Verktyg Visningsval
2012-11-06, 21:32   #1

supersnubben

Medlem

Plats: Östersund

Registrerad: nov 2009

Kan inte installera w8 på min ssd

Hej!

Jag har en Adata ssd (s511 60gb) som jag vill installera windows 8 på men den säger att den inte kan hitta någon fungerade partition eller att den inte kan skapa en. Har testat att uppdatera firmware på den men då ger den Ecode 00000057.

Någon som har någon lösning på någon av problemen?
supersnubben är inte uppkopplad
2012-11-06, 21:46   #2

xieliand

Medlem

xieliands avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2010

När du försöker installera den på din SSD, och har valt vilket spårk du ska ha, kan du välja "repair your computer" och sedan öppna CMD och skriva " FORMAT C:/" Om nu den är lagd som C.

Vilken metod använder du när du försöker uppdatera din firmware?
xieliand är inte uppkopplad
2012-11-06, 21:48   #3

supersnubben

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xieliand Visa inlägg
När du försöker installera den på din SSD, och har valt vilket spårk du ska ha, kan du välja "repair your computer" och sedan öppna CMD och skriva " FORMAT C:/" Om nu den är lagd som C.

Vilken metod använder du när du försöker uppdatera din firmware?
laddade ner deras updater från hemsidan och senaste firmware.

Okej! får ta och testa det då
2012-11-06, 23:14   #4

supersnubben

Medlem

Det fungerade inte
2012-11-07, 06:29   #5

xieliand

Medlem

xieliands avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2010

Är det såhär bara med Windows 8? eller med andra operativsystem också?
xieliand är inte uppkopplad
2012-11-08, 18:20   #6

supersnubben

Medlem

Har inte testat men några andra för den är i princip ny och jag har inget annat os som jag kan testa med
2012-11-08, 18:23   #7

lolight

Medlem

lolights avatar

Plats: Skogen

Registrerad: nov 2001

Har du den som AHCI eller IDE i Bios?
2012-11-08, 18:32   #8

terrax

Medlem

terraxs avatar

Plats: Malmö

Registrerad: okt 2005

Hade (har men löst) samma problem. Det jag gjorde var att koppla bort Externa USB diskar (Disk, minne etc) innan du startar datorn och installerar Problem solved.

Prova och återkom!

(Förutsatt att du kör med externa USB lagringslösningar)
| Gigabyte GA-Z77-D3H, Intel i7-2600 @ 4GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, Sapphire AMD Radeon 280X GPU@1150 - MEM@6900, Samsung EVO 840 256GB SSD, Creative X-Fi Fatality Gamer, Fractal Design Core 3000, Steelseries Raw Rubber, Ducky Shine 2 Black Gold Led | - 10850 3Dmark11 - 8434 3Dmark 2013
terrax är inte uppkopplad
2012-11-08, 20:06   #9

supersnubben

Medlem

Har i ACHI.

Grejen är att ja ska installera från en usb-hdd för jag har ingen fysisk skiva, och slipper helst att gå på Kjell och köpa en bunt för att få in ett sketet OS på SSD:n
2012-11-09, 14:40   #10

Turbopump

Medlem

Registrerad: okt 2012

Vilken version av windows 8 försöker du installera? Om det är den s.k. uppgraderingsversionen för 279 kronor som ligger ute på nätet för nedladdning så måste du ha ett äldre op i botten (helst windows 7) för att det ska funka. Annars är du nog tyvärr hänvisad till en fullversion av windows 8:an.
Turbopump är inte uppkopplad
2012-11-09, 19:08   #11

supersnubben

Medlem

kan vara så. Men det måste ju finnas något sätt att få den till ssd:n?

Kan man inte installera den på ett vanlig hdd och sen göra en systemavbildning?
2012-11-09, 23:09   #12

Turbopump

Medlem

Registrerad: okt 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av supersnubben Visa inlägg

Jo men grejen är att du måste ha minst windows xp sp3 på den vanliga hdd:n innan du försöker dig på att installera uppgraderingsversionen av windows 8 där.
Har du windows xp sp3, vista eller windows 7 installerat på den vanliga hdd:n så ska det gå att uppgradera till windows 8 på den. Sedan funkar det att clona den till din ssd.
Turbopump är inte uppkopplad
2012-11-10, 00:01   #13

supersnubben

Medlem

Har en fejk w7 just nu så ja får väl testa med den då
2012-11-10, 01:25   #14

Frispel

Medlem

Registrerad: aug 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Turbopump Visa inlägg
Jo men grejen är att du måste ha minst windows xp sp3 på den vanliga hdd:n innan du försöker dig på att installera uppgraderingsversionen av windows 8 där.
Har du windows xp sp3, vista eller windows 7 installerat på den vanliga hdd:n så ska det gå att uppgradera till windows 8 på den. Sedan funkar det att clona den till din ssd.
Nja, installera går bra, det är aktiveringen som inte fungerar...vilket man lätt löser genom att insallera windows 8 igen över windows 8
En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.
Frispel är inte uppkopplad
2012-11-10, 07:49   #15

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av supersnubben Visa inlägg

Man kan även slå SSD upprepade gånger med en hammare. Bara för att man kan så är det inte alltid en bra ide. När Windows installeras på SSD gör ändringar som ska förhindra att din SSD dör i förtid. Ändringar som inte görs om man man bara kopierar Windows från en vanlig mekaniska hårddisk.

Vissa problem kräver att man tar bort och skapar en ny partition eftersom det vid dom felen inte räcker att bara formatera och installera om. Det kan göras samtidigt som man installerar om så länge som datorn startas från DVD/USB minnet som man installerar från. När folk höll på att uppgradera till Win 7 så var det många som var tvungna att gå så långt.

Senast redigerad av panpo98 2012-11-10 klockan 07:54.
panpo98 är uppkopplad nu
2012-11-10, 17:18   #16

supersnubben

Medlem

Jag testade att göra en systemavbildning på den gamla hårddisken och installera win 8 sen ovan på och det gick utmärkt så nu får jag väl hoppas att inget crashar inom de närmaste året
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker