WD My book thunderbolt duo kopplad till flera datorer

Permalänk

WD My book thunderbolt duo kopplad till flera datorer

Hejsan,

vi har precis inhandlat en Western Digital My Book Thunderbolt Duo som vi tänkt använda på två datorer samtidigt. Vad jag förstod enligt deras hemsida skulle den gå koppla ihop med två datorer. Men den nedre porten i hårddisken vill inte ansluta till en dator. Är den endast till för att koppla ihop till ytterligare en hårddisk?

Om vi köper en till hårddisk, går båda att ha anslutna till båda datorerna samtidigt?

http://www.wdc.com/global/images/products/mybookthunderbolt/g...

Denna bild finns på tillverkarens hemsida och jag förstår det som att båda datorerna är anslutna till diskarna.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen två datorer och inte att den andra "datorn" bara agerar skärm åt den första(laptopen)?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alexandros:

Hejsan,

vi har precis inhandlat en Western Digital My Book Thunderbolt Duo som vi tänkt använda på två datorer samtidigt. Vad jag förstod enligt deras hemsida skulle den gå koppla ihop med två datorer. Men den nedre porten i hårddisken vill inte ansluta till en dator. Är den endast till för att koppla ihop till ytterligare en hårddisk?

Om vi köper en till hårddisk, går båda att ha anslutna till båda datorerna samtidigt?

http://www.wdc.com/global/images/products/mybookthunderbolt/g...

Denna bild finns på tillverkarens hemsida och jag förstår det som att båda datorerna är anslutna till diskarna.

Det är en Thunderbolt Skärm.
Den använder så kallad Daisy-Chain:ing.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte ansluta den till båda datorerna samtidigt. Det finns inga blockenheter som kan nås av två datorer på samma "nivå", dock kan en dator dela ut till en anan via tex. gigabit ethernet.

Permalänk
Medlem

Anledningen är enkel, en dator skulle inte kunna veta om det var okej att skriva till ett specifikt område på disken utan att skriva över något som den andra just skapat. Det är lite som en tandemcykel, båda kan trampa men bara en kan styra. Annars blir det kaos

Permalänk

På bilden är det ena en iMac, ingen skärm.

Okej men då vet jag, tack för hjälpen! Skulle slagit på en server direkt då..