Litet projekt jag haft för hemmet. Givetvis hade jag kunnat plugga in en USB disk direkt i routern men ibland ska man ta sig an utmaningar och lite överbliven hårdvara fick bli lagringsmaskin.
Kör för Ubuntu 12.04 64-bit. Mest för att prova på och lära mig mer om Linux men primärt är maskinen till för lagring. Installerade nyligen två stycken diskar och då moderkortet stödjer RAID 1 passar det bra att ha dem för lagring och tanken är att dela ut så att macen och laptopen har tillgång till filerna. Den biten är inga problem så att dela ut via linux behöver inte beröras i denna tråd.
Dock är jag novis på RAID området. Jag har fått det att fungera så båda diskarna är i RAID1. Ubuntus egna diskhanterare och gparted hittar diskarna utan problem och kan formatera etc. Här är jag dock osäker på vad nästa steg blir samt att jag är osäker på vilken av diskarna man ska formatera. Diskarna har i ubuntu fått betäckningen /sda och /sdc. Har testat att formatera sda till Ext4 och låta den andra disken som kallas "RAID komponent" i diskhanteraren vara. Till synes verkade allt fungera.
Upptäckte dock de gånger man emellanåt startar om för uppdateringar eller stänger av maskinen verkar RAID ge sig och man ser en "Critical Failure" text markerat i blått precis efter att ASUS boot skärm visas. Normalt är det en DOS liknande skärm där man kan trycka ctrl-f för att komma till RAID inställningarna samt att den scannar diskarna vid denna skärm under boot. Inne i inställningarna så har RAID fått ett "FAILURE" på diskarna och man kan inte göra mer än att göra om det hela. Låter jag diskarna vara utan att formatera i ubuntu händer dock inget av detta med RAID vid avstängningar eller omstarter.
Frågan jag har är om detta är relaterat till vilket filsystem man använder samt vilken av de två diskarna som formateras för användande? Om så är fallet så undrar jag vilka inställningar som är bäst för RAID 1 och hur man bäst ställer in allt.
Moderkortet jag använder är ett ASUS M4A78T-E och ställs in på detta vis.
http://www.youtube.com/watch?v=SmXJcK3pLoA