbit SATA som styrs av en Marvel kontroller så är det värt det att köra den på 3/gbit SATA (Vilket lär vara Intel) för du kommer få högre hastigheter då eftersom Marvel kontroller flaskhalsar hastigheten. Värt att tänka på, men bara om du har ett något äldre moderkort.

Bara något som jag hade en del problem med innan jag insåg vad felet var, så jag tänkte det var värt att nämna.
Jag har ett färskt Asus Sabertooth Z77 så det är väl bara att stoppa i 6gbit-kabeln och köra på då?
Serzarian är inte uppkopplad
2012-07-30, 16:11   #7

Aethyr

Medlem

Aethyrs avatar

Registrerad: jun 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Serzarian Visa inlägg
Jag har ett färskt Asus Sabertooth Z77 så det är väl bara att stoppa i 6gbit-kabeln och köra på då?
Japp! Sabertooth Z77 har 2st SATA 6 Gb/s portar med Intel kontroller, och 2st med ASMedia. Så det ska inte vara några problem alls. Vilken kontroller av dem två som är optimal kan jag dock inte säga.
Aethyr är uppkopplad nu
Sök jobb