Verktyg Visningsval
2013-03-29, 13:13   #1

jberling

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2009

Klona SSD till större SSD

Har lyckats fylla min Intel SSD (systemdisk) och behöver något större. Funderar på Samsung 840 Pro och hur jag ska kunna klona befintlig SSD till ny större SSD och läser en del om att man måste tänka på "alignment" och liknande. Vet samtidigt att Samsung har en programvara för att flytta till ny SSD. Någon som vet om den fungerar i denna situation (även om man inte köper KIT-modellen av deras diskar)? Eller finns något annat som fungerar bättre? Har läst en uppsjö trådar i ämnet kloning på detta forum och kan bara konstatera att det verkar besvärligt...
2013-03-29, 13:19   #2

Pappy

Medlem

Pappys avatar

Plats: LKPG

Registrerad: feb 2003

Förslag: Var lite petig var du sparar dina saker. Låt inte systemdisken blir överfylld med program/spel/downloads och annat.
Systemdisken ska ha just - systemet. Allt annat ska ligga på en sekundär SSD (större) eller masslagring på HDD.
Var petig och strikt för ett bättre system.

Workstation.Server
Pappy är inte uppkopplad
2013-03-30, 13:19   #3

jberling

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pappy Visa inlägg
Förslag: Var lite petig var du sparar dina saker. Låt inte systemdisken blir överfylld med program/spel/downloads och annat.
Systemdisken ska ha just - systemet. Allt annat ska ligga på en sekundär SSD (större) eller masslagring på HDD.
Var petig och strikt för ett bättre system.
Bra tänkt! Jag är iofs ganska restriktiv och har bara system och applikationer på SSD:n idag, men att ha även en andra SSD är ju en intressant tanke.

Upptäckte att det som enskilt tar mest utrymme är hiberfil.sys och pagefile.sys, alltså rena systemfiler. Stämmer också med att disken plötsligt blev full när jag tredubblade mitt RAM

Frågan är om det är klokt/möjligt att flytta dessa filer till en ny SSD? Och hur gör man?

Blev kanske lite väl OT jämfört med rubriken...
2013-03-30, 14:10   #4

jberling

Medlem

Svarar mig själv...

Ser ut som att det går alldeles utmärkt att skaffa en SSD till och flytta hibernate och pagefile dit, tillsammans med diverse annat som räknas som "systemet". Finns massor av info på nätet om det...
2013-03-30, 14:19   #5

LemonIllusion

Medlem

LemonIllusions avatar

Plats: SweClockers forum

Registrerad: aug 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jberling Visa inlägg
Bra tänkt! Jag är iofs ganska restriktiv och har bara system och applikationer på SSD:n idag, men att ha även en andra SSD är ju en intressant tanke.

Upptäckte att det som enskilt tar mest utrymme är hiberfil.sys och pagefile.sys, alltså rena systemfiler. Stämmer också med att disken plötsligt blev full när jag tredubblade mitt RAM

Frågan är om det är klokt/möjligt att flytta dessa filer till en ny SSD? Och hur gör man?

Blev kanske lite väl OT jämfört med rubriken...
Om du inte använder viloläge kan du ta bort båda. Annars kan du iaf ta bort pagefile.sys.
Spoiler:
Om du vill kunna använda viloläge ska du hoppa direkt till steg 4.
1. Kör CMD som administratör.
2. Skriv "powercfg -h off" och tryck på enter.
3. Stäng CMD.
4. Öppna "System" genom att högerklicka på "Dator" i Start-Menyn.
5. Klicka på "Avancerade systeminställningar" till vänster.
6. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i rutan "Prestanda".
7. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Ändra" i rutan "Virtuellt minne".
8. Kryssa ur rutan "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet".
9. Klicka på "C:" och välj "Ingen växlingsfil".
10. Klicka på "Aktivera".
11. Klicka på "OK".
12. Starta om datorn.
13. PROFIT

Och då slipper du köpa en ny SSD på ett tag.
2013-03-30, 14:43   #6

johan.sallman

Medlem

Plats: Landskrona

Registrerad: jan 2013

Går att klona direkt. Jag hade inga problem med alignment när jag klonade min SSD. Det enda du kommer behöva göra efteråt är att korrigera storleken på partitionerna för att få tillgång till hela den nya disken. Görs enkelt i diskhanteraren.
Samsung använder Norton Ghost som kloningsvertyg. Funkar t.o.m. Win7. Har du Win8 får du ladda ner exempelvis Macrium Reflect istället.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb