Klarar inte hårddisken min nya hastighet?

Permalänk

Klarar inte hårddisken min nya hastighet?

Hej! Uppgradera nyligen mitt bredband från 100/10 till 250/100. Men nu verkar det som att min externa hårddisk inte klarar av den hastigheten (får disk overload i µTorrent så fort nedladdningen överstiger 12 MB/s. Hur ska jag göra? Har kollat på att köpa en sån där dockningsstation till esata, skulle det göra hårddisken snabbare? Tack på förhand!

Hårddisken är en: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482813

Permalänk
Hedersmedlem

Extern USB2-disk med Green invändigt till 99% hade jag aldrig ens funderat på till snabbt torrentbruk. För klen kylning och prestanda för så hård belastning.

Den kan hjälpa att öka minnesbufferten i utorrent, annars får du väl begränsa hastigheten tills disken orkar. Med 250Mb/s och torrent är det egentligen Black eller liknande, internt i burken som gäller, iaf för mig.

Esata är samma protokoll som vanlig s-ata i datorn, så enormt mycket bättre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Extern USB2-disk med Green invändigt till 99% hade jag aldrig ens funderat på till snabbt torrentbruk. För klen kylning och prestanda för så hård belastning.

Den kan hjälpa att öka minnesbufferten i utorrent, annars får du väl begränsa hastigheten tills disken orkar. Med 250Mb/s och torrent är det egentligen Black eller liknande, internt i burken som gäller, iaf för mig.

Okej, har testat alla tweaks jag kan hitta på nätet med att ändra cacheminne. Funkar en stund, sen blir det disk overloaded igen. Intern är dock inget alternativ för mig, eftersom jag bara kör med laptop nu. Och den har bara 1 hårddiskplats, där jag kör min SSD. Vilket jag hört att man inte ska tanka ner på för mycket? Känns ju för övrigt rätt kasst att betala för 250Mbit om jag nu inte kan utnyttja det.

Permalänk
Skrivet av Markenswe:

Okej, har testat alla tweaks jag kan hitta på nätet med att ändra cacheminne. Funkar en stund, sen blir det disk overloaded igen. Intern är dock inget alternativ för mig, eftersom jag bara kör med laptop nu. Och den har bara 1 hårddiskplats, där jag kör min SSD. Vilket jag hört att man inte ska tanka ner på för mycket? Känns ju för övrigt rätt kasst att betala för 250Mbit om jag nu inte kan utnyttja det.

Det är väl bara tanka hem på din ssd så länge du har utrymme, och sedan flytta över det till din externa hårddisk.

Permalänk
Skrivet av Roffestisse:

Det är väl bara tanka hem på din ssd så länge du har utrymme, och sedan flytta över det till din externa hårddisk.

Okej, men tar inte en SSD stryk av så mycket skrivningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Okej, har testat alla tweaks jag kan hitta på nätet med att ändra cacheminne. Funkar en stund, sen blir det disk overloaded igen. Intern är dock inget alternativ för mig, eftersom jag bara kör med laptop nu. Och den har bara 1 hårddiskplats, där jag kör min SSD. Vilket jag hört att man inte ska tanka ner på för mycket? Känns ju för övrigt rätt kasst att betala för 250Mbit om jag nu inte kan utnyttja det.

Hur hög cache har du testat då? Ju högre cache desto mindre måste disken arbeta med små skrivningar vilket är det som orsakar Disk overload

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Hur hög cache har du testat då? Ju högre cache desto mindre måste disken arbeta med små skrivningar vilket är det som orsakar Disk overload

Har testat max, vilket är 1800 har jag för mig. Funkar inte ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Torrent till SSD är ett bra sätt att köra slut på sin SSD. Alltså undvik!

En Green-disk med USB2-interface är dömt att misslyckas för snabb torrenttrafik oavsett inställningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad är det du tankar ner igentligen?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Torrent till SSD är ett bra sätt att köra slut på sin SSD. Alltså undvik!

En Green-disk med USB2-interface är dömt att misslyckas för snabb torrenttrafik oavsett inställningar.

Okej, då får jag köpa en extern fast med esata då, eller alternativt en dockningsstation? Hårddisken jag har nu kan jag inte göra något åt antar jag?

Permalänk
Skrivet av elev10:

Vad är det du tankar ner igentligen?

Vad jag tankar ner är ju ändå inte relevant? Jag vill kunna få hastigheten jag betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Vad jag tankar ner är ju ändå inte relevant? Jag vill kunna få hastigheten jag betalar för.

Nej men det låter väldigt konstigt. Har du tillgång till USB3.0 eller e-sata på din dator?
edit: eftersom 1tb fyller man upp rätt fort med 250mbit hastighet.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av elev10:

Nej men det låter väldigt konstigt. Har du tillgång till USB3.0 eller e-sata på din dator?
edit: eftersom 1tb fyller man upp rätt fort med 250mbit hastighet.

Har dessvärre inte USB 3, vilket det står att den ska ha. Esata har jag däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Torrent till SSD är ett bra sätt att köra slut på sin SSD. Alltså undvik!

En Green-disk med USB2-interface är dömt att misslyckas för snabb torrenttrafik oavsett inställningar.

Skräm inte upp folk i onödan nu.
En SSD klarar med lätthet många Gb dagligen i åratal utan att bli utsliten.
Bäst för torrents är ju faktiskt att tanka till en SSD sen (automatiskt förhoppningsvis) flytta till lagringsdisken.

Finns lite länkar här om ni orkar läsa:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1076942-orolig-ove...

Permalänk
Skrivet av Markenswe:

Men nu verkar det som att min externa hårddisk inte klarar av den hastigheten (får disk overload i µTorrent så fort nedladdningen överstiger 12 MB/s.

Hur hårddisken lyckas bli "överbelastad" när det endast skrivs 12 MB/s till den förstår jag inte.

Här är min SSD jämfört med min HDD, och HDD:n har ju kring 90 MB/s i både läs- och skrivhastighet. Alltså borde hårddisken inte vara den felande länken.

EDIT: Såg nu att det var en extern hårddisk, inkopplad via USB. USB-gränssnittet klarar helt enkelt inte av så höga läs- och skrivhastigheter, simple as that. Så det enklaste du kan göra är att begränsa hastigheten i uTorrent eller koppla in en hårddisk via SATA-gränssnittet istället.

Permalänk
Medlem

Är det usb2.0 du har till din externa eller? Man brukar ju säga att maxhastigheten för såna diskar ligger på 20-30mbyte/s, men i praktiken just runt 10-15mbyte/s. 250mbit/s är ju då runt 31mbyte/s, så det är ju det du behöver komma upp i för att disken inte ska flaska. Det jag menar är att det är just usb-interfacet som är problemet, finns liksom inga moderna hårddiskar som inte klarar 31mbyte/s.

Ett alternativ skulle ju vara att skaffa en intern disk, antingen att du köper en (mekanisk) eller att du helt enkelt öppnar chassit på din externa hårddisk och plockar ur själva hårddisken som ligger däri (ska vara en helt vanlig hårddisk) och monterar den i datorn. Sen om du nån dag vill ha den extern igen så är det ju bara att pilla tillbaka den i plastlådan.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Om du kan/vill. Ta ut hårddisken ur skalet och sätt den i datorn.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hur hårddisken lyckas bli "överbelastad" när det endast skrivs 12 MB/s till den förstår jag inte.

Det är det antika usb2.0 interfacet som är problemet, hastigheten blir bara så snabb som den svagaste länken (vilket alltså är usb2.0).

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Skräm inte upp folk i onödan nu.
En SSD klarar med lätthet många Gb dagligen i åratal utan att bli utsliten.
Bäst för torrents är ju faktiskt att tanka till en SSD sen (automatiskt förhoppningsvis) flytta till lagringsdisken.

Finns lite länkar här om ni orkar läsa:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1076942-orolig-ove...

Okej, går ju att ställa in att filerna automatiskt flyttas till den externa efter nedladdning då.

Skrivet av Subdubwise:

Hur hårddisken lyckas bli "överbelastad" när det endast skrivs 12 MB/s till den förstår jag inte.

Här är min SSD jämfört med min HDD, och HDD:n har ju kring 90 MB/s i både läs- och skrivhastighet. Alltså borde hårddisken inte vara den felande länken.

http://anony.ws/i/2013/01/31/ibl6g.png

Jo jag tycker också det är märkligt. Men torrents belastar ju en Hdd på ett helt annat sätt tydligen.

Skrivet av keffing:

Är det usb2.0 du har till din externa eller? Man brukar ju säga att maxhastigheten för såna diskar ligger på 20-30mbyte/s, men i praktiken just runt 10-15mbyte/s. 250mbit/s är ju då runt 31mbyte/s, så det är ju det du behöver komma upp i för att disken inte ska flaska. Det jag menar är att det är just usb-interfacet som är problemet, finns liksom inga moderna hårddiskar som inte klarar 31mbyte/s.

Ett alternativ skulle ju vara att skaffa en intern disk, antingen att du köper en (mekanisk) eller att du helt enkelt öppnar chassit på din externa hårddisk och plockar ur själva hårddisken som ligger däri (ska vara en helt vanlig hårddisk) och monterar den i datorn. Sen om du nån dag vill ha den extern igen så är det ju bara att pilla tillbaka den i plastlådan.

2.0 har jag. Jo fast jag har en bärbar bara just nu med bara en hårddiskplats där jag har min SSD.

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Om du kan/vill. Ta ut hårddisken ur skalet och sätt den i datorn.

Har som sagt en laptop med bara 1 hårddiskplats.

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Om du kan/vill. Ta ut hårddisken ur skalet och sätt den i datorn.

Det här är nog en av de enklaste lösningarna TS kan utföra för att kunna skriva till sin hårddisk lika snabbt som han kan ladda ner.

Skrivet av keffing:

Det är det antika usb2.0 interfacet som är problemet, hastigheten blir bara så snabb som den svagaste länken (vilket alltså är usb2.0).

Mjo, jag vet. Jag redigerade mitt inlägg alldeles nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Har som sagt en laptop med bara 1 hårddiskplats.

Jaha, ursäkta mig i så fall.
Men 12Mbyte/s duger väl till det mesta?

Sitter själv på ca 1,2-1,3.. inte det snabbaste, men duger.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hur hårddisken lyckas bli "överbelastad" när det endast skrivs 12 MB/s till den förstår jag inte.

Här är min SSD jämfört med min HDD, och HDD:n har ju kring 90 MB/s i både läs- och skrivhastighet. Alltså borde hårddisken inte vara den felande länken.

http://anony.ws/i/2013/01/31/ibl6g.png

Runt 90 MB/s gäller stora filer bara, torrent är ju mängder med små delar av filer som dessutom skrivs samtidigt.
Då sjunker det nedåt med hastigheten rätt fort, du ser ju hur det ser ut på små 4k-block. Runt 0,5-1 MB/s bara.

Torrent-chunkarna är väl lite större än så, men du kommer definitivt inte i närheten av de där 90 MB/s max.

EDIT: En HDD har ju ett läshuvud per skiva och sida, medan en SSD har ett flertal läs/skriv-enheter, så att den klarar fler filoperationer parallellt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Runt 90 MB/s gäller stora filer bara, torrent är ju mängder med små delar av filer som dessutom skrivs samtidigt.
Då sjunker det nedåt med hastigheten rätt fort, du ser ju hur det ser ut på små 4k-block. Runt 0,5-1 MB/s bara.

Torrent-chunkarna är väl lite större än så, men du kommer definitivt inte i närheten av de där 90 MB/s max.

Är du helt säker på det? Jag har nämligen suttit på uråldriga skoldatorer, som definitivt har mekaniska hårddiskar i sig, och laddat ner i väldigt högt antal MB/s utan några som helst problem.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Då verkar det som att detta är dina enda alternativ kvar:

  1. Kolla upp om eSATA är ett möjligt alternativ för din del

  2. Begränsa nerladdningshastigheten i uTorrent, så att USB-gränssnittet klarar av de överföringshastigheterna

Skulle denna funka tror du? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/97273-deltaco_usb-esa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffestisse:

Det är väl bara tanka hem på din ssd så länge du har utrymme, och sedan flytta över det till din externa hårddisk.

Exaktemente...! Så gör jag åtminstone. Så fort filen är 100 % så flyttas den automatiskt till annan hd (från SSD´n).
(I utorrent går det tom. att automatisera vad som skall ske med filen efter att den är 100%.)

Varför skaffar du inte en extra SSD som buffer disk. Kostar så lite som 600 kr nu.

EDIT
Såg nu att du har en laptop
Då får du väl skaffa en extern hd med snabb överföringshastighet och kanske stor buffer kapacitet.
Kan du inte byta ut interna hd´n till ssd?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Finns nog inte så mycket att göra förutom att skaffa en ny lagringsenhet med e-SATA. En USB till e-SATA dock skulle nog förmodligen inte funka då det är fortfarande beroende på USB 2.0.

Edit: Om du inte vill lägga nedladdningen på SSD:n först.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Jaha, ursäkta mig i så fall.
Men 12Mbyte/s duger väl till det mesta?

Sitter själv på ca 1,2-1,3.. inte det snabbaste, men duger.

Självklart duger det, men att jag betalar för 250 Mbit och "bara" kan utnyttja ca 100 är ju lite småtråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

2.0 har jag. Jo fast jag har en bärbar bara just nu med bara en hårddiskplats där jag har min SSD.

Aha! Men då blir det ju lite annorlunda...
Om du ställer in i ditt torrentprogram att filerna laddas ner till din ssd, men att dom när dom är klara förs över till den externa så borde det ju lösa problemet någorlunda. Nackdelen är ju att du får många långa skrivningar till den externa då du i princip inte kan läsa/skriva något annat till den, men det kanske du kan leva med. Alternativet skulle ju vara att köpa en eSata kompatibel extern hårddisk, men frågan är ju om det är värt att köpa en ny disk bara för den lilla nackdelen. Så vad tänkte du göra?

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Skaffa en NAS och stoppa din disk i så är alla dina problem lösta.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j