Hittar inte extern hårddisk

Permalänk
Inaktiv

Hittar inte extern hårddisk

Tjo, det är såhär att min dator hittar inte min externa hårddisk.

Den hittar den i "Datorn hantering" men kommer inte inte upp i den här datorn så man kan inte öppna den och lägga över filer.

Det är en Seagate 2TB

Permalänk
Medlem

Är hårddisken ny?
Isf brukar man behöva gå in i "dator hantering" sen disk hantering köra en formatering på den eller så kanske den inte har någon partion på sig och det kanske e därför den inte dyker upp.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BaZZe:

Är hårddisken ny?
Isf brukar man behöva gå in i "dator hantering" sen disk hantering köra en formatering på den eller så kanske den inte har någon partion på sig och det kanske e därför den inte dyker upp.

Ja så var det, tack! Äntligen kan jag börja använda den 😂

Permalänk
Medlem

Jaha så de tog bara 9 år, då har disken hunnit mogna till sig lite!

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jaha så de tog bara 9 år, då har disken hunnit mogna till sig lite!

Ha-ha ja, vad ska man säga? Man får inte ha bråttom här i livet.
Dagens bästa!

Permalänk
Medlem

Problem att hitta den externa hårddisken

Hej!
Hittade en gammal tråd som kanske kan passa min fråga.
Har flera hårddiskar som legat ett par år. Tänkte nu kolla vad som var på dem men min dator hittar inte dem.
Första hårddisken är en Seagate Goflex 2 TB.
Andra hårddisken är också en Seagate.
Hårddiskarna användes på en annan dator tidigare.
Nuvarande datorn är en 4-5 år gammal laptop med Windows 10.

Om jag går in i datorhantering så finns, hårddisken som Disk 1, hårddisken är partiotionerad och felfri. Jag försökte ändra beteckning till E: men om jag högerklickar så är det inte möjligt. I utforskaren finns inte externa hårddisken.

Hur kan jag komma åt mina gamla filer, och vågar jag använda den igen, om jag vill spara saker?

Tack på förhand!

Permalänk

Hej

Jag har nog samma problem. Datorn verkar hitta den externa hårddisken men det är något som krånglar. Har också win10

har några bilder som kanske kan hjälpa till
Tog en bild utan att koppla in disken och en med. Och en bild på hur det ser ut i utforskaren. Har laddat hem vad som verkar vara nya och rätt drivrutiner. Men fortfarande syns den inte.

https://ibb.co/QPKKbjs
https://ibb.co/WH7Np3F

Extremt tacksam för svar då det är sambons gamla disc med hennes bilder. Det gråts en del här hemma just nu för att hon tror att allt är förlorat.

Tack för er tid!

Permalänk
Medlem

@robban021
ser ut som hårddisken inte har fått tilldelat någon enhetsbeteckning, borde bara vara att högerklicka på disken i datorhantering och ställa in, se till att du väljer någon beteckning som inte används..

Permalänk
Skrivet av J.w:

@robban021
ser ut som hårddisken inte har fått tilldelat någon enhetsbeteckning, borde bara vara att högerklicka på disken i datorhantering och ställa in, se till att du väljer någon beteckning som inte används..

Tack för svar. Fick tips om att problemet kunde varit att min sambo tidigare hade Mac. Så jag följde guiden nedan och då kunde jag med hjälp av ett program läsa och kopiera innehållet.

Här är guiden om någon annan råkar ut för ett liknande problem

https://www.enkelteknik.se/anvand-mac-harddisk-eller-usb-minn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.w:

@robban021
ser ut som hårddisken inte har fått tilldelat någon enhetsbeteckning, borde bara vara att högerklicka på disken i datorhantering och ställa in, se till att du väljer någon beteckning som inte används..

På min dator ser det precis ut som gör för Robban. Jag försökte högerklicka och ändra beteckning, men den är ljusgrå och inte valbar.
Jag tror att min förra dator hade någon föregående Windows version. Kan det vara problemet?