Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-08-06, 08:33   #31

ernor_86

Medlem

Registrerad: dec 2004

Skulle också gissa på 3-4 år med den nuvarande takten.
NZXT H2 || Corsair AX750 || ASUS P8Z68-V Pro || Intel i5 2500k @ 4,4 Ghz || Noctua NH-D14 || Corsair Vengeance LP 8 Gb DRR3 || ASUS GTX 580 DCUII || OCZ Agilty 3 120 Gb || MS SideWinder X4 || Logitech G400 ||
ernor_86 är inte uppkopplad
2012-08-06, 11:35   #32

Waowt

Medlem

Plats: Du kan ju alltid gissa

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Subzero299 Visa inlägg
Det har väldigt mycket att göra med hur mycket dom kostade innan. Det ger in indikation på hur många GB/kr vi kan förvänta oss i framtiden.
Du kanske borde läsa flera av mina (och andras) kommentarer.
Jag pratade om NUET! Jag läste fel och missuppfattade vad TS menade och trodde då att han undrade om det finns SSD med 1TB för 1000kr.
Därför sa jag att du aldrig får en SSD med 1TB för tusenlappen. Men sen fick jag reda på att han pratade om framtiden.

Om du läst lite mer hade du nog förstått.
Waowt är inte uppkopplad
2012-08-06, 11:58   #33

lideri

Medlem

lideris avatar

Plats: Askersund

Registrerad: okt 2008

Skulle gissa på en 4-5 år om vi antar att vi kommer att få ett något avtagande prisfall jämfört med historiska prisutvecklingen. Sen är väll frågan hur många har egentligen behov av mer än en 2-300 Gb lagring i en dator? Lagrar man inte en massa film så räcker det långt, det blir många bilder/dokument på 100GB utrymme.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av svampbob Visa inlägg
När man tex redigerar filmer och ska lägga den från en disk till en annan. De blir lätt fler GB stora.
Och flytta en film från en disk till en annan är typsikt en sekventiell läs/skrivning och då fungerar mekaniska diskar bra, man köper inte SSD för att köra sekventiella skrivningar då kör man en bunt mekaniska diskar i RAID i stället.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av whiskerer Visa inlägg
Jag skulle senare gissa på 7-10 år innan vi ser 1TB under tusenlappen, just nu sjunker priserna ganska snabbt, men jag tror att det kommer stanna till rätt rejält. Som det ser ut nu, och kommer antagligen göra ett bra tag framöver så nöjer sig väldigt många med SSD på 120 gb och för många duger till och med 60 gb. Om priserna skulle sjunka så lågt som 1000 kr för 1TB så skulle priserna för 120 gb behöva sjunka till 250-300 kr eller mer troligen så skulle man tappa den marknaden helt. Jag tror inte vi kommer se så låga priser på så stora diskar innan 120 gb helt enkelt är för lite utrymme, och det kommer dröja ett tag.
Är väll en kvalificerad gissning att när du kan få en 1TB SSD för under tusenlappen kommer det inte att finnas diskar under 250 GB att köpa, på samma sätt som att minsta 3,5 HDD ligger runt en 500 GB i dagsläget.
2012-08-06, 12:00   #34

The_Edge

Medlem

Plats: Oslo

Registrerad: mar 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Subzero299 Visa inlägg
Det har väldigt mycket att göra med hur mycket dom kostade innan. Det ger in indikation på hur många GB/kr vi kan förvänta oss i framtiden.
Både ja och nej. SSD-marknaden har precis börjat mogna och bli tillgänglig för den "stora massan". De senaste åren har priserna bara rasat ner till en idag ganska tillgänglig nivå för gemene medelklass-man. Priserna kommer fortfarande att sjunka, men om du jämför 5 år bakåt i tiden och 5 år framåt i tiden så tror jag att den branta kurvan har jämnat ut sig en del.
Jag vill dock poängtera att detta bara är spekulationer från min sida.
Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2
The_Edge är inte uppkopplad
2012-08-06, 13:46   #35

Subzero299

Medlem

Subzero299s avatar

Plats: Sätila

Registrerad: nov 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av The_Edge Visa inlägg
Både ja och nej. SSD-marknaden har precis börjat mogna och bli tillgänglig för den "stora massan". De senaste åren har priserna bara rasat ner till en idag ganska tillgänglig nivå för gemene medelklass-man. Priserna kommer fortfarande att sjunka, men om du jämför 5 år bakåt i tiden och 5 år framåt i tiden så tror jag att den branta kurvan har jämnat ut sig en del.
Jag vill dock poängtera att detta bara är spekulationer från min sida.
Här är priser per GB för mekaniska hårddiskar från 1980 till Juli 2009. Har inte deras priser varit på en ganska tillgänglig nivå ganska länge dom med.

2012-08-06, 15:25   #36

whiskerer

Medlem

whiskerers avatar

Plats: Mölnbo

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lideri Visa inlägg
Är väll en kvalificerad gissning att när du kan få en 1TB SSD för under tusenlappen kommer det inte att finnas diskar under 250 GB att köpa, på samma sätt som att minsta 3,5 HDD ligger runt en 500 GB i dagsläget.
Javisst, och det är just det som är min poäng. Hur länge kommer det att dröja innan ens 60 gb diskarna fasas ut? Jag skulle gissa på åtminstone ett par år till. 120 gb diskarna lär leva ett bra tag längre än så. Saken är den att innan vi ser ssd under 1000kr/TB så måste hela synen på ssd förändras, just har ssd knappt stoppat ner stortån och provat rollen som system och till ännu mindre grad applikationsdisk, för att det ska bli intressant att fasa ut mindre modeller måste ssd ses som huvudsaklig lagringsdisk istället för systemdisk, eller så ska os och programmen börja kräva så pass mycket utrymme att vi istället kommer fråga oss när ssd på 10 TB kostar under 1000 kr för att uppnå samma effekt som nu.
whiskerer är inte uppkopplad
2012-08-06, 16:11   #37

Alpha77

Medlem

Registrerad: apr 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av swehunter2000 Visa inlägg
jag skulle gissa på 4-6 år.. men varför gör dom inte 3,5' och trycker i mer?
Det finns 3.5" av en och annan enterprise modell.. men dom kostar tyvärr väldigt mycket mer än jag är beredd att lägga på en lagringsenhet.
Alpha77 är inte uppkopplad
2012-08-06, 17:07   #38

Zotamedu

Medlem

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Det som kostar i en SSD är idag NAND. Tittar vi historiskt så har det tagit ca 10 år för priset att minska en faktor tio. Du vill att det ska gå ner en faktor tio till. Det som talar för att det kommer gå fortare än 10 år är det faktum att vi massproducerar NAND på en helt annan skala nu. Massproduktion betyder lägre priser. Det som hämmar är dock att vi närmar oss gränsen för hur små minneskretsar vi kan göra av kisel. NAND är nämligen känsligare än till exempel processorer så de går inte att göra mycket mindre innan kvantmekaniken sätter stopp. Så det är lite svårt att säga när vi kommer få 1 TB SSD för 1000 kr. Antagligen behöver vi en ny typ av minnesceller för att det ska vara möjligt. Grafen har massa roliga egenskaper men det är fortfarande långt borta, för långt borta för att vara relevant här. Mer troligt med staplade minnessceller på samma sätt som man vill byggas RAM-kuber. Vi får helt enkelt se vad som händer.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är inte uppkopplad Folding
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb