PRIVAT-kopierar du?

Permalänk
Inaktiv

PRIVAT-kopierar du?

Som ni förmodligen redan vet så är PRIVAT-kopierings-avgiften ett ämne som blivit mycket hett det senaste året/-n.
Organisationen CopySwede tar ut en avgift på följande produkter (dierkt kopierat från CopySwedes hemsida):

Dold text

Som ni förstår så handlar det om väldigt stora summor pengar som de får in genom avgifterna som vi tvingas betala.
Visst, ska det vara lagligt att PRIVAT-kopiera upphovsrättsskyddat material så bör ägarna få ersättning för det (det är väl inte så konstigt?).

Men nu kommer min stora fråga: Hur många är det som verkligen använder sig av denna möjlighet? Om ingen använder sin rätt att PRIVAT-kopiera så finns det ingen mening att ha en sådan avgift?

Det skulle vara lite skoj att se hur många här på SC som verkligen PRIVAT-kopierar. Själv har jag aldrig gjort det och kommer förmodligen aldrig göra det.

Permalänk
Medlem

Vidgar man ut definitionen av PRIVATkopiering tillräckligt så vågar jag påstå att alla PRIVATkopierar...

Permalänk
Medlem

Nej, enda man privatkopierade förr i tiden var album, men nu när man har spotify så gör jag det inte längre.
Spel och sådan skit går ju fan inte ens privatkopiera, vad kan man ens privatkopiera nuförtiden?

EDIT: Hade varit riktigt nice ifall de bara gjorde det olagligt med privatikopiering, tror inte någon hade brytt sig.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Tror iaf inte att det är så många som CopySwede säger att det är. Hur många det nu är.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrNeikter:

Som ni förmodligen redan vet så är PRIVAT-kopierings-avgiften ett ämne som blivit mycket hett det senaste året/-n.
Organisationen CopySwede tar ut en avgift på följande produkter (dierkt kopierat från CopySwedes hemsida):

Som ni förstår så handlar det om väldigt stora summor pengar som de får in genom avgifterna som vi tvingas betala.
Visst, ska det vara lagligt att PRIVAT-kopiera upphovsrättsskyddat material så bör ägarna få ersättning för det (det är väl inte så konstigt?).

Men nu kommer min stora fråga: Hur många är det som verkligen använder sig av denna möjlighet? Om ingen använder sin rätt att PRIVAT-kopiera så finns det ingen mening att ha en sådan avgift?

Det skulle vara lite skoj att se hur många här på SC som verkligen PRIVAT-kopierar. Själv har jag aldrig gjort det och kommer förmodligen aldrig göra det.

Skrivet av Uzor:

Nej, enda man privatkopierade förr i tiden var album, men nu när man har spotify så gör jag det inte längre.
Spel och sådan skit går ju fan inte ens privatkopiera, vad kan man ens privatkopiera nuförtiden?

Enligt lag har man rätt till att hålla en Digital Kopia på digitala medier så som CD-skivor och även Spel. Så om man gör en ISO av sina spel skivor så privatkopierar man. Men det är ingen förändring av tillgång av spel så knappast något denna avgift täcker.

Alla som använder MP3 spelare eller har musik/ljudböcker på mobilen privatkopierar ju

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Enligt lag har man rätt till att hålla en Digital Kopia på digitala medier så som CD-skivor och även Spel. Så om man gör en ISO av sina spel skivor så privatkopierar man. Men det är ingen förändring av tillgång av spel så knappast något denna avgift täcker.

Alla som använder MP3 spelare eller har musik/ljudböcker på mobilen privatkopierar ju

Det är ju korkat nog illegalt att bryta mot kopieringsskydd

Permalänk
Medlem

Om de ska ta ut en sådan avgift, bör de ta bort alla kopieringsskydd.. annars är det bara en scam.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Enligt lag har man rätt till att hålla en Digital Kopia på digitala medier så som CD-skivor och även Spel. Så om man gör en ISO av sina spel skivor så privatkopierar man. Men det är ingen förändring av tillgång av spel så knappast något denna avgift täcker.

Alla som använder MP3 spelare eller har musik/ljudböcker på mobilen privatkopierar ju

Troligtvis Pirat-kopierar 99,99% av alla som har musik på mobilen, även ljudböcker än nog större delen pirat. Eftersom personerna i fråga troligen laddar ner musiken och inte köper den så äger dom ju inte filerna så när dom sedan kopieras vidare kan det ju inte räknas som privatkopiering eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Enligt lag har man rätt till att hålla en Digital Kopia på digitala medier så som CD-skivor och även Spel. Så om man gör en ISO av sina spel skivor så privatkopierar man. Men det är ingen förändring av tillgång av spel så knappast något denna avgift täcker.

Alla som använder MP3 spelare eller har musik/ljudböcker på mobilen privatkopierar ju

De som inte använder spotify är de som inte har råd eller är fullt emot spotify (av någon anledning).
De som använder mp3 spelare brukar oftast vara de som har piratkopierat

Förstår inte varför man skulle köpa en massa cd skivor vinyler och sedan privatkopiera det till sin mp3 (som har sämre ljudkvalitet än filen på cd skivan) när spotify är så mycket billigare och har samma mp3 kvalitet.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av m4gnify:

Det är ju korkat nog illegalt att bryta mot kopieringsskydd

Vilket kopieringsskydd?

Att skapa en ISO fil av Spel skivor är fullt tillåtet. Lagligt och även tillåtet i användaravtalet i samtliga spel. Läser du igenom användaravtalet i spelen så kommer du se ett stycke som handlar kring just detta

Detta inkluderar även Konsollspel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Det är ju korkat nog illegalt att bryta mot kopieringsskydd

Har för mig det inte är det. Man ska kunna få bryta det för att kunna spela upp materialet, tex om din DVD spelare inte kan spela upp materialet får du bryta skyddet för att kunna spela upp det.

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem

Carola får betalt för mina äventyrs-bilder och mitt Steam-bibliotek... #skitliv

Permalänk
Skrivet av borz:

Vidgar man ut definitionen av PRIVATkopiering tillräckligt så vågar jag påstå att alla PRIVATkopierar...

Hur menar du nu? Privat-kopiera innebär ju bara att göra egna kopior på upphovsrättsligt skyddat material, och använda för eget bruk och eventuellt inom en liten vänskapskrets. Menar du kanske att utvidga definitionen som att även inkludera ej upphovsrättsskyddat material?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kan ge dig ett exempel!

Tex Spotify.
För sparar man låtar lokalt på enheten så privatkopierar man. Dvs byte ett medium mot ett annat!

Skrivet av Lasergurka:

Hur menar du nu? Privat-kopiera innebär ju bara att göra egna kopior på upphovsrättsligt skyddat material, och använda för eget bruk och eventuellt inom en liten vänskapskrets. Menar du kanske att utvidga definitionen som att även inkludera ej upphovsrättsskyddat material?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Vidgar man ut definitionen av PRIVATkopiering tillräckligt så vågar jag påstå att alla PRIVATkopierar...

Nej, och en moped är inte en bil bara därför att man vidgar ut definitionen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Nej, och en moped är inte en bil bara därför att man vidgar ut definitionen.

En moped är ett fordon!
Privatkopiering som begrepp är rätt så brett. Piratkopiering likaså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Visst, ska det vara lagligt att PRIVAT-kopiera upphovsrättsskyddat material så bör ägarna få ersättning för det (det är väl inte så konstigt?).

Har privatkopierat hela min musiksamling så jag kan använda den i min mediaspelare och förstår inte alls varför jag ska betala två gånger. Jag får inte lön två gånger om min arbetsgivare återanvänder mitt arbete.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte privatkopiera datorprogram så som spel och applikationer dessa kan bara säkerhetskopieras. Det är inget intrång och de får ingen ersättning för detta, det är en funktion som måste tillåtas i datormiljöer. Funktion skulle inte existera utan det och det är inte fråga om exemplarframställning.

Det som kan privatkopieras är t.ex. ljudcd och tv-sändningar, men de flesta inspelningsbara boxarna inför kopieringsskydd och begränsningar som gör att man inte får föra över programmet till något annat och ljudcds föll i försäljning redan 13-14 år sedan när singeln dog. Kan fortfarande tänka mig att kopiera cds för privat bruk, men jag ser hellre att som i Storbritannien att det inte utgår någon ersättning för detta till organisationer som inte följer demokratiska ideal. En korporativ struktur gör inte det. Min inspelningsbara tv-box kan till skillnad mot amerikanarnas TiVo inte föra över program till min dator och det finns inga färdiga lösningar på marknaden som egentligen kan detta. Sen kan det inte beläggas någon avgift för datorer eftersom det strider mot lagstiftningen, i Österrike slogs liknande krav ner pga att de också har en formulering om att det gäller utrustning som är särskilt ägnande för exemplarframställning, idag har datorer inte ens optiska enheter.

Du kan inte heller privatkopiera en digital försäljning för där har redan ägaren gått med på att du får flytta på filen eller använda den på flera olika enheter, bryter du mot avtalet så blir kopian olovlig. Att kunna flytta på en fil är för den delen en nödvändig funktion för det hela och handlar inte om exemplarframställning, för sådant utgår ingen ersättning och kommer inte utgå någon ersättning.

Dessutom utgår ersättning till CopySwede när någon t ex sänder tv eller film över nätet i Sverige. Eller sänder tv/film i kabeltvnät. Eller radio över nätet. STIM/NCB får ersättning för musik, nerladdad så väl som strömmad så väl som den som används i tv/film/radioprogram.

Edit:

Eböcker och för den delen böcker (där är rätten till kopiering starkt begränsad, och det gäller litterära verk överhuvudtaget) får inte privatkopieras och hur eböcker får användas styrs helt av försäljaren, tekniska åtgärder alltså kopieringsskydd för en e-bok, DVD, BD, program osv får du inte kringgå. Verktygen för att kringgå är i sig olagliga och i vissa länder får du inte ens länka till de i upplysningssyfte. Finns dessa (åtgärder) får du alltså inte göra några exemplarframställningar. Datorprogram får du inte göra några kopior av, utan bara säkerhetskopior. Ingen får pengar för dina steamspel förutom vid köpet. Alla typer av verk behandlas inte lika, läs URL och förarbeten! Även insamlingsorganisationerna behandlar olika typer av utgivning olika, det är i praktiken CopySwede, STIM/NCB och IFPI som bestämmer hur sådana som SVT Play får använda verk, innan de avtalade och betalade för det så fick de t ex inte strömma egenproducerat till Danmark eller Norge eftersom avtalet inte täckte sånt som signaturmelodin till programmet. Musikrättigheter styr alltså vem som får se ett videoverk över nätet, och även om du har fått rätt av upphovsmannen så måste du betala för att få strömma grejerna till de marknader du vill. Vi betalar redan dyrt för ett system som inte fungerar fullt ut och bryter mot den fria rörligheten i EU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av borz:

Kan ge dig ett exempel!

Tex Spotify.
För sparar man låtar lokalt på enheten så privatkopierar man. Dvs byte ett medium mot ett annat!

Nej, du äger inte musiken på Spotify, du licenserar bara rätten till att lyssna på låtarna. Ungefär som med Mac OS X eller mjukvaran på Xbox och så mycket annan mjukvara.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har privatkopierat hela min musiksamling så jag kan använda den i min mediaspelare och förstår inte alls varför jag ska betala två gånger. Jag får inte lön två gånger om min arbetsgivare återanvänder mitt arbete.

Jag vet, det bidde lite fel där. Jag ger ett exempel på vad jag menade:

Exempel: Jag har en CD-skiva med Torleif --> Bränner ett till ex. --> Ger den till min gode vän Dr.Mabuse. = Privatkopiering enligt mig.
Fattar nu att så inte är fallet.

Var helt enkelt inte tillräckligt påläst.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig över hur många som svarar nej, har ni aldrig lagt över musik från t.ex eran dator till er telefon?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Nej, du äger inte musiken på Spotify, du licenserar bara rätten till att lyssna på låtarna. Ungefär som med Mac OS X eller mjukvaran på Xbox och så mycket annan mjukvara.

Det var bara ett exempel om än dålig sådant!
Vad jag försöker säga är att man kan privatkopiera utan att veta om det...

Permalänk
Inaktiv

Det är svårt att inte privat kopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Förvånar mig över hur många som svarar nej, har ni aldrig lagt över musik från t.ex eran dator till er telefon?

Frågan var väl inte "har du någonsin privatkopierat" utan jag ser frågan som något man gör då och då vid fortfarande upprepade tillfällen.
Därav nej.

Permalänk
Medlem

Ljudböcker till mobilen är kanon. Då förlagen numera är vänliga nog att skicka med en mp3 skiva underlättar ju detta! Dock är det väl tidigare nämnt det lustiga i att betala en avgift för vad man eventuellt skall göra. Lite som att få en fortkörningsböter på garageuppfarten så att säga

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Jag vet, det bidde lite fel där. Jag ger ett exempel på vad jag menade:

Exempel: Jag har en CD-skiva med Torleif --> Bränner ett till ex. --> Ger den till min gode vän Dr.Mabuse. = Privatkopiering enligt mig.
Fattar nu att så inte är fallet.

Var helt enkelt inte tillräckligt påläst.

Du har rätt det är privatkopiering, du får bränna en skiva och ge till en vän helt lagligt.

Skrivet av http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/fragor-och-svar/:

Upphovsrättslagen möjliggör att vem som helst får göra en kopia, från en laglig förlaga, av ett upphovsrättsligt skyddat verk som exempelvis en cd-skiva eller ett tv-program och föra över till en dator, mobiltelefon eller ett usb-minne. Var och en får kopiera enstaka exemplar och ge vidare till personer inom den närmaste kretsen; inom sin familj eller i den nära vänkretsen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gaminggirl:

Du har rätt det är privatkopiering, du får bränna en skiva och ge till en vän helt lagligt.

Jag vet, men det jag inte visste var att det räknas som privatkopiering om man t.ex. kopierar några låtar till mp3-spelaren. (idiotiskt enligt mig)

Permalänk
Hedersmedlem

Trots trådrubrikens tydlighet var det en medlem (som borde vara väl påläst), tvungen att bryta mot §7 i reglerna, som sedan följdes upp av en §5 och så dansades det en stund. Mot reglerna och helt offtopic.

Fenomenet piratkopiering är tillåtet att diskutera omkring, som t ex att klargöra vad skillnaden mellan privat- och piratkopiering är. Något som tydligen aldrig kan göras för många gånger.

God Natt från mig!

*§5 och §7-inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Var rätt noga med att respektera upphovsrätt och sådant förr, men man kan väl lugnt säga att min syn på det hela har luckrats upp, alltmed att rättighetsinnehavarna och deras lobbyorganisationer mer och mer gått över från sunda argument och vettiga metoder till tom retorik och rent maktmissbruk.

Jag ledsnade på dem när de började kalla piratkopiering för stöld (exakt hur trollas ett exemplar av en film bort ur en affär när jag tankar ner den på nätet?) och köra argument som "du skulle väl inte stjäla en bil?" (nej, men kunde jag kopiera en bil med ett knapptryck hade jag kört Shelby Cobra), installera rootkits på folks datorer utan deras vetskap, och räkna varje piratkopia som en missad försäljning när de snyftar om hur mycket de förlorar på piratkopiering (som om alla som piratkopierar hade köpt grejerna om de inte kunde piratkopiera?!).

Brytpunkten kom när Sony beställde polisraider mot de som knäckte PS3. Där insåg man vilka arslen man har att göra med, arslen som inte tvekar att förstöra folks liv för att de gör vad de vill med hårdvara de betalat för, och det enbart för att pissa in revir. Där någonstans förverkade de de sista spåren av respekt hos mig.

mening som bröt mot § 7 borttagen
Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Även om TS bara frågar hur många som privatkopierar så är det ju tydligt att det syftas på just den typen som copyswede vill få ersättningför, dvs de uteblivna intäkter som tillkommit av att man privatkopierat som man sen delat med sig av till vänner och familj, inte att någon skulle behöva ersättas för att man för en fil man köpt via datorn som kopierats över till telefon eller mediaspelare.

Kan väl liknas med samma scenario då, dvs. att köpa ett band med musik till sin radio hemma, som man även använder i sin walkman. Skulle man spela in musik från t.ex Spotify, som man sen använder till telefon där man inte har spotify, eller ger till en kompis, då kan det väl mer liknas vid ett scenario lagen var tänkt för, dvs. om man spelar in från radio på ett band, fast är ju mycket prat om att det ändå inte räknas som privatkopiering från spotify, så är ju orelevant.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |